2012. november 21. szerda, 16:05

 

A Scania folyamatosan dolgozik a szén-dioxid kibocsátás csökkentésén, ám ezek a kutatások és fejlesztések egyelőre még kísérleti szakaszban vannak. Habár az elektromos autópályák első hallásra sci-fi regénynek tűnhetnek, de a Scania különböző projektekben is részt vesz ezen a területen.

A személygépjármű-ipar számos elektromos autót mutatott be az elmúlt időszakban, ám a haszongépjárművek esetében komoly kihívást jelent az akkumulátorok kapacitása és teljesítőképessége, hiszen a teherautókkal akár 25 tonna rakományt kell nagy távolságokba eljuttatni. Azonban, ha a jármű az autópályából, illetve magából az úttestből tud elektromos áramot vételezni, akkor a szállítási potenciál jóval magasabb lesz.

elektromos-scania

Az előnyök
Az elektromos autópályák jövőbeli rendszerének számos előnye van: a járművek működtetése kevésbé terheli meg a környezetet, az elektromos motorok jóval hatékonyabbak, mint a hagyományos belső égésű motorok, valamint akkumulátorok használata nélkül juthatnának a tehergépkocsik energiához.

Számos, az elektromos utakhoz kapcsolódó projekt fut jelenleg is Svédországban. Ennek egyik példája a Scania és a Siemens együttműködése elektromos tehergépkocsik üzemeltetése terén az ország északi részén fekvő Pajala város és a Svappavaara-ban található vasbánya közötti szállítás kapcsán.

Elektromos meghajtású teherautók
Az itt dolgozó járművek folyamatosan szállítják majd a vasércet ahhoz a vasúti szerelvényhez, amely Norvégia atlanti-óceáni partjaihoz viszi tovább a nyersanyagot. A Svéd Közlekedési Hatóság (Trafikverket) legutóbbi beszámolója szerint az elektromos meghajtású teherautók reális alternatívát jelentenek.

Ebben a viszonylatban valószínűleg a légvezetékek számítanak a legjobb megoldásnak, hiszen az út mocsaras, egyenetlen terepen vezet keresztül.

„Elektromos járműveink kifejlesztése csak lépésről-lépésre történhet.” – mondta Johan Lindström, a Scania Hibrid Rendszereinek Fejlesztési osztályán dolgozó vezető mérnök. „A hibrid projektjeinkben kifejlesztett váltókat használjuk, de a hajtáslánchoz szükség van egy nagy teljesítményű elektromos motorra, amely képes megmozgatni akár 90 tonna hasznos terhet, teljes egészében elektromosságot felhasználva.” – tette hozzá.

Azonban még néhány problémát meg kell ahhoz oldani, hogy a légvezetékek alkalmasak legyenek mind a személygépkocsik, mind a nehéz-tehergépjárművek kiszolgálására.

Az áramot a járművek valamilyen formában magából az úttestből nyerik
A Scania ugyanakkor egyéb megoldásokkal is foglalkozik, ahol az áramot a járművek valamilyen formában magából az úttestből nyerik ki. Ez sokkal rugalmasabb megoldást biztosítana, hiszen bármelyik jármű használhatná a rendszert, így az úthálózat újjáépítésének költsége is megoszlana.

A Svenska Elvägar („Svéd Elektromos Utak”) projekt keretén belül elkészített megvalósíthatósági tanulmány kimutatta, hogy a haszonjárművek számára kiépítendő elektromos úthálózat használatával Svédország szén-dioxid kibocsátása évente 4,2 millió tonnával csökkenthető lenne. Ez a mennyiség az országos fosszilis üzemanyag károsanyag-kibocsátás 9%-nak felel meg.

A közlekedési ágazat számos egyéb vállalatával együtt, köztük a Volvo Powertrain-nel, a Bombardier-rel és az Alstom-mal, a Scania a svéd kormány által támogatott FFI alapból (Autóipari Stratégiai Kutatás és Fejlesztés) kért finanszírozást az elektromos közúti közlekedési rendszerekkel kapcsolatos kutatási programjára, amelyek eredményei 2013 elejére várhatók.

A Scania szerint a különböző országokban különböző megoldásokra lesz szükség ahhoz, hogy a jövő károsanyag-kibocsátással kapcsolatos előírásait teljesíteni lehessen az ilyen és hasonló rendszerekkel. Ez egyrészt függ az egyes országok alternatív energiahordozókhoz való hozzáféréséhez, valamint a jövő elektromos infrastruktúrájától, illetve annak fejlődésétől. 


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER