A tisztán elektromos hajtású Kia Soul EV-t az idei második félévi bemutató előtt különleges teszteknek vetették alá. A próbák extrém hideg körülmények között folytak és folynak a svéd Lappföldön.
Fő cél az elektromos Soul fűtő-, és szellőzőrendszereinek fejlesztése, próbája. Az új, különleges rendszer kizárólag a vezető környezetének temperálására is képes, amivel jelentősen növeli az autó hatótávját. A skandináv télben a hőmérséklet akár -35 fokig is süllyedhet, ami az elektromos hajtáslánc és az egyéb elektromos rendszerek hidegtűrésének tesztelésére is kiváló lehetőséget ad.
Új szellőző- és fűtőrendszer
A fejlesztés során a mérnökök elsősorban a rendszer energiaigényének csökkentésére koncentráltak, mert a fűtés működtetése nagy hidegben akár 50 százalékkal is csökkentheti az elektromos autók hatótávját. A Kia mérnökei négy új technológiát is bevezettek kifejezetten a szellőzőrendszer energiafelhasználásának csökkentésére: kiemelkedően jó hatásfokú hőszivattyút, okos levegő-bevezetést, csak a vezető környezetében is működtethető szellőzést, és előre programozható szellőzőrendszert.
A hőszivattyú a légkondicionáló és az elektronikák veszteséghőjét felhasználva javítja a teljes szellőzőrendszer hatásfokát, és ezzel hatásosan növeli az autó hatótávolságát.
A rendszer egy kompresszorból, egy evaporátorból és egy kondenzátorból áll, és hatásosan hasznosítja a Soul EV különböző rendszereinek veszteségenergiáit. Így a fűtés nem csak az akkumulátorból használ energiát, amivel közvetlenül a megtehető távolságot növeli.
Az új levegő-bevezető rendszer folyamatosan figyeli nem csak az autóba érkező friss levegőt, de az utastérből távozót, sőt a páratartalmat is. A rendszer folyamatosan visszakeringeti a már felmelegített és lehűtött levegőt is, ehhez keveri pontosan kiszámított arányban a kabinba érkező frisset. A friss levegő arányát a hőmérséklet és a páratartalom alapján állítja be.
A Soul EV gombnyomással csak a vezetőre irányítható szellőzőrendszere világújdonság, és akár képes az utasoldal teljes fűtésének és szellőzésének lezárására is. A ma futó autók többségével ellentétben nem pusztán a szellőzőrendszer végén zár le, hanem eleve nem enged szellőzőlevegőt a vezető környezetén kívülre, így hatásosan csökkenti az energiaigényt.
A Soul EV szellőzőrendszere előre programozható, az utastér akár 30 perccel indulás előtt lehűthető, vagy fel is melegíthető, az akku használata nélkül, amíg az autó a hálózatra kötve töltődik.
Nagy energiasűrűségű akkumulátor
A Soul EV villanymotorja 110 LE-s (81.4 kW) és az első kerekeket hajtja, forgatónyomatéki csúcsa 285 Nm. A lítium-polimer szerkezetű akku 27 kWh-s, és az utastér padlója alatt utazik. Sebességváltó nincs, a motor egyetlen áttételen keresztül közvetlenül a differenciálműbe hajt be. Az autó kevesebb, mint 12 másodperc alatt gyorsul állásból 100 km/órára, végsebessége 145 km/óra, hatótávolsága egy feltöltéssel több, mint 200 km. Az akkucsomag alig foglal el helyet az utastérből, 200 Wh/kg energiasűrűsége kiemelkedően jó érték a kategóriában. A telep nem csak a hálózatból tölthető, a hajtó villanymotor is tölti motorféküzemben. A motorfékhatás három fokozatban állítható, attól függően, hogy a töltésre, vagy a gurulással megtehető távolságra van nagyobb szükség. A Soul EV akkumulátora fűthető is, erre főleg nagy hidegben lehet szükség, hatásosan növelhető vele a hatótáv.
Az autóba beépített 6.6 kW-os töltővel a töltési idő 5 és 7 óra közötti a hálózat feszültségétől függően. A Soul EV a Kia első, világszerte értékesített elektromos autója lesz, gyártása 2014 második félévében kezdődik, európai és észak-amerikai értékesítése az év végén indul.
Hozzászólások