A miskolci származású formatervező, Bocsi Attila több mint tíz éve már a Peugeot design központjában tervezi a szebbnél szebb oroszlános modelleket. A limuzinok tervezése mellett viszont van egy szenvedélye: az autósport. Tehetségére a Peugeot Sport vezetősége is felfigyelt, így számos projektben megcsillogtatta már tudását. Nevéhez fűződik a 208 R5 rali autó, és a Peugeot márka csúcsmodellje, a 208 T16 Pikes Peak fenevad, amit most a magyar közönség is testközelből láthat.
Március 21-én nyitja meg kapuit hazánk legnagyobb évkezdő autós-motoros rendezvénye, az Autó, Motor és Tuning Show. A kiállítás D pavilonjában, az Autós Nagykoalíció Magyarok a világ járműgyártásában témakörben rendezett standján kiállítják a tavaly világrekordot felállító Peugeot 208 T16 Pikes Peak versenyautót.
Loeb világcsúcsot futott a Peugeot 208 T16-tal a Pikes Peak hegyiversenyen
Az autózás történelmének egyik kimagasló teljesítményét nyújtó Peugeot 208 T16 Pikes Peak modellt személyesen a tervező, Bocsi Attila fogja bemutatni, aki erre az eseményre, Magyarországra látogat. „Nagy álmom teljesül, hiszen személyesen mutathatom meg a magyar közönségnek az eddigi csúcsmunkámat.”
A bemutató időpontja: 2014. március 21. 13:30 – D pavilon
Peugeot 208 Pikes Peak
875 kilóra jutó 875 lóerő, összkerékhajtás, rendkívül alacsony légellenállás… Semmi kétség: a Peugeot Sport nem spórolt a számokkal annak érdekében, hogy egy félelmetes torpedót készítsen.
Huszonöt évvel azután, hogy Ari Vatanen a Peugeot 405 T 16-tal győzelmet aratott a legendás amerikai versenyen, 2013-ban a 208 T16 Pikes Peak, a 208 legújabb versenyváltozata (3,2 literes biturbó V6, 875 LE 875 kg-ra, 1’’8 alatt gyorsul 0-ról 100 km/órára…) kormányánál Sébastien Loeb 8’ 13’’ 878 alatt zúzta porrá a 20 km-es hegyi felfutás rekordját.
A tetőmagasság, a karosszéria formája, a lökettérfogat, a motor beépítése… Az autósportra szakosodott mérnökök egész pályafutásuk során kénytelenek ügyesen bűvészkedni a szabályzatban előírt megkötésekkel. Igazi szenvedély ez, az biztos, de mennyire frusztráló! Mint amikor egy versenylovat fogatba kötnek…
Bocsi Attila, a versenyautó magyar formatervezője, erről így nyilatkozott:
„A lelke mélyén minden tervezőt egyetlen vágy hajt: a pokol tüzére hajítani a korlátokat, és végre megtervezni az álom versenyautót! Azt az autót, amely nem a kompromisszumokból született, és a maximális teljesítmény kisajtolásának keresését testesíti meg. Vagyis egészen egyszerűen azt az autót, amely a mérnökök és tervezők álmaiban mindig ott van.”
Egyetlen verseny van a világon, amelyik lehetővé teszi, hogy ezt az alvó fenevadat végre szabadon engedjék: a Pikes Peak! Elég csak kiejteni a verseny nevét és a legendás «Unlimited» kategóriáét, és azonnal felragyog a tervezők szeme: «Ez valóban remek lehetőség arra, hogy szabadon engedjük a fantáziánkat» – erősíti meg Jean-Christophe Pallier, aki a 208 T16 projektfelelőse a Peugeot Sportnál.
A szédületes magasságokba vezető Pikes Peak egy, a világon egyedül itt jelentkező műszaki kihívás elé állította a tervezőket, ez pedig a motorok folyamatos és maximális oxigénellátásának a megoldása. «Ilyen magasságban felfelé haladva százméterenként 1 százalékkal csökken a motor teljesítménye» – avat be a részletekbe Bruno Famin, a Peugeot Sport igazgatója. Ez az érték sok mindent elárul erről a rendkívüli versenyről, amely 2865 méteren indul, és 4301 méteren fejeződik be! A motorok egy része már a majd háromezer méteres rajt magasságában eleve 30%-kal kisebb teljesítményt ad le. Be kellett hát vetni minden technikai eszközt, hogy ez a veszteség ne okozzon hátrányt.
A Peugeot 208 T16 Pikes Peak március 21-23. között megtekinthető az Autó Motor és Tuning Show-n D pavilon, Magyarok a világ járműgyártásában standján.
Peugeot 208 T16 Pikes Peak Műszaki adatok
MOTOR
Típus V6 biturbo
Lökettérfogat 3,2 l
Szelepek száma 24
Beépítés középen, a hátsó tengely előtt
Hengerek száma 6, 60°-os V-elrendezés
Teljesítmény 875 LE
Nyomaték 900 Nm
Max fordulatszám 7800/perc
Csúcssebesség 240 km/óra
Gyorsulás
0-ról 100 km/órára 1,8 sec
0-ról 200 km/órára 4,8 sec
0-ról 240 km/órára 7 sec
ERŐÁTVITEL
Meghajtás Négykerékhajtás
Sebességváltó Hosszanti, hatfokozatú szekvenciális, a kormányról működtethető
KAROSSZÉRIA
A szerkezete és anyagai Acél térváz
Karosszéria Szénszálas
FUTÓMŰ / FÉKEK / KORMÁNYMŰ
Felfüggesztés 4 ponton csatolt, kettős háromszög lengőkarok
Rugózás Torziós rudak
Lengéscsillapítók Gáztöltésű
Stabilizátor Elöl és hátul
Kormányzás Közvetlen, hidraulikus rásegítéssel
Fékek Kettős hidraulikus fékkör, alumínium monoblokk féknyergek
Tárcsák Szénszálas, hűtött elöl-hátul, Elsők: 380 mm / Hátsók: 355 mm
Kerekek 18x13 / Speciális, magnéziumból készült, a Forma–1-ből átvett megoldás
Gumik Michelin 31/71/18
MÉRETEK
Hosszúság 4500 mm
Szélesség 2000 mm
Első túlnyúlás 1690 mm
Hátsó túlnyúlás 1690 mm
Tengelytáv 2695 mm
Szárny 2000 mm
Üzemanyagtartály térfogata 40 l
Tömege 875 kg
Hozzászólások