2011. január 04. kedd, 15:27

 

A nehéz tehergépkocsik közlekedésének korlátozásáról szóló 190/2008. (VII. 29.) Korm. rendelet, valamint a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (a továbbiakban: KRESZ) módosításáról szóló 280/2010. (XII. 15.) Korm. rendelet 2011. január 1-jei hatállyal módosította – többek között – a KRESZ 37. §-át, melyet a következő (6) és (7) bekezdéssel egészített ki.

 

(6) Tilos előzni az azonos irányú forgalom számára két forgalmi sávval rendelkező autópályán és autóúton - 6 és 22 óra között - a 7500 kg-ot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsival, vontatóval, valamint e járműből és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel.

(7) A (6) bekezdésben meghatározott előzési tilalom esetén a tilalom hatálya alá tartozó járműveknek olyan követési távolságot kell tartaniuk, hogy közéjük legalább egy - az abban meghatározott előzési tilalom hatálya alá tartozó - járműszerelvény biztonságosan besorolhasson.

A tilalom hatálya alá tartozó, útvonalengedély nélkül a közúti forgalomban résztvevő járműszerelvény legnagyobb hosszúsága 24 méter, autópályán és autóúton a megengedett legnagyobb sebességük pedig 80 km/óra lehet. Az ezen járművek között megtartandó legkisebb követési távolság kiszámításánál alaptényezőként kell figyelembe venni a sebességüket és a fékezés megkezdéséhez szükséges reakcióidőt, mely utóbbit általánosságban 1 másodpercnek tekinthetünk. A 80 km/óra sebességgel haladó jármű egy másodperc alatt kb. 22 métert tesz meg, amíg a tényleges fékhatás jelentkezik rajta.

Ennek megfelelően, a tilalom hatálya alá tartozó járművek között 80 km/óra sebesség mellett tartandó legkisebb követési távolság a következő három érték összegeként határozható meg:

1. a hátul haladó jármű és azon jármű között tartandó követési távolság, amelynek besorolását lehetővé kell tenni, azaz a reakció idő alatt megtett út hossza (22 méter),
2. a besoroló járműszerelvény legnagyobb hossza (24 méter) és
3. a besoroló jármű és az előtte haladó jármű között tartandó legkisebb követési távolság, azaz a reakció idő alatt megtett út hossza (22 méter).

Ennek megfelelően 80 km/órás sebességénél a tilalom hatálya alá tartozó két jármű között legalább 68 méteres követési távolságot kell tartani. Természetesen, amennyiben ilyen jármű ténylegesen besorol a két jármű közé, úgy közöttük ugyanekkora követési távolságot kell kialakítaniuk a járművezetőknek.

A követési távolság értéke tehát függ a jármű haladási sebességétől, így alacsonyabb sebességnél a fenti két 22 méteres értéket a jármű tényleges sebességének m/másodperc mértékegységben kifejezett értékének megfelelő távolsággal kell helyettesíteni. A sebességnek m/másodperc mértékegységbeli értéke a sebesség km/óra értékének 3,6-del való osztásával határozható meg.
Amennyiben a tilalom hatálya alá tartozó jármű egy, az új szabályozás hatálya alá nem tartozó jármű mögött halad, a követési távolságra a KRESZ 27. § (2) bekezdését kell alkalmazni, mely szerint:

(2) Olyan járművel, illetőleg járműszerelvénnyel, amelynek megengedett együttes tömege a 3500 kg-ot vagy hosszúsága a 7 métert meghaladja, lakott területen kívül másik jármű mögött olyan követési távolságot kell tartani, hogy a két jármű közé legalább egy - előzést végrehajtó - személygépkocsi biztonságban besorolhasson.

Tekintettel arra, hogy egy személygépkocsi átlagos hossza mintegy 5 méter, a fenti számítás alapján a 80 km/órás sebességgel haladó járművel legalább 50 méteres követési távolságot kell tartani annak érdekében, hogy közéjük egy, a tilalom hatálya alá tartozó jármű szabályosan és biztonságosan be tudjon sorolni.
Forrás: Police


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Igazságos
+12
 
 
Kedves Uram! Remélem hamarosan bevezetik az utánfutót húzó személygépkocsiba is a tachográfot és majd ha a célja előtt kb. 20km.re lejár a napi vezetési ideje és csak 11óra pihenő után tudja folytatni az útját majd akkor is ilyen véleményt fog írni?!? Esetleg a maga pofája lessz a legnagyobb talán??? Ja ha a boltba nemkapja meg a kívánt árút az ilyen ember akkor felvan háborodva hogy miért késik az árút szállító kamion! Talán azért mert valaki szöszmötöl előtte 80km/h sebességgel utánfutóval és előzni tilos teherautóval! Esetleg nem is tudja Ön hogy hoztak ilyen kresz szabályt 2011 01 01 00órátol? Sajnos ilyen emberek közlekednek az utakon és a munkájukat végzőknek ezeket elkell viselni!
Pori72
-8
 
 
Tisztelt Kamionos Urak!
A minap büntettek meg 2 órán belül 2 szer, mert autópályán, személyautó+utánfutóval gyorsabban mentem, mint 80 km/h. Pár nappal később,szombat délután az M7-en ráálltam 80 km/h-ra. Az első 5 km-en egy román kamionos letolt, ledudált, levillogott, majd a leállósávon előzve kb 100-al, beszorított a belső sávba. A többi, "kedves külföldi kollégájuk "csak" tolt, és villogott. Tisztelet a magyar kamionosoknak, ők csak spontán megelőztek. Az alábbi kommenteket ebből adódóan nem értem, mindenkinek csak a pofája nagy, ő a szent kamionos, aki csak siet haza, a megengedett sebességgel. Tudtommal a kamionnak is már csak 80km/h a megengedett. Vagy tévednék, kedves Uraim????
László
+13
 
 
Kovács Évának üzenem, ha megtanult volna rendesen vezetni nem beszélne ilyeneket.
Én csak szgk-val közlekedem, de érdekes volt látni, hogy tőlünk nyugatabbra a személyautósok segítik a nagyokat (é. kamionok, buszok) nem nyomják a dudát, villognak rájuk, hanem segítik őket. Sokszor elég ha csak levesszük a gázról kicsit a lábunkat, még csak fékezni sem kell ahhoz hogy lendületből megelőzzék az előttük haladót, ellenkező esetben tényleg 3* hosszabb ideig fog tartani számukra ez a művelet. Persze kivételek mindig mindenhol vannak, csak az a baj, h ezekből általánosítanak. Ha mi is úgy közlekednénk, hogy tudatában vagyunk annak, h mások is vannak rajtunk kívül az utakon, akkor sokkal kevesebb balesettel és sokkal jobban tudnánk haladni. Amíg ez nem változik meg, amíg 8 általános nélkül lehet jogsit szerezni, addig hozhatnak bármilyen törvényt nem fogja elérni célját.
További balesetmentes közlekedést kicsiknek és nagyoknak egyaránt!
kriszapa
0
 
 
Amíg teljesítményfüggő fizetést kapunk és a tachográfot is szigorúan be kell tartani a hatalmas büntetések miatt addig a sétakocsikázók kissé idegesítenek a totyogásukkal!Az a tempó a főútra való nem a pályára mert ezt a gyors haladásra találták ki!Ha nem haladok nem keresek és nem érek haza a családomhoz!Sajnos amíg ez nem változik a kamionok haladni szeretnének!Vannak akik megértik ezt és tudják nem jókedvünkből hajtunk!
kilián zoltán
+10
 
 
Te irigy vagy és tudatlan.Egyébként ha kis autóval vagy motorral közlekedek sokkal szabályosabb vagyok még is ritkán villognak vagy tolnak dudálnak le.Egyben biztos vagyok nem lennél képes 20 kilométert sem megtenni egy nehéz teherautóval.Mi megpróbálunk megfelelni a kressznek, mazsoláknak, hatóságoknak, cégünknek, és magunknak. És számolatlanul tömjük a korrupt szerv zsebébe a pénzt a semmiért sokszor. Nem tartom magam nagyra de nem is szívesen kritizálok másokat, és a 23 év hivatásos gyakorlatomra is csak magamban vagyok büszke, mivel itthon és idegenben is magamra számíthatok 140 tonnával 27 méterrel is akár városi forgalomban. Ha teheted ülj be kobra egyszer akár egy napra egy nagyobb vasba.
kamionsofőr
+12
 
 
Kedves Kovács Éva!
Hogy ki az arrogáns pofátlan satöbbi azt inkább ne firtassa egy tudatlan. Ha valaha látott volna közelebbről kamiont, esetleg fel tudná fogni mit jelent 40 tonnát (egy személyautó kb 40szerese) terelni a tudatlan, nagyképű idióta speedhuszárok között nem írna ekkora hülyeséget. És nem utolsó sorban jegyezzük meg, hogy a kamionosnak vezetési ideje, rakodási ideje, lerakási/felrakási ideje van, melyeket szigorúan tartani kell, mert több százezres büntetésekről van szó, amit a keresetből élő, a családját eltartani próbáló sofőrnek kell megfizetnie. Ezzel szemben a magafajta képes 70nel vánszorogni autópályán, és 60nal autóúton pl. M0. Az emelkedő előtt lassítani, hogy a tgk lendületet veszítsen, és utána 20szal erőlködjön fel , (az M0-on többek közt ezért van annyi lerobbant tgk. az annahegyinél). A magafajta nem tart oldaltávolságot előzés közben, a magafajta kapcsolja le a világítást lakott területre érve, amit máig nem értek. Persze amikor elhagyja, elfelejti visszakapcsolni. És nem utolsó sorban az a kamion a maga élelmiszerét, állateledelét, gyógyszerét, italát, tejét, Canestenjét, vibrátorát szállítja, amiért csapkodja az asztalt, ha nem kapja meg időben a boltban! (akinek nem inge...) Üljön le és gondolja át mégegyszer. És kérem ne szóljon bele olyanba, amihez nem ért.
futár
+9
 
 
Mennyivel mentél előtte, autópályán 65-tel? Mert akkor én is rádvillognék, pedig nem merdzsóm van.
Kovács Éva
-17
 
 
Végre! Kicsit meg lettek regulázva a pofátlan, szabálytalan, arrogáns kamionosok,akik nem bírják elviselni ha valaki előttük szabályosan halad, rám jön 5 centire, rám nyomja a fényszórót,dudál, ha tehetné keresztülmenne rajtam, csak mert nem vagyok hajlandó szabálytalankodni....nah, hála Istennek, ennek vége. Nagyon helyes, most száguldozhatnak egy sávban! Jah, mondjuk én még nem láttam 80-nal közlekedő kamiont, csak gyorsabban....
Legyen végre rend, ne gondolhassák azt, hogy nekik mindent szabad, csak mert melák monstrumokkal járnak!
szulyák istván
0
 
 
Autóúton a megengedett sebesség 70 Km/óra
vasgyura tibor
+1
 
 
!?!
csirik
+6
 
 
Ezt aki kitalálta az soha életébe nem vezetett teherautot, csak a MERCEDESZ személyautojában pőveszkedik és nem tudja milyen ellátni egy fuvar feladatot ugy,hogy mindent jogszabály bekeltartani. Az érdekes,hogy a rendörökre nem vonatkozik a kresz ők mindent megtehetnek. Ez a jogállam nekik mindent lehet büntetlenül.
Kovács János
0
 
 
Kiváncsi lennék arra a jogszabályra, s venném a fáradságot, hogy megnézzem.
Nem régen vezetek, de, hogy pontos legyek 1965-óta. vezetek Hivatásosan. azaz Páv1
vizsgám is megvan.a mai napon is.
balu
+6
 
 
Sziasztok! én az első áldozatok közé tartozok. lehetne ezzel a szabállyal vitatkozni. kérdem én: mi minősül előzésnek? én úgy tanultam, hogy párhuzamos közlekedés esetében a különböző forgalmi sávokban folyamatosan haladó jármüvek egymás melletti elhaladása, nem minősül előzésnek. nekem mutatta a rendőr a jogszabályt, és abban is előzésnek van nevezve. csütörtök este a pupos tansporteres jóképességű embernek aláirtam, de a következőt nem fogom. De egyébként szerintem nem lesz hosszú életű ez a szabály. (bizok benne)
firka
+2
 
 
Igazad van! Ezt csak olyan agyment találta ki aki aktivan nem is vesz részt a közlekedésben, mert államilag fentartott és államilag fizetett soförrel 30Mft audival fuvaroztatja magát A-ból-B-be. A plázába Ő van felháborodva, ha közlik vele, hogy még nemérkezet meg a liba máj amit vásárólni szeretne.
Hecso
+9
 
 
Sziasztok kamionos kollégák! Ezt a rendeletet egy ráérő "nagy agy" találta ki aki nem tudja mit tegyen szabad idejében! Hogyan húzzák le a sofőrök bőrét. Sok személyautós arra élvez ha 75km/h-val tartja az autópályán a sor elejét. Dühítő! De sajnos ezt a rendeletet az ő érdekükben hozták, hogy szegény személyautós előbb elérjen A-ból B-be 5perccel korábban.De nem bírod a tempót és előzöl, azért mert különben nem érsz haza "10ből"-sem, de vadászok ha levadásznak az életed ráfizeted. Nem egál.
Borisz
+7
 
 
Sziasztok. Ezt a hülyeséget ki találta ki ? Már mindenhonnan ki vagyunk tiltva. A áruházak parkolója tilos a számunkra,elég sok főutakról ki vagyunk tiltva most már a autópályán is csak egy sáv marad nekünk. Azt elvárják tőlünk hogy a áru időbe ott legyen a rendeltetési helyen csak ne zavarjuk a amatőr autóversenyzőket. Miért nem indítanak nekik gépjárművezetői tanfolyamot?
Nagy Tibor
+4
 
 
Szevasztok kollégák!
A országhatár belépésnél kitették az előzni tilos táblát bár nem valami észrevehető helyen van szerintem. az előzni tilosról csak annyit, hogy H.halom-B.pest Szigetszentmiklós 30-40 percel lett hosszabb legalább is nekem.Ami arra pont elég hogy otthonomtól 50km meg kell állnom 45percre vagy rosszabb esetben 9órára de ezt hagyjuk. De kérdem én egy külföldi kolléga honnan tudja, hogy hol vannak a parkolok és tud-e ott parkolni vagy pihenni?? mert parkolóból szerintem igen csak kevés van a pályák mellett és akkor a főútvonalakról nem beszélünk. Th; aki ezt kitalálta azt ültetném be a volán mögé, hogy gyakorolja a meghozott törvény betartását!
kilián zoltán
0
 
 
Kedves kolléga nem tudtad mi azért vagyunk, hogy megtömjük ezeknek a tudatlanoknak a zsebeit, és ha dől a lé azt hiszik jól dolgoztak. Néha be kéne a mazsolákkal együtt ültetni őket a jobbosba 1-2 napra hogy lássák a szomorú igazságot. Talán felfogná némelyik a munkánk valós értékét.
Kovács János
+1
 
 
El kellene menjél Norvégiába.Odafelé hajóval mentem. S mielőtt visszaindultam szólt a kollégám, vigyázzak csak 90Km a megengedett sebesség, nincsenek rendőrök csak sebesség merő kamerák s az aszfaltban van az érzékelő. Majdnem mondhatom senki nem előzött senkit, de mindenki 90Km-el ment.Nagyon kényelmes volt.
Németh József
+11
 
 
És az autópálya díjat akkor miért fizetjük?? Ha csak fél pályát használhatunk, akkor miért emelik a díjat, miért nem csökkentik a felére???? "Gratulálok" az ötlet kitalálójának Az íróasztal mellöl könnyű megmagyarázni olyan dolgokat amihez úgy látszik oly keveset értenek
"Jogász"
Kertész István
+3
 
 
Az elgondolás nem lenne rossz, ha mindenki tartaná a 80-as tempót. Itt nem csak a egyes cégek saját árut fuvarozó teherautókra gondolok, hanem személyautósokra is. Velük szembe is kellene szankciókat bevezetni, illetve hatóságilag is fellépni. Sokat járok külföldre, ott is megpróbálták egész napra bevezetni de el vetették egy idő után, mert mégnagyobb lett a dugó. Kitáblázással szintén problémák vannak, ugyan is semmilyen jelzés nem utal az előzési tilalomra. Kérdem én a külföldi kamionosok honnan fogják tudni, hogy milyen kresz szabály vonatkozik rájuk, és a hatóság mire fog hivatkozni?
Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER