Az új SEAT Leon SC egyéni karakterű autó. A Leon Sports Coupé (SC) a tekinteteket vonzó, háromajtós kompakt modell, a SEAT formai nyelvezetének megtestesítője. Az újdonság jól láthatóan sportos autó, ám a mindennapos használhatóság kárára kötött kompromisszumok nélkül.
Funkcionális utastere, a színvonalas kidolgozás és a prémium szintű anyagválasztás jól érzékelhető kombinációjaként bőséges helyet kínál minden benne ülő utasnak, míg 380 literes térfogatú csomagtere éppoly nagyvonalúan méretezett, mint az ötajtós változaté.
„Az új Leon SC modellpalettánk dizájn-ikonja, amely tökéletesen formálja meg a SEAT márka alapvető értékeit – egyéni dizájn, dinamika, színvonalas technika és minőség, s mindez kedvező árszinten” – mondta James Muir, a SEAT S.A. elnöke. „Az új Leon története szorosan összefonódik a vezetés színtiszta élvezetével, mégpedig anélkül, hogy vezetőjének le kellene mondania a mindennapos használhatóság praktikumáról. Máig hűek maradtunk a Leon SC e nagysikerű koncepciójához, miközben az új autót minden fontos területen jelentősen továbbfejlesztettük.”
Az új SEAT Leon SC korszerű műszaki megoldásokkal kerül piacra, ami legújabb infotainment-megoldásaira, intelligens vezetői segédrendszereire, könnyűszerkezetes építésére, finoman hangolt futóművére és legújabb generációs motortechnikájára egyaránt igaz. Mindegyik erőforrás közvetlen befecskendezéssel és turbófeltöltéssel működik, és színvonalas menetdinamikai képességekkel ötvözi a kiemelkedő gazdaságosságot. A TSI- és TDI-aggregátok hengerűrtartalma 1,2 és 2,0 liter, míg teljesítményük a 63 kW (86 LE) és 135 kW (184 LE) közötti tartományban van. A 77 kilowattos (105 LE) 1.6 TDI az automatikus motorleállítás és -indítás (Start-Stop System) rendszerével mindössze 3,8 liter gázolajjal is beéri 100 kilométerenként, amihez kilométerenként csupán 99 gramm széndioxid kibocsátása párosul. Akárcsak az ötajtós Leon, a Leon SC szintén „Reference” és „Style” felszereltséggel jelenik meg a kínálatban, amelyekhez a sportos „FR” változat társul majd.
Formavilág
Kiegyensúlyozott arányaival az új SEAT Leon SC az első pillantásra vonzó benyomást kelt. A gosszúság, szélesség és a magasság egyedi arányai – a karosszéria kimondottan rövid első és hátsó túlnyúlásával – már álló helyzetben is jelzik dinamizmusát. Az IBE, IBL és IBX tanulmány autónál kifejlesztett formai nyelvezettől inspirálva, e háromajtós alsó-középkategóriájú modell egyértelműen a SEAT-dizájn dinamikus interpretációjaként mutatkozhat be.
„Egészen egyéni karakterrel ruháztuk fel az új SEAT Leon SC-t, amely során aligha elégedhettünk meg pusztán két ajtó elhagyásával. Pontosan ezért döntöttünk tengelytávja rövidítése mellett, amely csupán 35 milliméter eltérést jelent, optikai hatása azonban meghatározó. Az eredmény pedig óriási különbséget adott a dinamika vizuális megformálásában” – fejtette ki Alejandro Mesonero-Romanos, a SEAT Design vezetője. „A legújabb Leon megalkotásakor immár a tökéletességig fejlesztettük a SEAT formai nyelvezetét, ami karakteres vonalaiban érzékelhető a leginkább – ez az autó önálló személyiség.”
A Leon ötajtós változatával összevetve az új Leon SC tengelytávja 35 milliméterrel rövidebb. Ezzel egyidejűleg oldalablakai egyéni, alsó szegélyükön hátul emelkedő vonalú rajzolata vizuálisan megnyújtja a 4,23 méter teljes hosszúságú karosszériát. Mindez határozottan sportos és erőteljes vonásokat ad a Leon SC-nek, amely azonban mindemellett kompakt benyomást kelt. Külseje minden vonala különleges felületi kialakítása révén háromdimenziós hatást kelt, egészen kifinomult fény-árnyék játékkal avatva a teljes formavilágot még egyénibbé.
Az új Leon SC modellek orrkialakítását a jellegzetes „nyíl-alakú-vonalvezetés” („arrow face”) határozza meg. Minden egyes vonal egy, az autó előtti meghatározott pont felé tart. A letisztult és stabil hatást keltő háromszög a SEAT formai nyelvezetének meghatározó eleme, amely számos helyen feltűnik az új Leon SC külsején. E háromszög-motívum a fényszórók formáiban is döntő szerepet játszik. A fényforrások harmonikusan simulnak a Leon SC már-már szoborszerűen plasztikus elejébe, éles metszésű vonalaik pedig újabb jellegzetes SEAT formai elemként tűnnek fel. Az extrafelszerelésként rendelhető teljes LED-technikájú fényszórók erőteljes fényükkel a technika terén is úttörővé avatják a Leon SC-t. Az innovatív, teljes egészében fénykibocsátó diódákkal (LED) működő fényszórókat mérsékelt energiaigény és extrém hosszú élettartam jellemzi.
Az új SEAT Leon SC oldalnézetében a fém- és üvegfelületek kiegyensúlyozott harmóniáját kínálja, amelyet függőleges irányban az autó masszív hatását hangsúlyozó, nagyjából kettő az egyhez arány jellemez. A több helyen megszakított, karakteres „dinamikus vonal” (“Línea Dinámica”) a kerékjáratok felett fut hátrafelé. Precízen kidolgozott oldalsó hajtásai nem egyenes vonalúak, hanem enyhe szögben állva fokozzák a feszültséget. Az erősen, 19 fokban megdöntött, s leginkább a kupékat idéző, nagyfelületű hátsó szélvédő jóval laposabb állású az ötajtós változaténál, s fordított stilizált ötszög alakjával a Leon SC további karakteres elemeként tűnik fel.
Az új SEAT logó a márka alapvető értékeit – puritán dizájn és magas színvonalú kidolgozás – szimbolizálja. A Leon elsőként viselheti az új emblémát, elején, kerekein, hátulján és kormánykerekén.
Utastér és infotainment
Az új SEAT Leon SC külsejének magabiztos dinamizmusa utasterében is töretlen folytatásra lel, letisztult, rendezett és világos benyomást keltve. Az anyagválasztást a legmagasabb minőségi színvonal jellemzi, amihez első osztályú kidolgozás párosul. A lágy tapintású felületek kifogástalan minőségűek, s egyes változatokban a króm és a bőr prémium-hangulatával egészülnek ki.
Alejandro Mesonero-Romanos, a SEAT Design vezetője az utastérről így fogalmazott: „A világos és elegáns hangulatú utastér megalkotásakor a magas színvonalú ergonómia szolgált vezérelvként, miközben a repülőgépek műszerfalára jellemző precizitásra összpontosítottunk. A Leon SC pilótájának figyelmét nem terelik el felesleges dolgok, így teljes egészében a vezetésre koncentrálhat.”
A vezetőt és az első utast körülvevő tér szintén harmonikus és letisztult hatású. A rendezett, funkcionális mászerfal egyértelműen a vezetőre összpontosít: minden gomb, kapcsoló és más kezelőelem pontosan ott található, ahol a sofőr megérzés-szerűen számít rá. A műszerek nagyméretű számlapjai könnyen leolvashatók, a vezető információs rendszer pedig már a „Reference” kiviteltől az alapfelszereltség része. A légzsák-fedélen az új SEAT-logót viselő, finoman kidolgozott kormánykerék multifunkciós kezelőelemekkel egészülhet ki.
Az új tervezésű ülések kifejezetten sportos stílusúak, s minden termetű utas számára különösen kényelmesnek bizonyulnak. Az állítható magasságú vezetőülés minden felszereltségi szinten az alapkivitelt gazdagítja, míg az utas ülés magasságállítása a „Reference” változatokba extrafelszerelésként rendelhető, a „Style” kivitelekben pedig széria. Az ülések kimondottan dinamikus közlekedés mellett is határozott tartást nyújtanak, s a hosszú túrák során is mindvégig kényelmesek maradnak.
Stílusos és vonzó kialakítású részletmegoldások egész sora hangsúlyozza ki még inkább az új Leon SC elsőrangú kidolgozását, ilyenek például a légkondicionáló berendezés kezelőelemei, a méretes légbefúvó nyílások és a háromdimenziós hatást keltő ajtókárpitok. A csomagtér térfogata 380 liter, ami élenjáró érték a kategóriában.
A SEAT a legkorszerűbb infotainment megoldások sokaságával küldi a piaci versenybe új Leon SC modelljét. Ezek a SEAT Easy Connect kezelési rendszerére épülnek, amely a szórakoztató, kommunikációs és navigációs funkciók, illetve számos további rendszer kezelésére egyaránt érintőképernyőt kínál. Képátlója akár az 5,8 colt is elérheti, s gombjaival illetve forgatókapcsolóival együtt – a vezető és az első utas számára egyaránt könnyen leolvashatóan – a két központi légbefúvó nyílás között helyezkedik el. A csúcsváltozatok pedig a még intuitívebb kezelés szolgálatában első alkalommal már közelítés-érzékelőt is tartalmaznak.
Hajtásrendszer
Az új SEAT Leon SC 1,2 és 2,0 liter közötti hengerűrtartalmú, erőteljes és takarékos TDI- illetve TSI-motorok kínálatával érkezik. Mindegyik erőforrás közvetlen befecskendezéssel és turbófeltöltéssel működik, s gyors felmelegedés és alacsony belső súrlódás jellemzi őket.
Az 1.6 TDI teljesítménye 77 kW (105 LE), maximális forgatónyomatéka 250 newtonméter. Az automatikus motorleállítás és -indítás (Start-Stop System) és a fékezési fázisok alatti energia-visszatáplálás (fék-rekuperáció) rendszereivel felszerelve mindössze 3,8 liter gázolajjal is beéri 100 kilométerenként, amihez mindössze 99 g/km széndioxid kibocsátása párosul. A 2.0 TDI tekintélyes 110 kW (150 LE) teljesítménnyel és 320 newtonméter forgatónyomatékkal gondoskodik a Leon SC dinamikus mozgatásáról, miközben átlagosan csupán 4,1 üzemanyagot igényel 100 kilométerenként.
A TSI-motorok kínálata az 1.4 TSI konstrukcióval indul a Leon SC palettáján. Az új generációs erőforrás 90 kilowattot (122 LE) és 200 newtonmétert produkál. Már szériakivitelben az automatikus motorleállítás és -indítás (Start-Stop System) és a fékezési fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) rendszereivel felszerelve üzemanyag-fogyasztása 100 kilométerenként mindössze 5,2 literre, széndioxid-kibocsátása pedig kilométerenként 120 grammra adódik. Az 1.2 TSI két változatban, 63 kW (86 LE) és 77 kW (105 LE) teljesítménnyel szerepel a programban, amelyet a 103 kilowattos (140 LE) 1.4 TSI bővít tovább 250 newtonméter maximális forgatónyomatékkal. Utóbbi erőforrással a Leon SC üzemanyag-fogyasztása 100 kilométerenként átlagosan 5,2 liter, széndioxid-kibocsátása pedig kilométerenként mindössze 119 gramm. A benzines paletta csúcsán a 180 lóerős, 250 newtonméter maximális nyomatékú 1.8 TSI áll, amelynek érkezése még 2013 folyamán várható. A dízelek programját az 1.6 TDI (66 kW/90 LE), valamint az új 2.0 TDI teszi teljessé, utóbbi 135 kW (184 LE) teljesítménnyel illetve 380 newtonméter maximális forgatónyomatékkal.
Motorváltozattól függően öt- illetve hatfokozatú manuális, vagy a kompakt és könnyű, kettős tengelykapcsolós sebességváltó (DSG) gondoskodik a teljesítmény továbbításáról. A DSG váltómű mély benyomást keltő gyorsasággal kapcsolja hat vagy hét fokozatát, miközben a gazdaságossághoz is nagyban hozzájárul. Egyes változatokban szabadonfutó üzemmódjával mérsékli még hatékonyabban az üzemanyag-fogyasztást.
Futómű
Futóműve ugyancsak alapvető szerepet játszik az új SEAT Leon SC kiemelkedő menetdinamikai képességeiben. Kormányzását kifinomult és nyugodt irányíthatóság, illetve precíz visszajelzések jellemzik, rugózása pedig az egyenetlen útfelületeket is hatékonyan „simítja ki”. Elöl segédvázra szerelt McPherson rugóstagokat, míg hátul a 110 kW (150 LE) teljesítményszintig kapcsolt torziós-tengelyes, a csúcsváltozatokban pedig az oldal- és hosszirányú erőket külön-külön felvevő többkaros (multi-link) felfüggesztést alkalmaztak a tervezők. A SEAT Leon SC FR változatban a SEAT Drive Profile szabályzórendszere kínál lehetőséget számos beállítás egyéni igények szerinti változtatására. Segítségével a szervokormány karakterisztikája, a gázadások érzékenysége és egy speciális hang-aktuátor révén a motor hangja is tetszés szerint, három üzemmód – „eco”, „comfort” és „sport” – szerint választható, amelyeket az egyéni „individual” módusz egészít ki. A „sport” üzemmódot választva az ajtókárpitokba rejtett diszkrét belső világítás tónusa a még dinamikusabb stílus részeként vörösre vált.
Vezetői segédrendszerek
A SEAT tervezői a legmodernebb vezetői segédrendszerek sokaságával látták el új Leon SC modelljüket. A belső visszapillantó tükör mellé épített kamera segítségével működik az éppen igénybe vett forgalmi sáv tartását segítő „Lane Assist” rendszere, amely az elektromechanikus szervokormány beavatkozásaival segít megelőzni a sávhatároló vonalak átlépését. Ugyancsak e kamera adatait használja a távfény-asszisztens, amely önműködően vált a távolsági és a tompított fény között. A biztonságot szintén nagyban növelő segédrendszer a fáradtságérzékelő, amely a vezető összpontosító képességének csökkenését észlelve pihenőt ajánl. A Leon SC alapfelszereltségét bővítő további jelentős biztonsági felszerelés a másodlagos ütközésvédelem (multi-collision brake), amely már a baleset bekövetkeztét követően segít elkerülni a további ütközéseket.
Hozzászólások