Címkék: Budapest | elektromos autók | elektromos töltőkutak | felszereltség | Jedlik Ányos program | műszaki adatok | Nissan | Nissan Leaf | teszt

2014. április 09. szerda, 09:16

 

Az ötszemélyes, ötajtós elektromos Nissan Leaf-et 2009-ben jelentették be, 2010-ben bemutatták Japánban, az Egyesült Államokban. Európában az autó 2011-es előrendelését megelőzően a 2010-es Párizsi Autószalonon volt látható.

 

Nissan Leaf
Képgaléria
Nissan Leaf
A képre kattintva galéria nyílik több képpel!



A második generációs Leaf 2013-ban jelent meg a Genfi Autószalonon, itthoni menetpróbáját júniusban tartották.
Az új Leaf hatótávja 175 km-ről 199 km-re nőtt. A hatótáv növelést az autó légellenállásának javításával és súlyának 32 kg-mal való csökkentésével érték el.
A csomagtér 40 literrel nőtt, mivel az akkumulátortöltőt és az invertert az autó elejébe helyezték át egybeépítve az elektromos motorral.
A Leaf végsebessége 144 km/h, a 100 km/h-ra való gyorsuláshoz 11,5 mp szükséges, a motor 254 Nm nyomatéka azonnal rendelkezésre áll.
Megkapta a 2011-es Év Autója címet Európában, majd teljesítette a Pikes Peak-i hegyiversenyt.
Goodwoodban 2012-ben Terry Grant kaszkadőrrel hátrafele járt, s evvel a leggyorsabb autó lett, amely egy mérföldnél hosszabb távot tolatva tett meg, így bekerült a Guiness rekordok könyvébe is.




A Leaf-et az EuroNCAP 2012-ben törte össze 5 csillagos eredménnyel. Felnőttvédelemre 89 %-ot, gyerekutasvédelemre 83 %-ot, az autó védelmi rendszerére 84 %-ot kapott. Gyalogosvédelemben szerepelt rosszabbul, 65 %-os az eredmény.


Vegyük most sorra, azokat a kérdéseket, amelyeket az emberek úton útfélen feltettek

Mennyibe kerül? Az autó alapára 8.774.500,-Ft, az alapfelszereltséget a következő oldalon találják

Mennyi idő alatt lehet feltölteni? Tisztázzuk a Nissan Leaf töltési lehetőségeit.
Ha veszünk egy elektromos Leaf-et, az autó árában benne van alapfelszereltségben a 10 Amperrel való töltési lehetőség, amely 10-12 óra alatt tölti fel teljesen az autót, illetve a gyorstöltő csatlakozási lehetőség, ez kb. 15-30 perc alatt tölti fel 80 %-os töltöttségre az autót.

A 270.000,-Ft-ért megvásárolható 6,6 kW-os fedélzeti töltő egy az autó töltési rendszerét átalakító lehetőség amelyhez 16, (8 óra töltés) vagy 32 (4 óra töltés) Amperes töltőkábel (Type 2 - Type 1) csatlakoztatható. (A kábel mindkét töltési lehetőségre képes egyben.)
A kábel ára 114.840,-Ft Ezt akkor vesszük meg, ha az utcán „közép-gyors” töltőoszlophoz akarjuk csatlakoztatni. Budapesten a töltőoszlopok fele-fele arányban tudják ezt, vagy azt a lehetőséget. Egyes töltőhelyek kapacitásáról nem adtak ki információt, azt az oszlopon kell megkeresnünk. (Töltés közben egy elektromechanikus zár a kábelt az aljzathoz rögzíti, így idegenek azt akkumulátor töltése közben nem tudják levenni.)

ELMŰ székháznál lévő oszlopon található:



Vásárolhatunk otthonra töltődobozt, kétfélét:
3,3 kW-os töltődoboz (teljes töltési ideje: 8 óra) 320.999,-Ft
6,6 kW-os töltődoboz (teljes töltési ideje: 4 óra) 390.999,-Ft.
Ekkor nem kell megvennünk – ha utcán nem akarjuk „lassútölteni” az autót – a Type 2 - Type 1 töltőkábelt, mivel a dobozok tartalmazzák ezt, az autóhoz való csatlakozóval együtt.

Gyorstöltőkábelt nem árulnak, mivel, az a töltőkutak tartozéka, mint az üzemanyagoknál a töltőpisztoly. Nyilvános gyorstöltő állomás Budapesten jelen pillanatban egyetlen egy van, az Istenhegyi úti MOL kúton.


A fenyőfa gazdaságos vezetéskor felépül, a pontsor bal oldala pedig zölden világít. A jelen pillanat azt mutatja a képet megelőzően gazdaságosan vezettünk, a kép készitésekor éppen nem.


„Mennyit tud elmenni?”
A gyári mérés szerint, optimális útviszonyok, hőmérséklet és vezetési stílus mellett, mellőzve az áramot fogyasztókat 199 km.
Azonban az elektromos autók hatótávolsága nagyban függ az elektromos fogyasztók használatától, vezetési stílustól, domborzati viszonyoktól.

Mivel a Leaf-et pár napra kaptuk, eldöntöttük nem azt nézzük meg mennyire tudunk takarékosan autózni-vezetni, hanem teljes értékű autóként kezelve hogyan viselkedik. Így naplószerűen adjuk át a tapasztalatokat.

Átvételkor gyorstöltés után a megtehető kilométerünk 149 volt, Ecoban nézve 152 km – ami 80 %-os töltöttségre nézve nem is rossz.
Megtettünk vele az M0-on 53 km-t, ami autópályahasználatnak is megfelel, mely néhol 80, de főleg 110 km/h-ás sebességet jelent. Mivel esett az eső, használatban voltak az ablaktörlők, a klímát 22 C-ra állítottuk, kint 6 C volt a hőmérséklet, országúti világítás felkapcsolva, szólt a rádió és nem ECO üzemmódban járt az autó.

Leállításkor a maradék még megtehető kilométer 46 maradt. Ezen körülmények között „elvesztegettünk” még megtehető 50 km-t.



Következő használatkor 45 megtehető km-t írt ki a computer, ECO-ban 47-et, a külső hőmérséklet 6 C volt, a klímát 22 C-ra állítva használtuk és rádiót hallgattunk. Megtettünk 13 km-t, majd megálltunk fotózni, ekkor hol felkapcsoltuk a lámpákat, ajtót kinyitva ég a belső világitás, mikor pedig érdeklődő embereket kaptunk, beindítottuk a motort kérésükre, hogy „meghallgassák” a motorhangot, ami ugyan nincs, de szerették volna "látni" :)

Fotózás és mozgó információs pult tevékenységünk végeztével az autónk 26 km megtehető távolságot írt ki, igaz, kétszer is ellenőriztük 0-100 km/h-ra való 11,5 másodperces gyorsulását (annyi). Mindezen magatartásunkkal további 8 megtehető km-t vesztegettünk el.

Ekkor viszont jobbnak láttuk hazafelé venni az irányt, a megtehető 21 km-nél villogni kezdett a km jelző, jelezve jó lenne most már tölteni, így már nem hallgattuk a rádiót, illetve a klímát is kikapcsoltuk. Megtehető 10 km-nél elveszi a kijelzést, jelezve, hogy ne forszírozzuk a továbbhaladást. A visszafele való utunk 14 km volt.

Tehát a megtehető 149 km-ből autóúton megtettünk 53 km-t az áramfogyasztók intenzív használata mellett, majd városban általános vezetési stílus mellett, intenzív gyorsításokkal fűszerezve 27 km-t, ácsorgás közben pedig általános fogyasztóhasználatot igénybe véve. Így összesen 80 km-t haladtunk, elvesztegettünk általános autóhasználat közben 69 km-t az autó computere által kiírt megtehető hatótávból.
Az  autó teljes feltöltése hálózati áramról 12 órát vett igénybe. Teljes feltöltés után a megtehető km 133 volt, ECO módban 140, melyeket nyilván az előző ciklus, azaz a mi autóhasználatunkat figyelembe véve számolt ki a computer.



Érdekességként az autó visszavitelekor tehát a megtehető 133 km-rel kezdett. Külső hőmérséklet 5 C, az útvonal és használat hasonlóképpen az M0, az ablaktörlőkre nem volt szükség. (A kijelzők fényerősségét mérsékli országúti világítás használatakor.)
Megérkezéskor 55 megtehető kilométerünk maradt, ECO módban 61. Megtettünk 55 km-t, „elvesztegettünk” 23-at. Bár a computer már számolt az előző ciklusbani használattal, feltételezte talán beiktatunk egy kis „kíméletet” is.


Mennyit fogyaszt?
Ennyit. Rajtunk múlik hogyan használjuk. Ha „elherdáljuk” a megtehető kilométereket előbb kell töltenünk, mintha takarékosan használtuk volna.
A Leaf esetében arra voltunk kíváncsiak hogyan viselkedik az autó teljesen általános használat mellett, tekintettel a most átadott taxikra is. A Peugeot Ion tesztjénél megnézhetik hogyan viselkednek az elektromos autók a hozzájuk igazított vezetési stílushoz városban, pláne dugóban, amikor a sok fékezés miatt sok elektromos energiát visszatáplálnak ezek az autók, ezért lassabban fogynak a megtehető kilométerek vagy akár még nő is.
Gyári adat szerint 5,5,-Ft /km, ha nappali árammal otthonunkban töltjük.


Leafet vezetni egyébként igen dinamikusan lehet, mivel a 254 Nm nyomaték azonnal a rendelkezésünkre áll. Tehát kérem, ne tessenek bevágni elé körforgalomban, (a felmatricázott autón látszott 100 %-ban elektromos jármű), nem csak azért mert elsőbbsége van, hanem azért se, mert dinamikusan képes közlekedni. Nem mozgásában korlátozott, hanem a – többi autóhoz képest – hatótávjában.
A futóműve nem kemény, nem ráz nagyobb sebességnél, illetve kicsit rosszabb úton sem. A kormánya jó lenne, ha mélységében is állítható lenne.
A mozgásirányváltót szokni kell a drive hátrafelé van, a hátrafelémenet előre. Hátramenetben az autó hangot ad, ez a funkció kikapcsolható.

Alapfelszereltségébe tartoznak az elektromos ablakemelők, automata légkondicionáló, ülésfűtés, NissanConnect navigációs rendszer Bluetooth funkcióval, USB- és iPod csatlakoztatási lehetőséggel, 5,8 colos érintőképernyő és tolatókamera. Az utastér hőmérséklete időzítve beállítható gyárilag lehetséges 22 C-ra. Felszereltségről bővebben a következő oldalon olvashatnak.

Csomagtér mérete 370 liter, lehajtott hátsó ülésekkel 720 l. A csomagtér teljes szélessége 123,5 cm, legkisebb szélesség hátsó ülések mögött 71 cm, hosszúsága 79,5 cm, magassága kalaptartóig 55 cm. Csomagtér pereme az aljtól 25,5 cm. Üléseket lehajtva ülések támlája a raktérhez mérten 31,5 cm-rel van feljebb. Támla hossza 55,5 cm. Üléseket 40/60 arányban dönthetjük.
Hátsó üléspad hossza 125 cm, ülőlap hossza 46 cm, magassága a padlótól 35,3 cm. Lábtér az első ülésig, mely 170 cm magas emberre állított, 25 cm. Az ajtózsebekbe fél literes palackokat helyezhetünk el.




Az autót különös érdeklődéssel vették körül az emberek, bárhol álltunk is meg, sőt még otthon is töltése közben odajöttek a kerítéshez beszélgetésre „kényszerítettek” és kérdéseket tettek fel, melyekből a leggyakoriabbakat fentebb összefoglaltunk.




Jedlik Ányos program

Jedlik Ányosról elnevezett intézkedéscsomagot a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) dolgozza ki. A program adókedvezményekkel és támogatással erősítené az elektromos autók elterjedését Magyarországon.
Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter ismertetése szerint uniós forrásokból támogatnak majd minden olyan tevékenységet, amely a Jedlik-program megvalósítását célozza, legyen szó akár beruházásról, fejlesztésről vagy kutatásról.

A meglévő regisztrációs adókedvezmények mellett gépjárműadó-engedményeket is szorgalmaznak. Tervek szerint környezetkímélő gépkocsikkal a buszsávokban is lehet esetleg közlekedni, illetve  ingyen parkolni. Továbbá aki 15 évnél idősebb autóját cseréli le elektromosra, az bónuszt kapna, amellyel más környezetbarát termékeket is vásárolhatna kedvezményesen.
Közbeszerzési kiírások egy részénél előnyben részesítenék az elektromos autókat, például a rendőrség vagy a posta ilyeneket szerezzen be. Célként tűzték ki, hogy a fővárosban elterjedjenek az elektromos taxik.
Szeretnék elérni, hogy 2020-ig a nyilvános töltőállomások és az otthoni töltők a jelenleginél sokkal nagyobb mértékben terjedjenek el.

Az EU célul tűzte ki, hogy 2030-ig 4 millió elektromos autó közlekedjen az útjain, ezért kívánják a környezetbarát gépjárművek használatát népszerűsíteni.

A közeljövőben elsősorban az autópályák mentén állítanának fel töltőállomásokat, …ebben a munkában a Nissan és az E.ON van a programgazdák segítségére.

Szatmáry Kristóf, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságszabályozásért felelős államtitkára elmondta a készülő program szerint ki kell dolgozni az elektromos autók támogatásának rendszerét, továbbá a kormány szövetséget köt az e területen tevékenykedő cégekkel.

A 2014. márciusában átadott oszlop az Európai Unió Green eMotion projektjének keretében létesített újabb tíz nyilvános töltőállomás egyike. (Szerkesztői megjegyzés, nem gyorstöltő)

Tarnóy Péter, az Elektromotive Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója megjegyezte, hogy a villanyautók elterjedéséhez nélkülözhetetlen a biztonságos, kiterjedt töltőhálózat. Hozzátette ugyanakkor, hogy sok villámtöltőre van szükség, amelyek percek alatt feltöltenek egy autót, nem olyanokra, amelyek használatánál 6-8 órát kell várakozni.
MTI, Kormany.hu


A programot azért nevezték el Jedlik Ányosról, mert 1828-ban ő volt az első, aki elektromos autót fejlesztett ki és elektromos autóra jelentett be szabadalmat.
Jedlik Ányos 1800-ban született, eredeti neve Jedlik István bencés szerzetes. Nevéhez fűződik az első elektromotor elkészítése és az elektrodinamika kutatása és oktatása.


Tehát a kérdés: miért nem györstöltőkre költik az Európai Uniótól kapott pénzt?
További kérdés vajon a döntéshozók hogyan képzelik el ezek használatát?

Gyárkomplexumoknál, ahol több ezer ember dolgozik, működik Japánban, hogy a dolgozó amikor megérkezik a munkahelyére a gyár parkolójában rádugja az autóját a töltőre, majd a műszak végeztével azt már feltöltött állapotban tudja tovább használni.

Vajon mire való a városban elszórva pár gyorstöltésre nem alkalmas oszlop, amely 4-8 óra alatt képes feltölteni az elektromos autókat?
Vegyük példának az ELMŰ töltőoszlopokat. Első töltés előtt „Villamosenergia-vásárlási és E-töltő használati szerződést” kell kötni az ELMŰ székházban lévő irodában. Az ELMŰ székháznál tudnak adni töltőkábelt, más oszlopoknál erre nincs lehetőség, tehát azt meg kell vásárolni.
Emberünk elindul reggel a családjával munkába, óvodába, iskolába, menne a munkahelyére. Útba ejt egy ilyen kutat, rádugja az autóját, majd elmegy tömegközlekedéssel a munkahelyére? Onnan tömegközlekedéssel vissza az autójához, majd haza?
Tegyük fel az autó már csak 15 km megtehető távolságot jelez. Nos akkor már nem tanácsos keresgetni több kutat. Tehát elmegy a legközelebbihez. Tegyük fel már foglalt a kút, előtte rácsatlakoztatta valaki az autóját. Mit tesz emberünk? Másikat felkeresni kockázatos, és a munkahelyére is be kell érnie. Tehát otthagyja feltöltetlenül az autóját, fizeti a parkolási díjat. Két óránként hogy újítja meg? (De feltételezzük, megkapják majd az elektromos autók az ingyen parkolási lehetőséget.) Munka végeztével visszamegy reménykedve, hogy az előtte felcsatlakozott már elment, más pedig nem jött azóta. Ha szerencséje van üres már a kút, rácsatlakoztatja az autóját, majd hazautazik tömegközlekedéssel, másnap autó nélkül kezd a család..?
Nagyon érdekelne, vajon hogyan képzelik el a sima utcai töltők használatát a döntéshozó telepítők.
Ha pedig nem alkalmasak életszerű használatra, miért kívánnak sorozatosan ilyeneket telepíteni az Európai Uniótól kapott pénzből?



Összegzésként az elektromos autók tökéletes környezetbarát városi közlekedési eszközök lennének vállalkozások, vállalatok és a városok számára. Leaf kapcsán taxizásra vagy áru-, csomagszállításra, például az elektromos Nissan NV200 kisáruszállító, melyet már 2011-ben teszteltek Londonban ilyen célokra.
Az emberek különös nyitottságára és érdeklődésére való tekintettel pedig bizonyára hazánkban is és magánszemélyek is valószínű lassan vásárolnának második autónak városi használatra elektromos autókat.
Kérdés az, hogy a város biztosít-e számukra életszerű használatra alkalmas „tankolási” helyeket, mert ha nem lehet rugalmasan kevés kompromisszummal tölteni, úgy használni sem, s addig nem fogják az elektromos autókat megvenni – és ez nem az elektromos autók és a vásárlók hibája lenne.


Nissan Leaf teszt
Jedlik Ányos program elektromos autók részére
Nissan Leaf ár, műszaki adatok, felszereltség
Leaf lámpák, éjszakai fények






 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER