A Kia Motors 2020-ban bevezeti első autonóm járműtechnológiáit
A Kia Motors bejelentette, hogy jelentős beruházással segíti az új, autonóm járműtechnológiák fejlesztését. A Kia 2020-ra szeretné modellkínálatát részlegesen felszerelni önműködő tartalommal, 2030-ig pedig első teljesen autonóm gépjárművét is a piacra bocsátja.
A Kia beruházásának első fázisa (2018-ig összesen kétmilliárd dollár értékben) lehetővé teszi a vállalat számára, hogy kifejlessze első új fejlett vezetőtámogató rendszereit (ADAS), és nagyobb számban alkalmazzon fejlesztőmérnököket. A beruházás nyomán a következő években megjelenhetnek a piacon a Kia új generációs, intelligens járművei.
„A teljesen autonóm gépjárművekre még várnunk kell, és rengeteg kutatásra, valamint igen szigorú terméktesztelésre lesz szükség ahhoz, hogy megvalósulhasson az önjáró autó.” – mondta Tae-Won Lim, a Hyundai Motor központi kutató- és fejlesztőintézetéért felelős alelnöke. „A Kia saját technológiája fejlesztésének még a korai szakaszában jár, ám bízunk benne, hogy legfrissebb, részben és teljesen autonóm újításaink mindenki számára biztonságosabbá teszik majd a vezetést."
Vezetőtámogató Rendszer
Az ADAS még gyerekcipőben jár, ám a Kia – a Hyundai Motor Group tagjaként – szorosan együttműködik a beszállítókkal és társvállalatokkal annak érdekében, hogy három, jól körülírt kategóriában különböző technológiákat kifejlesztve megvalósítsa az önállóan közlekedő autót.
A Kia által kifejlesztendő új ADAS technológiák többségének egynél több érzékelőtől kell párhuzamosan adatokat kapnia, és a Kia kutatás-fejlesztésre fordított erőforrásainak jelentős része éppen a helyi ismeretek biztosítását, valamint az autonóm mobilitási technológiákat lehetővé tevő, nagy pontosságú szenzorok gyártási körülményeinek megteremtését szolgálja.
Részlegesen önjáró technológiák bevezetése 2020-ra
A Kia a következő években részlegesen autonóm ADAS technológiák piaci bevezetését tervezi; 2020-ra várhatóan egy sor új funkció válhat elérhetővé.
A jelenleg fejlesztés alatt álló, új technológiák között említést érdemel az autópályás vezetést támogató rendszer (Highway Driving Assist, HDA), amely a sávtartó technológiát (Lane Guidance System, LGS) fejlett, intelligens sebességtartó automatával (Advanced Smart Cruise Control, ASCC) kombinálja. A HDA rendszer automatikusan biztonságos követési távolságot tart az elöl haladó járművek mögött, miközben a kijelölt forgalmi sávban tartja az autót, és a navigációs rendszer adatait felhasználva betartja az aktuális sebességhatárokat is. A rendszer emellett segít a vezetőnek a biztonságos előzésben.
A szintén fejlesztés alatt álló, forgalmi torlódás asszisztens (Traffic Jam Assist, TJA), közepesen vagy erősen sűrű forgalomban képes követni az előttünk haladó autót. A rendszer számos érzékelő jelei alapján tartja a biztonságos követési távolságot, valamint megakadályozza a forgalmi sáv elhagyását. A TJA könnyebbé és kevésbé fárasztóvá teheti a vezetést, ha forgalmi dugóba kerülünk, vagy lassan hömpölygő forgalomban haladunk.
A világ legkönnyebben parkolható autója címre törekedve a Kia olyan további technológiák kifejlesztésén is dolgozik, amelyek révén az autók még egyszerűbben hajtanak végre kis sebességű manővereket. A Kia már most is elérhető, intelligens parkolástámogató rendszerének, a párhuzamos vagy merőleges parkolási manővereket önállóan, a vezető minimális közreműködésével végrehajtó SPAS technológiának a továbbfejlesztéseként a Kia hamarosan bevezeti fejlett, távvezérelt parkolástámogató rendszerét (Remote Advanced Parking Assist System, RAPAS). Ennek működtetéséhez nem kell más, mint hogy a vezető az autó közelében állva megnyomjon egy gombot az indítókulcson, és a kocsi automatikusan leparkol.
Az új fejlesztésű ADAS technológiák működését a vezető bármikor megszakíthatja, közvetlenül saját kezébe véve az irányítást.
Ezek az új technológiák azokat a már létező megoldásokat egészítik majd ki, amelyek számos piacon elérhetők a Kia legújabb generációs, sorozatgyártású típusaiban is, így a Sorentóban vagy a hamarosan forgalomba kerülő vadonatúj Optima és Sportage modellekben. Ezeket a technológiákat mindenekelőtt arra terveztük, hogy a veszélyhelyzeteket a lehető leghamarabb felismerve, a megfelelő reakciót lehetővé téve biztonságosabbá és egyszerűbbé tegyék a vezetést. A Kia kínálatában jelenleg olyan vezetőtámogató technológiák is elérhetők, mint a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDWS), a sávelhagyást gátló rendszer (LKAS), a holttér-felügyelet (BSD), az autonóm vészfékrendszer (AEB), vagy a fejlett intelligens sebességtartó automata (ASCC).
A Kia 15 éven belül forgalomba kívánja hozni első teljesen autonóm járművét.
Ami a Kia hosszú távú terveit illeti, fejlesztőink szerint 2030-ra megvalósítható és piacra bocsátható a teljesen önjáró gépkocsi. A Kia teljesen autonóm járműtechnológiájának (azaz 'önjáró autójának') fejlesztése közben a járművek közötti (V2V), a járművek és az infrastrukturális elemek közötti (V2I), valamint a járművek és az egész környezetük (V2X) közötti kommunikációt helyezi kutatási és fejlesztési tevékenységeinek középpontjába. Amennyiben az autók képesek lesznek hatékonyan, közvetlenül és önállóan kommunikálni környezetükkel, a Kia ADAS technológiával felszerelt járművei a lehető legbiztonságosabbá válhatnak.
Hozzászólások