A második generációs Kia Soul kompakt SUV a 2014-es 65. Frankfurti Autószalonon (IAA) mutatkozott be az európai közönségnek, forgalmazása 2014 tavaszán kezdődik a kontinensen. Az új külsőt a Kia világszerte nagy sikert aratott tanulmányautója, a 2012-es Track’ster inspirálta. Az új Soul megjelenése komolyabb, felnőttesebb lett, azonban egyedi karakterét nem veszítette el.
Dizájn
Bár a Soul kívül-belül megújult, a korábbi jellegzetes részletek megtartásával, így a magas övvonallal, a körkörös üvegezéssel, a magasra helyezett, különleges hátsó lámpával, valamint a biztonságérzetet nyújtó magas építésével a 2014-es modell is azonnal felismerhető maradt.
„ A Soul módosításainál figyelembe kellett vennünk, hogy hűséges vásárlóink továbbra is olyan formára vágynak, ami az elődhöz hasonlóan ikonikus. A formán túl a vezetési élményre, és az új belsőtér kiváló minőséget sugárzó kialakítására helyeztük a hangsúlyt, továbbá olyan értéknövelő szolgáltatásokat kínálunk az autóhoz, amelyek fokozzák a Soul kifinomultságát.” – mondta Artur Martins, a Kia Motors Europe marketingért felelős alelnöke.
“Igyekeztünk megtartani az előző Soul összes előnyös tulajdonságát, ezért munkatársaink az új modell tervezésekor mind Kaliforniában, a tervezőstúdióban, mind Koreában komoly kihívás elé néztek. Úgy vélték, az először 2012-ben bemutatott Track’ster tanulmányunk részleteinek felhasználásával teremthető meg azon új arculat, amellyel a 2014-es Soul ikonikus maradhat, ugyanakkor sokkal modernebb és vonzóbb jelenség lehet.” – tette hozzá Martins.
A Soul és a Track’ster között egyértelmű a külső hasonlóság. A hatalmas trapéz alakú első légbeömlő és az alsó szélekhez tett kerek ködlámpák – amik szélesítik a látványt - azonnal a tanulmányt idézi, akárcsak a visszapillantó tükör. A Kiára jellemző tigrisorr hűtőmaszk szokás szerint jelen van, de átdolgozták, így egyszerre hasonlít a koncepcióra, és tökéletesen illeszkedik a többi modell arculatához.
Felépítmény és hajtáslánc
A 2014-es Kia Soul legnagyobb technikai újdonsága a vadonatúj padlólemez, ami közös az aktuális Kia cee’d-ével.
Az újratervezett karosszéria 66%-ban nagyszilárdságú mikroötvözött acélelemekből áll, külön megerősítésekkel a B- és C-oszlopoknál. A végeredmény ehhez mérten meggyőző, az új Soul torziós merevsége 29%-kal múlja felül az elődét. Az említett acélok miatti szilárdabb vázszerkezeti struktúra miatt, az A-oszlopok 20 mm-rel vékonyabbak lehetnek, ez javítja a kilátást, és növeli a biztonságot.
A McPherson első felfüggesztést segédkeretre szerelték, ami négy persellyel csatlakozik a karosszériához, ezáltal kevesebb zavaró rezgés jut az utastérbe. Továbbfejlesztették a kormányművet is, pontosabb lett az irányítás, és a vezető több visszajelzést kap a kerekektől. Hátul csatolt lengőkaros a futómű, újak a rugók, a lengéscsillapítók bekötési pontjai, simább a futás, az új Soul a korábbinál sokkal magasabb szintű utazási komfortot nyújt.
A megerősített karosszéria, valamint az áthangolt, igényesebb felfüggesztés lehetővé tette, hogy a Kia mérnökei javítsák az autó kifinomultságát, menet- és vezetési tulajdonságait.
A vevők választhatnak a Kia legújabb 1,6 literes benzines GDI, és a szintén 1,6 literes CRDi dízel erőforrása között, hatsebességes kézi, vagy hatfokozatú bolygóműves automataváltóval társítva.
A 2014-es Kia Soul méretei kismértékben változtak. A teljes hosszúság és a tengelytáv egyaránt 20-20 mm-rel nagyobb (4140 mm és 2570 mm), a szélesség 15 mm-rel növekedett (1800 mm), a magasság viszont 10 mm-t csökkent (1600 mm). A nagy méreteknek köszönhetően a Soul még praktikusabb. 60 mm-rel szélesebb lett a csomagtér nyílása, és a rakodótér kapacitását is sikerült megnövelni: az alaphelyzetben 354 literes érték 4%-os többletet jelent.
Újratervezett belső tér
A vezetőnek és utasainak élvezetet nyújt az új Soul csendesebb, kiváló minőségű anyagokat felvonultató utastere, és a jobb hangszigetelés – a kabin zajszintje átlagosan 3 decibellel csökkent az elődhöz képest.
A karosszérianövekedésből az utastér is profitált, elöl 6 mm-rel nagyobb a fejtér, a lábtér 1040 mm, és vállszélességben is tágasabb az új Soul, szám szerint 7,5 mm-rel. Hátul 4 mm-rel jut több hely a lábaknak. Könnyebb a be- és a kiszállás, ugyan a belmagasság átlagosan 5 mm-t csökkent, de az ülések elöl-hátul egyaránt 12 mm-rel mélyebbre kerültek.
A vásárlók egyszínű és kéttónusú műszerfal közül választhatnak, kárpitból fekete, barna és szürke bőr, valamint szövet áll rendelkezésre. A dekoráció lehet magasfényű kék, piros és narancs betét, és ezt később is tetszés szerint lehet változtatni.
Felszereltség és szolgáltatások
A 2014-es új Soul (kiviteltől függően) seregnyi prémiumszolgáltatást kínál az európai vásárlóknak: LED-es nappali menetfény és LED-es hátsó lámpák, magas fényerejű HID fényszórók, kulcsnélküli komfort ajtózár kezelés és gombos motorindítás, automata légkondicionáló, Infinity prémium audio rendszer, navigáció 8 colos kijelzővel, digitális DAB rádió (piacfüggő), sebességtartó automatika, bőrkárpit, ülésszellőztetés, fűthető első és hátsó ülések, panoráma napfénytető, fűthető és behajtható külső visszapillantók. Hamarosan új csatlakozási szolgáltatások is elérhetők lesznek a rendelhető Infinity hangrendszerhez, amit kifejezetten a Soul számára fejlesztettek.
Az új Kia Soul számos biztonsági és komfortnövelő tartozéka „nagyautós”. Ilyen a High Beam Assist fényszóróasszisztens automatikus távfény-kapcsolással (ezzel a Soul az első az európai Kia választékban), a merőleges és párhuzamos parkolásokra is képes Smart Parking Assist System automata parkolórendszer, és a Lane Departure Warning System, azaz a sávelhagyásra figyelmeztető.
Széleskörű testreszabhatóság
Az új Soul folytatja, és egyben kiszélesíti az elődmodell testreszabhatóságát. A 2014-ben kereskedésekbe kerülő modelleknél a vevők 11 fényezés közül választhatnak, továbbá négy kéttónusú kombináció is elérhető: piros-fekete, piros-fehér, kék-fehér és rendkívül attraktív összhatással vanília-fekete. A kerekeknél hét különböző, négy új mintázatú könnyűfém felnit kínál a Kia, a méretskála 16-tól 18 colig terjed, és lehetőség van kontrasztos, vagy éppen a karosszéria színével megegyező festésre is.
Az új Soul elérhető különleges SUV Styling Pack opcióval is, ennél zongoralakk fekete betéteket kapnak a lökhárítók, a küszöbök, a kerékívek, és ugyanilyen színű a tető is. Később, de még 2014-től további kiegészítők várhatók, hogy a tulajdonosok maximálisan ízlésükhöz igazíthassák autójuk megjelenését, és élvezhessék annak széleskörű szolgáltatásait.
A vadonatúj Kia Soul értékesítése 2014 tavaszán kezdődik Európában a teljes modellválasztékkal, benzines GDI vagy dízel CRDi motorral.
Kia Soul árlista
Induló ár LX
Listaár: 4.299.000,-Ft
Akciós ár: 3.899.000,-Ft
2014 Kia Soul Műszaki adatai, Európai modellek
Karosszéria és futómű
Ötajtós, ötüléses önhordó acélkarosszéria. Választható keresztben beépített, négyhengeres benzin- vagy dízelmotorral, kizárólag fronthajtással, hatfokozatú kézi, vagy hatfokozatú automata sebességváltóval.
Motor / Benzin
1.6 liter 132 LE
Név 1.6 GDI
Típus Soros 4 hengeres, DOHC, kétoldali változó vezérléssel (CVVT)
Hengerűrtartalom 1591 ccm
Teljesítmény 132 LE (97 kW) @ 6300/perc
Nyomaték 161 Nm @ 4850/perc
Üzemanyagellátás Közvetlen befecskendezés
Motor / Dízel
1.6 liter 128 LE
Név 1.6 CRDi
Típus Soros 4 hengeres, DOHC, hengerenként 4 szelep
Hengerűrtartalom 1582 ccm
Teljesítmény 128 LE (94 kW) @ 4000/perc
Nyomaték 260 Nm @ 1900-2750/perc
Üzemanyagellátás Közös nyomócsöves, nagynyomású közvetlen befecskendezés
Erőátvitel 1.6 GDI 1.6 CRDi
Kézi (MT) 6 fokozat 6 fokozat
Automata (AT) 6 fokozat 6 fokozat
Felfüggesztés és lengéscsillapítás
Elöl Független McPherson, tekercsrugók, kétcsöves gáztöltésű lengéscsillapítók. 22 mm átmérőjű kanyarstabilizátor.
Hátul Csatolt lengőkar, tekercsrugók, gáztöltésű lengéscsillapítók.
Kormányzás
Típus MDPS, elektromos rásegítésű, fogasléces
Kormánymű áttétele 15.7:1 (1.6 GDI), 16.0:1 (1.6 CRDi)
Kormányfordulat 2.85 (1.6 GDI), 3.0 (1.6 CRDi) a végállások között
Fordulókör 10.6 m
Fékek
Rásegítés 10.0 colos rásegítő
Elöl 280 x 26 mm hűtött tárcsa
Hátul 262 x 10 mm tárcsa
Segéd ABS blokkolásgátló
Fékút, 100-0 km/h 35.5 m
Kerekek és gumiabroncsok
Széria, acél 16 x 6.5 205/60 R16 gumiabroncs
Opció, könnyűfém 16 x 6.5 205/60 R16 gumiabroncs
17 x 6.5 215/55 R17 gumiabroncs
18 x 7.5 235/45 R18 gumiabroncs
Pótkerék Ideiglenes, helytakarékos mankókerék, gumiabronccsal
Méretek (mm)
Külső
Teljes hosszúság 4140
Teljes szélesség 1800 (visszapillantók nélkül)
Teljes magasság 1593 (16 colos felni, tetősín nélkül) - 1618 (18 colos felni, tetősínnel)
Tengelytáv 2570
Első nyomtáv 1560-1576 (kerékmérettől függően)
Hátsó nyomtáv 1573-1588 (kerékmérettől függően)
Első túlnyúlás 840
Hátsó túlnyúlás 730
Szabad magasság 143
Belső Elöl Hátul
Fejtér 1006 1003
Fejtér napfénytetővel 962 963
Lábtér 1040 994
Vállszélesség 1410 1390
Csípőszélesség 1352 1252
Térfogatok
Üzemanyagtartály 54 liter
Csomagtér (VDA) 354 liter (hátsó ülések mögött, padlólap alacsony pozícióban)
1367 liter (lehajtott hátsó ülésekkel, tetőig pakolva)
Kézi váltóval
Tömegek 1.6 GDI MT 1.6 CRDi MT
Saját tömeg (kg) 1212-1371 1308-1463
Megengedett (kg) 1820 1920
Menetteljesítmények
Végsebesség (km/h) 185 180
0-100 km/h (sec) 11.0 11.2
Fogyasztás és emisszió*
Vegyes (l/100 km)** 6.5-7.3 4.8-5.0
CO2 (g/km)** 151-170 125-132
Automata váltóval
Tömegek 1.6 GDI AT 1.6 CRDi AT
Saját tömeg (kg) 1245-1398 1331-1482
Megengedett (kg) 1850 1940
Menetteljesítmények
Végsebesség (km/h) 180 177
0-100 km/h (sec) 11.7 12.2
Fogyasztás és emisszió*
Vegyes (l/100 km)** 7.6 6.0
CO2 (g/km)** 176 158
*kombinált ciklusú mérés (az Euro 5 emissziós szabvány előírásai alapján)
**az emissziós értékek nem függnek a különböző kerékméretektől
Hozzászólások