Az Egyesült Királyságban gyártott Nissan Qashqai csatlakozik a „milliomosok klubjához"
A crossover szegmens megalapítója rekordidő alatt érte el a fontos gyártási mérföldkövet
A jubileumi autót a londoni O2 Arénában fogják kiállítani
A Nissan sunderland-i gyára legyártotta az egymilliomodik Qashqai-t, amely így a valaha Nagy-Britanniában gyártott autók legsikeresebbjei között foglalhat helyet.
A mérföldkövet jelentő autó a gyártásának 2006. december 5-i megkezdésétől számított négy évvel, hat hónappal és 23 nappal később gördült le a szerelőszalagról. Nem volt még egy olyan, az Egyesült Királyságban gyártott gépkocsi, amelyik ilyen rövid idő alatt elérte volna a bűvös egymilliós darabszámot.
A TEKNA felszereltségű, 2.0 l-es dízel Qashqai-t most a londoni O2 Arénában fogják kiállítani, és egy szerencsés látogató megnyerheti ezt a különleges autót.
A mai gyártási jubileumot alig két héttel azt követően érték el, hogy Carlos Ghosn, a Nissan Motor Co. elnök vezérigazgatója a David Cameron brit miniszterelnökkel lezajlott találkozója során bejelentette: a következő generációs Qashqai-t az Egyesült Királyságban fogják tervezni, fejleszteni és gyártani. Ezzel a Nissan Qashqai-hoz kapcsolódó beruházásainak összértéke meg fogja haladni a 422 millió £-t.
A Nissan Qashqai az Egyesült Királyságban a legnagyobb darabszámban gyártott gépkocsi. A Qashqai itt maradó gyártása 6000 munkahely megőrzését teszi lehetővé a Nissan-nál és a brit a beszállítóknál.
Kevin Fitzpatrick, a Nissan Egyesült Királyság-beli gyártási tevékenységéért felelős alelnöke ezt mondta az ünnepi alkalomból: „A Nissan Qashqai fenomenális siker, mióta négy és fél évvel ezelőtt megkezdődött a gyártása. A Qashqai a crossover kategória igazi úttörője, és az, hogy ilyen rövid idő alatt egy millió darabot sikerült gyártani belőle, fantasztikus eredmény, ami nem csak a sunderland-i gyár dolgozóinak, hanem a tervezőknek és a mérnököknek is köszönhető, akik egy ilyen népszerű autót fejlesztettek ki, valamint a márkakereskedői hálózatunknak, akik segítettek abban, hogy ilyen nagy lett a kereslet a modell iránt."
Az Egyesült Királyság gazdasági minisztere, Mark Prisk így nyilatkozott: „A Qashqai a Nissan és az Egyesült Királyság számára egyaránt siker-sztori. Az, hogy az egymilliomodik darab is elhagyta az összeszerelő üzemet, bizonyítja népszerűségét, amire méltán büszkék lehetnek a sunderland-i gyártók, a cranfield-i fejlesztők és a paddington-i formatervezők. Óriási újság számukra, hogy a legfrissebb bejelentés szerint eddigi sikereikre tovább is építhetnek, hiszen a Nissan az Egyesült Királyságot választotta ki az új Qashqai modell tervezésének, fejlesztésének és gyártásának helyszínéül."
Paul Everitt, az Autógyártók és -Kereskedők Szövetségének Főtitkára elmondta: „Az Egyesült Királyság a legtermelékenyebbek közé tartozó autógyáraknak ad otthont, amelyek az egész világon keresett gépkocsikat gyártanak. Az olyan mérföldkövek, mint amilyen a Nissan mai bejelentése, megerősíthetik ezt a helyzetet, és jól érzékeltetik az autógyártás fontosságát gazdaságunk szempontjából, és hozzájárulását annak az export által segített újraélesztéséhez."
A Nissan sunderland-i gyárának 1-es szerelőszalagján gyártott Qashqai ma a Nissan egyik legsikeresebb terméke. 2008. június 1-jén harmadik műszakot indítottak be, hogy 24 órán keresztül folyhasson a gyártás, és ki tudják elégíteni a Qashqai iránt megnyilvánuló keresletet. Ezt 2009 januárjában a pénzügyi világválság miatt leállították, majd 2010 májusában újraindították. Azóta a gyárban megszakítás nélkül zajlik a termelés.
Naponta átlagosan 1.200 Qashqai-t gyártanak, másképp kifejezve a szerelőszalag működési idejében percenként egyet. A legyártott Qashqai-ok több, mint 80%-át a 97 országba irányuló exportra hajózzák be a Tyne-i kikötőben.
A Qashqai szilárdan tartja a helyét az Egyesül Királyságban a legnagyobb darabszámban értékesített gépkocsik 10-es listáján, és a 2010-es pénzügyi évben az európai piacon a C-szegmensben a negyedik volt az értékesítési rangsorban. Legfontosabb öt piaca az Egyesült Királyság, Olaszország, Németország, Spanyolország és Franciaország. Az autó sok kitüntetést nyert el, többek között az élen végzett a német autóklub, az ADAC országúti segélyszolgálatának hiba-statisztikáin alapuló megbízhatósági rangsorban, ami az egyik legkeményebb minőségi értékelést jelenti Európában.
A Nissan sunderland-i gyárában, a 2-es szerelőszalagon gyártják a Note mini egyterűt és a Juke kompakt crossover autót. 2013-tól itt szerelik majd össze a 100%-ban elektromos hajtású Nissan LEAF-et is.
Korábban két további modell gyártási darabszáma haladta meg eddig az egymilliót a sunderland-i üzemben: a Nissan Micra (1992-től 2010-ig 2,3 milliót gyártottak belőle), és a Nissan Primera (1990-2007 között 1,4 millió hagyta el a gyárat).
Az egymilliomodik Qashqai elnyeréséért induló vetélkedővel kapcsolatos feltételeket hamarosan nyilvánosságra hozzák.
A Nissan az Egyesült Királyságban
A Nissan sunderland-i gyárát 1984-ben alapították, és 1986-ban indult meg a gyártás
Az azóta eszközölt és bejelentett beruházások összértéke 3,3 milliárd £
1986-tól összesen több mint 6 millió gépkocsit gyártottak
2010-ben a legyártott autók 81%-át 97 országba exportálták
A sunderland-i gyárban jelenleg hozzávetőlegesen 5000 főt foglalkoztatnak
A Nissan Európai Formatervező Központja London Paddington városrészében működik, itt kb. 40 fő dolgozik
A Nissan Európai Műszaki Központja a Bedfordshire-i Cranfield-ben található, mintegy 500 alkalmazottal.
A Nissan Egyesült Királyság-beli üzemében (NMUK) legyártott Qashqai-darabszám éves bontásban:
2006: 3.799
2007: 179.598
2008: 224.989
2009: 198.841
2010: 271.188
2011: 122.865 (május végéig)
Hozzászólások