2011. április 26. kedd, 16:43

 

Vonzó műszaki tanulmány az Auditól - A3 e-tron concept. A négyüléses, lépcsőshátú koncepción a széles körű Audi know-how számos fejlesztése felfedezhető, a továbbfejlesztett MMI kezelési rendszertől egészen a high-end infotainment-berendezésekig.

 

audi-a3-e-tron

A hálózatról tölthető (plug-in) hibridmodell két motorjával és akár 54 kilométer tisztán elektromos közlekedést is lehetővé tévő lítiumion-akkumulátorával a tüzelőanyag igen hatékony felhasználásáról gondoskodik.

Karosszéria és formavilág
Az Audi A3 e-tron concept tanulmány négyüléses, lépcsőshátú limuzin, amelynek hosszúsága 4,44, szélessége 1,84, míg magassága csupán 1,39 méter. E sportos arányok határozottan kiemelik dinamikus karakterét.

Formavilága az Audi sportosan elegáns karakterét képviseli. A „singleframe” hűtőrács plasztikusan simul az orr formáiba, kerete szénszál-erősítésű műanyagból készült, míg háromdimenziós keresztirányú alumíniumlamellái vizuálisan az autó szélességére irányítják a figyelmet. Fényszórói a „singleframe” legfrissebb kialakításában megjelenő letört felső sarkaihoz illeszkednek, s ez az átmenet szolgál a motorházfedél markáns vonalainak kiindulópontjául is.

A fényszórók a LED-technika fejlesztésének újabb szintjét képviselik, mégpedig az Audi újabb iránymutató innovációja révén. Oldalirányban egyre szélesedő formáiknak alsó szegélyük kölcsönöz egyfajta „lebegő” hatást. Az első légterelő felett az orr teljes szélességében fémszegélyű légbeömlő nyílások húzódnak, amelyek anyaga szintén szénszál-erősítésű műanyag. A légterelő perem az első tengely leszorító erejét növelő középső idommal (splitter) egészül ki.

Az A3 e-tron concept oldalnézetében is mindjárt az első pillantásra vérbeli Audiként azonosítható. Harmonikus arányok, erőtől duzzadó, feszes felületek és alacsonyan ívelő tetővonal jellemzi, amely kupészerűen döntött C-oszlopokban végződik. A vállöv elegánsan a csomagtér-fedelet is körülfogja. Az utastér üvegezett felülete, az úgynevezett „üvegház” („greenhouse”) – az Audi-design karakteres elemeként – a teljes magasság mintegy harmadát, míg a karosszériatörzs az alsó kétharmadot teszi ki.

Az erőteljesen domborodó sárvédők egyértelműen utalnak a motor tekintélyes erejére, s az oldalnézetet alapvetően két markánsan kiformált él, az ablakszegély alatti „tornádóvonal” és a küszöbök felett húzódó „dinamikavonal” uralja. Az alumínium és CFP alkotta külső tükörházak a sportautókat idézve az ajtók vállöv-felületére szerelve jelennek meg. A csiszolt alumínium kilincsek a karosszéria síkjába süllyesztve pihennek, s a vezető érintésére elektromosan emelkednek ki.

A felületek és vonalak ezen intelligens játéka jellemzi az A3 e-tron concept hátulját is. A széles és lapos hátsó lámpatestek harmonikusan simulnak a far formáiba, s a közép felé tartva határozottan szűkülnek. A csomagtér-fedelet elegáns légterelő perem szegélyezi, a lökhárítóban pedig szénszál-erősítésű műanyagból és fémből diffúzor-elemet alakítottak ki a tervezők, amely a két méretes kipufogó-végcsövet is magában foglalja.

A legkorszerűbb komponensek, konstrukciós megoldások és kötéstechnikák segítenek a karosszéria saját tömegének alacsonyan tartásában. Kiváló példa erre a padlózat konstrukciójában a pontosan az adott alkalmazásra szabott, változó lemezvastagságú acélelemek, valamint az alumíniumból kiformált ajtók, illetve motorház- és csomagtér-fedél használata. Nagyfokú merevségével a karosszériaszerkezet a pontos irányíthatósági tulajdonságok, a színvonalas lengéskényelem és a csekély saját tömeg egyik alapfeltételét is biztosítja. Az Audi A3 e-tron concept alatt ennek megfelelően mindössze 1.720 kilogrammot mutat a mérleg.

audi-a3-e-tron-koncept

Belső tér
A showcar utastere igencsak bőséges térkínálattal szolgál. Meglehetősen hosszú, 2,63 méteres tengelytávja csúcsérték a prémium kompakt modellek kategóriájában, s mindkét hátsó egyes ülésen tekintélyes lábteret biztosít. A határozott oldalpárnákkal kiformált sportüléseket karcsú és elegáns formák jellemzik.

A „cockpit” kifejezetten könnyed és levegős benyomást kelt, formavilágát alapvetően a vízszintes vonalak határozzák meg. A műszerfal az Audira jellemző módon valósággal körbeveszi a vezetőt. A nagyfelületű díszítőberakás tömör alumínium, s háromdimenziós formáiban számos kezelési funkciót integrál. Az igényes hangrendszernek az ajtókba és a kalaptartóba épített hangsugárzói szintén alumínium fedeleket kaptak. Az audio-rendszer bekapcsolásakor néhány millimétert kiemelkednek, vizuálisan is érzékeltetve színvonalas hangzásvilágukat.

A középkonzolon négy nagyméretű, a repülőgépek sugárhajtóműveit idéző kerek légbefúvó nyílás vonzza a tekintetet. A légáramlás a rácsozat tengelyének benyomásával illetve kihúzásával szabályozható. Az automatikus légkondicionáló berendezés forgatókapcsolói a középkonzol alsó részén, markánsan kiformált, saját kezelőfelületükön kaptak helyet, s szintén repülőgépes formákra emlékeztetnek.

A kompakt, alul lapított karimával kialakított, háromküllős multifunkciós kormánykerék mögött egészen újszerű műszerkoncepció tűnik fel, amely a hibridhajtás egyes üzemállapotait látványos formában jeleníti meg a vezető számára. A fordulatszámmérő helyét a kombinált műszeregységben az úgynevezett „powermeter” vette át, amelynek mutatója 0 és 100 százalék közötti skálán jelzi a hajtásrendszer pillanatnyi összteljesítményét. Egy másik skála színes szakaszokra osztva, zöld és narancsszínű mezőivel mutatja már az első pillantásra egyértelműen, hogy az Audi A3 e-tron concept hajtásáról éppen az elektromos vagy a belsőégésű motor gondoskodik. Egy további műszer az akkumulátor töltöttségi állapotáról tájékoztat.

A két körműszer között működik a vezetőinformációs rendszer (FIS) nyolc col képátlójú kijelzője, amely az MMI kezelési rendszer nagyméretű monitorjával együtt elegáns, háromdimenziós hatású grafikák formájában jeleníti meg a hibridrendszer üzemállapotait és energiaáramlásait. Az MMI-képernyő mindemellett könnyen érthető oszlopdiagramokkal részletes tüzelőanyag-fogyasztási és rekuperációs statisztikával is szolgál.

A kardánalagútra épített konzolon kapott helyet az MMI multimédiás rendszer kezelőpanelje. Nagyméretű nyomó-/forgatókapcsolója további újdonságként mindjárt az „MMI touch” funkció érintőfelületét is magában foglalja, még intuitívabb kezelhetőséget biztosítva az Audi e tekintetben eleve példamutató rendszerének. Újabb, egyértelműen a felsőkategóriából érkezett megoldásként az MMI monitorja különösen lapos kialakításban elektromosan emelkedik ki a műszerfalból.

Az infotainment területén az Audi A3 e-tron concept ismét hatásosan igazolja, miért is vezeti a márka a versenyt vetélytársai előtt. Az UMTS-modul teljes körű internet-hozzáférést biztosít, a Google kényelmes szolgáltatásait is elhozva az autóba. A WLAN-hotspot segítségével az utasok kedvükre szörfözhetnek, illetve e-mailezhetnek, az első üléstámlák hátoldalán pedig iPad-tartók állnak rendelkezésre.

Klasszikus lépcsőshátú limuzinként az Audi A3 e-tron concept alacsony rakodóperemmel kialakított, tekintélyes méretű, 410 literes csomagteret kínál.

Motor, erőátvitel

Az Audi A3 e-tron concept hajtásáról, hálózatról tölthető (plug-in) hibridmodellként két erőforrás gondoskodik. Az egyik egy 155 kW (211 LE) teljesítményű, négyhengeres 1.4 TFSI belsőégésű motor, turbófeltöltéssel és közvetlen benzinbefecskendezéssel, míg a másik egy 20 kilowattot (27 LE) produkáló elektromos motor.
A rendszer összteljesítménye 175 kW (238 LE), ami a két motor harmonikus együttműködésével álló helyzetből 6,8 másodperc alatt gyorsítja a limuzint 100 kilométer/órás tempóra, majd tovább, 231 kilométer/óra végsebességéig. Átlagos tüzelőanyag-fogyasztása 100 kilométerenként mindössze 2,2 literre adódik, e magas fokú hatékonysághoz – a márka gazdaságosságnövelő műszaki megoldásai modulrendszerű koncepciójának elemeiként – az Audi intelligens hőmenedzsmentje, illetve az automatikus motorleállítás és -indítás (Start-Stop System) és a fékezési fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) rendszerei is nagyban hozzájárulnak.

Az Audi A3 e-tron concept hajtásrendszerének „szíve” a hátsó ülések alatt elhelyezett lítiumion-akkumulátorok csomagja, amely 12 kWh energiatároló képességével akár 54 kilométer tisztán elektromos közlekedést is lehetővé tesz. Az akkumulátorok töltéséről menet közben a szériakivitelhez tartozó fékezési fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) rendszere, míg álló helyzetben az otthoni elektromos hálózat gondoskodik. Mindezek segítségével a városi használat túlnyomó része teljes mértékben emisszió-mentes üzemben oldható meg.

A kompakt plug-in hibridmodell sebességváltójaként a korszerű hétfokozatú S tronic szolgál, amely két váltórészből illetve egy-egy tengelykapcsolóból épül fel. Az előválasztott fokozatok közötti kapcsolási folyamatok tulajdonképpen a tengelykacsolók közötti váltásra korlátozódnak, így azok villámgyorsan, s különösen kényelmesen, gyakorlatilag az erőfolyam megszakítása nélkül mehetnek végbe.

A vezető tetszés szerint választhat az S tronic automatikus és manuális üzemmódja között, utóbbiban a kormánykerék kapcsolóbillentyűi szolgálnak a váltásra. Az automatikus módusz „R”, „N” és „D” állásainak választására a kardánalagút konzolján sorokozó elegáns nyomógombok szolgálnak, amelyek sötétben piros háttérvilágítással jelennek meg. Az elektromos rögzítőfék használatakor automatikusan a „P” állás aktiválódik. Az álló helyzetből induló legoptimálisabb gyorsítást – a turbó maximális teljesítményével és a kerekek lehető legcsekélyebb kipörgésével –a rajt-automatika (Launch Control) segíti.

Futómű
Az Audi A3 e-tron concept - a jelenlegi RS 3 Sportback modell műszaki alapjaira kidolgozott - futóműve minden menethelyzetben tökéletesen felnő a motor tekintélyes ereje jelentette feladathoz. A négyüléses tanulmánymodell így mindenfajta kanyarívet tempósan, stabilan és könnyedén abszolvál. Sajátkormányzási tulajdonságai egészen a meglehetősen magasan húzódó menetdinamikai határtartományokig közel semlegesek maradnak.

Az első felfüggesztéseket – különválasztott lengőkarral kialakított McPherson-konstrukció – tekintélyes, 1.572 milliméter nyomtáv jellemzi, komponenseik pedig túlnyomórészt alumíniumból készültek. A fogasléces kormánymű különösen gazdaságos üzemű, elektromechanikus rásegítése egyenes menetben egyáltalán nem vesz fel energiát.

Az 1.542 milliméter nyomtávú négykaros hátsó felfüggesztések szintén segédvázhoz csatlakoznak, s nagyszilárdságú acélból készült lengőkarjaikkal megosztva veszik fel a hossz- és oldalirányú erőket. A spirálrugók és a lengéscsillapítók szintén optimális, különválasztott beépítésben kaptak helyet.

Az „Audi drive select” menetdinamikai szabályzórendszer segítségével a vezető a motor, a szervokormány és a hétfokozatú S tronic sebességváltó szabályozásának ötféle – „comfort”, „auto”, „dynamic”, „individual” és „efficiency” – jellegmezeje között választhat, utóbbi a leggazdaságosabb üzemmódot képviseli.

Az impozáns megjelenésű könnyűfém keréktárcsák peremátmérője 20 col, a gumiabroncsok elöl és hátul egyaránt 245/30 méretűek. Az első féktárcsákon négydugattyús nyergek ülnek. Az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP) sport-üzemmódot is kínál, de akár teljesen ki is kapcsolható. A rögzítőfék elektromechanikus működtetésű.


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER