Az Unió előírása szerint ez év július 11-től Európában is kötelezővé válik a nagy kategóriájú közúti teherjárművek (N2, N3, O3, O4) fényvisszavető kontúrjelölése. Sok baleset történik ugyanis amiatt, hogy a teherautók és kamionok oldalán nincs lámpa, így éjszaka, kanyarodásukkor nem észlelhetők pontosan.
A járművek körvonalainak láthatóvá tételére Magyarországon és Dániában várhatóan a türelmi idő 2012-ben jár le, onnantól kezdve már az üzemeltetők viselik a fényvisszavető kontúrfólia felhelyezésének költségeit és a felelősséget az esetleges balesetekért.
Ezek a fóliák nemcsak azért kellenek, mert a jogszabály előírja a használatukat, hanem a fényvisszavető kontúrfólia alkalmazásával életek menthetők meg, és nem mellékesen a munkáltató saját flottájának épségét is védi. A fényvisszavető fólia jelentősen javítja a nehézgépjárművek észlelhetőségét, sötétben és rossz időjárási viszonyok között a teherautók akár kivilágítatlan állapotban is (pl. pihenőhelyek lehajtóin) 500-1000 méterről is észlelhetők, időt adva ezzel a forgalom többi résztvevőjének a megfelelő reagálásra.
Az 5,5 cm széles, 50 méteres tekercsekben forgalmazott szalagokat a különböző rendeltetésüknek megfelelően fehér, sárga és piros színekben gyártják, külön a merev falú (folyamatos fólia) és külön a ponyvás (szakaszolt fólia) járművekre.
1. ábra: Példák a kontúrjelölésre
2. ábra: Tipikus kamion-személyautó ütközési helyzet
A Marknesee felé vezető úton 2000-ben bekövetkezett
baleset rekonstruált rajza
Egységes feltételek nehéz és hosszú járművek, valamint pótkocsijaik jóváhagyására fényvisszaverő megjelölésük szempontjából. ENSZ-EGB 104. sz. Előírás
Hozzászólások