Címkék: KIA | Párizsi Autószalon | Sorento

2014. augusztus 30. szombat, 10:23

 

A Koreában bemutatott az elődje sikerére építő vadonatúj Kia Sorento a stílus, a praktikum és a technológia egyedülálló egységét kínálja. Az új, lágyabb, elnyújtott formaterv és a plasztikusan megformált felületek minden eddiginél kifinomultabb karaktert, prémium érzetet és megjelenést kölcsönöznek az újdonságnak, amely több helyet és számos innovatív jellemzőt, szolgáltatást is kínál.

 

A harmadik generációs Kia Sorento tervezői „utcai farkasként” (Streetwolf) emlegették az új autó ihletadó forrását. Bár a formai változások evolúciós folytonosságról tanúskodnak, finoman megváltoztatják a Sorento karakterét, kiemelve lendületesen hullámzó, kecses profilját, miközben kifinomultabb, és a korábbinál merészebb kiállással vértezik fel az újdonságot.



Az új Sorento orrát az oldalfalra átnyúló, elnyújtott fényszórók és a korábbinál markánsabb megjelenésű ködfények határozzák meg. Szintén fontos stíluselem az eddiginél függőlegesebb helyzetű „tigrisorr” hűtőmaszk, amelynek jellegzetes, háromdimenziós rombuszmintázatával először a 2013-as Kia Cross GT tanulmányautón találkozhattunk.

Az új modell oldalnézetből megőrizte a Sorento jellegzetes formai elemeit: az elnyújtott motorháztetőt és a karakteres, széles D-oszlopokat, ám ezeket alacsonyabb tetővel, magasabb övvonallal és lendületes, áramvonalas sziluettel kombinálva az új arányok izmosabb kiállással ruházzák fel a modellt.

Az autó farán hangsúlyosabb vállakat és háromdimenziós rendszámtábla-mélyedést találunk. Utóbbit egy újfajta, lézerhegesztéses gyártási technológia tette lehetővé; a Kiánál első ízben alkalmazott megoldás láthatatlan hegesztési varratokat eredményez, így a Sorento esetében nem kellett a hagyományos, illesztéses, kitakarásos rendszámtábla-fészket alkalmazni.

Az új Sorento kecsesebb megjelenését még erőteljesebbé teszik méretei: a megnövelt karosszériahossz (+95 mm, 4780 mm) (európai specifikációjú modellre vonatkozik), a csökkentett magasság (-15 mm, 1685 mm) és a nagyobb szélesség (+5 mm, 1890 mm).

Az új autó külső formatervéért a Kia koreai (Namyang) dizájnstúdiója felelt. A tervezők a márka Frankfurtban és Irvine-ban (Kalifornia) működő stúdióitól kapott javaslatokat és ötleteket is felhasználták.

„Modern és széles” belső formák
Az igazán jelentős változások a vadonatúj Sorento utasterében várnak ránk. A belső formavilágot a márka európai formatervező csapata hozta létre; a Kia Frankfurtban dolgozó dizájnerei a korábbinál kifinomultabb, fényűzőbb belteret alkottak, sokkal jobb minőségű anyagok felhasználásával.

Az utastér kialakítása a „modern és széles” tematikát követi, ezzel stabil, vízszintes tájolású dizájnt hoz létre. Ugyanezt a széles kialakítást tükrözi a korábbinál szélesebb műszeregység, valamint az ajtóborításig nyúló, az utasokat körülölelő műszerfal. Az eddiginél nagyobb arányban alkalmazott puha tapintású anyagok, illetve a bőr modern, fényűző környezetet teremt, és hamisítatlan prémium hangulattal ruházza el az új Sorentót.

A beltér egyik legjellegzetesebb formai eleme a svájci karórák ihlette kezelőfelület, amely új, ezüstszínű keretbe foglalva alkalmazza a Kia legújabb HMI (ember-gép interfész) technológiáit.

A műszerfal, amelynek lendületes kontúrjait az „emberi test rugalmas kiterjedése” ihlette, magasba emelkedve foglalja magába a műszeregységet. Az ajtóburkolatok finom kidolgozású íve, amely a hangszóróktól a szabadidőautókra jellemző kapaszkodókig húzódik, még fényűzőbb, még kifinomultabb megjelenést kölcsönöz az utastérnek.

Európában és az általános piacokon (Közép- és Dél-Amerika, a Karibi-térség, Ázsia (kivéve Kína és Korea), a csendes-óceáni térség, a Közel-Kelet és Afrika) szabadon választhatóan egyszínű (Saturn fekete) vagy kéttónusú (Saturn fekete és Stone bézs) színvilágban, szövet- vagy bőrkárpitozással rendelhető az utastér. Mindezeken felül opcióként barna vagy világosszürke bőrkárpit is elérhető.

Komfort, praktikum és új technológiák
Az előző generációs modellénél nagyobb belméretek és a megnövelt tengelytáv (+80 mm, 2780 mm) plusz helykínálatot eredményez.

Noha a tetővonal 15 mm-rel alacsonyabb, az áthelyezett ülőlapok révén mindhárom üléssorban nagyobb fej- és lábtérnek örülhetnek az utasok. A csomagtartó kapacitása is megnőtt; a padló hosszabb (akár 87 mm-rel), lehajtott harmadik üléssorral pedig 17,5 százalékkal (515 literről 605 literre, VDA szabvány szerint) nőtt a térfogat. Az új Sorento praktikumát emellett új, padló alatti tárolórekesz is javítja.



Az öt- és hétszemélyes kivitelben kínált új Sorento második üléssora 40/20/40 arányban osztva dönthető. A második üléssor lehajtható, középső kartámasza magasabban helyezkedik el. A hétszemélyes kivitelek második üléssora a csomagtartó oldalfalán elhelyezett karokat meghúzva, a távolból is ledönthető.

Az új Sorento egy sor új, fejlett fedélzeti technológia alkalmazásával nyújt fokozott komfortot, praktikumot, és még intenzívebb tulajdonosi élményt. Piactól függően olyan funkciók is rendelhetők, mint a körkörös panoráma monitor (Around-View Monitor), amely négy kamerával segíti a manőverezést és a parkolást, vagy az intelligens, motoros mozgatású csomagtérajtó. A rendszer automatikusan felnyitja a hátsó ajtót, amint a csomagtér közvetlen közelében észleli a kulcsot. A tulajdonosok így kényelmesen helyezhetik el a csomagokat.

Kifinomultabb
Az új Sorento fejlesztése során a Kia mérnökei arra törekedtek, hogy még merevebbé tegyék a karosszériát, és a zaj- valamint a rezgésszint (NVH) csökkentésével kényeztetőbb, csendesebb környezetet teremtsenek, olyat, amely kifinomultságában méltó az új modell formatervéhez.

Az új karosszéria megnövelt torziós szilárdsága (14%-kal magasabb, mint a kifutó modellé) egyszerre jelent kifinomultabb menettulajdonságokat és fokozott biztonságot.

A zajok és rezgések csillapítását célzó intézkedések sorában említhetjük az új Sorento kardánalagútján alkalmazott, új hangszigetelő anyagot; a műszerfalat borító, 29 százalékkal vastagabb (0,7 helyett 0,9 mm-es) hangszigetelő panelt; a nagyobb motor- és sebességváltó rögzítési pontokat; a részecskeszűrő új borítását; valamint a motor vezérműlánc-burkolatába integrált zajszigetelő pajzsot. Az utastér zajszintje a menetkörülményektől függően 3-6 százalékkal csökkent.

Továbbfejlesztett hajtásláncok, rugózás és vezethetőség
Az ügyfelek folyamatosan növekvő elvárásaihoz igazodva a Kia mérnökei a motorokat, a kormányművet és a felfüggesztést átdolgozva az új Sorento által kínált vezetési élmény minden aspektusát tökéletesítették.

Az új Sorento piactól függően ötféle motorral rendelhető (Európára és az általános piacokra érvényes), 172 és 270 lóerő közötti teljesítménnyel. A benzinmotorok sorában megtaláljuk a 2,4 literes, közvetlen befecskendezéses (GDI) egységet, valamint a 2,4 és 3,3 literes hengerenkénti befecskendezésű (MPI) motorokat is, míg a dízelmotorok kedvelői az átdolgozott, 2,0 literes, illetve 2,2 literes ’R’ turbódízelek közül választhatnak. Európában kizárólag a 2,2 literes dízelmotorral, valamint a 2.4 GDI benzinmotorral lesz kapható a Sorento; a várakozások szerint a dízelmotor teszi majd ki az eladások többségét.

Az új Sorento fejlesztése során a Kia futóműfejlesztő csapata különösen nagy figyelmet fordított arra, hogy tökéletesítse a modell rugózási kényelmét, nagysebességű stabilitását és kezes vezethetőségét.

A teljesen független felfüggesztés szerkezetében azonos az elődmodellével (elöl MacPherson rugóstagok, hátul Kia multilink felfüggesztés), ám egy sor módosítást hajtottunk végre rajta. A hátsó felfüggesztést rögzítő segédkeretnél nagyobb perselyeket alkalmaztunk, amelyek jobban elszigetelik az utasteret, míg a megnövelt méretű lengéscsillapítókat immár függőlegesen építettük be a tengely vonala mögött.

Ezek a változások a megnövelt tengelytávval együtt harmonikusabb rugózási jellemzőket garantálnak. A felfüggesztés progresszívebb módon reagál az útegyenetlenségekre, így az új Sorento rendkívül kényelmesnek bizonyul a hosszabb utazások alkalmával is.

A vadonatúj elektromos szervokormány (R-MDPS) villanymotorja - amely az adott piactól függően alapfelszerelés vagy opciós extra - közvetlenül a fogaslécre csatlakozik, a kifutó modell kormányoszlopra szerelt megoldásával ellentétben. Ez pontosabb kormányérzetet és gyorsabb reakciókat is jelent, és kategóriájának egyik legsportosabb, legdinamikusabb tagjává teszi az új Sorentót, anélkül, hogy ez az agilitás a szabadidőautóktól elvárt nagyszerű rugózási komfort rovására menne.

Jobb aktív és passzív biztonság
Az új Sorento vázszerkezete számottevően szilárdabb, ami elsősorban az ultra nagy szakítószilárdságú acélok szélesebb körű alkalmazásának köszönhető. Az előző generáció esetében 24,4 százalék volt ezek aránya, míg az újnál 52,7 százalék. Így ütközés esetén merevebb vázszerkezet védelmezi az utasokat, s egyben a torziós szilárdság is javul. Nagyobb szilárdságú acélfajtát alkalmazunk a kerékívek, és a hátsó ajtónyílás környezetének merevítésére,  

Emellett az új Sorento gyártásánál több mint kétszer annyi ultraerős, melegen préselt acélt használunk fel, mint a kifutó modell esetében (4,1 helyett 10,1 százalék), ami számottevően erősebb A- és B-oszlopokat eredményez.

Az új Sorento vásárlói a piactól függően olyan, aktív biztonsági technológiák széles kínálatából választhatnak, mint az intelligens, adaptív sebességtartó automata (ASCC); a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDWS, amely hangjelzést ad, ha a vezető irányjelzés nélkül lépi át a sáv határait), a frontális ütközésre figyelmeztető rendszer (FCW), a holttér-felügyelet (BSD), a sávváltást segítő rendszer (LCA). a hátsó keresztirányú forgalom-felügyelet (RCTA, amely a parkolóban a Sorento mögött elhaladó autókra figyelmeztet), vagy a sebességhatár információs rendszer (SLIF), amely a jelzőtáblákat figyelő kameráktól kapott információk alapján a műszerfali kijelzőn jeleníti meg az aktuális sebességkorlátozást.



Nemzetközi premier a Párizsi Autószalonon
Miután Koreában bemutatkozott, a vadonatúj Kia Sorento október másodikán, kedden, a 2014-es Párizsi Autószalonon lép először az európai közönség elé.

 


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER