Elektromos tanulmány sportkupé
A Seat az elektromos mobilitás tekintetében is a jövő útjára lépett – a SEAT IBE tanulmánymodelljével a spanyol márka a 2010-es Párizsi Autószalonon már a közeljövő városi közlekedés kompakt sportkupé-koncepciójával jelenik meg.
Könnyed, műszerfal
Az áttekinthető, alapvetően a vezetőre összpontosító kialakítás alapjául a magasra húzott műszerfal szolgál, amely már-már „lebegni” látszik. Alulról a különösen keskeny középkonzol támasztja, amely lágy ívvel olvad a középső alagút vonalába. Minden belső részletet alapjában a minimál-design határoz meg, ami a térkínálat és a saját tömeg tekintetében egyaránt érezteti előnyeit. Kiváló példa erre az ülések sportos, gondos kontúrok jellemezte kialakítása. Könnyű műanyag héjszerkezetük révén karcsú és helytakarékos konstrukciók, miközben high-tech habpárnázatuk optimális üléskényelemről gondoskodik. A kellemes és tágas belső atmoszférát a műszerfal és az ülés- illetve ajtókárpitok „Kerámia-fehér” és „Sötét szén” árnyalatok izgalmas kontrasztja alkotta különleges színkoncepciója is erősíti.
Puritán minimál-design
A nagyméretű információs képernyő a jármű számos fontos adatáról tájékoztatja a vezetőt, mint például a sebesség vagy az akkumulátor töltöttségi állapota. Emellett a felhasználó saját eszköze/okostelefonja felé is gyors elérési és kezelési lehetőséget kínál. A képernyő funkcióinak többsége a kormánykerék küllőin kialakított touchpad felületek segítségével is vezérelhető. A további kezelőelemeket szintén a lehető legminimálisabb szintre korlátozták a tervezők. A monitort a közvetett áramlást biztosító légbefúvó nyílások és a két kezelőpanel fogja közre. Utóbbiak a világítás és a légkondicionáló funkcióinak biztosítanak helyet, s éppoly minimál-design jellemzi őket, mint a középkonzol erőátvitel-szabályzó elemeit. Az elektromos hajtásrendszernek köszönhetően ez esetben a „P”, „R”, „N” és „D” gombok is bőven elegendőek. További három gomb biztosítja az elektromos rögzítőfék, az emelkedő-asszisztens (AutoHold) és a különösen gazdaságos „E” üzemmód aktiválását.
Külső design
Erőteljes és merész
A SEAT IBE külső formái egyben a SEAT formai nyelvezetének folyamatos fejlődésébe is betekintéssel szolgálnak. Erőteljes arányai, egyszerű és letisztult formái, precízen kidolgozott vonalai, valamint gondosan kiformált felületei folyamatosan fejlődő és egyéni formai nyelvezetről tesznek tanúságot, amely a SEAT egyéniségének és modernségének egyértelmű folytonosságát jelenti.
Klasszikusan sportos elem maga a kétajtós karosszériaforma, a különösen alacsonyan húzódó motorházfedél és a hosszan ívelő tetővonal. E karakteres stílust azonban határozottan innovatív és egyedi módon képviseli, mégpedig kifejezetten a jellemzően nagyvárosi fiatal vásárlóközönség életstílusa szerint kifejlesztett, kompakt modell formájában. A karosszéria rövid első túlnyúlása és csaknem túlnyúlás nélkül megformált, izmos fara a 19-colos kerekekkel együtt szintén a jármű erőteljes és kompakt megjelenését hangsúlyozza.
Dinamikus és precíz részletek
A 2010-es Párizsi Autószalonra a SEAT Műszaki Központjának munkatársai az IBE külső designját is továbbfejlesztve számos részletmegoldását még dinamikusabb és precízebb formában alakították ki. Ez főként az igényes, de visszafogott stílusú LED-technikájú fényszórókkal szerelt orr környezetét érinti. A LED-fényszórók még inkább kihangsúlyozzák az orr karakteres, egészen egyéni V-formáját.
Az autó teljes eleje ugyancsak erőteljes V-alakzatot formáz, amelyet azután a motorházfedél visz tovább. Különös hangsúlyt kapott a lökhárító alsó régiójának két légbeömlő nyílása, éles háromszög-motívumaik a LED-fényszórók alakjára rímelnek, ami egyébként a külső tükrökön és a hátsó lámpatesteken is megjelenik. A SEAT-embléma trapézt formáló, önálló funkcióval is rendelkező felületen kapott helyet. Az alternatív hajtásrendszer rendkívüli szabadságot biztosított a formatervezők számára. Mivel a kisebb beépítési méretek jellemezte elektromos motor és szabályozóelektronikája a hagyományos szerkezeteknél lényegesen kevesebb helyet igényel, a V-alakú motorházfedél vonalát is jóval alacsonyabban húzhatták meg a tervezők, mint a belsőégésű motorok esetében.
Széles vállöv, nagyméretű kerekek
Az IBE oldalnézetében szintén masszív kiállását hangsúlyozza, s hosszan ívelő tetővonala a sötét panoráma-üvegtetővel együtt határozott kontrasztot alkot a karosszéria élénkpiros színével. Széles vállöve, karcsú üvegfelületei, erőteljes domborulatokkal kiformált sárvédői, valamint nagyméretű, aerodinamikailag továbbfejlesztett, kettősküllős keréktárcsái egyaránt e dinamikus megjelenést erősítik. Ugyanakkor a gumiabroncsok 175 milliméteres szélességükkel messze nem képviselnek extrém dimenziót, s különösen alacsony gördülési ellenállásukkal hatékonyan hozzájárulnak az elektromos tanulmánymodell magas fokú gazdaságosságához.
A hátsó kerékjáratok felett hátra érkező vállöv szintén a precíz formai kialakítást példázza. Szűk lekerekítési éleivel e vonal a szerszámkészítők számára is komoly kihívást jelentett, újabb bizonyítékul szolgálva a SEAT szakembereinek magas színvonalú mesterségbeli tudására. A karcsú ajtókilincsek egy ujjal is kezelhetők. Az elektromos töltés csatlakozója az autó jobb oldalán kapott helyet. A far tulajdonképpen az orr karakteres formáit ismétli, sajátos stílusban értelmezve át őket. A LED fényvezető csövek technikájával készült hátsó lámpatestek háromszög alakú kereteikben szintén a jellegzetes nyíl-motívumot mutatják.
A teljes jármű messzemenőkig mentes az öncélú díszítésektől – a jó design nem igényel további dekorációt. Minden egyes vonal pontos funkcióval bír az autó felületeinek és azok határolta térfogatainak pontos kialakításában, s az e formák eredményezte izmos külső szintén a kifejezetten sportos karaktert hangsúlyozza. A formák e sajátos redukálása, illetve azok tudatos és következetes alkalmazása, valamint a minden részletre kiterjedő precizitás a SEAT designfilozófiájának egyaránt alapvető eleme, amelyek a jövő modelljein még nyilvánvalóbb formában jelennek majd meg.
ECOMOTIVE sorozat
A SEAT a környezetkímélő technológiák területén különösen magas szintű szakmai háttérrel rendelkező autógyártó. Az elmúlt évek során egyes modellsorozatain belül szisztematikusan csökkentette az üzemanyag-fogyasztást, a SEAT ECOMOTIVE változatok pedig különösen gazdaságos járművekként egyaránt óriási sikert arattak a piacon. Ezek csúcspontját az Ibiza ECOMOTIVE jelentette, amely erős, 55 kW (75 LE) teljesítményű motorja ellenére is legutóbbi változatában 100 kilométerenként csupán 3,7 literes üzemanyag-fogyasztást, és kilométerenként mindössze 89 gramm széndioxid-kibocsátást produkált. A SEAT folytatni kívánja ECOMOTIVE családja bővítését, s Leon, Altea, Altea XL és Alhambra modelljei szintén kivételesen csekély üzemanyag-igényű TDI-erőforrásokat kapnak. Az új Alhambra ECOMOTIVE 5,5 literes átlagfogyasztásával szintén abszolút élen áll a teljes méretű többcélú egyterűek (MPV) szegmensében.
A következő lépcső: hibrid- és elektromos hajtások
A következő lépést a SEAT stratégiájában a Leon Twin Drive ECOMOTIVE képviseli, amelynek hajtásrendszerét a belsőégésű és az elektromos motor fejlett kombinációja adja. Mégis jóval több egy hagyományos hibridnél, ugyanis lítiumion-akkumulátora szabványos csatlakozóján keresztül a hálózatról is feltölthető („plug-in”), s teljesen töltött állapotban 50 kilométer hatótávolságot biztosít. Nagyobb távolságokon autózva a belsőégésű motor is működésbe lép. A Leon Twin Drive ECOMOTIVE első sorozatgyártású változata a tervek szerint 2014-re jelenhet meg.
A SEAT Műszaki Központja fejlesztési projektjének alapvető célját a tisztán elektromos hajtású jármű jelenti, amelynek fejlett technikájából a SEAT IBE nyújt ízelítőt. Az IBE ezzel párhuzamosan azon nagyszabású projekt elindítását is jelzi, amely a spanyolországi elektromos mobilitás fejlesztését és népszerűsítését tűzte ki célul.
Hozzászólások