2011. március 01. kedd, 16:00

 

Ereje akár egy V6-osé, fogyasztása, mint egy négyhengeres TDI-é. A Q5 hybrid quattro az Audi duo három generációját követően a négykarikás márka első hibridmodellje, amelyet kétféle hajtásrendszer mozgat.

 

Audi Q5 hybrid

Benzines motorja egy 2.0 TFSI, s elektromos motorjával közösen a dinamikus menetteljesítmények szolgálatában 180 kW (245 LE) teljesítményt és 480 newtonméter maximális forgatónyomatékot produkálnak, miközben a szabvány (NEFZ) szerinti átlagos üzemanyag-fogyasztása 100 kilométerenként kevesebb, mint 6,9 literre adódik.

Kifejlesztése során az Audi mindvégig nagy súlyt fektetett az elektromos hajtással megtett útszakaszok lehető legmagasabb arányára. A piac jelenleg legdinamikusabb hibrid SUV-modellje legfeljebb 60 kilométer/óra sebességgel akár három kilométert is megtehet nulla emissziójú üzemben, s tisztán elektromos hajtással akár 100 kilométer/óra tempóra is képes. Nagyteljesítményű, ugyanakkor könnyű lítiumion-akkumulátorával, illetve számos további fejlett műszaki megoldásával az Audi Q5 hybrid quattro kétségkívül a technika legfrissebb állását képviseli.

Menetteljesítmények
A Audi Q5 hybrid 2.0 TFSI aggregátja és elektromotorja fejlett párhuzamos hibrid rendszert alkot, s közvetlenül egymás mögött elhelyezkedve igazán meggyőző hatékonyságú koncepciót képviselnek. Együttesen 180 kW (245 LE) rendszerteljesítményt és 480 newtonméter maximális forgatónyomatékot produkálnak. A nagysikerű Q5-sorozat új csúcsmodellje álló helyzetből mindössze 7,1 másodpercet igényel 100 kilométer/órás tempóig, míg a 80 és 120 kilométer/óra közötti gyorsítás az ötödik fokozatban csupán 5,9 másodpercig tart. A dinamikus menetteljesítményeket 222 kilométer/óra végsebesség teszi teljessé.

Az Audi Q5 hybrid quattro a vonatkozó szabványos menetcikluson mért kombinált üzemanyag-fogyasztása 6,9 liter alatt alakul 100 kilométerenként, amihez kilométerenként kevesebb mint 159 gramm széndioxid kibocsátása párosul. A 75 literes üzemanyagtartály egy TDI dízellel összevethető hatótávot kölcsönöz az Audi új hibrid SUV-modellje számára.

Audi Q5 hybrid muszerfal

Hajtásrendszer

Az Audi Q5 hybrid quattro 2.0 TFSI erőforrása 1.984 köbcentiméter összlökettérfogatából állítja elő 155 kW (211 LE) teljesítményét, illetve az 1.500 és 4.200 percenkénti fordulatszám közötti tartományon mindvégig a vezető rendelkezésére álló 350 newtonméter maximális forgatónyomatékát. A korszerű négyhengeres konstrukció közvetlen benzinbefecskendezését turbófeltöltéssel kombinálja, a „downsizing” Audi-filozófiájára jellemző módon helyettesítve a hengerűrtartalom egy részét fejlett feltöltési rendszerrel. A teljesítményt, a forgatónyomatékot és a hatásfokot az Audi valvelift system (AVS) növeli tovább, a pillanatnyi terhelés és fordulatszám függvényében két fokozatban szabályozva a kipufogószelepek emelését.

Az Audi Q5 hybrid számára a 2.0 TFSI technika bizonyos részéleteiben átdolgozva jelenik meg a palettán. Elmaradt a segédberendezések teljes hajtásrendszere, a főtengely csapágyazását és a turbófeltöltő hangolását egyaránt a hibridüzem speciális igényeihez igazították a tervezők. A hengerfejben szekunder levegőrendszer gondoskodik a kipufogógáz-tisztító berendezés különösen gyors üzembe lépéséről. A motor szabályzóegységét úgynevezett hibridmenedzser egység egészíti ki, amely az Audi teljesen új fejlesztésű technikájaként az egyes üzemmódok közötti gazdaságos és lágy váltásokért felelős.

Az erőátviteli rendszer egyik fő elemeként egy jelentősen átdolgozott, nyolcfokozatú tiptronic sebességváltó szolgál, amely ez esetben hidraulikus nyomatékváltó-egység nélkül került a hajtásláncba. Ennek helyére ezúttal a tárcsa alakú elektromotor illeszkedik, amelyet olajfürdőben futó lamellás tengelykapcsoló köt össze illetve választ le a TFSI aggregátról. Az újszerű konstrukciójú leválasztó tengelykapcsoló minden menethelyzetben nagy pontossággal, lágyan és gyorsan dolgozik.

A kényelmes és gyors működésű hibrid-váltómű nagyban hozzájárul az Audi Q5 hybrid quattro kiemelkedő gazdaságosságához, nyolc fokozata ugyanis igen széles áttételi tartományra elosztva áll rendelkezésre. Amikor a 2.0 TFSI erőforrás egyáltalán nem dolgozik, a sebességváltó hidraulikus berendezésében elektromos szivattyú gondoskodik a szükséges rendszernyomásról, illetve az automatikus motorleállítás és -indítás funkciójának (Start-Stop System) működéséről.

A teljesítmény-szabályzó elektronika és az elektromos motor
Az akkumulátorral és az elektromotorral magasfeszültségű kábellel összekötött teljesítmény-szabályzó elektronika a motortérben helyezkedik el, s az egyenáramot szolgáltató akkumulátor és a váltakozó áramú motor között egyfajta áramváltó feladatát tölti be.

A saját alacsony hőmérsékletű vízkörével hűtött teljesítmény-szabályzó elektronika méretét és saját tömegét innovatív technológiák alkalmazásával tartották alacsony szinten a tervezők. E korszerű komponens egy egyenáramú feszültség-átalakítót is magában foglal, amely a 12-voltos fedélzeti hálózat fogyasztóit csatlakoztatja a magasfeszültségű hálózatra.

Az elektromos gép szerepét állandó gerjesztésű szinkronmotor látja el, amely önindítóként is szolgál, lassításkor pedig generátorüzemre váltva táplál vissza energiát. Névleges teljesítménye 40 kW (54 LE), maximális forgatónyomatéka 210 newtonméter. Az elektromos egység a motor hűtőkörére csatlakoztatva működik.

Akkumulátor
Az Audi Q5 hybrid quattro elektromos motorja számára korszerű, mindössze 38 kilogrammos lítiumion-akkumulátor tölti be az energiatároló feladatát. E kompakt, csupán 26 liter térfogatú egység ütközésbiztonsági szempontból fokozottan védett pozícióban, a padlózat alatt kapott helyet. Az akkumulátor összesen 72 cellából épül fel, 266 volt üzemi feszültségén energiája 1,3 kWh, teljesítménye 39 kW.

A lítiumion-akkumulátor igény szerint két irányból is kap hűtést. Alacsonyabb termikus terhelések mellett ventilátora segítségével az utastérből nyerhet temperált levegőt, ám ha hőmérséklete meghalad egy adott küszöbértéket, saját hűtőköre is működésbe lép. Utóbbi a jármű automatikus légkondicionáló berendezéséhez csatlakozik, de saját evaporátorral működik. Nagyteljesítményű, aktív hűtőberendezésével az Audi Q5 hybrid quattro jelentősen eltér számos más hibridmodelltől, ami komoly szerepet játszik hibridrendszere kibővített alkalmazhatóságában.

Audi Q5 hybrid belso dizajn

Üzemmódok
Az Audi Q5 hybrid quattro párhuzamos hibrid rendszere öt különböző üzemmódban is működtethető. Tisztán belsőégésű illetve elektromos üzeme mellett természetesen a hibridhajtás is rendelkezésre áll, emellett a lassítás alatti energia-visszatáplálásra (rekuperáció) és a gyorsítás elősegítésére (boost) is alkalmas.

Álló helyzetben – az indulást megelőzően vagy például közlekedési lámpa előtt várakozva – mindkét hajtásrendszere nyugalmi állapotban várakozik. E komfort Start-Stop szituációkban az automatikus légkondicionáló mindvégig változatlanul tovább működhet. Amint a vezető felengedi a fékpedált, az Audi Q5 hybrid quattro elindul, s gyakorlatilag zaj- és emisszió-mentes, tisztán elektromos üzemmódjában akár 100 kilométer/óra sebességre is képes. Állandó 60 kilométer/órás tempó mellett hatótávolsága három kilométer, amely a legtöbb lakónegyedben és belvárosban egyaránt bőségesen elegendőnek bizonyul.

A vezető a középkonzolon elhelyezett kapcsolóval vagy a váltókarral három menetprogram közül választhat. Az „EV” jellegmező városi forgalomban az elektromos hajtást helyezi előtérbe, a „D” mindkét motort a lehető leggazdaságosabb energiaigény jegyében szabályozza, míg az „S” üzemmód, illetve a tiptronic sebességváltó karjának manuális kulisszája a sportos vezetés szolgálatában áll.

Intenzív gyorsítások alkalmával a belsőégésű motor szolgál fő erőforrásul, az elektromos egység működését az optimális hatásfok és üzemanyag-fogyasztás stratégiája határozza meg. Az erőteljes gázadások során hatékonyan segíti a TFSI aggregátot, így az „S” móduszban, teljes gáznál rövid ideig a teljes rendszerteljesítmény a vezető rendelkezésére állhat (boost). A hibridhajtás ekkor egy méretesebb atmoszférikus erőforrás tekintélyes vonóerejével szolgál, ám jóval gazdaságosabban.

Amint a vezető felengedi a gázpedált az elektromos egység generátorüzemre vált, s energiát táplál vissza a fedélzeti hálózatba. A TFSI erőforrás a legtöbb menethelyzetben a hajtásrendszerről teljesen leválasztva áll készenlétben, így indokolatlan motorfékhatása sem jelent további veszteséget. Az ekkor illetve az üzemi fék használata során visszatáplált elektromos energiát a lítiumion-akkumulátor tárolja. Enyhe fékezéskor egyedül a generátorként működő elektromos egység gondoskodik a kellő lassulásról, az erőteljesebb fékezéskor a hidraulikus üzemi fék is aktiválódik.

Kezelés
Az Audi Q5 hybrid quattro merőben újszerű kijelző-rendszerrel készül, amely mindenkor jól áttekinthető módon jeleníti meg a hibridhajtás egyes üzemállapotainak jellemzőit. A kombinált műszeregységben a fordulatszámmérő szerepét az úgynevezett teljesítménymérő („powermeter”) vette át, mutatója 100 százalékig terjedő skálán jelzi a rendszer pillanatnyi összteljesítményét. Egy másik skála színes mezőkre felosztva jelenik meg, s zöld és narancsszínű tartományaival mindjárt az első pillantásra egyértelművé teszi, milyen – elektromos vagy belsőégésű –üzemállapotában dolgozik éppen a hajtásrendszer. Az akkumulátor töltöttségi állapotát egy további műszer jeleníti meg látványosan.

Mindezeken túl a vezetőinformációs rendszer kijelzője, valamint az „MMI Navigation plus” navigációs berendezés nagyméretű monitora tájékoztat mindenkor kifejezetten elegáns, háromdimenziós hatású grafikákkal a pillanatnyi üzemállapotról és energiaáramlásokról. Az MMI-képernyő emellett könnyen érthető oszlopdiagramok formájában jeleníti meg a különböző üzemanyag-fogyasztási és rekuperációs statisztikák adatállományát.

Az „MMI Navigation plus” navigációs rendszer az Audi Q5 hybrid quattro szériafelszereltségéhez tartozik, mégpedig a legfrissebb fejlesztésű változatban. Merevlemezes meghajtójának kapacitása 60 GB, menüi modern Wizard-felületről választhatók, a zenei albumok címei borítóképpel együtt („Cover-Arts”) jelennek meg. A külső eszközök – például a mobiltelefon vagy a különböző lejátszók – fejlett Bluetooth-csatlakozáson keresztül integrálhatók, a hangvezérléssel pedig a város és az utca egyetlen összefüggő utasításként adható meg. Az igényes hangzásvilágú „Audi sound system” ugyancsak az alapfelszereltség része.

Quattro összkerékhajtás és futómű
A quattro állandó összkerékhajtás mindenkor mindegyik motor forgatónyomatékát biztosan adja át az útfelületre. Alapállapotában sportos, alapvetően hátsókerék-hajtást idéző hangolás jellemzi, szükség esetén azonban a nyomaték túlnyomó részét villámgyorsan az éppen kedvezőbb vonóerő-átadási tulajdonságokkal rendelkező kerekek felé irányíthatja. Az igényes konstrukciójú felfüggesztések számos alumíniumkomponenst tartalmaznak, hatékonyan mérsékelve a rugózatlan tömegek nagyságát. Az Audi Q5 hybrid quattro akár 2.000 kilogramm össztömegű utánfutót is vontathat.

A kormányberendezés elektromechanikus, a szervohatást kisméretű elektromotor biztosítja. Működése különösen gazdaságos, mivel egyenes menetben egyáltalán nem igényel energiát. A fékrásegítőt kiegészítő vákuumszivattyú látja el, amelynek komplex szabályzási stratégiája a fékezési folyamatok jellemzőit mindenkor az elektromos hajtás és az energia-visszatáplálás (rekuperáció) igényeinek megfelelően szabályozza.

Audi Q5 hybrid quattro

Külső design
Az Audi Q5 hybrid quattro számos külső megkülönböztető jegyéről is könnyen felismerhető. Csomagtér-ajtaján, első sárvédőin és alumínium küszöblécein „Hybrid” feliratok láthatók, hűtőrácsa magas fényű fekete bevonatot kapott, kipufogói pedig krómozott végcsövekkel egészültek ki. Exkluzív árnyalatként a „Polár-ezüst metál” tűnt fel a palettán.

19-colos alumíniumöntvény keréktárcsái speciális „Hybrid” design szerint készülnek, tíz küllőjük a turbinák lapátozását idézi, s 235/55gumiabroncsokkal egészülnek ki. A választékban 19- és 20-col peremátmérőjű kerekek is szerepelnek, a quattro GmbH pedig különleges „S line” lökhárítókat is kínál.

A karosszéria meglehetősen könnyű, a csomagtér-ajtó és a motorházfedél egyaránt alumíniumból készül. A különösen nagy merevségű karosszériaszerkezet számos formakeményítési eljárással formázott acél alkatrészt is tartalmaz, amelyek csekély saját tömegéhez kiemelkedő szilárdság párosul. A bőséges szériafelszereltsége ellenére is 2.000 kilogramm alatti Q5 hybrid quattro jelenleg a világ legkönnyebb hibrid SUV-modellje, hibridkomponensei összesen kevesebb, mint 130 kilogramm többlettömeget képviselnek.

Felszereltség
Az Audi Q5 Hybrid automatikus légkondicionáló berendezését szintén az elektromos üzem igényeire szabták a tervezők. Klímakompresszora magasfeszültségű elektromos hajtást kapott, igény szerinti működésével kifejezetten gazdaságosnak bizonyul, s leállított belsőégésű motor mellett is folyamatosan biztosítja a zavartalan légkondicionálást. Az utastér temperálásában elektromos kiegészítő fűtés működik közre.

Az Audi Q5 hybrid quattro nagysikerű testvérmodelljeivel – a sorozat Európában piacvezető a középkategóriás SUV-modellek kategóriájában – csaknem azonos felszereltséget kínál. Extrafelszerelései között fejlett vezetői segédrendszerek is szerepelnek. Újdonság az opcionális Bluetooth-autótelefon online funkció segítségével létrehozott internet-kapcsolat. Az UMTS-modul a Google és a World-Wide-Web speciális szolgáltatásait is elérhetővé teszi, mindenkor a legfrissebb hírekkel és időjárás-jelentéssel szolgálva a vezető és utasai számára.

A vezető akár még otthon megtervezheti útvonalát, a www.audi.de internetes oldal megfelelő részén tárolhatja, majd induláskor innen UMTS útján közvetlenül az autó navigációs rendszerébe továbbíthatja. Gyors kapcsolata révén az Audi új hibrid SUV-modellje a Google Earth háromdimenziós műholdképeivel és légifelvételeivel is szolgálhat, amelyek madárperspektívában jelennek meg a monitoron, miközben az utakat a számítógép rajzolja be rájuk.

További high-end megoldás a WLAN-hotspot, amellyel akár nyolc külső eszköz is az internetre csatlakoztatható. A kommunikáció ilyenkor a tetőantennán keresztül zajlik, stabil kapcsolat és kiváló vételi minőség mellett. Az alkalmazott speciális modulációs eljárásnak köszönhetően az UMTS adatcsere sebessége akár a 7,2 MB/s értéket is elérheti. Kódolása a rendkívül biztonságos, úgynevezett WPA 2 standard szerinti.

A WLAN-hotspot használata igazán egyszerű, a vezetőnek mindössze egy adattárolás szempontjából megfelelő SIM-kártyáról kell gondoskodnia. Ezzel párhuzamosan a Bluetooth-funkció segítségével mobiltelefonját is a rendszerhez csatlakoztathatja, amennyiben rendelkezésre áll hozzá a megfelelő SIM-Access-Profile. Mindehhez általában az adott adatmennyiséget tartalmazó, már meglévő mobiltelefon-előfizetés is elegendő, további díjakkal vagy kiegészítő szerződésekkel többnyire nem kell kalkulálni.

 


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER