Szeptembertől kezdi el forgalmazni az új Kia modelleket a Kia Motors Hungary Kft.: Niro, Plug-in Hybrid Optima, Optima GT és Optima Sportswagon.
Az új Kia Niro hibrid crossover európai premierje
A vadonatúj Kia Niro a 2016-os Genfi Autószalonon (Salon International de l’Automobile), március elsején mutatkozik be az európai publikum előtt. A Niro vadonatúj, csekély károsanyag-kibocsátású crossover modellként a Kia legelső, kifejezetten öko-autóknak szánt padlólemezére épül.
A Kia Niro a tágas crossoverek praktikumát és vonzerejét a fejlett hibrid hajtáslánc kiemelkedő takarékosságával társítja. A kezdetektől kifejezetten hibridnek fejlesztett autó tetszetős, modern formatervének köszönhetően kiemelkedik a konvencionális formavilágú versenytársak mezőnyéből.
A Niro vadonatúj padlólemezét a jelenlegi Kia modellektől teljesen külön fejlesztették ki; a platformot kifejezetten környezetbarát technológiák alkalmazására, új generációs hajtásláncok beépítésére tervezték. A Niro hibrid hajtáslánca – amely 1,6 literes, közvetlen befecskendezéses GDI benzinmotorból, lítium-ion polimer akkumulátor csomagból, 32 kW (44 LE) teljesítményű villanymotorból, valamint hatfokozatú duplakuplungos sebességváltóból áll – jelenleg is fejlesztés alatt áll, a projektben kitűzött CO2-kibocsátási célérték 89 g/km*.
„A Kia Niro a crossover modellektől megszokott praktikumot a Kiára jellemző vagány, modern formavilággal és az üzemeltetési költségeket alacsonyan tartó, takarékos új hibrid hajtáslánccal párosítja.” – mondta Michael Cole, a Kia Motors Europe ügyvezető igazgatója. „A Niro valós űrt tölt be a piacon, csekély károsanyag-kibocsátású, hibrid crossover modellként jelentős keresletre számíthat Európa-szerte.
„Az elmúlt öt év során több mint megduplázódtak a hibrid eladások Európában, az előrejelzések szerint 2020-ra évente mintegy 700 000 új hibrid gépkocsi talál gazdára a piacon. A Niro révén a Kia is kiveheti a részét az alternatív hajtású autók iránti, egyre növekvő keresletből, valamint könnyebben teljesítheti azon vállalati célkitűzését, hogy 2020-ra 25 százalékkal csökkentse modellpalettájának átlagos üzemanyag-fogyasztását a 2014-es értékekhez képest.”
Egyedi crossover formaterv a hibrid járművek piacán
A Kia dizájn-vezérelt termékcsaládjának vadonatúj, ráadásul közvetlen előzmények nélküli tagjaként a Kia Niro teljességgel újszerű formavilággal büszkélkedhet. A Niro dizájnját a Kia kaliforniai (USA) és namyangi (Korea) formatervezési központjában álmodták meg; az a kompakt crossover modellek praktikumát és vonzó esztétikumát kecses, áramvonalas formatervvel és finoman kidolgozott felületekkel párosítja.
Áramvonalas, crossover ihletésű sziluettje, finoman kidolgozott, plasztikus felületei és határozott, modern vonalai mindazonáltal összetéveszthetetlenül Kiaként azonosítják a Nirót. Az új modell a Kia jellegzetes tigris-orr hűtőmaszkjának legújabb evolúcióját viseli magán a szintén jellegzetes, széles C-oszlop, valamint néhány további, elmaradhatatlan márkajegy mellett.
Kompakt szabadidőjárműveket idéző formájával a Niro letisztult, kecses arányokkal büszkélkedhet, míg viszonylag széles kiállása stabilitást és mély tömegközéppontot sugall. A viszonylag hosszú motorházfedél, a rövid túlnyúlások, a magasra emelt fényszórók és az emelkedő övvonal olyan sportos crossover karakterrel ruházza fel, amely markánsan elhatárolja a piacon jelenleg kapható többi hibridtől. A Niro sziluettje hátrafelé finoman keskenyedik, és visszafogott tetőspoilerben, magasra emelt hátsó lámpákban, valamint széles, szögletes hátsó lökhárítóban végződik. A merész vonalú kerékívekkel együtt a formatervben határozott hangsúllyal érvényesül az autó hátsó traktusa.
A mindenekelőtt áramvonalasnak, csekély légellenállásúnak szánt karosszéria közegellenállási együtthatója (Cw) igen kedvező 0,29, ami számos hibrid versenytársa elé helyezi. A viszonylag hosszú tengelytáv (2700 mm) a rövid első és hátsó túlnyúlással (870, illetve 785 mm) együtt bőséges, tágas belső helykínálatot ígér.
A Kia Niro méreteit tekintve új pozíciót foglal el a márka modellkínálatán belül. 4355 mm hosszú, szélessége 1800 mm, magassága 1535 mm, azaz összességében kisebb, mint a vadonatúj Kia Sportage, ugyanakkor alapterülete nagyobb, mint a ferdehátú cee’d-é.
Az európai piacokon a Kia Niro hétféle karosszériaszínben lesz rendelhető, az ügyfelek 16 és 18 colos könnyűfém keréktárcsák közül választhatnak.
A modern, vízszintes műszerfal kihangsúlyozza a tágas helykínálatot
A Kia Niro vadonatúj utastere tágas és modern érzést kelt, amit a széles műszerfal és a határozott vízszintes vonalak is hangsúlyoznak. A Niro utasterét a legfrissebb Kia modellekkel összhangban kiváló minőségű, puha tapintású anyagok burkolják.
A kabinban széltében végigfutó, letisztult vonalak jól elkülönítik a műszerfal egyes funkcionális területeit. A műszeregység és a kezelőfelület ugyanazon a párhuzamos síkon helyezkedik el, alattuk a fűtés és szellőzés kezelőszervei, valamint a legfontosabb vezetőtámogató rendszerek kapcsolói találhatók oszlopba rendezve. A műszerfal vízszintes elrendezését követve széltében végigvándorol a tekintet az utastéren, még tágasabbnak láttatva azt, míg az ergonomikus középkonzol enyhén a vezető felé fordul.
A Kia Niro utastere egytónusú, fekete vagy sötétszürke, szövet, szövet-bőr vagy teljes bőrkárpitozással.
A fejlett hibrid hajtáslánc kitűzött CO2-kibocsátási célértéke 89 g/km
A Kia Niro hibrid (HEV) fejlesztése során a mérnökök elsősorban arra törekedtek, hogy a kompakt crossover szegmens legkiválóbb üzemanyag-fogyasztási értékét érjék el. A Kia Niro divatos formatervéhez kedvező károsanyag-kibocsátás és igen alacsony üzemanyag-fogyasztás is társul, a CO2-kibocsátási célérték 89 g/km (vegyes ciklus szerint, a KIa belső mérései alapján).
A kifejezetten hibridként megálmodott Kia Niro HEV méretcsökkentett hibrid hajtásláncának köszönhetően érheti el ezt a rendkívül alacsony emissziós értéket, illetve az igen kedvező üzemanyag-fogyasztást. A Kia 1,6 literes Kappa-sorozatú GDI benzinmotorja (105 LE, 147 Nm) egy 32 kW (44 LE) teljesítményű villanymotorral és egy 1,56 kWh kapacitású lítium-ion polimer akkumulátorcsomaggal egészül ki. A hajtáslánc 141 LE rendszer-teljesítményét igen takarékos, hatfokozatú duplakuplungos sebességváltó (DCT) viszi át az aszfaltra, az első fokozatban rendelkezésre álló 264 Nm forgatónyomaték erőteljes elindulást tesz lehetővé.
Az új motor elsőként kombinálja az Atkinson-ciklust, a hűtött kipufogógáz-visszavezetést (EGR), a közvetlen benzin-befecskendezést, valamint a hosszú löketű kialakítást a minél kedvezőbb üzemanyag-fogyasztás érdekében. Még takarékosabbá, még tisztább üzeművé teszi a Nirót az a kipufogóhő-visszanyerő rendszer, amely a kipufogóban elhelyezett hőcserélőn vezeti át a hűtőfolyadékot, ezáltal a motor gyorsabban éri el az üzemi hőmérsékletet.
A sebességváltó a Kia 6DCT váltóművének legújabb kiadása. Szerkezetében közös alapokra épül azzal a takarékos, új 7DCT váltóval, amelyet a közelmúltban modernizált Kia cee’d modellhez fejlesztettek ki házon belül. A 6DCT váltót kifejezetten a Niro fejlett hibrid hajtásláncához dolgozták át. Azonnali reakciókat, és ezáltal élvezetesebb vezethetőséget kínál, mint egy hagyományos fokozatmentes CVT váltó. A Niro hatfokozatú 6DCT sebességváltója képes az automatikus fokozatkapcsolásra, ugyanakkor a dinamikus vezetők a váltókart maguk felé mozdítva 'kézi sport' üzembe is kapcsolhatják.
A tömeg és a méret lehető legnagyobb mértékű csökkentése érdekében a Niróba beépített 6DCT egység kialakítását és fogaskerekeit is módosították. Az új, csekély súrlódású csapágyak és kis viszkozitású váltóolaj a belső súrlódások mérséklése révén javítja a reakcióidőt, egyszersmind csökkenti a működési zajt.
A Kia által kifejlesztett új, sebességváltóba szerelt elektromos berendezés (Transmission-Mounted Electric Device, TMED) lehetővé teszi, hogy a DCT váltó a lehető legjobban működjön együtt a hibrid hajtáslánccal. A TMED-vel a belső égésű és az elektromos motor teljes teljesítménye párhuzamosan, minimális energiaveszteség mellett jut át az erőátviteli rendszeren. Ez eltér a szokásos teljesítmény-megosztó rendszertől, ahol a motor teljesítményének egy része átalakítva, a villanymotoron keresztül kerül kifejtésre. Ez a megoldás óhatatlanul energiaveszteséggel jár, ami a CVT alapú hibridek sajátossága. Az új TMED alkalmazása azt is lehetővé teszi a hibrid rendszer számára, hogy akár nagy sebességnél is hozzáférjen az akkumulátorban tárolt elektromos energiához, ami intenzívebb gyorsítóképességet jelent.
Fejlett akkumulátorcsomag energia-megtakarító és -visszanyerő technológiákkal
Az 1,56 kWh kapacitású lítium-ion polimer akku a Kia által valaha alkalmazott legkönnyebb, legjobb energiahatékonyságú akkucsomag: akár 50%-kal nagyobb energiasűrűséget ás 13 százalékkal kedvezőbb energia hatásfokot kínál, mint a legfontosabb konkurensekben megtalálható akkumulátorok. A Niro akkumulátor csomagja mindössze 33 kilót nyom.
Fokozott menetstabilitás, kiváló vezethetőség a teljesen független felfüggesztéssel
A Kia Nirót a Kia többi modelljétől teljesen külön fejlesztettük, ennek során jelentősen átdolgozva használtunk fel bizonyos meglévő Kia platformokat. Az új platformot úgy alakítottuk ki, hogy helyet adjunk a Niro egyedi hibrid komponenseinek, miközben a globális fejlesztési és kiértékelési program garantálja, hogy az ügyfelek a Kia modern típusaitól elvárt és megszokott rugózási komfortot, vezethetőséget és egyenesfutást kapják.
A Kia Niro független első MacPherson rugóstagjait úgy hangolták, hogy a felfüggesztés középállásban precíz kormányérzetet biztosítson, késlekedés nélkül reagáljon a kormányparancsokra, valamint fokozott stabilitást mutasson nagy sebességnél.
A Niro futóműve hátul multilink, kettős alsó lengőkarokkal. Ez minden körülmények között komfortos rugózást eredményez, hiszen a két hátsó kerék egymástól függetlenül képes lekövetni a bukkanókat, ütéseket. Emellett kanyarvétel során a kompakt crossover és hibrid kategóriákban gyakran alkalmazott, hagyományos csatolt lengőkaros konstrukciónál nagyobb felületen fekszik fel az abroncs az aszfaltra, ami dinamikusabbá, egyben stabilabbá teszi a Nirót.
Kiemelt figyelmet szenteltek a fék adagolhatóságának. Az Optima hibrid két generációja, valamint a tisztán elektromos üzemű Kia Soul EV fejlesztése során szerzett tapasztalatokat hasznosítva a mérnökök úgy hangolták a Niro regeneratív fékrendszerét, hogy az a hagyományos fékkel tökéletes harmóniában üzemel. Ennek köszönhetően a lassítás lineárisabb, egyenletesebb, mint más hibrid járművekben.
A Niro megkapta a legmodernebb elektronikus vezetőtámogató rendszereket, így a Kia VSM járműstabilitást szabályozó rendszerét, valamint az ESP menetstabilizáló funkciót, amelyek minden körülmények között biztonságos tapadást és stabilitást szavatolnak.
A zaj- és rezgéscsillapító intézkedések hibrid és elektromos üzemben különösen kifinomult viselkedést garantálnak
A vadonatúj Kia Niro fejlesztése során a mérnökök komoly erőfeszítéseket tettek a zaj- és rezgésszint (NVH) méséklésére. Ebben az esetben különösen nagy kihívást jelentett, hogy az autónak a lehető legcsendesebbnek és legkifinomultabb viselkedésűnek kellett lennie.
Mivel a Niro párhuzamos hibrid, fontos, hogy akkor is maximálisan kifinomult legyen, amikor az 1.6 GDI benzinmotor jár. A vadonatúj modell fejlesztése során ezért egy sor megoldással akadályozták meg a motorhang beszűrődését az utastérbe. Ezek között említést érdemelnek a különleges kialakítású, aszimmetrikus motortartó bakok, amelyek kontrollálják az első segédvázba rögzített erőforrás kilengéseit, a motorházfedél nagy sűrűségű anyagból készült alsó szigetelése, az egyedi támasztószerkezetre helyezett hangzáró pajzs, amely a leggyakrabban használt fordulatszám-tartományokban szűri ki a gyorsítást kísérő motorhangokat.
Az útzaj mérséklése különösen fontos volt az utastéri zaj- és rezgéscsillapítás érdekében. Az útzaj szintjét minimálisra csökkentették, míg karaktere a lehető legkiegyensúlyozottabb, függetlenül az útfelület minőségétől. Ennek érdekében kiváló szigetelő képességű, merev perselyeket alkalmaztak az első segédvázban. További szigetelést építettek be az A- és B-oszlopok tövébe, míg a hátsó kerékíveket nagy szilárdságú acél alkalmazásával merevítették, ezzel minimálisra csökkentve az útzaj és a rezgések beszűrődését.
A szélzaj csillapítására is ügyeltek, különösen nagy sebességnél. A Kia Niro ennek érdekében akusztikus szélvédőt kapott, az ablaktörlők alatti burkolat pedig csökkenti a szélvédő tövében keletkező légörvényeket. A dübörgő, illetve fütyülő szélzajok minimalizálását szolgálja a külső tükrök gondosan kialakított profilja, míg a tetősínen lévő - a keresztlécek rögzítésére szolgáló - lyukakat lefedték.
A kifejezetten a hibrid hajtáslánc befogadására tervezett crossover padlólemez rendkívüli praktikumot ígér
A Niro hIbrid crossover a szerény külső méretek ellenére kiemelkedően praktikus és kényelmes belső teret kínál.
A viszonylag nagy (2700 mm) tengelytáv bőséges helyet garantál mindkét üléssoron, az első utasok lábtere akár 1117 mm, a hátsóké pedig 950 mm. Az 1800 mm széles karosszéria bőséges vállteret (elöl 1423, hátul 1402 mm) garantál. A fejtér a kategória legkedvezőbb értéke: elöl akár 1049 mm, hátul 993 mm várja az utasokat – ez a legtöbb kompakt szabadidőjármű hasonló értékét meghaladja.
A Niro crossover kiállása mindkét üléssoron kissé megemelt üléspozíciót és nagyobb szabad hasmagasságot eredményez a hibrid, illetve ferdehátú versenytársakhoz képest. A be- és kiszállás így egyszerűbb, az üléshelyzet pihentető, kényelmes.
A Kia mérnökei és tervezői együttműködve új első ülésszerkezetet dolgoztak ki a Niro számára. Az első ülés 1,3 kilóval könnyebb, mint a Kia jelenleg használatos autóülései, ugyanakkor azoknál nagyobb mértékű rezgések elnyelésére képes, a megnövelt sűrűségű üléspárnáknak, valamint a nagy szilárdságú acélból készült ülésváznak köszönhetően, ami hosszútávon pihentetőbb utazást tesz lehetővé. A módosított keresztmetszetű rugók és párnák kiváló alátámasztást garantálnak a comboknak, a csípőnek és a deréknak is.
A vadonatúj Niro alapját adó padlólemezt úgy fejlesztették ki, hogy a hibrid hajtáslánc elhelyezése a legkisebb mértékben se csorbítsa a beltér tárolókapacitását. A Niro 421 literes (VDA) csomagtartójába a legkisebb mértékben sem nyúlik be az akkumulátor. Maga az akkumulátor a hátsó ülés alatt található, így a kompakt méretek ellenére maximális méretű lehet a csomagtartó. A Niro csomagtere méretében és alakjában ideális arra, hogy teljes méretű pótkereket helyezzenek el a padlója alatt (piactól függően).
A 45 literes üzemanyagtartály az akkucsomag mellett, a hátsó ülés alatt utazik.
Az új Niro 2016 negyedik negyedévétől opcióként vontató csomaggal is felszerelhető, ami igen ritka a hibrid gépkocsik körében. Ezzel akár 1300 kilót is vontathatnak magukkal a tulajdonosok (fékezett utánfutón).
Infotainment megoldások, köztük a Kia Connected szolgáltatások és az Android Auto
Az új Kia Niro egy sor fedélzeti technológia segítségével kínál fokozott komfortot és kényelmet az utasok számára.
A műszerfal közepét a Kia legújabb HMI kezelőfelülete foglalja el, egy nagyméretű, 7 vagy 8 colos érintőképernyős infotainment rendszerrel, opciós navigációs funkcióval. Mindkét rendszer támogatja a Bluetooth alapú okostelefon csatlakozást és a zenei streaminget, valamint a több európai piacon elérhető digitális rádióvételt (DAB). A rendszert hat hangszórós audioberendezés egészíti ki. Az igényes hallgatók opcióként nyolchangszórós JBL audiorendszert is rendelhetnek, 320 W zenei teljesítménnyel, külső erősítővel.
Az új Niróhoz is elérhető a TomTom eredetű Kia Connected szolgáltatás. Az új online kapcsolódási csomag a legkülönfélébb információs szolgáltatásokkal szolgál, az élő forgalmi hírektől** a traffipax-térképig és figyelmeztetésig**, a turisztikai pontok keresésétől az időjárás előrejelzésig. A navigációs rendszerrel felszerelt gépkocsikhoz rendelhető Kia Connected szolgáltatás az autói megvásárlását követő hét éven át ingyenesen használható.
** A szolgáltatások igénybe vételét az adott országban törvényi korlátozások szabályozhatják.
A Niro a legelső Kia modell az Android 5.0 (Lollipop) vagy annál frissebb operációs rendszert alkalmazó okostelefonokkal kompatibilis Android Auto funkcióval. A modell piaci bevezetésétől elérhető Android Auto összekapcsolódik a felhasználó telefonjával, majd lehetővé teszi, hogy az okostelefonos alkalmazásokhoz és egyéb funkciókhoz (pl. Google Maps navigációs szóbeli útmutatással, telefon kihangosító, szöveges üzenet felolvasása, hangfelismerés) az autó fedélzeti infotainment rendszerének képernyőjén keresztül férjen hozzá. Az Android Auto azt is lehetővé teszi, hogy streaming kapcsolaton keresztül zenét hallgassunk a Google Play Music szolgáltatásból. A rendszert úgy alakították ki, hogy csak a lehető legcsekélyebb mértékben vonja el a Niro vezetőjének a figyelmét; a funkció anélkül kezelhető, hogy a sofőrnek le kellene vennie a kezét a kormányról, vagy a tekintetét az útról.
Az ügyfelek körében egyre gyakoribb okostelefon-használathoz igazodva a Kia Niro új vezeték nélküli telefontöltőt is kínál, amellyel menet közben, vezetékes csatlakoztatás nélkül tölthető a készülékek akkumulátora. Az 'idegen tárgy felismerés' funkcióval felvértezett, 5 W teljesítményű töltőrendszer automatikusan aktiválódik, amint a felhasználó kompatibilis készüléket helyez a középkonzol tövében található töltőfelületre, illetve figyelmezteti a vezetőt, ha a járműből kiszállva a töltőn felejti telefonját. A rendszer megjeleníti a töltöttségi szintet; a használat közbeni túlmelegedést biztonsági rendszer akadályozza meg.
Nagyszilárdságú acélkarosszéria és számos aktív biztonsági technológia
A Kia gyártmányait a világ legbiztonságosabbjai között tartják számon, utas- és gyalogosvédelmi képességeik kiemelkedőek, és ez nincs másképp a Niro esetében sem. A Nirót úgy fejlesztették, hogy a világ legszigorúbb töréstesztjein is helyt álljon. Vázszerkezete igen erős, ráadásul a passzv biztonsági rendszerek széles választéka mellett a legmodernebb aktív biztonsági, illetve automatikus balesetelkerülő technológiákkal is rendelkezik.
A Kia Niro vázszerkezete különösen ellenálló. Egyedi, új fejlesztésű platformja jelentős részben fejlett, nagy szilárdságú acélokból (AHSS) áll. A Kia általános tömegcsökkentési programjának keretében az ultranagy szakítószilárdságú acélok alkalmazásával a márka 2020-ra 5 százalékkal csökkenti az új modellek vázszerkezetének tömegét (a 2014-es szintekhez képest), miközben járművei egyre biztonságosabbá válnak.
A karosszéria 53 százalékban tartalmaz erős, könnyű AHSS acélt. A motorházfedél, a csomagtér ajtaja, az első lökhárító merevítése, valamint számos futóműelem (így az első kerékagyak és alsó lengőkarok, valamint a féknyergek) alumíniumból készültek. A rögzítőfék taposópedálja üvegszál-erősítésű műanyagból van, hozzájárulva az általános tömegcsökkentéshez. Ezek a tömegtakarékossági megoldások egyszerre javítják az autó biztonságát és garantálják osztályelső üzemanyag-fogyasztását.
Az utascella merevítésénél edzett, melegen sajtolt acélt is felhasználtak, különös tekintettel az A- és B-oszlopokra, a hosszanti tetőkeretekre, valamint a kerékívekre. Ezek az anyagok rendkívüli torziós szilárdsággal ruházzák fel a Nirót, amelynek váza a maximális utasvédelem érdekében hatékonyan vezeti el az ütközés erejét a karosszérián.
A Niro alapfelszerelésként kínál hét légzsákot: az optimális passzív utasvédelemről vezető és utasoldali elülső légzsákok, vezető oldali térdlégzsák, első üléssori oldallégzsákok, valamint az első és második sori függönylégzsákok gondoskodnak. Az ISOFIX gyermekülés-rögzítő pontok minden kivitelen megtalálhatók a második üléssoron; lehetővé téve a gyermekek biztonságos elhelyezését.
Az új Niro kiváló eredményre számíthat az Euro NCAP egyre nagyobb jelentőségű „Biztonsági segédrendszerek” kategóriájában, amely a legmodernebb vezetőtámogató technológiák balesetek elkerülésben és sérülések mérséklésében mutatott hatékonyságát vizsgálja.
A Kia VSM járműstabilitás-szabályozó rendszere egyidejű fékezés és kanyarodás esetén a menetstabilizáló rendszer (ESP) és az elektromos szervokormány gondos szabályozása révén segít a vezetőnek megőrizni uralmát járműve felett. Amennyiben a rendszer tapadásvesztést észlel, a VSM közbeavatkozik, és segít a vezetőnek a jármű biztonságos irányításában.
A vadonatúj Niro a legmodernebb aktív kockázat-elkerülő technológiákat kínálja, piactól függően. Többek között a következő technológiák rendelhetők:
Önműködő vészfékrendszer (AEB) gyalogosfelismerő funkcióval: radar alapú érzékelők segítségével észleli az ütközés vagy a gázolás veszélyét, és segít megállítani az autót.
Intelligens sebességtartó automata (SCC): A Niro sebességét automatikusan szabályozva tart biztonságos követési távolságot.
Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDWS), a minden európai Niro modellen alapfelszerelésként kínált rendszer hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, ha a jármű irányjelzés nélkül elhagyja a forgalmi sávot.
Sávelhagyást gátló rendszer (LKAS): az ugyancsak alapáras funkció felismeri a Niro sávhatárokhoz viszonyított helyzetét, és automatikusan korrigálja a jármű nyomvonalát, ha azt érzékeli, hogy a gépkocsi irányjelzés nélkül kezdi elhagyni a forgalmi sávot.
Holttér-felügyelet (BSD); a Niro mögött haladó gépkocsikat felügyeli, és a külső tükörben megjelenített jelzéssel figyelmezteti a vezetőt, ha egy jármű belép a Niro holtterébe.
Mögöttes keresztirányú forgalom-felügyelet (RCTA), parkolóban történő tolatás esetén figyelmeztet a Niro mögött elhaladó gépkocsikra.
A Kia 2020-ra 25 százalékkal csökkentené üzemanyag-fogyasztását 2014-hez képest
A Niro számára kifejlesztett vadonatúj padlólemez és egyedi hajtáslánc is szerephez jut a márka azon törekvésében, hogy 2020-ra a csekély károsanyag-kibocsátású piac vezető szereplőjévé váljon. A következő öt év során a Kia a jelenlegi négyről tizenegyre bővíti környezetbarát típusainak számát (kezdve a sort a Niro hibriddel és az Optima hálózatról tölthető hibriddel), hogy ezzel a 2014-es értékekhez képest 25 százalékkal csökkentse a márka gyártmányainak átlagos üzemanyag-fogyasztását.
A csekély károsanyag-kibocsátású típusok kibővített kínálata fejlett hajtásláncok sokszínű választékát alkalmazza majd, a hibridektől és hálózatról tölthető hibridektől kezdve az akkumulátorról működő, tisztán elektromos autókon át az üzemanyagcellás gépkocsikig. A Niro az egyik első olyan új Kia, amelyet ennek a célkitűzésnek a keretében terveztek, fejlesztettek és gyártanak.
A modern hajtáslánc-technológiák fejlesztése mellett a Kia 2020-ra jelenlegi motorkínálatának tíz tagjából hetet új generációs benzin- és dízelmotorokra cserél, miközben növeli a turbómotorok részarányát. Tervbe vettük jobb hatásfokú, több fokozatú sebességváltók kifejlesztését is, míg a Kia mérnökei az ultranagy szakítószilárdságú acélok szélesebb körű alkalmazásával átlagosan 5 százalékkal csökkenteni kívánják új modelljeink karosszériájának tömegét.
Az Optima Plug-in Hybrid a Kia zöldautó-forradalmának következő szintje
A vadonatúj Optima Plug-in Hybrid, a Kia legelső hálózatról tölthető (plug-in) hibrid modellje 2016 negyedik negyedévétől vásárolható meg Európában. Az innovatív plug-in hibrid hajtáslánc kulcsfontosságú újdonság a középkategóriás Kia Optima kínálatában éppúgy, mint a márka folyamatosan bővülő ökoautó-portfoliójában.
A vadonatúj Optima Plug-in Hybrid a korábbi Optima hibrid modellekhez képest megnövelt akkumulátor-kapacitással és nagyobb elektromos hatótávolsággal lép színre. Az autó akár 54 kilométert képes megtenni teljesen emisszió-mentesen, tisztán elektromos üzemben. Ezt követően működésbe lép a takarékos, 2,0 literes GDI (közvetlen benzinbefecskendezéses) belső égésű motor, így biztos a továbbhaladás. Az új Plug-in Hybrid CO2-kibocsátása mindössze 37 g/km (NEDC vegyes ciklus szerint), ami rendkívül kedvező teljes üzemben tartási költségeket (TCO) eredményez a magán- és a flottavásárlók számára egyaránt.
„Az elmúlt öt évben több mint megduplázódtak a hibrid eladások Európában, az előrejelzések szerint 2020-ra évente mintegy 700 000 új hibrid gépkocsi talál majd gazdára a piacon.” – mondta Michael Cole, a Kia Motors Europe ügyvezető igazgatója. „Az Optima Plug-in Hybrid révén a Kia hozzájárulhat a csekély károsanyag-kibocsátású gépjárművek iránti, egyre növekvő kereslet kielégítéséhez, valamint könnyebben teljesítheti azon vállalati célkitűzését, amely szerint 2020-ra 25 százalékkal csökkenti modellpalettájának átlagos üzemanyag-fogyasztását a 2014-es értékhez képest.
Fejlett új plug-in hibrid hajtásláncunk rendkívül vonzó ajánlattá teszi az Optimát a magán- és a flottavásárlók számára egyaránt. A modell a vonzó formatervet és a nagyszerű vezethetőséget kedvező üzemben tartási költségekkel és minimális környezetterheléssel párosítja.”
Az előző generációs Kia Optima 2010-es globális bevezetésével indult útjára a márka dizájn-vezérelt átalakulása. A vadonatúj Optima jelenti ennek az átalakulásnak a következő állomását: az új Plug-in Hybrid kivitelt egy sor optikai módosítás teszi még látványosabbá. Ezek a módosítások egyrészt jól elkülönítik az Optima hagyományos, belső égésű motorral felszerelt változataitól, másrészt még áramvonalasabbá és így hatékonyabbá is teszik.
A vadonatúj Optima Plug-in Hybrid egy sor ösztönösen kezelhető vezetőtámogató technológiát alkalmazva kínál maximális biztonságot, és még takarékosabb üzemeltetést.
54 kilométer tisztán elektromos hatótáv, 37 g/km CO2-kibocsátás
Az Optima Plug-in Hybrid hajtásáról egy 9,8 kWh kapacitású lítium-polimer akkumulátor csomag és egy 50 kW (68 LE) teljesítményű villanymotor kettőse gondoskodik, amelyek együttesen akár 54 kilométeren át képesek tisztán elektromos üzemben, legfeljebb 120 km/óra sebességgel mozgatni az autót. Ezzel az Optima Plug-in Hybrid a D-szegmens egyik legkedvezőbb tisztán elektromos hatótávolságát kínálja.
Az innovatív hajtásláncban a Kia takarékos, 2,0 literes ‘Nu’ sorozatú négyhengeres GDI benzinmotorja dolgozik, 156 LE teljesítménnyel, 189 Nm forgatónyomatékkal. A benzinmotor és a hozzá csatlakozó villanymotor révén az autó képes az akkumulátorokat töltés alatt tartva üzemelni, miután a jármű elhasználta az akkumulátor kezdeti töltését. A hajtáslánc kombinált rendszerteljesítménye 205 LE a benzinmotor 6000/perc fordulatszámánál, miközben a villanymotor alkalmazása közvetlen és azonnali gázreakciót szavatol. A villanymotor teljesítményével kiegészítve a Plug-in Hybrid modell össz-rendszernyomatéka 375 Nm, ami már 2300/perctől elérhető.
A benzinmotor teljesítménye finoman kapcsoló, hatfokozatú automata sebességváltón, illetve az arra illesztett, a hagyományos hidrodinamikus nyomatékváltót kiváltó, 50 kW (68 LE) teljesítményű villanymotoron keresztül jut el a hajtott kerekekhez.
Az Optima Plug-in Hybrid új generációs akkumulátor rendszere 9,8 kWh kapacitású lítium-polimer csomagból áll, amely számottevően nagyobb teljesítményre képes, mint az előző Optima telepe. A hajtáslánc egyszerű felépítésének köszönhetően minimális helyet foglal el; az elektromos és belső égésű erőforrás hajtóereje a lehető leghatékonyabb módon, átalakítási veszteségek nélkül jut el a meghajtott első kerekekhez.
Az Optima Plug-in Hybrid zökkenőmentesen alkalmazza a takarékos elektromos és a belső égésű hajtás kombinációját, ami állandóan magas teljesítményszintet eredményez. Az Optima Plug-in Hybrid 9,4 s alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órára, 0,6 másodperccel fürgébben, mint az előző Optima hibrid.
Az Optima Plug-in Hybrid CO2-kibocsátása 37 g/km (NEDC vegyes ciklus szerint), szemben az előd Optima Hybrid 119 g/km-es értékével. Az Optima PHEV üzemanyag-fogyasztása hivatalosan 1,6 l/100 km (NEDC vegyes ciklus szerint).
Az Optima Plug-in Hybrid optimalizált helykihasználásának köszönhetően a csomagtartó térfogata a nagykapacitású akkumulátor plusz helyigénye ellenére is eléri a 307 litert (VDA). Az új akkumulátor a hátsó ülések mögött, illetve a pótkerék üregében helyezkedik el. A hálózatról tölthető (plug-in) hibrid hajtáslánc alkalmazása lehetővé tette az előző generációs Optima hibridénél kisebb (65 helyett 55 l-es) üzemanyagtartály beépítését.
Azonnal felismerhető esztétikai és aerodinamikai változások
Oldalnézetből az Optima Plug-in Hybrid az aerodinamikai adottságait tökéletesítő finom változások ellenére azonnal felismerhetően Kia, és egyértelműen Optima. A vadonatúj, aktív lamellás hűtőmaszk aktiválásakor a közegellenállási együttható 0,25-re csökken (az Optima szedán esetében 0,27). A módosított kontúrú első és hátsó lökhárítók áramvonalasabbá teszik az autót, így javult a légáramlás a karosszéria körül.
Az Optima Plug-in Hybrid egyéni ismertetőjegyei a letisztult metálkék színű, ragyogó króm dekorelemek, amelyeket a hátsó lökhárítón, a küszöbökön és a hűtőmaszk alsó keretén alkalmaztak, továbbá az ‘EcoPlugin’ embléma. A töltőcsonkot a vezető oldali első sárvédőben alakították ki.
Az Optima Plug-in Hybrid utasterében egy sor módosítás hirdeti az autó innovatív természetét és hajtásláncát. A plug-in hibrid hajtásláncra vonatkozó alapvető adatok, mint az akkumulátor töltöttségi állapota egy új műszeregységben jelennek meg, amely a vezetési stílusra vonatkozó tájékoztatással is szolgál, rámutatva, hogy a vezető milyen területen fejlődhetne tovább.
Új érintőképernyős infotainment rendszer Android Auto és Apple CarPlay funkciókkal
Az Optima Plug-in Hybrid a Kia legmodernebb audiovizuális navigációs (AVN) rendszerét kapta meg, amelyhez 8 colos érintőképernyős infotainment is tartozik. A Kia AVN rendszere támogatja a DAB digitális rádiótunert, amely számos európai országban lehetővé teszi a digitális rádióadások vételét. A Plug-in Hybrid újdonságaként az AVN rendszer egy sor olyan extra menüt is tartalmaz, amelyek megmutatják a jármű pillanatnyi elektromos hatótávolságát, valamint új funkcióként útbaigazítást adnak a közeli töltőállomásokhoz.
Az Optima Plug-in Hybrid az első olyan Kia modellek közé tartozik, amely megkapja az Android 5.0 (Lollipop) vagy annál frissebb operációs rendszert alkalmazó okostelefonokkal kompatibilis Android Auto funkciót, illetve az iPhone 5 vagy annál későbbi termékeket támogató CarPlay szolgáltatást. Az elérhető hangvezérléssel a vezető úgy kezelheti a telefonját, hogy a kezét mindig a kormányon, a tekintetét pedig folyamatosan az úton tarthatja.
A modell piaci bevezetésétől elérhető Android Auto összekapcsolódik a felhasználó telefonjával, majd lehetővé teszi, hogy az okostelefonos alkalmazásokhoz és egyéb funkciókhoz (pl.: Google Maps navigációs szóbeli útmutatással, telefon kihangosító, szöveges üzenet felolvasása, hangfelismerés) az autó fedélzeti infotainment rendszerének képernyőjén keresztül férjenek hozzá. Az Android Auto azt is lehetővé teszi, hogy streaming kapcsolaton keresztül zenét hallgassunk a Google Play Music szolgáltatásból.
Az Optima Plug-in Hybrid modellkehez 2016 végétől rendelhető Apple CarPlay funkció teljes körű Siri hangvezérlést biztosít, amellyel a telefonkészülék számos funkciója és alkalmazása irányítható, beleértve az Apple Maps alapú navigációt, a híváskezelést, vagy a szöveges üzenet diktálását. az Apple CarPlay további olyan audio alkalmazásokat is támogat, a zenei streamingtől a hangoskönyvekig, amelyeket a felhasználó korábban iPhone készülékére letöltött.
Az AVN rendszer a teljes Kia Connected kapcsolódási szolgáltatási csomagot is tartalmazza, mindig aktuális, vezetőorientált információkkal. A TomTom technológiáját hasznosító szolgáltatás a kapcsolódási funkciók széles körét kínálja, az élő forgalomtájékoztatástól a traffipax-információkig, a helyi kereséstől az időjárás előrejelzésig. Az európai Plug-in Hybrid tulajdonosok a gépkocsi megvásárlását követő hét éven át ingyenesen használhatják a rendszert.
Az érintőképernyős infotainment rendszerhez alapkivitelben hat hangszórós audio társul, míg az igazi zenerajongók megrendelhetik az 590 W teljesítményű Harman Kardon QuantumLogic Premium Sound audiorendszert, amely tíz hangszóróval, külső erősítővel, Clari-Fi MP3 zenei helyreállító technológiával, valamint a Harman Kardon előremutató QuantumLogic surround térhangzás technológiájával is rendelkezik.
Az Optima Plug-in Hybridet a Kia új, vezeték nélküli töltőrendszerével is felszerelték; a hordozható elektronikus készülékekhez tervezett rendszer a középkonzol tövénél található. Az 5 W teljesítményű vezeték nélküli töltővel a felhasználók menet közben tölthetik telefonjuk akkumulátorát, anélkül, hogy csatlakoztatniuk kellene a töltőkábelt. Az 'idegen tárgy felismerés' funkcióval felvértezett, 5 W teljesítményű töltőrendszer azonnal aktiválódik, amint a felhasználó kompatibilis készüléket helyez a töltőfelületre, illetve figyelmezteti a vezetőt, ha a járműből kiszállva a töltőn felejti telefonját. A rendszer a műszerfali kijelzőn jeleníti meg a töltöttségi szintet; a használat közbeni túlmelegedést biztonsági rendszer akadályozza meg.
Intelligens fogyasztáscsökkentő és energia-visszanyerő technológiák támogatják a hatékony akkumulátor használatot
A vadonatúj Optima Plug-in Hybrid fejlett energia-visszanyerő rendszerek és vezetőtámogató funkciók mellett egy sor olyan innovációt is alkalmaz, amelyek javítják az akkumulátor csomag hatásfokát.
Az Optima Plug-in Hybrid két alapvető technológiát alkalmazva gondoskodik az elektromos energia gazdaságos felhasználásáról, illetve újratermeléséről: ezek a regeneratív fékrendszer, illetve az új vitorlázó (Coasting Guide Control, CGC) funkció. Az Optima Plug-in Hybrid emellett fejlett fűtő-szellőző és légkondicionáló (HVAC) rendszerrel bír, amelynek egyszemélyes vezetőközpontú üzemmódját kifejezetten energiatakarékosságra tervezték.
A Kia regeneratív fékrendszere (az Optima Plug-in Hybrid fedélzetén immár harmadik generációs kivitelében) lehetővé teszi, hogy a gépkocsi lassítás vagy egyenletes sebességű gurulás közben visszanyerje a mozgási energiát. A korábbi Optima Hybridben használt rendszerrel szemben az új megoldás 11 százalékkal több energiát képes visszanyerni, és amikor csak lehet, tölti a Plug-in Hybrid akkumulátorát, ezzel is mérsékelve a károsanyag-kibocsátást és javítva a hibrid vezethetőséget.
Az Optima Plug-in Hybrid megkapta azt az elektromos üzemű Kia Soul EV modellből átvett, fejlett HVAC rendszert, amely „egyszemélyes vezető” üzemmóddal is működtethető. Ez az egyedi üzemmód kizárólag a vezetőülésnél biztosít szellőzést és fűtést. Ez a megoldás nem azonos azokkal, amelyek pusztán a légbevezető csatornákat zárják el, más irányba vezetve a levegőt, hiszen azoknál a rendszer energiafogyasztása nem csökken. A Kia ellenben mérsékli az akkumulátor terhelését, illetve a fűtésből és légszállításból eredő energiafogyasztást is.
Nagy szilárdságú karosszéria, aktív biztonsági segédtechnológiák
Az Optima Plug-in Hybrid utasvédelme könnyű, rendkívül szilárd karosszériájának, valamint széles körű passzív és aktív biztonsági rendszereinek köszönhetően kiemelkedő.
Az Optima Plug-in Hybrid vázszerkezete 51 százalékban tartalmaz fejlett, nagy szakítószilárdságú acélokat (AHSS). AHSS acélokkal merevítették az autó A- és B-oszlopait, küszöbeit, tetőlemezét, padlólemezét, valamint első kerékíveit.
Az erősebb vázszerkezeten belül, az utastérben vezető- és utasoldali légzsák, vezetőoldali térdlégzsák, két első oldallégzsák, és két függönylégzsák is véd.
A Kia Optima Plug-in Hybrid aktív biztonsági technológiák alkalmazásával törekszik a balesetek elkerülésére és a sérülések mérséklésére.
Alapfelszerelés a Kia VSM járműstabilitás-szabályozó rendszere, amely fékezés és kanyarodás esetén a gépkocsi menetstabilizáló rendszerének (ESC) és elektromos szervokormányának szabályozása révén tapadásvesztés esetén segít a vezetőnek megőrizni az uralmat járműve felett.
Az Optima Plug-in Hybrid piactól függően az opciós aktív kockázat-elkerülő technológiák széles körét kínálja. Ezek között említést érdemelnek a következő funkciók:
Intelligens sebességtartó automata (ASCC): az Optima sebességét automatikusan szabályozva tart biztonságos követési távolságot.
Önműködő vészfékrendszer (AEB)*: hosszú távú radar segítségével észleli az ütközés vagy gázolás veszélyét, és segít megállítani az autót
Sávelhagyást gátló rendszer (LKAS): felismeri az Optima sávhatárokhoz viszonyított helyzetét, és automatikusan korrigálja a jármű nyomvonalát, ha azt érzékeli, hogy a gépkocsi irányjelzés nélkül kezdi elhagyni a forgalmi sávot
Adaptív távolsági világítás (HBA): az egyéb járművek helyzetétől és az útviszonyoktól függően automatikusan igazítja a fényszóró hatótávolságát.
Sebességkorlátozás információ (SLIF): kamerák segítségével felismeri az út menti jelzőtáblákat, és azok információi alapján a műszeregységben megjeleníti a sebességkorlátozásokat
Holttér-felügyelet (BSD); a külső tükörben megjelenített optikai jelzéssel figyelmezteti a vezetőt, ha egy jármű belép az Optima holtterébe.
Mögöttes keresztirányú forgalom-felügyelet (RCTA): parkolóban történő tolatás esetén figyelmeztet az Optima mögött elhaladó gépkocsikra.
Az Optima Plug-in Hybrid AEB rendszere egyedülálló a modell európai piaci szegmensében, mivel nem csupán rövid hatótávolságú radart alkalmaz, de egy hosszabb távú egységet is, amely a nagyobb távolságra lévő, gyorsabban mozgó gyalogosok és járművek észlelésére képes.
A rövid távú „városi” radar 50 km/óra sebesség alatt segít a vezetőnek elkerülni a frontális ütközést, vagy enyhíteni annak következményeit, míg a hosszú távú érzékelő 30-80 km/óra sebességtartományban teszi lehetővé az akadályok észlelését. Az AEB rendszer gyalogos-érzékelője akár 60 km/óra sebességnél is azonosítja a gyalogosokat, és mérsékli a gázolás kockázatát.
* Az önműködő vészfékrendszer (AEBS) vezetőtámogató rendszer, és mint ilyen, nem mentesíti a vezetőt azon felelősség alól, hogy minden körülmények között biztonságosan működtesse gépkocsiját. A vezetőnek mindenkor személyes vezetési képességeihez, a törvényi előírásokhoz és az általános forgalmi és útviszonyokhoz kell igazítani vezetési stílusát. Az AEBS nem a gépkocsi önálló működtetésére szolgál.
Sportos vezethetőség, megnövelt méretű fékek
Az Optima Plug-in Hybrid könnyű, merev futóműve optimálisan képes kiszűrni a rossz minőségű útfelületen ébredő rezgéseket és ütéseket. A mind a négy keréknél független felfüggesztés a dinamikus vezethetőséget az Optima Hybrid elődmodellénél kedvezőbb rugózási komforttal párosítja.
Az Optima Plug-in Hybrid a hagyományos hajtásláncú Optima szedán felfüggesztését örökölte meg, ami fokozott rugózási kényelmet és magával ragadó vezethetőséget eredményez. A rugókat, a lengéscsillapítókat és a kerékgeometriát kifejezetten a hálózatról tölthető hibrid modellhez hangolták, igazodva a hajtáslánc extra tömegéhez.
Az Optima Plug-in Hybrid szervokormánya a Kia kormányoszlopra ható villanymotoros rásegítését (C-MDPS) alkalmazza, amely kiszámítható, lineáris módon reagál a kormányparancsokra. A hagyományos erőforrásokkal felszerelt Optimákénál nagyobb (262 helyett 300 mm) átmérőjű hátsó féktárcsák a Plug-in Hybrid hajtáslánc extra tömege ellenére intenzív lassítóképességet eredményeznek.
A 2016. modellévi Kia Optima Plug-in Hybrid 2016 negyedik negyedévétől kapható
A vadonatúj Kia Optima Plug-in Hybrid 2016 negyedik negyedévében kerül forgalomba Európában, majd ugyanezzel a hajtáslánccal 2017-ben érkezik az Optima Sportswagon PHEV, a hálózatról tölthető hibrid kombikat kedvelő vásárlók igényeinek kielégítésére. A Kia Europe egyedülálló hétéves, 150 000 kilométeres garanciája mindkét modellre érvényes lesz. A vadonatúj Optima Plug-in Hybrid európai piacra szánt példányait a koreai Hwasungban működő üzemben gyártja a Kia.
Európának tervezték: az új Kia Optima GT
A vadonatúj Kia Optima GT, a valaha volt legerősebb, kifejezetten Európának szánt Kia megérkezett, az értékesítés 2016 negyedik negyedévében kezdődik és a négyajtós limuzin mellett elérhető lesz a szintén újdonságnak számító Sportswagon kombi karosszériával is.
Atletikus külső és belső dizájn, rendkívül vonzó menettulajdonságok és erős, turbós benzinmotor – az Optima GT-t kifejezetten úgy hangolták finomra, hogy mindenben megfeleljen az európai vásárlók igényeinek. Az autó fejlesztése nemzetközi csapatmunkában zajlott, a feladatokat a németországi (Rüsselsheim) kutató- és fejlesztőközpont, valamint a koreai (Namyang) globális kutató- és fejlesztőközpont munkatársai végezték.
Michael Cole, Kia Motors Europe ügyvezetője nem titkolta érzéseit: „Mindig is szerettünk volna itt Európában nagyteljesítményű autókat kínálni. Zászlóshajónk, az új Optima megfelelő alap ahhoz, hogy eddig ismeretlen szintre emelhessük a vezetési élményt és a menetdinamikát, miközben a komfort, a kifinomultság és a minőség azon a magas nívón marad, amit a vásárlók elvárnak és megszoktak a Kiától.”
Az Optima GT európai értékesítése 2016 negyedik negyedévében indul, természetesen a Kia mai napig egyedülálló 7 éves vagy 150 000 km-es garanciájával.
Több sportosság, kívül-belül
Az Optima GT megjelenése sportosabb, mint az alapját adó Optimáé, formai módosításai azonnal szembeötlenek. Új fazonúak az első és a hátsó lökhárítók, elöl a légbeömlőket és az alsó rácsot selyemfényű betét díszíti, akárcsak a márkavédjegynek számító „tigrisorr” hűtőmaszkot. A frontrész íves vonalába tökéletesen illeszkedő fényszóróknál újdonság az integrált LED-sor. Oldalról azonnal feltűnnek a 18 colos alufelnik, a belső hűtésű féktárcsák átmérőjét megnövelték, a féknyergeket pirosra festették. A kilincsek és az oldalsó légbeömlő kerete ugyancsak selyemfényű, míg a küszöböt fényes fekete betét teszi hangsúlyossá. Hátul GT felirat, kettős kipufogóvég, közöttük pedig diffúzor jelzi, hogy nem hétköznapi Optimával van dolgunk.
Az Optima GT ugyanazzal a kilenc külső fényezéssel választható, mint a hagyományos Optima modellek.
Belül a GT ugyanolyan kifinomult és magas minőségi színvonalú, mint a nem GT változatok, de egy csipetnyi dinamizmus tetten érhető a tervezésben és a kivitelezésben. Ilyenek a vadonatúj, bőrkárpitozású első és hátsó sportülések, amelyek feketében, piros díszítővarrással, vagy pirosban, szürke varrással választhatók. A kényelmes, jól tartó első ülések továbbá hímzett GT logójukkal is utalnak az autó különlegességére, az oldalsó párnákat 25,9 mm-rel megnövelték, de a combot is 14,4 mm-rel magasabb rész támasztja.
Az Optima alapkivitelben szürke tetőkárpitja a GT esetében kiváló minőségű fekete velúr, a műszerfalon a középkonzolt polírozott alumínium díszíti. A vezető közvetlen környezete is sportos, a pedálok taposófelülete alumínium, az alul lapított karimás sportkormány fekete, puha bőrhuzatát piros cérnával tűzték, a küllőn pedig – ahogy az üléseken is – ott a GT embléma. A műszerek között szintén akad különlegesség, a digitális turbónyomás mérő elengedhetetlen egy ilyen nagyteljesítményű kocsiban, de az éppen aktuális nyomatékról is tájékoztatást kap a vezető.
245 lóerő az új 2,0 literes T-GDI motorral
Az Optima GT hajtásáról a Kia új fejlesztésű 2,0 literes T-GDI (turbós, közvetlen befecskendezéses) erőforrása gondoskodik. A teljesen könnyűfém szerkezetű gép maximális teljesítménye 6000/perc fordulatszámon 245 LE, a 350 Nm csúcsnyomaték széles sávban, 1350-4000/perc között végig megvan.
A nagyobb teljesítmény érdekében egy sor újítást végeztek el a motoron, hogy az Optima GT-vel szemben támasztott elvárásoknak megfeleljen. A legfontosabbak közé tartozik a folyamatosan változó CVVT (continuously variable valve timing) vezérlés áthangolása. Befecskendező fúvókák furatait lézerrel vágták, a befecskendező szivattyú 200 bar nyomással dolgozik, tökéletes porlasztás érdekében.
Az Optima GT mutatói kiemelkedőek, fogyasztása 8,2 l/100 km, CO2-kibocsátása 191 g/km (NEDC vegyes ciklus szerint), miközben rendkívül dinamikus is, 0-ról 100 km/h-ra 7,4 s (Sportswagon: 7,6 s) alatt gyorsul. A feltöltésből adódó átlagon felüli nyomatékrugalmasságnak köszönhetően, a GT elasztikussága ugyancsak remek: a 60 km/h-ról 100-ra gyorsításhoz elegendő 3,7 s (Sportswagon: 3,8 s). Az autó végsebessége 240 km/h, a Sportswagon maximum 232 km/h-ra képes, így az Optima GT a valaha volt leggyorsabb Kia, a márka Európai kínálatában.
A 2,0 literes T-GDI motor nyomatéka hatfokozatú, bolygóműves automata sebességváltón keresztül jut el a hajtott első kerekekig. Összehasonlítva ezt a szerkezetet a 2,0 literes szívómotorral felszerelt Optima ugyancsak hatsebességes automata sebességváltójával, a GT-ben 2,1 helyett 2,8 liter (azaz 33 százalékkal több) olaj hűti a számottevően nagyobb forgatónyomatékkal terhelt egységet.
Európai fejlesztési program a legjobb vezethetőségért
A Kia európai fejlesztőcsapata arra törekedett, hogy a sportos kisugárzású Optima GT
vezetési élményben és kezelhetőségben is új mércét teremtsen, ugyanakkor a vásárlóknak ne kelljen lemondaniuk a „grand touring” élményről, a kifinomultságról és a mindennapi használhatóságról.
Európának tervezték, ezért a normál Optimán alapuló GT felfüggesztését a lehető legtöbb és egymástól teljesen eltérő helyszínen tesztelték. Az útvonalak között szerepeltek nagy magasságban futó, izgalmas hajtűkkel tűzdelt alpesi szakaszok, sebességkorlátozás nélküli autópályák, különféle minőségű burkolatok, gyors kanyarok, és természetesen a Nürburgring-Nordschleife, a versenypálya, alacsony és nagy sebességű kanyarjaival, állandóan változó felszínnel.
Már hagyomány, hogy a németországi fejlesztőközponttal rendelkező Kia mérnökcsapata a Nürburgring-Nordschleife változatos aszfaltcsíkján végzi tartós tesztjeit. Rengeteg prototípust nyúznak itt a gyártók, mert gyorsított ütemben végezhetők minőségi és megbízhatósági próbák. Az Optima GT körözése abból a szempontból újdonság, hogy a Kia most először fókuszált kimondottan a vezethetőségre: ennek érdekében több mint 500 kört, azaz 10 000 kilométert száguldottak a tesztautók a Zöld Pokolban. Ez a gyorsított ütemben megtett távolság mintegy 160 000 km utcai használatnak felel meg, ennyit jelentenek a Nordschleife szélsőséges körülményei, a 73 kanyar, a kemény emelkedők és a 300 méteres szintkülönbség.
Az Optima GT módosított felfüggesztése egy túraautó kényelmét és komfortját nyújtja, nem kell kompromisszumot kötni a hétköznapi használatban, ugyanakkor a normál Optimához képest sokkal izgalmasabban viselkedik és mozgékonyabb is, maximálisan uralhatók vele a kanyarok. A GT 125 mm-es hasmagassága 10 mm-rel kevesebb a hagyományos Optimákhoz képest, továbbá elöl-hátul feszesebbek a lengéscsillapítók. A rugók keményebbek, elöl 11 százalékkal (2,7 helyett 3,0 kg-f), hátul 14 százalékkal (4,0 helyett 4,4 kg-f). Erősebbek az első kanyarstabilizátorok, masszívabbak a bekötési pontok, hátul több energiát nyelnek el a vastagabb perselyek, és ez a fokozott merevség érezhetően pozitív hatással van az irányíthatóságra, minden kanyar bevétele élmény.
Az Optima GT alapfelszereltségének része az ECS (Electronically-Controlled Suspension) adaptív felfüggesztés, amely kifejezetten az európai vevők ízléséhez hangolt rugózást és vezethetőséget kínál. Az ECS rendszer mind a négy lengéscsillapítónál különleges belső szelepeket használ, és kapcsolatban áll a motorirányítás gyorsulásérzékelőjével, valamint az első kerekekbe beépített, egy-egy további gyorsulásérzékelővel. Ezen szenzorok jelei alapján az ECS felismeri a kormányparancsokat és a gázpedál állását, valamint ellenőrzi az útminőséget, és ezekhez igazodva módosítja a felfüggesztés hangolását, igény szerint sportosabb, feszesebb rugózást vagy kényelmesebb csillapítást állít be. A vezető ezekhez kapcsolódóan Normal, Eco vagy Sport állásba kapcsolhatja a rendszert. Az ECS az összes keréknél egyedi módon szabályozza a csillapítóerőt, minden eddiginél gyorsabban.
Ugyancsak a GT sztenderd tartozéka a kormányoszlop helyett közvetlenül a fogaslécre illesztett, villanymotoros rásegítésű, elektromechanikus kormányszervo (R-MDPS). Ez a mindennapokban közvetlenebb kormányérzetet és nagyon gyors, lineáris kormányreakciókat jelent, különösen a középtartományban. Az R-MDPS rendkívül precízzé teszi az Optima GT vezethetőségét, ami így a középkategória abszolút élvonalába sorolható. (Az R-MDPS a normál Optimák közül az 1,7 literes dízelmotorral felszerelteknél is alaptartozék).
Alpesi utakon tesztelt nagyobb, erősebb fékek
Az Optima GT fékei hatékonyabbak bármelyik másik Optima modellénél.
A GT-t eleve nagyobb fékekkel szerelik, mint hagyományos társait, a 330 mm átmérőjű, belső hűtésű első tárcsák átmérője 30 mm-rel több. Hátra a hétköznapi tömör tárcsák helyére szintén belső hűtésű, 284 helyett 314 mm átmérőjű tárcsákat építenek. Az ausztriai Grossglockner Pass magashegyi útjain tesztelt féknél különösen egyenletesen adagolható a pedálerő, és hatásosabb a hűtés, ezért a rendszernél durva igénybevétel esetén sem jelentkezik hatásfokcsökkenés (fading).
A fékeket fejlesztő európai csapat a finomhangolást tovább folytatta Észak-Németországban, ahol a nagysebességű teszteket végezték, Spanyolországban pedig magas és alacsony hőmérsékleti viszonyok között vizsgázott a rendszer. Az eredmények önmagukért beszélnek, az Optima GT a legnehezebb körülmények közepette is magabiztosan lassít és áll meg.
Electronic Stability Control: megnyugtató stabilitás minden helyzetben
Az Optima GT-t a Kia speciális menetstabilizáló rendszerével (ESC) szerelték fel, ez szerves része Vehicle Stability Management (VSM) rendszernek, amely fékezés és kanyarodás közben stabilizálja az autót.
Az ESC szoftvere és hardvere gyakorlatilag ugyanaz, mint ami a hagyományos Optimákban is megtalálható, ám a végső fejlesztési stádiumban a GT-t külön is kezelésbe vették a rüsselsheimi kutató- és fejlesztőközpont mérnökei.
A Nürburgring-Nordschleife versenypályán végrehajtott több száz körös futómű-hangolás után, a Kia mérnökei a hagyományos benzines és dízel Optimáktól eltérően programozhatták a GT menetstabilizálóját (ESC). E sportos karakterű modellnél kicsit nagyobb a játéktér, gyorsításkor és kanyarban is a szokásosnál picivel több karosszériamozgást enged meg az elektronika, miközben az alapvetően semleges viselkedés és a kanyarstabiltás megmarad. A Kia mérnökei képesek voltak arra, hogy némi tapadást feláldozva fokozzák az Optima GT vezetési élményét.
Új Active Sound System a lehengerlő motorhangért
A szokásosnál nagyobb motorteljesítmény, a sportos atmoszférájú belső arra inspirálta a tervezőket, hogy új fejlesztésű aktív hangrendszerrel (Active Sound System) izgalmas, karakteres motorhangot varázsoljanak a kabinba. Az elektronikus hanggenerátor fokozza és felerősíti az utastérbe jutó mechanikai hangokat.
A működési elv sci-fibe illő, a motorirányítás (ECU) figyeli a fordulatszámot, az aktuális nyomatékot, és a gázpedál állását is, ennek alapján kiszámolja, hogy milyen frekvenciájú hangokat kell éppen felerősíteni a kabinban. Ugyan a hang és a tónus a fordulatszámtól függően folyamatosan változik, a teljesítmény leadástól függetlenül megmarad a karakteres, négyhengeres szólam.
A vezetési módtól függően, az aktív hangrendszer megváltoztatja a kabinban hallható motorhangot, a legizgalmasabb dolgok Sport-ban történnek. A fojtószelep állásához és a motor fordulatszámához igazodva, gyorsításkor 2-4 decibellel hangosabb az utastér, mint általában. Normal és Eco üzemmódban a hanggenerátor fokozatosan csökkenti a zajterhelést.
Kia Optima: high-tech, kifinomult, praktikus, biztonságos
Mindamellett, hogy teljesítményével az Optima GT a csúcsot jelenti a Kia európai választékában, a technológia, a biztonság, a kifinomultság és a praktikum ugyanazt a magas szintet képviseli, mint bármelyik másik Optima esetében.
A tulajdonosok rendelkezésére áll a legújabb infotainment technológia: az Optima GT az egyik olyan első Kia modell, amelynél elérhető az Android Auto és az Apple CarPlay szolgáltatás. Hozzáférhető a 8,0 colos, érintőképernyős HMI (human-machine interface), opcionális a DAB+ digitális rádió (piacfüggő), valamint az online Kia Connected Services szolgáltatással futó TomTom navigációs rendszer is, folyamatosan frissülő közlekedési információkkal, sebességmérés figyelmeztetéssel, helyi keresési lehetőséggel és időjárás előrejelzéssel.
Az érintőképernyős szórakoztatóközpont része a Harman Kardon Premium Sound hifirendszer, a GT limuzinnál 590 W teljesítménnyel és 10 hangszóróval, a kombi GT Sportswagonban 490 W-tal és 8 hangszóróval. Mindkét berendezés része egy külső erősítő és egy mélysugárzó is, valamint a Clari-Fi technológia, amely feljavítja az MP3 fájlok minőségét. Az Optima GT-hez is elérhető a vezeték nélküli (wireless) mobiltelefon töltő, ennek helyét a középkonzolon alakították ki.
Az Optima GT praktikus választás, a limuzin csomagterének befogadóképessége 510 liter, a GT Sportswagon ennél többet, alapból 552 litert kínál, és az osztottan dönthető hátsó üléstámlák variálásával maximum 1686 literes raktér alakítható ki benne. A kombihoz alapáron jár a komfortos, elektromos mozgatású hátsó ajtó
(Smart Power Tailgate) és a csomagtartó padlója alatt külön rekeszbe tehető a kivett kalaptartó is, így ez mindig az autóban lehet, nem kallódik el.
A vázszerkezetnél fejlett, nagy szakítószilárdságú acélokból felépített (AHSS, Advanced High Strength Steel), minden kivitelében hét légzsákos Optima maximális, ötcsillagos minősítést szerzett az EuroNCAP töréstesztjén. Minden Optimánál - beleértve az új GT-t is - elérhetők a Kia DRiVE WISE fejlett vezetéstámogató-rendszerei, amelyek elsődleges célja az ütközések, a balesetek megelőzése, illetve a már bekövetkezett esetek súlyosságának csökkentése. Ezek közé tartozik az adaptív tempomat (ASCC), az önműködő vészfékező (AEB), a sávtartó asszisztens (LKAS), a fényszóró asszisztens (HBA), a táblafelsimerő (SLIF), a holttér-figyelő (BSD) és a mögöttes keresztirányú forgalom-felügyelet (RCTA) is.
Kia Optima GT: elérhető 2016 negyedik negyedévétől
Az Optima GT európai értékesítése 2016 negyedik negyedévében indul, a Kia egyedülálló 7 év vagy 150,000 km-es garanciájával. A kimondottan az európai közönségnek tervezett és épített Optima GT és Optima GT Sportswagon kizárólag a Kia koreai Hwasung-i gyárában készül.
Divatos és tágas: a vadonatúj Kia Optima Sportswagon
A vadonatúj Kia Optima Sportswagon, a Kia első középkategóriás kombija 2016 negyedik negyedévében érkezik meg az európai piacra. A 2015-ös Genfi Autószalonon leleplezett SPORTSPACE tanulmányautó által ihletett Optima Sportswagon a 2016-os Optima szedán formavilágát és kiváló minőségű belső kialakítását a kombi karosszériastílus praktikumával társítja.
„Az Optima mára a Kia szinonimájává vált világszerte, annak idején ezzel a modellel indult útjára a márka dizájn-vezérelt megújulása.” – mondta Michael Cole, a Kia Motors Europe ügyvezető igazgatója. „A 2015-ös SPORTSPACE tanulmányautó egyértelműen kijelölte, hogy milyen irányba szeretnénk tovább fejleszteni az Optimát, a Sportswagon modell a divatos megjelenés és a hétköznapi praktikum új szintjére emeli a népszerű szedánt.
A Kia európai szereplése szempontjából rendkívül fontos a modell, amely megerősíti jelenlétünket ebben a meghatározó jelentőségű piaci szegmensben. A középkategóriás eladások kétharmadát (a flottapiacon a forgalom háromnegyedét) a kombi modellek teszik ki Európában, ezért az Optima Sportswagonra létfontosságú feladat vár: új magán- és céges ügyfeleket kell a márkához csábítania. A modell az ügyfélhódítás stratégiai eszköze a Kia számára.”
Az Optima Sportswagon számos takarékos és sportos benzin-, és dízelmotorral, köztük nagyteljesítményű GT kivitelben is választható. Az Optima Sportswagon innovatív biztonsági segédrendszerek és infotainment funkciók bőséges választékát kínálja, ezzel szavatolva az utasok a lehető legmagasabb színvonalú védelmét, kényelmét és szórakoztatását.
Az Optima Sportswagon 2016 negyedik negyedévében kerül forgalomba Európában.
A vadonatúj Kia Optima Sportswagon, a Kia első középkategóriás kombija
A 2015-ös Genfi Autószalonon leleplezett Kia SPORTSPACE tanulmányautó által ihletett Optima Sportswagon a Kia legelső próbálkozása a középkategóriás kombik népes szegmensében A rendkívüli hétköznapi használati értékkel bíró Optima Sportswagon nyújtott, kecses és dinamikus profiljával kategóriájának egyik legtetszetősebb képviselője. A Sportswagon megőrizte a szedán szélességét (1860 mm) és hosszát (4855 mm), míg a tetősíneknek köszönhetően az autó magassága 5 mm-rel nőtt (1470 mm).
Az új Optima Sportswagon a legújabb Kia modellekről már ismert határozott, karakteres vonalvezetést és finoman kidolgozott idomokat alkalmaz. Az autó orrkialakítása megegyezik az Optima szedánéval, ugyanakkor erőteljes, emelkedő válla, valamint finoman ejtett tetővonalú, messze elnyúló utastere jellegzetesen sportkombis vonalakkal ruházza fel.
A hátsó túlnyúlás ráirányítja a figyelmet a farra, habár a döntött hátsó szélvédő és a szűkülő tetővonal elegánsan leplezi a csomagtartó nagyobb optikai tömegét. Ennek köszönhetően a Sportswagon hamisítatlanul sportautós kiállással bír ebben a jellemzően konzervatív hangvételű szegmensben.
Hátul szélesen elhúzott LED-es lámpatesteket találunk, amelyek átnyúlnak az oldalfalakra. A hátsó lökhárítóba illesztett, ovális kipufogó és az integrált diffúzor még sportosabbá teszi az autó megjelenését.
Az Optima Sportswagon kilencféle karosszériaszínben, 16-18 colos könnyűfém keréktárcsákkal lesz megrendelhető Európában.
Kiváló minőségű utaskörnyezet Android Auto és Apple CarPlay funkciókkal
A vadonatúj Kia Optima Sportswagon prémium minőségű, vezetőközpontú utastere bővelkedik olyan funkciókban és technológiákban, amelyekkel rendszerint felsőbb kategóriákba tartozó típusokban találkozhatunk.
A vízszintes tájolású, széles műszerfal a tágasság és modernség érzetét kelti, és ugyanazokat az anyagokat és formákat vonultatja fel, amelyeket az Optima szedánból már ismerhetünk. A kiváló minőségű környezetet erősíti a puha tapintású anyagok nagy száma, a természetes árnyalatú szövet- és bőrkárpitok, valamint az ízléses fémhatású díszítőelemek. A fokozott hangszigetelés pihentetőbbé teszi a hosszú utazásokat.
Az új Sportswagon egy- vagy kéttónusú színvilággal rendelhető: a szövet vagy bőrkárpitozás választható fekete, illetve világosszürke/sötétszürke kivitelben. A középkonzol fényes fekete és króm kidolgozást kapott.
Azok a technológiák, amelyek az Optima szedánt kategóriája egyik legmodernebb képviselőjévé teszik, a Sportswagon fedélzetén is megtalálhatók: ezek a megoldások könnyebb használhatóságot, fokozott kényelmet és nagyobb praktikumot kínálnak.
Az Optima Sportswagon a Kia legmodernebb audiovizuális navigációs (AVN) rendszerét használja, amelyhez 7 vagy (műholdas navigációs rendszer rendelése esetén) 8 colos érintőképernyős infotainment rendszer társítható. A Kia AVN támogatja a több európai piacon elérhető digitális rádióadások vételére alkalmas DAB rádiót.
Az Optima Sportswagon az első olyan Kia modellek közé tartozik, amely megkapja az Android 5.0 (Lollipop) vagy annál frissebb operációs rendszert alkalmazó okostelefonokkal kompatibilis Android Auto funkciót, illetve az iPhone 5 vagy annál későbbi termékeket támogató CarPlay szolgáltatást. Az elérhető hangvezérléssel a vezető úgy kezelheti telefonját, hogy a kezét mindig a kormányon, tekintetét pedig folyamatosan az úton tarthatja.
A modell piaci bevezetésétől elérhető Android Auto összekapcsolódik a felhasználó telefonjával, majd lehetővé teszi, hogy az okostelefonos alkalmazásokhoz és egyéb funkciókhoz (pl.: Google Maps navigációs szóbeli útmutatással, telefon kihangosító, szöveges üzenet felolvasása, hangfelismerés) az autó fedélzeti infotainment rendszerének képernyőjén keresztül férjenek hozzá. Az Android Auto azt is megengedi, hogy streaming kapcsolaton keresztül zenét hallgassunk a Google Play Music szolgáltatásból.
Az Optima Sportswagon modellekhez 2016 végétől rendelhető Apple CarPlay teljes körű Siri hangvezérlést biztosít, amellyel a telefonkészülék számos funkciója és alkalmazása irányítható, beleértve az Apple Maps alapú navigációt, a híváskezelést, vagy a szöveges üzenet diktálását. Az Apple CarPlay további olyan audio alkalmazásokat is támogat, a zenei streamingtől a hangoskönyvekig, amelyeket a felhasználó korábban iPhone készülékére letöltött.
Az AVN rendszer a teljes Kia Connected kapcsolódási szolgáltatási csomagot is tartalmazza, mindig aktuális, vezető-orientált információkkal. A TomTom technológiáját hasznosító szolgáltatás a kapcsolódási funkciók széles körét kínálja, az élő forgalomtájékoztatástól a traffipax-információkig, a helyi kereséstől az időjárás előrejelzésig. Az Optima Sportswagon európai tulajdonosai a gépkocsi megvásárlását követő hét éven át ingyenesen használhatják a rendszert.
Az érintőképernyős infotainment rendszerhez alapkivitelben hat hangszórós audiorendszer társul, míg az igazi zenerajongók megrendelhetik az 590 W teljesítményű Harman Kardon Premium Sound audiorendszert, amely nyolc hangszóróval, külső erősítővel, mélynyomóval, valamint Clari-Fi MP3 zenei helyreállító technológiával rendelkezik.
Az Optima Sportswagont a Kia új, vezeték nélküli töltőrendszerével is felszerelték; a hordozható elektronikus készülékekhez tervezett rendszer a középkonzol tövénél található. Az 5 W teljesítményű vezeték nélküli töltővel a felhasználók menet közben tölthetik telefonjuk akkumulátorát, anélkül, hogy csatlakoztatniuk kellene a töltőkábelt. Az 'idegen tárgy felismerés' funkcióval felvértezett, 5 Watt teljesítményű töltőrendszer azonnal aktiválódik, amint a felhasználó kompatibilis készüléket helyez a töltőfelületre, illetve figyelmezteti a vezetőt, ha a járműből kiszállva a töltőn felejti telefonját. A rendszer a műszerfali kijelzőn jeleníti meg a töltöttségi szintet; a használat közbeni túlmelegedést biztonsági rendszer akadályozza meg.
Az Optima Sportswagon emellett felszereltségi szinttől függően kettő darab USB töltőportot is kínál; egyet elöl, és egyet hátul, így az utasok menet közben tölthetik készülékeiket.
Piactól függően olyan további funkciók is elérhetők, mint a 360 fokos panoráma monitor, amely négy kamerával készít a központi érintőképernyőn megjelenő madártávlati képet az autó környezetéről, így segítve a vezetőt a manőverezésben; az intelligens parkolás támogató rendszer (SPAS), amely önállóan képes beállni a párhuzamos és merőleges parkolóhelyekre, vagy a kanyarkövető fényszórók, amelyek a kormánykerék elfordításához igazodva bevilágítanak a kanyarba, ezzel kedvezőbb látási viszonyokat teremtve, és javítva az esti vezetés biztonságát.
Sokoldalú és praktikus megoldások, 40:20:40 arányban dönthető hátsó üléstámlák
A vadonatúj Optima Sportswagon minden idők legpraktikusabb Optima modellje, amely tágas csomagteret és egy sor innovatív, hasznos funkciót kínálva garantálja a rendelkezésre álló hely optimális kihasználását.
A kombi karosszéria-formából adódó extra csomagszállító kapacitás a kategória egyik legpraktikusabb képviselőjévé teszi az Optima Sportswagont: a második üléssor mögött 552 liternyi (VDA) üreg várja a csomagokat.
A csomagtartóban alkalmazott, kiemelkedően ergonomikus megoldások révén az autó használati értéke meghaladja számos egyéb, középkategóriás kombiét. Ilyen a hátsó ülések háttámlájába beépített elválasztó háló, vagy a kiemelkedő rakomány-határoló sínek, amelyekkel biztonságosan rögzíthetők a kisebb csomagok, megakadályozva azok csúszkálását. Az új, mélyen húzódó rakodóperem és az intelligens motoros mozgatású csomagtérajtó (amely automatikusan felnyílik, amint elektronikája az indítókulcsot a hátfal közelében észleli) révén a legnehezebb csomagok is könnyen berakhatók.
Különösen sokoldalúvá teszi a modellt a 40:20:40 osztású hátsó ülés (alapfelszerelés): a középső szegmenst lehajtva könnyen behelyezhetők hosszabb tárgyak (sílécek, hódeszkák) is, miközben a két szélső ülésen továbbra is kényelmesen lehet utazni. Ugyancsak az Optima Sportswagon alapfelszerelésének része a kalaptartó tároló, amely a csomagtartó padlója alatt található. Ha a tulajdonosnak szüksége van a csomagtartó teljes befogadóképességére, könnyen elteheti a kalaptartót (takarórolót), ami így ráadásul biztosan nem is kallódik el, mert mindig az autóban marad.
Nagy szilárdságú karosszéria, aktív biztonsági technológiák
Az új Optima Sportswagon könnyű, rendkívül szilárd karosszériájának, valamint széles körű passzív és aktív biztonsági rendszereinek köszönhetően kiemelkedő szintű utasvédelmet biztosít. A modell fejlesztési programja során a Kia mérnökei ötcsillagos Euro NCAP minősítést céloztak meg. Az Optima szedán a közelmúltban maximális, ötcsillagos eredményt ért el a független biztonsági szervezet töréstesztjén.
Az Optima Sportswagon vázszerkezete hasonlóan a limuzinéhoz, jelentős arányban (51 százalékban) tartalmaz nagy szakítószilárdságú acélokat (AHSS). Ilyen AHSS acélokkal merevítették az autó A- és B-oszlopait, küszöbjeit, padlólemezét, valamint első kerékíveit. A mérnökök különös figyelmet szenteltek a tetőlemeznek, a C-oszlopoknak és a hátsó tűzfalnak, amelyeket az Optima szedánból kombivá történő átalakítása során módosítottak.
Az erősebb vázszerkezeten belül, az utastérben vezető- és utasoldali légzsák, vezetőoldali térdlégzsák, két első oldallégzsák, és két függönylégzsák is véd.
A Kia Optima Sportswagon felvonultat számos fejlett gépjárművezetés-támogató rendszert (ADAS), de emellett megjelenik a legújabb irányzat, az ADAS rendszereket összefogó DRiVE WISE. Ez megtestesíti mindazt a filozófiát, amit a Kia az intelligens és biztonságos járművekről gondol és előrevetíti a közeljövő megoldásait. A DRiVE WISE aktív biztonsági technológia célja, hogy elkerülje az ütközéseket, vagy csökkentse azok következményeit.
Alapfelszerelés a Kia VSM járműstabilitás-szabályozó rendszere, amely fékezéseknél és kanyarodáskor a gépkocsi menetstabilizáló rendszerének (ESC) és elektromos szervokormányának szabályozása révén tapadásvesztés esetén segít a vezetőnek megőrizni az uralmat járműve felett.
Az Optima Sportswagon piactól függően az opciós aktív kockázat-elkerülő technológiák széles körét kínálja. Ezek között említést érdemelnek a következő funkciók:
Intelligens sebességtartó automata (SCC): az Optima sebességét automatikusan szabályozva tart biztonságos követési távolságot.
Önműködő vészfékrendszer (AEB)*: hosszú távú radar segítségével észleli az ütközés vagy gázolás veszélyét, és segít megállítani az autót
Sávelhagyást gátló rendszer (LKAS): felismeri az Optima sávhatárokhoz viszonyított helyzetét, és automatikusan korrigálja a jármű nyomvonalát, ha azt érzékeli, hogy a gépkocsi irányjelzés nélkül kezdi elhagyni a forgalmi sávot
Adaptív távolsági világítás (HBA): az egyéb járművek helyzetétől és az útviszonyoktól függően automatikusan igazítja a fényszóró hatótávolságát.
Sebességkorlátozás információ (SLIF): kamerák segítségével felismeri az út menti jelzőtáblákat, és azok információi alapján a műszeregységben megjeleníti a sebességkorlátozásokat
Holttér-felügyelet (BSD); a külső tükörben megjelenített optikai jelzéssel figyelmezteti a vezetőt, ha egy jármű belép az Optima holtterébe.
Mögöttes keresztirányú forgalom-felügyelet (RCTA): parkolóban történő tolatás esetén figyelmeztet az Optima mögött elhaladó gépkocsikra.
Az Optima Sportswagon AEB rendszere egyedülálló a modell európai piaci szegmensében, mivel nem csupán rövid hatótávolságú radart alkalmaz, de egy hosszabb távú egységet is, amely nagyobb távolságra lévő, gyorsabban mozgó gyalogosok és járművek észlelésére képes, mint a legtöbb konkurens.
A rövid távú „belvárosi” radar 50 km/óra alatt segít a vezetőnek elkerülni az ütközéseket, vagy enyhíteni azok következményeit, míg a hosszú távú érzékelő 30-80 km/óra sebességtartományban teszi lehetővé az akadályok észlelését. Az AEB gyalogos-érzékelő rendszere akár 60 km/óra sebességnél is azonosítja a gyalogosokat, és mérsékli a gázolás kockázatát.
* Az önműködő vészfékrendszer (AEBS) vezetőtámogató rendszer, és mint ilyen, nem mentesíti a vezetőt azon felelősség alól, hogy minden körülmények között biztonságosan működtesse gépkocsiját. A vezetőnek mindenkor személyes vezetési képességeihez, a törvényi előírásokhoz és az általános forgalmi és útviszonyokhoz kell igazítania vezetési stílusát. Az AEBS nem a gépkocsi önálló működtetésére szolgál.
Finom rugózás, dinamikus vezethetőség, opciós elektronikus szabályozású felfüggesztés
Az új Optima szedán nem kis mértékben kényelmes rugózásának, fokozott nagysebességű stabilitásának és magával ragadó vezethetőségének köszönheti vonzerejét. Az Optima Sportswagon felfüggesztését úgy hangolták, hogy kiszűrje a rossz minőségű útfelületen ébredő rezgéseket és ütéseket, miközben még kedvezőbb menetstabilitást nyújt.
Az Optima szedán elöl-hátul független felfüggesztését szerelték az új Sportswagonba is, ám a rugókat, a lengéscsillapítókat és a kerékgeometriát kifejezetten a kombihoz hangolták, igazodva annak eltérő, kissé farnehéz tömegelosztásához.
Az Optima teljesen független felfüggesztésének fejlesztése során a mérnökök az első és hátsó segédvázkeretek bekötési pontjait az előző generációs modellhez viszonyítva kifelé költöztették. Az így optimalizált futómű-geometria kényelmesebb rugózással jár egyenetlen útfelületen. Elöl kettő helyett immár négy rögzítőperselyt alkalmaznak, fokozva a szerkezet oldalirányú merevségét, az első kerekek csapágyai pedig erősebbek lettek. Az eredmény nyilvánvaló: az Optima Sportswagon közvetlen kormányreakciókkal, remek ívmeneti tapadással ás nagy sebességnél, illetve rossz minőségű útfelületen mutatott stabilitással kényezteti vezetőjét.
Hátul az Optima multilink felfüggesztése nagyméretű kettős alsó lengőkarokat alkalmaz, fokozott energiaelnyelő képességű, vastag perselyekkel. Az Optima rugózására és vezethetőségére jellemző a futómű kiemelkedő stabilitása és ütéselnyelő képessége.
Az Optima Sportswagon közvetlenül a fogaslécre építetett, új villanymotoros kormányrásegítése (R-MDPS) alapfelszerelés az 1.7 CRDi dízelmotoros, illetve a 2,0 literes T-GDI motorral felszerelt GT kivitelű európai modellekben. A kormányoszlop helyett közvetlenül a fogaslécre szerelt villanymotorral az R-MDPS rendszer közvetlenebb kormányérzetet és gyors, lineáris kormányreakciókat közvetít, különösen középállása körül. Az R-MDPS még precízebbé teszi a Sportswagon vezethetőségét, ami így a középkategória abszolút élvonalába sorolható.
Opcióként elektronikus szabályozású adaptív felfüggesztés (ECS) is rendelhető, amely kifejezetten az európai vevők ízléséhez hangolt rugózást és vezethetőséget kínál. Az ECS mind a négy lengéscsillapítónál belső szelepeket alkalmaz, és kapcsolatban áll a motorirányító számítógép gyorsulásérzékelőjével, valamint az első kerekekbe beépített, egy-egy további gyorsulásérzékelővel. Ezen szenzorok jelei alapján az ECS felismeri a kormányparancsokat és a gázpedál állását, valamint az útminőséget is, és ezekhez igazodva módosítja a felfüggesztés hangolását. A vezető 'normál' vagy 'sport' állásba kapcsolhatja a rendszert. Az ECS minden keréknél egyedi módon szabályozza a csillapítóerőt, méghozzá minden eddiginél gyorsabban. Az ECS rendelhető az 1,7 literes CRDi dízelmotorral, és alapfelszerelés a 2.0 T-GDI motoros GT kivitelekhez.
Benzines- vagy dízelmotorok, kézi- vagy automata sebességváltóval
Az Optima Sportswagon 1,7 literes CRDi dízelmotorral, illetve 2,0 literes CVVL (változó vezérlésű) benzinmotorral rendelhető, míg a GT kivitel a Kia új, nagyteljesítményű 2,0 literes, közvetlen befecskendezéses turbómotorját kapja.
Az Optima szedánhoz hangolt, a Sportswagonba változatlan formában átemelt 1.7 CRDi dízel a várakozások szerint a legnépszerűbb erőforrás lesz az európai piacokon. A motort számos ponton módosították, és ennek eredményeként nagyobb teljesítményt és forgatónyomatékot, illetve szerényebb károsanyag-kibocsátást kínál.
Az 1.7 CRDi dízelmotor hatfokozatú kézi sebességváltóval vagy a Kia új hétfokozatú duplakuplungosával választható, utóbbi képes megbirkózni a turbódízel erőforrás nagy forgatónyomatékával is, miközben sportos vezetési élményt kínál, finom és azonnali váltásokkal.
A 141 lóerős, 340 Nm nyomatékú, átdolgozott 1,7 literes dízelmotor kedvező CO2-kibocsátású, és takarékos. A kéziváltós kivitel vegyes fogyasztása 4,4 l/100 km, CO2-kibocsátása 113 g/km, míg a hétfokozatú, duplakuplungos sebességváltóval szerelt változat fogyasztása 4,6 l/100 km, CO2-kibocsátása pedig 120 g/km (az értékek mindkét esetben ISG startstop rendszerrel értendők).
Az Optima Sportswagon emellett 2,0 literes CVVL benzinmotorral is megrendelhető. A változó szelepvezérlésű motor 163 LE-s. A 2,0 literes CVVL benzinmotor hatfokozatú kézi vagy automata sebességváltóval rendelhető, vegyes fogyasztása mindkét erőátvitellel 7,6 l/100 km, a CO2-kibocsátás az előbbinél 174, utóbbinál 173 g/km.
Az Optima Sportswagon GT a Kia új 2.0 T-GDI GT benzinmotorjával, hatfokozatú automata sebességváltóval kerül forgalomba. Ennek a sportos, 0-ról 100 km/h-ra 7,6 s alatt gyorsuló modellnek a vegyes fogyasztása csupán 8,2 l/100 km, CO2-kibocsátása pedig 191 g/km.
A Kia Optima Sportswagon értékesítése 2016 negyedik negyedévében veszi kezdetét
Az Optima Sportswagon 2016 negyedik negyedévében kerül forgalomba Európában, a Kia Europe egyedülálló hétéves, 150 000 kilométeres garanciájával. Az Optima Sportswagon a koreai Hwasungban működő üzemből érkezik majd Európába.
Hozzászólások