A közlekedési törvényt még decemberben módosította az Országgyűlés, de csak 2011. július 1-től lépett életbe.
A közúti ellenőrzés során 2011. július 1-től a gyorshajtás, vagy a biztonsági öv használatának elmulasztása, illetve a tilos jelzésen való áthaladás és az ittas vezetés esetén is 10 ezer forinttól 300 ezer forintig terjedő helyszíni bírság szabható ki. Ha az eljáró hatóság a közúti ellenőrzések során megállapítja, hogy az üzemben tartó, vagy a tulajdonos lejárt közigazgatási bírsággal tartozik, megteheti, hogy nem engedi tovább a járművet a bírság illetve a tartozás megfizetéséig. Ha az autót megállítják, azaz az elkövető személye rögtön kiderül, szabálysértési eljárás már nem indulhat ellene. Ilyenkor a rendőrnek közigazgatási eljárást kell kezdeményeznie, a helyszínen történik a bírság megállapítása, és ez ellen fellebbezésnek helye nincs. Vagyis amikor csak lehet, nem az üzembentartó, hanem a vétkes lesz felelősségre vonva. A bírságolási eljárást 60 napon belül kell lezárni a hatóságnak, a szabályszegések elévülési ideje pedig hat hónap lett. Elsejétől lehetővé válik a közigazgatási eljárásban az ittas vezetéssel összefüggő mintavétel céljából történő előállítás, valamint arra, hogy az ügyfelet együttműködése hiányában a mintavételre kötelezze.
Július 1-jétől tilos reklámhordozó elhelyezése a közutak közvetlen környezetében, illetve a lakott területen kívül az úttest mellett is. A tilalom utóbbi esetben csak a négy négyzetméternél kisebb reklámtáblákra, valamint a benzinkutak cégjelzéseire és a közlekedés biztonságát szolgáló közérdekű tájékoztatásokra nem vonatkozik. A közlekedési hatóság a rendelkezéseket megszegő ingatlantulajdonosokat a szabálytalanul elhelyezett reklámok eltávolítására, illetve félmillió forintos bírságra kötelezheti.
Július 1-jétől a közúti büntető-pontrendszer szigorításával a korábbi 6 helyett 9 büntetőpont jár a közúti baleset okozása miatt, míg a segítségnyújtás elmulasztása, a közúti veszélyeztetés, a járművezetés ittas, vagy bódult állapotban, valamint a járművezetés tiltott átengedése, továbbá a cserbenhagyás 11 büntetőpontot válthat ki 9 helyett.
Forras: kormany.hu
Korm. rendelete a közúti közlekedéssel kapcsolatos egyes kormányrendeletek módosításáról (előterjesztés)
1988. évi I. TÖRVÉNY a közúti közlekedésről Hatályos: 2011.07.01 -
Rendőrségi közlemény szerint a változások részletesen
Közlekedésrendészeti szempontból a legjelentősebb változás, hogy a 2011. július 1-jétől hatályos módosítás szerint a Kkt. 20. § (1) bekezdés k) pontjában felsorolt jogsértések (gyorshajtás, biztonsági öv használatának elmulasztása, tilos jelzésen történő áthaladás, ittas járművezetés) esetén a közúti forgalomban történő ellenőrzés alkalmával a járművet a bírság, illetőleg a pénzkövetelés biztosítás megfizetéséig az erre vonatkozó külön határozat kiadása nélkül a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvénynek a biztosítási intézkedésekre vonatkozó rendelkezései szerint vissza lehet tartani.
Ugyancsak 2011. július 1-jétől hatályos az a rendelkezés, amely kimondja, hogy amennyiben az eljáró hatóság a közúti ellenőrzés során megállapítja, hogy a jármű vezetőjének, vagy üzembentartójának közigazgatási bírság tartozása áll fenn, a gépjárművet visszatarthatja. A fenti rendelkezéseknek köszönhetően remélhetően nagymértékben csökkeni fog a külföldi hatósági jelzéssel ellátott gépjárművekkel elkövetett szabályszegések száma.
A fenti jogszabályok módosításának célja: a közlekedésbiztonság javítása, az elkövetett szabályszegések miatti felelősségre vonás elkerülhetetlenségének további fokozása, az alkalmazott szankciók hatékonyabb érvényesítése.
A változásokról részletesen:
A Kkt. 20. § (1) bekezdés k) pontjának módosítása és a (4a) bekezdéssel történő kiegészítése 2011. július 1-jén lép hatályba.
A Kkt. módosítása következtében a gyermekbiztonsági rendszer, a motorkerékpár-bukósisak és a mobil rádiótelefon használatára vonatkozó rendelkezések megsértése kikerül a Kkt. 20. §-a szerinti közigazgatási bírsággal sújtandó szabályszegések köréből. Ezek a jogsértések a jövőben szabálysértésnek minősülnek. Ugyanakkor az ittas vezetés eddigi szabálysértési alakzata és a megengedett legnagyobb sebesség túllépése átkerül a közigazgatási bírsággal sújtandó szabályszegések közé.
Amennyiben a Kkt. 20. § (1) bekezdés k) pontjába ütköző szabályszegés (gyorshajtás, biztonsági öv használatának elmulasztása, tilos jelzésen történő áthaladás, ittas vezetés) elkövetője a helyszínen ismertté válik, akkor az üzembentartóval szemben a Kkt. 21. § szerinti eljárás nem folytatható le. Ebben az esetben a tényleges elkövető kerül felelősségre vonásra és megszűnik a szabálysértési és a közigazgatási eljárás párhuzamossága.
A közigazgatási bírság hatálya alá nem tartozó sebességtúllépés (15-20 km/órát el nem érő túllépés) továbbra is szabálysértésnek minősül. A tilos jelzés ellenére a vasúti átjárón történő áthaladás a gépi meghajtású járművek esetében átkerült a közigazgatási bírsággal sújtandó szabályszegések körébe. Az ittas vezetés szabálysértése alól kikerül a közúti közlekedésben használt járművek vezetése, mivel a jövőben az is közigazgatási bírsággal sújtandó.
A módosítást követően szigorúbb lesz az ittas vezetés szankcionálása, mivel a közigazgatási eljárásban a zéró tolerancia elvét követve a bűncselekménynek nem minősülő ittas vezetés esetében fix bírságtételek kerülnek bevezetésre (150 ezer, 200 ezer, 300 ezer forint), illetve kiszabása során a hatóságnak nincs mérlegelési lehetősége. Közigazgatási bírsággal sújtandó szabályszegés esetén nem áll fenn a járművezetéstől eltiltás, azonban továbbra is előéleti pont kerül alkalmazásra, egyúttal a pontok száma jelentősen megemelkedik. Mivel járművezetéstől eltiltásra a közigazgatási bírsággal sújtandó szabályszegés hatálya alá tartozó ügyekben nincs lehetőség, így a vezetői engedély helyszíni elvételére sem kerülhet sor. Járművezetés ittas vagy bódult állapotban bűncselekmény gyanúja esetén a vezetői engedély elvételre kerül.
A bírság befizetésére rendelkezésre álló határidőt - a többi szabályszegéshez hasonlóan - egységesen tizenöt napban határozza meg a jogalkotó.
A közúti forgalomban történő ellenőrzés esetén a járművet a bírság, illetőleg a pénzkövetelés biztosítás megfizetéséig az erre vonatkozó külön határozat kiadása nélkül, a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvénynek a biztosítási intézkedésekre vonatkozó rendelkezései szerint vissza lehet tartani. Amennyiben az eljáró hatóság a közúti ellenőrzés során megállapítja, hogy a jármű vezetőjének, vagy üzembentartójának közigazgatási bírság tartozása áll fenn, a gépjárművet visszatarthatja. Bízunk benne, hogy a fenti rendelkezéseknek köszönhetően nagymértékben csökkeni fog a külföldi hatósági jelzéssel ellátott gépjárművekkel elkövetett szabályszegések száma.
A közúti közlekedési előéleti pontrendszerről szóló 2000. évi CXXVIII. törvény módosítása szerint amennyiben megállapítható, hogy a közigazgatási bírsággal sújtandó közlekedési szabályszegés elkövetője a gépjárművezető, akkor a vele szemben kiszabott közigazgatási bírsághoz előéleti pont is kapcsolódik.
Attól, hogy ezek a szabályszegések átkerültek a közigazgatási bírsággal sújtandó szabályszegések közé, társadalomra veszélyességük nem változott, így az előéleti pontok alkalmazása továbbra is indokolt. Másrészt a közigazgatási bírsághoz járművezetéstől eltiltás nem kapcsolódik, így a pontrendszer alkalmas arra, hogy a notórius szabályszegőket járművezetőként kiszűrje a közúti forgalomból.
A közlekedésbiztonság javítása érdekében szigorodtak az egyes jogsértésekhez rendelt előéleti pontszámok. A szabálysértéseknél az eddigi 1-5 helyett 1-8 pont, gondatlan bűncselekmény esetében az eddigi 6 helyett 9, szándékos bűncselekményeknél 9 helyett 11 pont kerül meghatározásra. Az új szabályozás szerint akár 2 súlyos szabályszegés elkövetése oda vezethet, hogy a személy eléri a 18 pontot, és a vezetési jogosultság 6 hónapig tartó szüneteltetésére kerül sor.
Új elemet képeznek a közigazgatási bírsággal sújtandó szabályszegés esetében alkalmazható pontszámok, amelyek igazodva a szabálysértésekhez, 1-8 pont között kerültek meghatározásra.
A módosítással érintett törvények:
ü a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény,
ü a szabálysértésekről szóló 1999. évi LXIX. törvény,
ü a közúti közlekedési előéleti pontrendszerről szóló 2000. évi CXXVIII. törvény.
A módosítással érintett kormányrendeletek:
ü a közigazgatási bírsággal sújtandó közlekedési szabályszegések köréről, az e tevékenységekre vonatkozó rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, felhasználásának rendjéről és az ellenőrzésben történő közreműködés feltételeiről szóló 410/2007. (XII. 29.) Korm. rendelet (a továbbiakban: KR.),
ü a közúti közlekedési előéleti pontrendszerről szóló 2000. évi CXXVIII. törvény végrehajtásáról szóló 236/2000. (XII. 23.) Korm. rendelet,
ü az egyes szabálysértésekről szóló 218/1999. (XII. 28.) Korm. rendelet,
ü a közúti árufuvarozáshoz, személyszállításhoz és a közúti közlekedéshez kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatokról szóló 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet (a továbbiakban: BR.).
A pontrendszer hatálya alá tartozó egyéb szabálysértések
Tényállás |
Pont- |
Járművezetés az eltiltás tartama alatt [a szabálysértésekről szóló 1999. évi LXIX. törvény 156/A. § (1) bek.] |
6 |
Az elsőbbség és az előzés szabályainak megsértése: |
|
Az elsőbbség és az előzés szabályainak megsértése [SzR. 44. § (1) bek.]; |
5 |
Az elsőbbség és az előzés szabályainak megsértése [SzR. 44. § (2) bek.]; |
6 |
A közúti közlekedés rendjének megzavarása [SzR. 46. § (1) bek.]; |
|
A közúti közlekedés rendjének megzavarása [SzR. 46. § (1) bek.]; |
5 |
A közúti közlekedés rendjének megzavarása [SzR. 46. § (1) bek.]; könnyű testi sértés okozása esetén |
6 |
Engedély nélküli vezetés (közúti forgalomban gépi meghajtású jármű vezetése más kategóriába tartozó engedéllyel, illetve a jármű vezetésének átengedése engedéllyel nem rendelkező részére) [SzR. 47. § (1) bek.]; |
5 |
Biztonságos közlekedésre alkalmatlan jármű vezetése üzemképtelen fék, kormányberendezés esetén [SzR. 48. § (1) bek.]; |
6 |
Közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése közül, amennyiben a jogsértés más helyen meghatározott körbe nem sorolható [SzR. 54. § (1) bek.]: |
|
Irányjelzés szabályainak megszegése [a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (a továbbiakban: KRESZ) 29. §]; |
3 |
Bekanyarodási szabályok megsértése [KRESZ 31. § (1)-(4) bek.]; |
3 |
Megfordulás, hátramenet szabályainak megszegése autópályán, autóúton és vasúti átjáróban [KRESZ 33. § (2) bek., 37. § (3) bek. b) pont]; |
6 |
Megállás útkereszteződésben és az úttestek széleinek metszéspontjától számított 5 m-es távolságon belül [40. § (5) bek. d) pont]; |
2 |
Megállás kijelölt gyalogos-átkelőhelyen, valamint a gyalogos-átkelőhely előtt [KRESZ 40. § (5) bek. e) pontja]; |
6 |
Megállás kerékpársávon, útkanyarulatban, valamint olyan helyen, ahol a jármű a fényjelzőkészülék vagy jelzőtábla észlelését akadályozza [KRESZ 40. § (5) bek. a), c), l) pont]; |
6 |
A rendőr jelzésének figyelmen kívül hagyása [KRESZ 6. § (1) bek. a) pontjának második francia bekezdése és e) pont]; |
6 |
Megállás vasúti átjáróban, valamint a vasúti átjáró előtt [KRESZ 40. § (5) bek. g) pontja]; |
6 |
Gyalogosok elsőbbségére vonatkozó szabályok megsértése [KRESZ 43. § (1) bek.]; |
6 |
A gyermekbiztonsági rendszer, valamint a bukósisak használatának elmulasztása [KRESZ 48. § (7)-(9) bek.]; |
3 |
Kézben tartott mobil rádiótelefon használata menet közben [KRESZ 3. § (2) bek.]; |
3 |
Nem megfelelő sebesség alkalmazása (relatív sebességtúllépés) [KRESZ 25. § (1) bek.] - csak halmazatként alkalmazható; |
1 |
Egyes jelzőtáblák utasításainak megszegése [KRESZ 14. § (1) bek. e)-m), o)-u), y), valamint z/1) és z/2. pont]; |
3 |
A kijelölt gyalogos-átkelőhely előtt megálló jármű melletti elhaladás megállás nélkül [KRESZ 43. § (3) bek.]; |
5 |
Jobbra tartási kötelezettség megsértése [KRESZ 25. § (2) bek.]; |
1 |
Záróvonal és járműforgalom elől elzárt területen való áthaladás [KRESZ 18. § (1) bek. c), k) |
2 |
A pontrendszer hatálya alá tartozó egyes közigazgatási bírsággal sújtandó jogsértések
Tényállás |
Bírság összege forintban |
Pont-szám |
Az autópálya leállósávján történő haladás [KR 5. melléklet 1. pont]; |
150 000 |
6 |
Megállás az autópálya úttestén és leállósávján [KR 5. melléklet 2. pont]; |
100 000 |
6 |
A behajtás tilalmára vonatkozó szabályok megszegése [KR 6. melléklet 1. pont]; |
50 000 |
4 |
A kötelező haladási irányra vonatkozó szabályok megszegése [KR 6. melléklet 2. pont]; |
50 000 |
4 |
A járművel történő megállásra és várakozásra |
A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet |
Bírság összege forintban |
Pont-szám |
A megállás tilalmára |
15. § (1) bekezdés a) pont 15. § (4), (7) bekezdése, ha az az (1) bekezdés a) pontjára vonatkozik 40. § (8) bekezdés a) pont |
30 000 |
6 |
Biztonsági öv használata nélküli közlekedés |
A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet |
Bírság összege forintban |
Pont-szám |
A bírságolással érintett cselekmény elkövetéséért felelőssé tehető |
lakott területen |
48. § (4) bekezdés
|
15 000 |
3 |
járművezető
|
lakott területen kívül |
30 000 |
3 |
||
autóúton, autópályán |
40 000 |
5 |
A megengedett legnagyobb sebességre vonatkozó rendelkezések |
A közúti közlekedés szabályairól szóló |
Bírság összege forintban |
Pont-szám |
A bírságolással érintett cselekmény elkövetéséért felelőssé tehető |
50 km/óra sebességig |
|
|||
a) 15 km/óra felett 25 km/óráig |
14. § (1) bek. d) pont |
30 000 |
4 |
járművezető |
b) 25 km/óra felett 35 km/óráig |
14. § (1) bek. z)1. pont |
45 000 |
4 |
|
c) 35 km/óra felett 45 km/óráig |
26. § (1) és (2) bekezdés |
60 000 |
4 |
|
d) 45 km/óra felett 55 km/óráig |
39. § (1) bekezdés |
90 000 |
6 |
|
e) 55 km/óra felett 65 km/óráig |
39/A. § (2) bekezdés |
130 000 |
6 |
|
f) 65 km/óra felett 75 km/óráig |
200 000 |
8 |
||
g) 75 km/óra felett |
300 000 |
8 |
||
50 km/óra felett 100 km/óra sebességig |
|
|||
a) 15 km/óra felett 30 km/óráig |
14. § (1) bekezdés d) pont |
30 000 |
4 |
járművezető |
b) 30 km/óra felett 45 km/óráig |
26. § (1) és (2) bekezdés
|
45 000 |
4 |
|
c) 45 km/óra felett 60 km/óráig |
60 000 |
4 |
||
d) 60 km/óra felett 75 km/óráig |
90 000 |
6 |
||
e) 75 km/óra felett 90 km/óráig |
130 000 |
6 |
||
f) 90 km/óra felett 105 km/óráig |
200 000 |
8 |
||
g) 105 km/óra felett |
300 000 |
8 |
|
|
100 km/óra sebesség felett |
|
|||
a) 20 km/óra felett 35 km/óráig |
14. § (1) bek. d) pont 26. § (1) és (2) bekezdés
|
30 000 |
4 |
járművezető |
b) 35 km/óra felett 50 km/óráig |
45 000 |
4 |
||
c) 50 km/óra felett 65 km/óráig |
60 000 |
4 |
||
d) 65 km/óra felett 80 km/óráig |
90 000 |
6 |
||
e) 80 km/óra felett 95 km/óráig |
130 000 |
6 |
||
f) 95 km/óra felett 110 km/óráig |
200 000 |
8 |
||
g) 110 km/óra felett |
300 000 |
8 |
A továbbhaladás tilalmára vonatkozó rendelkezések |
A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet |
Bírság összege forintban |
|
A bírságolással érintett cselekmény elkövetéséért felelőssé tehető |
|||||
A forgalomirányító fényjelző készülék előtti megállási kötelezettség |
9. § (4) bekezdés c), d) pont |
100 000 |
8 |
járművezető |
|||||
A vasúti átjáró előtti megállásra vonatkozó rend. |
39. § (3) bekezdés b), c), e), h) pont |
100 000 |
8 |
a járművezető szervezetében a szeszes ital fogyasztásából származó alkohol tilalma („ittas vezetés") |
A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet |
|
Pont-szám |
A bírságolással érintett cselekmény elkövetéséért felelőssé tehető |
gépi meghajtású járművet vezetőnél a szeszes ital fogyasztásából származó alkohol mértéke 0,50‰ véralkohol-koncentrációt vagy a kilégzett levegőben a 0,30 mg/l-t nem haladja meg feltéve, ha az nem minősül bűncselekménynek |
4. § (1) bekezdés c) pont |
150 000 |
6 |
járművezető |
gépi meghajtású járművet vezetőnél a szeszes ital fogyasztásából származó alkohol mértéke 0,50‰ véralkohol-koncentrációnál magasabb, de 0,80‰ véralkohol-koncentrációt nem haladja meg vagy a kilégzett levegőben 0,30 mg/l-nél magasabb, de a 0,50 mg/l-t nem haladja meg feltéve, ha azok nem minősülnek bűncselekménynek |
4. § (1) bekezdés c) pont |
200 000 |
8 |
|
gépi meghajtású járművet vezetőnél a szeszes ital fogyasztásából származó alkohol mértéke a 0,80‰ véralkohol-koncentrációt vagy a kilégzett levegőben a 0,50 mg/l-t meghaladja feltéve, ha az nem minősül bűncselekménynek |
4. § (1) bekezdés c) pont |
300 000 |
8 |
Tényállás |
Pontszám |
Segítségnyújtás elmulasztása (közúti közlekedés körében) [Btk. 172. §] |
11 |
Közúti veszélyeztetés [Btk. 186. §] |
11 |
Közúti baleset okozása [Btk. 187. §] |
9 |
Járművezetés ittas vagy bódult állapotban [Btk. 188. §] |
11 |
Járművezetés tiltott átengedése [Btk. 189. §] |
11 |
Cserbenhagyás [Btk. 190. §] |
11 |
A pontrendszer hatálya alá nem tartozó egyes közigazgatási bírsággal sújtandó jogsértések
A járművel történő megállásra és várakozásra |
A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet |
Bírság összege forintban |
A várakozás tilalmára |
41. § (2) bekezdés a)- d) pont |
30 000 |
Biztonsági öv használata nélküli közlekedés |
A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet |
Bírság összege forintban |
A bírságolással érintett cselekmény elkövetéséért felelőssé tehető |
lakott területen |
48. § (4) bekezdés
|
15 000 |
utazó személy
|
lakott területen kívül |
30 000 |
||
autóúton, autópályán |
40 000 |
a járművezető szervezetében a szeszes ital fogyasztásából származó alkohol tilalma („ittas vezetés") |
A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet |
|
A bírságolással érintett cselekmény elkövetéséért felelőssé tehető |
nem gépi meghajtású járművet vezetőnél vagy hajtójánál a szeszes ital fogyasztásából származó alkohol mértéke 0,80‰ véralkohol-koncentrációt vagy a kilégzett levegőben a 0,50 mg/l-t nem haladja meg |
4. § (1) bekezdés c) pont |
30 000 |
járművezető, hajtó |
nem gépi meghajtású járművet vezetőnél vagy hajtójánál a szeszes ital fogyasztásából származó alkohol mértéke 0,80‰ véralkohol-koncentrációt vagy a kilégzett levegőben 0,50 mg/l-t meghaladja |
4. § (1) bekezdés c) pont |
60 000 |
Forrás: Baleset-megelőzés.eu
Hozzászólások