2010. október 02. szombat, 22:03


Elektromos tanulmány sportkupé

A Seat az elektromos mobilitás tekintetében is a jövő útjára lépett – a SEAT IBE tanulmánymodelljével a spanyol márka a 2010-es Párizsi Autószalonon már a közeljövő városi közlekedés kompakt sportkupé-koncepciójával jelenik meg.

 

seat ibe elektromos auto parizs



A SEAT IBE első változata már a Genfi Autószalonon bemutatkozott, s azóta formavilágában, technikájában és belső kialakításában egyaránt jelentősen továbbfejlődött. Most elsősorban utastere kap nagyobb hangsúlyt, amely e járműkategóriában különösen tágasnak és sokoldalúnak bizonyul, a személyre szabott connectivity és infotainment innovatív koncepciójaként.

A SEAT IBE karakterének középpontjában a vezetés dinamikus élménye áll, ami a tanulmánymodell tűzpiros színét látva is azonnal egyértelmű. A kompakt sportkocsi lapos és széles, erőteljes arányok illetve pengeéles metszésű LED-technikájú fényszórói összpontosító „tekintete” mellett. Rövid, mindössze 3,83 méteres karosszériájával a fiatalok és a lélekben fiatalok ideális városi közlekedési eszköze. A SEAT IBE azonban sportos karakterét innovatív technikáival is tökéletesen kombinálja. Tisztán elektromos hajtásrendszere a helyi emisszió-mentes közlekedés élvezetes eszközévé avatja, miközben erőteljes 75 kW-os (102 LE) motorja és intelligens anyagkombinációkat felvonultató építési módja eredményezte csekély saját tömege komoly menetteljesítményekkel ruházza fel.

Műszaki koncepcióján túl a SEAT IBE formavilágában is izgalmas jövő felé mutat. Atletikus stílusa és letisztult, precíz vonalvezetése immár a SEAT-design következő evolúciós szintjét képviseli.

seat ibe elekrtomos tanulmanyauto„A SEAT keményen dolgozik a jövő elektromos mobilitásán” – hangsúlyozta James Muir, a SEAT, S.A. elnöke. „Kiemelkedően gazdaságos ECOMOTIVE modelljeink nagy sikerének nyomdokain, már a hibrid és elektromos járművek jelentik a következő lépést egyértelműen stratégiánkban. Az IBE pedig semmi kétséget sem hagy afelől, hogy a SEAT a jövőben is minden szegmensben innovatív, stílusukban merész és fiatalos autókat kínál majd, mit sem áldozva fel eközben a gyakorlati használhatóság területén.”

A koncepció
A vezetés dinamikus élménye, a környezet iránt is felelősséggel
A SEAT IBE a dinamikus design és a kompakt sportautó karakterének egészen egyéni megközelítését kínálja, mégpedig meglepően magas fokú mindennapos használhatóság mellett. Elsősorban olyan európai nagyvárosok illetve vonzáskörzetük optimális közlekedési eszköze, mint például Párizs, London, Berlin vagy Barcelona. E környezetben érvényesülhet igazán a vezetés az IBE által kínált nulla emissziójú élménye, kivételes fordulékonysága, tekintélyes belső térkínálata – és természetesen letisztult és extrovertált formai nyelvezete nyomán született vonzó megjelenése.

Klasszikus sportautó-arányok

A SEAT IBE abszolút kompakt, 2+2-üléses sportkupé, amely mindössze 3,83 méteres hosszúságával a nagysikerű SEAT Ibizánál is mintegy 20 centiméterrel rövidebb. Mindemellett szokatlan, 1,77 méteres szélességével, s az ehhez párosuló csupán 123 centiméteres magasságával az IBE egyértelműen a sportautók klasszikus arányait képviseli.

A SEAT IBE 2+2-üléses karosszériájával kifejezetten a fiatalos életstílusra hangolva készült, igazán bőséges térkínálattal egy pár számára, de hellyel akár négy személy kényelmes utazásához is. Csomagtere bőségesen elegendő a bevásárláshoz, míg lehajtható hátsó ülései révén a szabadidős és a sporteszközök, vagy egy hétvégi túra poggyásza számára is kellő helyet biztosít. A hátsó üléstámlák egyenként is lehajthatók és a csomagtér-padlózattal egy szintben sík rakfelületet képeznek. Az IBE így akár háromüléses autóként is használható, ez esetben még tágasabb csomagteret kínálva.

Spontán dinamika, nulla emisszió
seat ibe elektromos auto
A SEAT IBE olyan tisztán elektromos hajtású autó, amely nulla károsanyag-kibocsátás mentén üzemel, s e korszerű technika szellemében kialakított, kompakt konstrukciót képvisel. Az elektromos motor a szabályozóelektronikával együtt az extrém laposan ívelő motorházfedél alatt, míg a lítiumion-akkumulátor az autó rövidre szabott hátuljában kapott helyet. A független hátsó felfüggesztés különösen helytakarékos konstrukciójának köszönhetően a tervezők az energiatároló egységet a csomagtér padlózata alatt helyezhették el. Az elektromos motor 75 kW (102 LE) teljesítményével, illetve 200 Nm maximális forgatónyomatékával az IBE külső megjelenése sugallta élményeknek pontosan megfelelő menetdinamikai képességekkel szolgál.

A városi forgalomra oly jellemző, 0 és 50 kilométer/óra közötti gyorsítás mindössze 3,6 másodpercig tart, míg az IBE 80-as tempóig 6,6, a 100 kilométer/órás sebességhez pedig összesen 9,7 másodpercet igényel. E meggyőző menetteljesítmények nem csupán az elektromos motor eleve kedvező teljesítmény- és forgatónyomatéki karakterisztikájának köszönhetők, hanem a SEAT IBE igen alacsony, mindössze 1.100 kilogrammos saját tömegének is. Ennek alapjául az intelligens könnyűszerkezetes építés, valamint az alumínium és az acél hatékony együttes alkalmazása szolgál.

A folyamatos teljesítmény-leadás 50 kilowattra (68 LE) korlátozott értéke, illetve a 160 kilométer/órára határolt végsebesség a városi autópályákon is több mint elegendő a dinamikus autózáshoz. Az akkumulátor kapacitása 18 kilowattóra, ami a nagyjából 130 kilométeres hatótávolsággal szintén bőségesen megfelelő a városi használat napi mobilitási igényeihez.

Kapcsolat, iPhone
Az alapot a tulajdonos saját okostelefonja, mondjuk egy iPhone jelenti. Napjainkra e korszerű eszközök már jóval többet kínálnak a telefonos és e-mail kommunikációs központ funkciójánál, gazdájuk kapcsolati információit és kedvenc zenéit is tárolják, navigációra is használhatók, de az internetről közlekedési híreket is letölthetnek.

A SEAT IBE vezetője vezeték nélkül csatlakoztathatja smartphone készülékét az IBE rendszeréhez, s közvetlenül ellenőrizheti, illetve tekintheti át a jármű egyes rendszereit, köztük az akkumulátort és a fedélzeti számítógépet. A telefonról zeneszámok vagy akár teljes albumok választhatók ki, amelyek a „drag to car” opció választásával az autó hangrendszerén át szólaltathatók meg. A műszerfali képernyő és a kormánykerék kezelőelemei hatékonyan egyszerűsítik a kezelést és segítik az integrált infotainment-menü használatát.

Belső design
Tágas, igényes és magas minőség
Amikor kinyílnak az ajtók, azonnal szembetűnik a tágas beltér. A kompakt sportkocsi utasterét a tervezők nagy gonddal alakították ki. Az IBE ennek szellemében – nagy csomagteret kínáló két-vagy háromüléses, illetve még hátul is különösen tágas 2+2-üléses modellként – tökéletesen illeszkedik a dinamikus és nyitott életstílushoz. Elektromos mozgatású napfényteteje ugyancsak az utastér világos és levegős stílusát erősíti.

elektromos seat ibe muszerfal

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Könnyed, műszerfal
Az áttekinthető, alapvetően a vezetőre összpontosító kialakítás alapjául a magasra húzott műszerfal szolgál, amely már-már „lebegni” látszik. Alulról a különösen keskeny középkonzol támasztja, amely lágy ívvel olvad a középső alagút vonalába. Minden belső részletet alapjában a minimál-design határoz meg, ami a térkínálat és a saját tömeg tekintetében egyaránt érezteti előnyeit. Kiváló példa erre az ülések sportos, gondos kontúrok jellemezte kialakítása. Könnyű műanyag héjszerkezetük révén karcsú és helytakarékos konstrukciók, miközben high-tech habpárnázatuk optimális üléskényelemről gondoskodik. A kellemes és tágas belső atmoszférát a műszerfal és az ülés- illetve ajtókárpitok „Kerámia-fehér” és „Sötét szén” árnyalatok izgalmas kontrasztja alkotta különleges színkoncepciója is erősíti.

Puritán minimál-design
A nagyméretű információs képernyő a jármű számos fontos adatáról tájékoztatja a vezetőt, mint például a sebesség vagy az akkumulátor töltöttségi állapota. Emellett a felhasználó saját eszköze/okostelefonja felé is gyors elérési és kezelési lehetőséget kínál. A képernyő funkcióinak többsége a kormánykerék küllőin kialakított touchpad felületek segítségével is vezérelhető. A további kezelőelemeket szintén a lehető legminimálisabb szintre korlátozták a tervezők. A monitort a közvetett áramlást biztosító légbefúvó nyílások és a két kezelőpanel fogja közre. Utóbbiak a világítás és a légkondicionáló funkcióinak biztosítanak helyet, s éppoly minimál-design jellemzi őket, mint a középkonzol erőátvitel-szabályzó elemeit. Az elektromos hajtásrendszernek köszönhetően ez esetben a „P”, „R”, „N” és „D” gombok is bőven elegendőek. További három gomb biztosítja az elektromos rögzítőfék, az emelkedő-asszisztens (AutoHold) és a különösen gazdaságos „E” üzemmód aktiválását.

Külső design
Erőteljes és merész
A SEAT IBE külső formái egyben a SEAT formai nyelvezetének folyamatos fejlődésébe is betekintéssel szolgálnak. Erőteljes arányai, egyszerű és letisztult formái, precízen kidolgozott vonalai, valamint gondosan kiformált felületei folyamatosan fejlődő és egyéni formai nyelvezetről tesznek tanúságot, amely a SEAT egyéniségének és modernségének egyértelmű folytonosságát jelenti.
Klasszikusan sportos elem maga a kétajtós karosszériaforma, a különösen alacsonyan húzódó motorházfedél és a hosszan ívelő tetővonal. E karakteres stílust azonban határozottan innovatív és egyedi módon képviseli, mégpedig kifejezetten a jellemzően nagyvárosi fiatal vásárlóközönség életstílusa szerint kifejlesztett, kompakt modell formájában. A karosszéria rövid első túlnyúlása és csaknem túlnyúlás nélkül megformált, izmos fara a 19-colos kerekekkel együtt szintén a jármű erőteljes és kompakt megjelenését hangsúlyozza.

Dinamikus és precíz részletek
seat ibe belso ter
A 2010-es Párizsi Autószalonra a SEAT Műszaki Központjának munkatársai az IBE külső designját is továbbfejlesztve számos részletmegoldását még dinamikusabb és precízebb formában alakították ki. Ez főként az igényes, de visszafogott stílusú LED-technikájú fényszórókkal szerelt orr környezetét érinti. A LED-fényszórók még inkább kihangsúlyozzák az orr karakteres, egészen egyéni V-formáját.

Az autó teljes eleje ugyancsak erőteljes V-alakzatot formáz, amelyet azután a motorházfedél visz tovább. Különös hangsúlyt kapott a lökhárító alsó régiójának két légbeömlő nyílása, éles háromszög-motívumaik a LED-fényszórók alakjára rímelnek, ami egyébként a külső tükrökön és a hátsó lámpatesteken is megjelenik. A SEAT-embléma trapézt formáló, önálló funkcióval is rendelkező felületen kapott helyet. Az alternatív hajtásrendszer rendkívüli szabadságot biztosított a formatervezők számára. Mivel a kisebb beépítési méretek jellemezte elektromos motor és szabályozóelektronikája a hagyományos szerkezeteknél lényegesen kevesebb helyet igényel, a V-alakú motorházfedél vonalát is jóval alacsonyabban húzhatták meg a tervezők, mint a belsőégésű motorok esetében.

Széles vállöv, nagyméretű kerekek

Az IBE oldalnézetében szintén masszív kiállását hangsúlyozza, s hosszan ívelő tetővonala a sötét panoráma-üvegtetővel együtt határozott kontrasztot alkot a karosszéria élénkpiros színével. Széles vállöve, karcsú üvegfelületei, erőteljes domborulatokkal kiformált sárvédői, valamint nagyméretű, aerodinamikailag továbbfejlesztett, kettősküllős keréktárcsái egyaránt e dinamikus megjelenést erősítik. Ugyanakkor a gumiabroncsok 175 milliméteres szélességükkel messze nem képviselnek extrém dimenziót, s különösen alacsony gördülési ellenállásukkal hatékonyan hozzájárulnak az elektromos tanulmánymodell magas fokú gazdaságosságához.

A hátsó kerékjáratok felett hátra érkező vállöv szintén a precíz formai kialakítást példázza. Szűk lekerekítési éleivel e vonal a szerszámkészítők számára is komoly kihívást jelentett, újabb bizonyítékul szolgálva a SEAT szakembereinek magas színvonalú mesterségbeli tudására. A karcsú ajtókilincsek egy ujjal is kezelhetők. Az elektromos töltés csatlakozója az autó jobb oldalán kapott helyet. A far tulajdonképpen az orr karakteres formáit ismétli, sajátos stílusban értelmezve át őket. A LED fényvezető csövek technikájával készült hátsó lámpatestek háromszög alakú kereteikben szintén a jellegzetes nyíl-motívumot mutatják.

A teljes jármű messzemenőkig mentes az öncélú díszítésektől – a jó design nem igényel további dekorációt. Minden egyes vonal pontos funkcióval bír az autó felületeinek és azok határolta térfogatainak pontos kialakításában, s az e formák eredményezte izmos külső szintén a kifejezetten sportos karaktert hangsúlyozza. A formák e sajátos redukálása, illetve azok tudatos és következetes alkalmazása, valamint a minden részletre kiterjedő precizitás a SEAT designfilozófiájának egyaránt alapvető eleme, amelyek a jövő modelljein még nyilvánvalóbb formában jelennek majd meg.

ECOMOTIVE sorozat
A SEAT a környezetkímélő technológiák területén különösen magas szintű szakmai háttérrel rendelkező autógyártó. Az elmúlt évek során egyes modellsorozatain belül szisztematikusan csökkentette az üzemanyag-fogyasztást, a SEAT ECOMOTIVE változatok pedig különösen gazdaságos járművekként egyaránt óriási sikert arattak a piacon. Ezek csúcspontját az Ibiza ECOMOTIVE jelentette, amely erős, 55 kW (75 LE) teljesítményű motorja ellenére is legutóbbi változatában 100 kilométerenként csupán 3,7 literes üzemanyag-fogyasztást, és kilométerenként mindössze 89 gramm széndioxid-kibocsátást produkált. A SEAT folytatni kívánja ECOMOTIVE családja bővítését, s Leon, Altea, Altea XL és Alhambra modelljei szintén kivételesen csekély üzemanyag-igényű TDI-erőforrásokat kapnak. Az új Alhambra ECOMOTIVE 5,5 literes átlagfogyasztásával szintén abszolút élen áll a teljes méretű többcélú egyterűek (MPV) szegmensében.

A következő lépcső: hibrid- és elektromos hajtások
A következő lépést a SEAT stratégiájában a Leon Twin Drive ECOMOTIVE képviseli, amelynek hajtásrendszerét a belsőégésű és az elektromos motor fejlett kombinációja adja. Mégis jóval több egy hagyományos hibridnél, ugyanis lítiumion-akkumulátora szabványos csatlakozóján keresztül a hálózatról is feltölthető („plug-in”), s teljesen töltött állapotban 50 kilométer hatótávolságot biztosít. Nagyobb távolságokon autózva a belsőégésű motor is működésbe lép. A Leon Twin Drive ECOMOTIVE első sorozatgyártású változata a tervek szerint 2014-re jelenhet meg.
A SEAT Műszaki Központja fejlesztési projektjének alapvető célját a tisztán elektromos hajtású jármű jelenti, amelynek fejlett technikájából a SEAT IBE nyújt ízelítőt. Az IBE ezzel párhuzamosan azon nagyszabású projekt elindítását is jelzi, amely a spanyolországi elektromos mobilitás fejlesztését és népszerűsítését tűzte ki célul.


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER