2010. november 30. kedd, 16:21

 

Különleges menetteljesítmények, kompakt formában: az Audi RS 3 Sportback modelljével, új taggal bővíti dinamikus RS-családját.

 

 

Audi RS 3 Sportback hatulrol

Öthengeres turbómotor: 250 kW (340 LE) és 450 Nm
Dinamikus vonóerő: 0 - 100 km/h 4,6 másodperc alatt
Hétfokozatú S tronic sebességváltó, quattro összkerékhajtás és 19-colos keréktárcsák

Motorja a márka legendás hagyományait idéző, öthengeres, turbófeltöltésű motor szolgál, amely 2,5 literéből 250 kW (340 LE) teljesítményt és 450 newtonméter maximális forgatónyomatékot produkál, s 100 kilométerenként átlagosan 9,1 liternyi a fogyasztása.
A dinamikus motor az S tronic sebességváltón és a quattro állandó összkerékhajtáson keresztül továbbítja erejét az útra. Az Audi RS 3 Sportback különlegességét külső megjelenésében 19-colos könnyűfém keréktárcsái és szénszál-erősítésű műanyag (CFRP) sárvédői emelik ki.


Power & Sound: a motor


Az Audi RS-modelljei egyaránt sorozataik abszolút csúcsát képviselik, a quattro GmbH fejlesztése nyomán született RS 3 Sportback révén pedig e dinamikus filozófia immár az alsó-középkategóriában is megjelenik. Az Audi új sportgépe – a legjobb értékként vetélytársai körében – mindössze 4,6 másodperc alatt katapultál álló helyzetből 100 kilométer/órás tempóra, végsebességét pedig csupán az elektronika határolja 250 kilométer/órára. A mindössze 1.575 kilogrammos kompakt modell 100 kilométerenként átlagosan 9,1 liter benzinnel is beéri, amihez kilométerenként 212 gramm kombinált széndioxid-kibocsátás párosul. E magas fokú gazdaságosságban az igény szerinti szállítású olajszivattyú és a fékezési fázisok alatti energia-visszatáplálás rendszere (rekuperáció) is komoly szerepet játszik.

Az RS 3 Sportback 2,5 literes aggregátja óriási erőtartalékai, hatalmas vonóereje, egészen 6.800 percenkénti fordulatig pörgő karaktere és természetesen egészen egyedi „zenéje” révén a libabőr mindenkor garantált. A rekedtes morajlás és sziszegő süvítés e sajátos elegyéhez az öt henger gyújtási sorrendjének különös ritmusa veri a taktust – a klasszikus Audi-soundtrack dallamai. A különleges hangzás a kipufogógáz útjába épített visszacsapó szelep segítségével tehető még intenzívebbé, amely a motor érzékeny reakcióit szabályozó széria sportkapcsolóval vezérelhető.

Audi RS 3 SportbackA nagy erejű öthengeresek gazdag hagyományokra tekinthetnek vissza az Audi háza táján, hisz a négykarikás márka verseny- és szériaautóit már a nyolcvanas évek során is egyaránt a csúcsra juttatták vetélytársaik mezőnyében. Az Audi első RS-modellje, az 1994-es RS 2 orrában szintén ilyen aggregát dolgozott. A napjainkban a TT RS motorteréből ismerős 2,5 literes konstrukció a kor szellemében újradefiniálja e technikát. A közelmúltban egy autós újságírókból álló rangos zsűri az „Év Motorja” („International Engine of the Year“) díjjal ismerte el.

A 2.5 TFSI 2.480 köbcentiméter összlökettérfogatából állítja elő 340 lóerejét (250 kW) literenként 100,8 kW (137,1 LE) fajlagos teljesítményt produkálva. Maximális forgatónyomatéka eléri a 450 newtonmétert, amely már röviddel az alapjárat felett, 1.600-as percenkénti fordulatszámtól megjelenik a főtengelyen, s egészen 5.300-as fordulatig rendelkezésre áll. A kiváló adottságok kiemelkedő gyorsulási és rugalmassági értékekben mutatkoznak meg.

Az öthengeres erőforrás 49 centiméteres hosszúságával különösen rövidnek számít, tömege pedig mindössze 183 kilogramm. Forgattyúháza vermikuláris grafitos öntöttvas, amely egyszerre nagy szilárdságú és különösen könnyű anyagként az Audinál jelenik meg elsőként Otto-motorban. A blokk terhelhetőségét célzottan kialakított merevítések növelik tovább. Könnyűszerkezetes építési módja nagyban hozzájárul az Audi RS 3 Sportback saját tömegének alacsony szinten tartásához, illetve az első és hátsó tengelye közötti előnyös tömegeloszláshoz, s ezzel kiváló irányíthatósági tulajdonságaihoz.

Az akár 1,2 bar túlnyomással működő turbófeltöltő igen nagy átmérőjű, a mögé kapcsolt töltőlevegő-hűtő pedig 80 százalék feletti hatásfokkal működik. Az Audi összes turbós Otto-motorjához hasonlóan, a 2.5 TFSI szintén az FSI közvetlen benzinbefecskendezéssel kombinálja a feltöltést. E két fejlett technika közös alkalmazása igen magas, 10,0:1 sűrítési arányt, s ezzel különösen magas termikus hatásfokot tesz lehetővé. A beáramló levegőt a szívórendszer állítható töltetterelő élei perdítik optimális mértékben. A két, egyaránt 42 fok szögtartományban állítható vezérműtengely szintén nagyban hozzájárul az optimális keverékképzéshez.


Speed & Grip: az erőátviteli rendszer

A kompakt, hétfokozatú S tronic sebességváltó összesen három, egy behajtó és két kihajtótengelyén veszi fel az öthengeres tekintélyes teljesítményét. Mint minden kettős tengelykapcsolós sebességváltó, konstrukciója alapvetően két váltófélre oszlik. A kapcsolási folyamat tulajdonképpen csupán a tengelykapcsolók közötti váltásra korlátozódik, így mindössze ezredmásodperceket vesz igénybe, s rendkívül kényelmesen, gyakorlatilag az erőfolyam megszakítása nélkül megy végbe. Hetedik fokozata az üzemanyag-fogyasztást mérséklő, hosszú áttétel.

A vezető az S tronic két automatikus és egy manuális üzemmódja közül választhat, utóbbi esetében a kormánykerék kapcsolóbillentyűivel vezérelheti a váltóművet. A rajt-automatika („Launch Control“) álló helyzetből indulva gondoskodik a lehető leghatékonyabb gyorsításról, a turbómotor hatalmas erejével és a kerekek lehető legkevesebb kipörgésével.

A quattro állandó összkerékhajtás dinamikusan és rendívül hatékonyan juttatja a motor tekintélyes forgatónyomatékát az útfelületre, az RS 3 Sportback modellt a vonóerő-átadás, a menetteljesítmények és a stabilitás tekintetében egyaránt egyértelműen vetélytársai elé helyező pluszt kínálva. Központi eleme az elektronikus szabályozású, lamellás tengelykapcsoló, amely az első és hátsó tengely közötti optimális tömegeloszlás szolgálatában a kardántengely hátsó végén kapott helyet. Háza olajfürdőben futó lamella-kötegeket rejt.

A quattro állandó összkerékhajtásnak köszönhetően a motor felől érkező forgatónyomaték a pillanatnyi igények szerint, optimálisan osztható el a tengelyek között. Amennyiben a rendszer valamelyik kerékhajtásból eredő megcsúszását (kipörgés) érzékeli, az elektromos szivattyú villámgyorsan megnöveli a rendszernyomást, ami a tengelykapcsoló lamelláit összepréselve végső soron az első-hátsó nyomatékelosztás arányának módosulását eredményezi. A kellő kapacitású nyomástárolónak köszönhetően e folyamat csupán néhány ezredmásodpercet vesz igénybe.


Futómű


Az RS 3 Sportback nagyfokú irányíthatósági pontosságának egyik legfőbb alapjául merev karosszériaszerkezete, gyakorlati megvalósítójaként pedig fejlett futóműve szolgál. Négylengőkaros hátsó felfüggesztése – nyomtáv: 1.528 milliméter – masszív segédvázhoz csatlakozik, s nagyszilárdságú acélból készült lengőkarjaival a hossz- és oldalirányú erőket egymástól különválasztva veszi fel.

Az 1.564 milliméterre szélesített nyomtávú első felfüggesztések szintén önálló segédvázhoz csatlakozó McPherson-konstrukciók, legfőbb komponenseik alumíniumból készülnek. A fogasléces kormányművet rásegítője elektromechanikus konstrukciójának köszönhetően nagy hatásfok jellemzi, 16,2:1 arányú áttétele sportosan közvetlennek számít. A függőleges támasz szerepét spirálrugók és új fejlesztésű lengéscsillapítók látják el, sportfutóműve az A3 modellekéhez képest 25 milliméterrel süllyeszti mélyebbre az RS 3 Sportback karosszériáját. Az A3-sorozat új csúcsmodellje 19-colos alumíniumöntvény keréktárcsákra szerelt, elöl 235/35, hátul 225/35 méretű gumiabroncsokon gördül. A keréktárcsák alapkivitelben polírozott titánhatású kivitelben készülnek, de extrafelszerelésként piros peremmel kiegészített fekete tónusban is rendelhetők.  A belső szellőzésű féktárcsák elöl 370, míg hátul 310 milliméter átmérőjűek. Az első súrlódó felületeket a hatékonyabb hőelvezetés érdekében furatokkal látták el, s üreges csapokkal csatlakoznak az alumínium agyakra. A high-tech első tárcsákat fényes feketére fényezett, négydugattyús rögzített féknyergek szorítják, amelyeket „RS” felirat díszít. Az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP) sport-üzemmódot is kínál, de akár teljes egészében ki is kapcsolható.

Az RS 3 Sportback hihetetlen közvetlenül kormányozható a kanyarívekre, amelyeket finom visszajelzések mentén működő, nagypontosságú kormányzásával, mindenkor gyorsan, stabilan és könnyedén abszolvál. Határtartományai már-már extrém magasságokban húzódnak, a nagy erejű kompakt modell karakterét így a biztos uralhatóság teszi teljessé.

Audi RS 3 Sportback muszerfal

Külső-belső dizájn

Az A3-sorozat új csúcsmodellje már az első pillantásra egyértelművé teszi kiemelkedő képességeit. Alsó légterelője, antracitárnyalatú „singleframe” hűtőrácsa és méretes légbeömlő nyílásai a „Xenon plus” fényszórókkal közösen igazán markáns arculatot kölcsönöznek számára.

Az RS 3 Sportback hangsúlyosan domborodó első sárvédői szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készülnek, oldalnézetét pedig markáns küszöbborítások, matt alumínium tükörházak és tekintélyes tetőlégterelő határozza meg. Farának fényes fekete diffúzorbetét és a bal oldalra csoportosított, két ellipszisalakú kipufogó-végcső ad különösen dinamikus karaktert. A „singleframe” hűtőrácson és a csomagtér-ajtón egyaránt „RS 3” feliratok tűnnek fel.

Az RS 3 Sportback dinamikus stílusa alapvetően fekete tónusú, „RS 3” emblémákkal tarkított utasterében is töretlenül érvényesül. A sportülések ezüst kontrasztvarrásokkal kiegészített finomnappa bőr kárpitot kapnak, a díszítő berakások zongora-lakkfekete vagy az új „Aluminium Race” változatokban, a sportkormány pedig alul lapított karimával jelenik meg. A sebességváltókart és a műszereket egyaránt különleges design jellemzi, a vezetőinformációs rendszer pedig töltőnyomás-jelzőt, valamint olajhőmérséklet- és köridő-mérő funkciót is tartalmaz.

Az Audi RS 3 Sportback szériafelszereltségében kínálja a sportkapcsolót, a hátsó parkolássegítő rendszert, az automatikus légkondicionálót, a „chorus” rádiót, illetve a LED-technikájú nappali világítással kiegészített „Xenon plus” fényszórókat. Kívánságra az Audi különleges felszerelésekkel is szolgál, például első kagylóülésekkel, matt alumínium tetősínekkel, illetve fekete vagy matt alumínium optikai csomagokkal. A palettán öt külső szín sorakozik, amelyet az egyéni fényezések gyakorlatilag korlátlan választéka egészít ki.

Az RS 3 Sportback beárazás alatt van, kiszállítása előreláthatólag 2011 tavaszán kezdődik.

Audi típusok


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER