2013. május 02. csütörtök, 14:15

 

A Kormány 129/2013. (IV. 30.) Korm. rendelete a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet módosításáról

gyerekek-tabla

A Kormány a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés a) pont 9. alpontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet (a továbbiakban: R.) 20. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(6) „Gyermekszállítás” (160/a. ábra): a gyermekeket szállító autóbusz vagy az iskolabusz elején és hátulján elhelyezett legalább 40x40 cm méretű fényt kibocsátó vagy megvilágított tábla az álló jármű környezetében gyermekek közlekedésére figyelmeztet. Az így megjelölt
a) úttesten álló autóbuszt – a gyermekek be- és kiszállásának az autóbusz mindkét oldali első és hátsó irányjelzőjének egyidejű működtetésével jelzett időtartamában – kikerülni, és
b) autóbusz mellett – a párhuzamos közlekedésre nem alkalmas úttesten – elhaladni tilos.”

2. § Az R. 24. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) Lakott területen belül a járművek vezetői kötelesek az elindulási szándékot jelző, menetrend szerint közlekedő autóbusznak, trolibusznak, az iskolabusznak és a gyermekeket szállító autóbusznak a megállóhelyről való elindulását (a jobb szélső forgalmi sávba való besorolását) – ha ez hirtelen fékezés nélkül megtehető – lassítással, szükség esetén megállással is lehetővé tenni. Az autóbusz, az iskolabusz, a gyermekeket szállító autóbusz, valamint a trolibusz vezetője azonban ilyen esetben is csak akkor indulhat el, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről.”

3. § Az R. 26. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:
„(6) A 16. § (1) bekezdés q) pontjában meghatározott jelzőtábla (84. ábra) alatt elhelyezett kiegészítő jelzőtáblán megjelölt távolságon belül – ha a közúti jelzésekből más nem következik – legfeljebb 30 km/óra sebességgel szabad közlekedni.”

4. § Az R. 39/A. § (1) bekezdése a következő g) ponttal egészül ki:
(Lakó-pihenő övezetbe – a „Lakó-pihenő övezet” jelzőtáblától a „Lakó-pihenő övezet vége” jelzőtábláig terjedő területre – csak a következő járművek hajthatnak be:)
„g) a mozgáskorlátozott személy által vezetett vagy az őt szállító jármű és annak vezetője.”

5. § (1) Az R. 40. § (5) bekezdés i) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Tilos megállni:)
„i) autóbuszöbölben, kivéve
ia) a kijelölt megállóhelyen megálló autóbuszt (trolibuszt), villamost,
ib) az utasok ki- és beszállásának idejére a személytaxit, a betegszállító gépjárművet, az iskolabuszt és a gyermekeket szállító autóbuszt, továbbá
ic) 20 és 6 óra között a kommunális szemét szállítására szolgáló járművet;”
(2) Az R. 40. § (5) bekezdése a következő n) ponttal egészül ki:
(Tilos megállni:)
„n) autóbusz forgalmi sávban, kivéve
na) a kijelölt megállóhelyen megálló autóbuszt (trolibuszt), villamost,
nb) az utasok ki- és beszállásának idejére a személytaxit, a betegszállító gépjárművet, továbbá
nc) 20 és 6 óra között a kommunális szemét szállítására szolgáló járművet.”
(3) Az R. 40. § (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(9) A járdán a mozgásában korlátozott személy (vagy az őt szállító jármű vezetője) járművével, a betegszállító gépjármű, az iskolabusz, a gyermekeket szállító autóbusz, a kerékpár, a kétkerekű segédmotoros kerékpár és a kétkerekű motorkerékpár a (8) bekezdésben említett egyéb feltételek fennállása esetén akkor is megállhat, ha a megállást jelzőtábla vagy útburkolati jel nem engedi meg.”

6. § Az R. 48. § (12) bekezdés nyitó szövegrésze és a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„(12) Iskolabusszal abban az esetben szabad közlekedni, ha:
a) a 20. § (6) bekezdésében meghatározott táblával és „Gyermekszállítás” felirattal megjelölték,”

7. § Az R. 51/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„51/A. § A 13. § (1) bekezdés g/1. és i/1. pontjában, a 14. § (13) bekezdésében, a 17. § (1) bekezdés e) pontjában,
a 39/A. § (1) bekezdés g) pontjában, a 40. § (9) bekezdésében és a 41. § (3) bekezdésében említett jogosultság azt a mozgásában korlátozott személyt, valamint a mozgásában korlátozott személyeket szállító jármű vezetőjét illeti meg, aki a mozgásában korlátozott személy parkolási igazolványáról szóló kormányrendelet szerint a parkolási igazolványt a járműben elhelyezte.”

8. § Az R. 1. számú függelék II. fejezete a következő y/1. ponttal egészül ki:
(A közúti járművekkel kapcsolatos fogalmak)
„y/1. Gyermekeket szállító autóbusz: az y) pontba nem tartozó, kizárólag gyermekek, tanulók és felnőtt kísérőjük szállítására igénybe vett – nem menetrend szerint közlekedő – autóbusz, amelyet a 20. § (6) bekezdésében foglaltak szerint a „Gyermekszállítás” táblával, továbbá „Gyermekszállítás” felirattal megjelöltek.”

9. § Ez a rendelet 2013. május 1-jén lép hatályba.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök
Magyar Közlöny 71. szám

A Kormány a KRESZ gyermekek közlekedéséhez kapcsolódó szakaszainak kiegészítésére, a jogszabályi védelem megerősítésére hívta fel a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot.

A tárca által előkészített rendeletmódosítás szerint májustól párhuzamos közlekedésre alkalmatlan úton tilos lesz elhaladni a gyermekszállító autóbuszok mellett az utasok be- és kiszállásának ideje alatt. A „Gyermekek” táblával jelölt szakaszokon a kiegészítő táblán feltüntetett távolságon belül legfeljebb 30 km/órás sebességgel közlekedhetnek a gépkocsik.

Az uniós és hazai közlekedési szabályozásban is előtérbe került a védtelen közlekedők, köztük a gyermekek közlekedésbiztonsági helyzetének javítása. Az óvodások, általános iskolások még nem rendelkeznek minden, a biztonságos közlekedéshez szükséges ismerettel, tapasztalattal. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2011-ben 1580 14 év alatti gyermek sérült meg közúti balesetben. Ezért szabályozási eszközökkel is indokolt felhívni a járművezetők figyelmét arra, hogy a gyermekekre fokozottan ügyeljenek.

A hatályos KRESZ is tartalmaz előírásokat az iskolabuszokon közlekedő gyermekek biztonsága érdekében. A Kormány úgy ítélte meg, hogy egyrészt általánosabb, másrészt egyértelműbben meghatározott rendelkezésekre van szükség. A módosítás ezért bevezeti a gyermekszállító autóbusz fogalmát. Az iskolabusz a megnevezés alapján is közoktatási intézményhez kötődő személyszállítást végez. Gyermekszállító autóbusz azonban minden olyan nem menetrend szerint közlekedő jármű lehet, amelyen gyermekek és felnőtt kísérőik utaznak, és amelyet előírásszerű tábla és „Gyermekszállítás” felirat jelöl.

Az utasok védelmét szolgáló előírások tehát az autóbuszok sokkal szélesebb körére lesznek alkalmazhatók a jövőben. Az e járművek közlekedését szabályozó rendelkezések új elemekkel bővülnek. A KRESZ ma csak arra kötelezi az autósokat, hogy álló iskolabuszok mellett fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel közlekedjenek. Az új szabályok kimondják, hogy a gépkocsik párhuzamos közlekedésre alkalmatlan úton nem haladhatnak el a gyermekszállító busz mellett a be- és kiszállás ideje alatt. A gyermeket szállító autóbuszok a jövőben megállhatnak a menetrend szerinti járatok számára kijelölt autóbuszöblökben is. A megállóhelyről való elindulásukat az autósoknak lassítással, szükség esetén megállással kell segíteniük.

A jövőben a „Gyermekek” tábla alatti kiegészítő jelzőtáblán feltüntetett távolságon belül – ha a közúti jelzésekből más nem következik – legfeljebb 30 km/óra sebességgel szabad közlekedni. A közútkezelők a táblát kizárólag olyan helyszíneken alkalmazzák, ahol  a gyermekek úttestre lépésével fokozottan számolni kell (pl. közoktatási intézmények környékén).

A  jogszabályi korlátozások megerősítése eredményesen emlékeztetheti a közlekedőket saját felelősségükre a következő generációk biztonságos felnövekedésében.A rendelkezések komoly visszatartó erőt jelentő szankciókat is lehetővé tesznek. A szabályszegő autós szabálysértési eljárásban 5 ezertől 150 ezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható a cselekmény súlyosságának függvényében. A büntető törvénykönyv szerinti szankciókra számíthat az, aki személyi sérülésekkel járó balesetet okoz. Az új előírások 2013. május elsejével léptek hatályba.  NFM


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER