2011. július 01. péntek, 21:28

 

A Volkswagen öt együttműködő partnerével, valamint a Német Szövetségi Környezetvédelmi Minisztériummal közösen június 28-án beszámolót tartott a 2008 júliusában indított Elektromos mobilitási flottakísérlet („Flottenversuch Elektromobilität“) állásáról illetve tapasztalatairól.

 

Volkswagen-Golf-Variant-twinDRIVE

A 2012 júniusáig futó projekt elsődleges célja a megújuló energiaforrások következetes kihasználása elektromos hajtású gépjárművek üzemeltetése révén. A Volkswagen ennek során összesen húsz Golf Variant twinDRIVE kísérleti járművét helyezte üzembe, amelyek iránymutató, hálózatról is tölthető (Plug-In) hibrid-hajtásrendszere a városi forgalomban túlnyomórészt tisztán elektromos, azaz nulla károsanyag-kibocsátású közlekedést tesz lehetővé.

A Golf Variant twinDRIVE 57 kilométeres távon is tisztán elektromos üzemben használható, emellett kisméretű belsőégésű motorja révén szükség esetén mintegy 900 kilométeres hatótávot is kínálhat. Az üzemanyag-fogyasztás megadásának a hálózatról tölthető (Plug-In) hibridmodellek számára előírt irányelvei szerint a 170 kilométer/óra csúcssebességű, 120 kW/163 LE maximális teljesítményű Golf Variant twinDRIVE átlagosan csupán 2,1 liter üzemanyagot igényel 100 kilométerre (széndioxid-kibocsátás: 49 g/km). Prof. Dr. Martin Winterkorn, a Volkswagen AG igazgatótanácsának elnöke a twinDRIVE projekt kapcsán így fogalmazott: „Plug-In technikánk pontosan azt kínálja, amit oly sok autós szeretne: károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedni a városban, mégpedig anélkül, hogy le kellene mondaniuk a hosszabb túrák lehetőségéről. Pontosan ezért szolgálhat mércéül e területen a twinDRIVE koncepció, s ezért válhat középtávon ideális megoldása a hajtásrendszerek között.“

Az Elektromos mobilitási flottakísérlet („Flottenversuch Elektromobilität“) a közelmúlt Japánban történtek, valamint az atomenergia területéről a német szövetségi kormányzat által szorgalmazott teljes kilépés fényében különleges jelentőséget nyert. A német kormány tervei szerint ugyanis a tisztán elektromos hajtású gépkocsik számának az országban 2020-ra már el kell érnie az egymilliót, s a környezetvédelem területén előirányzott jelentős előrelépés érdekében ezen járművek üzemeltetésének is – megújuló energiaforrások igénybevételével – hosszú távon fenntarthatóvá kell válnia. Németország áramellátásának több mint 16 százalékát már ma is megújuló forrásokból származó energia fedezi, s ez az arány a célkitűzések szerint 2020-ra 30 százalékra bővül. A Volkswagen maga is tevékenyen részt vesz e folyamatban. A gyár a németországi Emdenben például a világ egyik legnagyobb teljesítményű szélerőművét helyezte üzembe, amely a márka helyi üzeme energiaigényének máris mintegy harmadát fedezi. Ezzel párhuzamosan mind több és több elektromos áramot állíthatnak elő nap- és vízenergiával, amelyek ugyancsak a mobilitás fontos forrásai között szerepelnek.

A megújuló forrásokból nyerhető energia mennyisége azonban különböző természeti tényezők – például adott területen a napsütéses órák száma vagy a szélerősség – intenzív befolyása miatt, jelentős ingadozásokat mutat. Az áramfelhasználás intelligens szabályzása és a kiugró terhelési csúcsok elkerülése így nagy fontosságot kap. A „Flottenversuch Elektromobilität“ e tekintetben is elemzi a hálózatról tölthető elektromos járművek tulajdonosainak jellemző fogyasztói magatartását, s a terhelésszabályzás illetve az intelligens töltési stratégiák kérdéseit is vizsgálja. Ennek keretében olyan megoldás is előtérbe került, amely a napi hálózati csúcsokat éppen az autók lítiumion-akkumulátorai segítségével tompítaná.

A húsz Golf Variant twinDRIVE az előbbiek alapján viszonylag hosszabb távokat is képes tisztán elektromos üzemben megtenni. Fejlett energia-menedzsment-rendszerük és korszerű rádió-navigációs berendezésük innovatív adatbeviteli lehetőségei révén vezetőik akár azt is előre beprogramozhatják, hogy például a Lipcse-Berlin távon – s ezzel együtt a célvárosban is! – az adott városi kilométereket kizárólag elektromos hajtással, azaz teljes mértékben károsanyag-kibocsátás nélkül kívánják megtenni. Ekkor tulajdonképpen előre „lefoglal” egy bizonyos elektromos hatótávot, amelynek megfelelő energiamennyiséget a rendszer mindvégig fenntart az akkumulátorban, így az „E-MODE” gomb megnyomásával a jármű igény szerint elektromos hajtásra válthat át. 

A „Plug-In” hibridmodellek illetve tisztán elektromos hajtású személyautók széles körű elterjedése mindenesetre a továbbiakban is óriási kihívást jelent, amelyről Prof. Dr. Winterkorn így nyilatkozott: „Az elektromos mobilitás Németország, mint autóipari nagyhatalom számára szó szerint az évszázad kérdése. Az autógyártók és beszállítóik, az áramszolgáltatók, a tudomány és a politika képviselői csakis közös erővel biztosíthatják Németország számára e területen is a vezető gyártó és piac pozícióját.“ A „Flottenversuch Elektromobilität“ projekt pedig német viszonylatban pontosan e partnerek együttműködésére teremt kiváló alkalmat.


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER