2011. április 15. péntek, 15:39

 

Újabb piaci kategóriába merészkedik az Audi, az Audi Q3 ugyanis egy prémium SUV, kompakt formában. Sportos és gazdaságos, ugyanakkor sokoldalú és divatos – egy jármű, amely bármilyen úton vagy az utakról letérve is igazán otthon érzi magát.

 

audi-q3

A Q3 minden szempontból felvonultatja az Audi mérnöki tudását. Kis tömegű karosszériájától az erős és gazdaságos hajtásláncokon, illetve a dinamikus felfüggesztéseken keresztül a legkorszerűbb technikát képviselő vezetőtámogató és multimédia rendszerekig. Számos jellemzője egyenesen a luxus kategóriából származik.

Dizájn és karosszéria

Az Audi Q3 a legsportosabb és legdinamikusabb dizájnt képviseli kategóriájában. Orrán az elkeskenyedő felső sarkokkal rendelkező single-frame hűtőrács dominál, amelynek vonalai a motorháztető dinamikus hajlatában folytatódnak. Az ék alakú fényszórók LED-es nappali menetvilágítást tartalmazó xenon plus verzióban is rendelhetők. A nagyméretű levegőbeömlők a motorok képességeire utalnak.

Oldalnézetből szintén az Audi klasszikus formai jellegzetességeit mutatja a Q3. A „tornádó vonal” az oldalablakok alatt kettéosztja a karosszériát. A „dinamika vonal” a küszöbök közelében további hangsúlyos szerepet kap, a kerékjáratok izmos kialakítást kaptak. A jármű külsejének alsó kétharmadát a hagyományoknak megfelelően fém alkotja, a felső harmad az úgynevezett „üvegház”. A tetővonal határozottan ereszkedik a föld felé, a D-oszlopok egy kupééra emlékeztetnek.    

audi-q3-suv

Kupészerű formája ellenére az Audi Q3 a Q-család egyértelműen felismerhető tagja. Csomagtérajtajának körülölelő kialakítása hasonló a nagyobb testvérein, a Q5-ön és a Q7-en alkalmazotthoz. A xenon plus fényszórókhoz kapcsolódóan hátsólámpaként is világító LED-csíkok szolgálnak. A kipufogórendszer csövei a bal és a jobb oldalon végződnek. Az Audi Q3 4,39 méter hosszú, 1,83 széles és 1,6 méter magas – tetősínnel együtt. Légellenállási együtthatója 0,32, ami magasra helyezi a lécet a kategóriában, a padlólemez áramvonalas kiképzése is elősegíti az optimális légáramlást a jármű alatt. 

Az Audi 12 különféle külső színt kínál új kompakt szabadidőautójához, továbbá kiegészítő elemek felszerelésével öt különböző opció is elérhető. A hagyományos, fekete színű kiegészítő elemek mellett a vásárlók teljes fényezést, illetve a karosszériától elütő színű antracitszürke fényezést is választhatnak az alsó védőlemez és a kerékjáratok számára. Az Audi exkluzív off-road optikai csomagja széles és erőteljes megjelenést biztosít a Q3-nak. Az S line külső csomag ezzel szemben a klasszikus Audi stílust követi, és a különösen sportos vásárlók számára készült.

A kompakt SUV karosszériája rendkívül merev és ütközésálló, mégis csendes az úton. Az utascella számos változó lemezvastagságú elemet, illetve kiemelkedő erősségű melegen formázott acélt tartalmaz. Ezek az alkotóelemek meglehetősen vékonyak, ami csökkenti a jármű tömegét. Az Audi legújabb típusának tömege elsőkerék-hajtású változatban kevesebb, mint 1500 kilogramm.

Utastér

Az Audi Q3 tágas utastere harmonikusan tükrözi a jármű külső dizájnjának izmos, mégis barátságos stílusát. Egy hatalmas ív, az úgynevezett „wrap-around” vonal öleli körül a járművezetőt és az elöl ülő utast – olyan stíluselem ez, amellyel a márka nagyobb típusaiban is találkozhatunk. A műszerfal vízszintes kiosztása kihangsúlyozza annak szélességét. A műszerfalra opcióként rendelhető akár 7 col képátlójú színes kijelző most először jelenik meg a Q-sorozatban. 

audi-q3-utaster

Az utastér öt különféle színkoncepcióval rendelhető, feketével, szürkével, bézzsel és a barna két árnyalatával. A kárpitozás tekintetében háromféle szövet és három bőrkárpitozás szerepel a kínálatban. A díszbetétek négyféle kivitelben rendelhetők, köztük a nyitott pórusú vörösfenyő berakással és egy új ezüstös alumínium díszbetéttel, amelynek kiegészítő hálója háromdimenziós megjelenést biztosít. Az S line sportcsomag egy további díszbetétet kínál, és a teljes utasteret hűvös fekete színbe öltözteti.

Az Audi Q3 kezelését egyszerű logika és intuitív felhasználóbarát jelleg jellemzi – ami tipikusan Audi vonás. A műszerek egyetlen pillantással könnyedén leolvashatók, az ülések pedig kiemelkedő támasztást és kényelmet biztosítanak. Az alapfelszereltség részét képezi az AUX-IN bemenettel ellátott chorus hangrendszer, akárcsak a légkondicionáló és az utasvédelmi rendszerek széles köre.

Számos high-end opció bizonyítja a Q3 elsőrendű műszaki színvonalát. Ezek közé tartozik a gazdaságossági programmal rendelkező fedélzeti számítógép, a számos LED-et tartalmazó hangulatvilágítási csomag, a panoráma üvegtető, a tároló csomag, a sportülések, az elektromosan állítható és fűthető ülések, a kulcsnélküli ajtónyitást és indítást lehetővé tévő kényelmi rendszer, a kétzónás luxus légkondicionáló berendezés, a színezett hátsó üvegezés, és az új, Q-sorozatra jellemző megjelenésű háromküllős, bőrbevonatú kormánykerék. A xenon plus fényszórók adaptív technológiája és a távolsági világítás asszisztens intelligensen világítja meg a sötét utakat.

Az Audi Q3 csomagtartója bőséges teret kínál szabadidős vagy sportfelszerelések számára. 460 literes befogadóképessége az osztott hátsó üléstámlák ledöntésével 1365 literre növelhető. A tetősín az alapfelszereltség része. Opciós felszerelések bőséges kínálata teszi a kompakt SUV vezetését még élvezetesebbé. Ezek közé tartozik a csomagtartó csomag, a dönthető háttámlájú első utasülés, a megfordítható térelválasztó, a megfordítható szőnyeg, a rozsdamentes acélból készült rakodóperem-védő, a hosszabb tárgyak átvezetésére kialakított alagút a hátsó üléstámlákban és a sízsák. Az Audi Q3 akár két tonna tömegű utánfutót is vontathat.

Hajtáslánc
Az Audi Q3 négy motor valamelyikével rendelhető. Piaci bevezetésekor két benzines és egy TDI motor szerepel a kínálatban
, a második TDI erőforrás valamivel később érkezik. A négy négyhengeres motor mindegyikének lökettérfogata 2,0 liter. Mindegyikük nagyszerű teljesítményt és bőséges, 280-380 Nm nyomatékot kínál. Emellett valamennyi motor egyesíti az Audi hatékonyságnövelő technológiáit, a közvetlen üzemanyag-befecskendezést, a turbófeltöltést, a start-stop rendszert és az energia-visszatápláló rendszert.

audi-q3-terv

A 2.0 TFSI 125 kW (170 LE) vagy 155 kW (211 LE) teljesítménnyel rendelhető. Az erősebb változat 6,9 másodperc alatt gyorsítja a Q3-at álló helyzetből 100 km/h tempóra, legnagyobb sebessége pedig 230 km/h. A 2.0 TDI 130 kW (177 LE) teljesítménnyel szerepel a kezdeti kínálatban, a 103 kW (140 LE) teljesítményű változat valamivel később érkezik. Elsőkerék-hajtással párosítva a 103 kW (140 LE) teljesítményű verzió kevesebb, mint 5,2 literes száz kilométerenkénti átlagos üzemanyag-fogyasztást kínál.

Mindkét TFSI, illetve az erősebb TDI egység quattro összkerékhajtási rendszerrel készül. Ennek fő eleme egy többtárcsás hidraulikus tengelykapcsoló, amely szükség szerint villámgyorsan osztja el a hajtóerőt az első és a hátsó tengely között.

A Q3 2.0 TDI 103 kW (140 LE) teljesítményű változata elsőkerék-hajtással és a Q3 2.0 TFSI quattro 125 kW (170 LE) teljesítményű változatához hasonlóan hatfokozatú, kézi kapcsolású sebességváltóval gördül le a gyártósorról. A 130 kW (177 LE) teljesítményű TDI és a 155 kW (211 LE) teljesítményű TFSI motorok a quattro meghajtást dinamikus, hétfokozatú S tronic sebességváltóval társítják. A fokozatok opcióként a kormánykeréken elhelyezett fülekkel is kapcsolhatók. Ha a vezető gazdaságos üzemmódot választ az Audi drive select rendszerben, a sportos SUV gurulásakor az S tronic oldja a tengelykapcsolót, így a jármű szabadon gurulhat, ami tovább javítja az üzemanyag-hatékonyságot.

Futómű

A kategória legsportosabb szereplőjeként az Audi Q3 kiegyensúlyozott és harmonikus futóműve egyesíti a kiemelkedő biztonságot az elsőrendű kényelemmel. Négylengőkaros hátsó felfüggesztése elkülönítve kezeli a hossz- és keresztirányú erőhatásokat. Az elektromechanikus kormányrásegítés érzékenyen, pontosan és rendkívül hatékonyan működik, míg az elektromechanikus rögzítőfék csak tovább fokozza a kényelmet.

Az Audi drive select opcióként a Q3 valamennyi motorváltozatához megrendelhető.
Ez hozzáfér a gázpedálhoz és a kormányzáshoz, illetve ha S tronic sebességváltóval, adaptív világítással és Audi adaptív sebességtartó automatikával együtt rendelik meg, azokat is befolyásolja. A vezető ezen rendszerek működését comfort, auto, dynamic vagy efficiency üzemmódba állíthatja. Efficiency üzemmódban a légkondicionáló és a sebességtartó automatika az üzemanyag-megtakarítást szem előtt tartva üzemel.

Az Audi Q3 16 colos könnyűfém keréktárcsákra szerelt 215/65 méretjelzésű abroncsokon hagyja el a gyárat. Kérésre az Audi 17-19 colos kerekeket is biztosít, amelyek közül néhány a quattro GmbH terméke. Valamennyi gumiabroncsot alacsony gördülési ellenállás jellemzi. A fékek erősek és kitartóak, elöl belső szellőzésűek. Tekintélyes, 17 centiméteres szabad hasmagasságának köszönhetően a Q3 nehéz terepen is boldogul.

Az Audi Q3 elektronikus menetstabilizálójának (ESP) része az elektronikus differenciálzár, amely – a jármű kanyarsebességének határánál – szabályozza a hajtóerő előosztását a kerekek között kis, alig észlelhető fékezések segítségével. Az ESP kiviteltől függetlenül utánfutó-stabilizálást is tartalmaz. Kérésre az Audi visszagurulás-gátló funkcióval is szállítja a Q3-at, később pedig lejtmenetvezérlés is rendelhető majd, amely lejtmenetben állandó értéken tartja a jármű sebességét.

Audi connect
Az Audi infotainment-rendszerek teljes kínálatát nyújtja a Q3-hoz. A connectivity csomag tartalmaz például egy Audi zenei interfészt mobil lejátszó-berendezések csatlakoztatásához, illetve előkészítést navigációs rendszer számára, amelyet a vásárló azonnal vagy akár később is aktiválhat.

Számos kiegészítő megoldást egyenesen a luxus kategóriából emeltek át. Például a Bose surround hangrendszert, amely 14 hangszórót tartalmaz, és első hangsugárzói az utastér elsötétedésével fokozatosan világítani kezdenek. A high-end infotainment rendszer alapköve a nagyméretű MMI plus, egy merevlemezes navigációs rendszer. Ennek kézzel felnyitható hétcolos színes kijelzője nagyfelbontású, háromdimenziós képeket jelenít meg, és a rendszer teljes szavas hangvezérléssel is irányítható.

Később lehetőség nyílik majd az MMI navigation plus rendszer összekötésére az inline Bluetooth autótelefonnal, amely egy UMTS modult tartalmaz. Az Audi connectnek köszönhetően továbbá a Q3 fedélzetén internetkapcsolat is kialakítható – beleértve különleges szolgáltatásokat is. Egy WLAN hotspot lehetővé teszi mobil eszközök csatlakoztatását, így az utasok út közben élvezhetik a korlátlan internetkapcsolat előnyeit.

Az online Bluetooth autótelefonnal a vezető által kiválasztott útvonal megjeleníthető a Google Earth térképén. Az Audi online közlekedési információs rendszere folyamatosan tájékoztatja a vezetőt az előtte várható forgalmi helyzetről. Az információk mindig a legfrissebbek és pontosak, mivel az adatokat számos jármű információi alapján generálják.

Vezetőtámogató rendszerek
A Q3 vezetőtámogató rendszerei szintén a magasabb kategóriájú típusoktól érkeznek. Az Audi side assist radar segítségével segít a járművezetőnek a sávváltásban, míg az Audi active lane assist szükség esetén a kormányzás kismértékű korrigálásával segít a sofőrnek a forgalmi sávban maradni. Az opciós vezetői információs rendszer kijelzője a kameraalapú sebességkorlátozás-kijelzés jóvoltából folyamatosan megjeleníti az adott útszakaszra érvényes fontos közúti jelzőtáblák képét.

Nem kevesebb, mint öt rendszer áll készen arra, hogy megkönnyítse a parkolást a járművezetők számára. A parkolássegítő rendszer elvégzi a kormányzást a vezető helyett, ha a járművel hátramenetben kívánnak beállni derékszögű vagy párhuzamos parkolóhelyre. A rendszer szükség esetén több kormányzási műveletet is elvégez. A különböző akadályokat, például a betonpilléreket 12 ultrahangos érzékelő segítségével ismeri fel, akkor is, ha azok a jármű oldalánál találhatók. A támogató rendszer szoftvere eltárolja az akadályok elhelyezkedését, és a parkolóhely elhagyása előtt figyelmezteti azokra a sofőrt.

Az Audi Q3 forgalmazása - amely a spanyolországi Martorellben, Barcelona közelében található gyárban készül majd – júniusban veszi kezdetét.


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER