2010. január elsejétől több mint 60 ponton változnak a közúti közlekedés szabályai.
Az új szabályozás elsősorban a védtelen közlekedők - gyalogosok, kerékpárosok - biztonságát javítja.
A módosítás - a törvényhozók szerint - szemléletváltást alapoz meg a hazai közlekedésben, így a jövőben többek számára jelenthet valódi alternatívát a kerékpározás a tömegközlekedéssel vagy az autózással szemben.
Gyalogos átkelőhelyeknél
a jelenleginél sokkal körültekintőbben kell közlekedni
A jogszabály a korábbinál nyomatékosabban rögzíti, hogy a zebra felé tartó autósok csak olyan tempóban haladhatnak, hogy még az átkelőhely előtt képesek legyenek megállni.
Vasúti átjáró megközelítésére vonatkozó szabályok
A vasúti átjárók előtt kötelezően betartandó, rögzített mértékű legnagyobb sebességet általánosabb megfogalmazás váltja fel, amely fokozott óvatosságra inti a járművezetőket.
Oldal tetejéreA KRESZ módosítása a biciklis közlekedésben
bevezetnek négy sebességhatárt
Az eddigi általános 40 km/órás sebességhatár lakott területen lesz érvényes, azon kívül többek között a helyszíntől és az útviszonyoktól is függően további négy esetben vezet be eltérő sebességhatárt. Így például a sisakot viselő és utast nem szállító kerékpárosok lakott területen kívül 50km/h sebességgel is mehetnek, míg a gyalogosokkal közösen használt gyalog- és kerékpárúton legfeljebb 20 km/h sebességgel haladhatnak.
Meghatároza a "nyitott kerékpársáv" fogalmát,
a hozzá kapcsolódó burkolati jelet és jelzőtáblákat.
A „nyitott kerékpársáv" az úttesten útburkolati jellel a kerékpárok számára kijelölt forgalmi sáv, amelyet különleges esetekben egyéb járművek is használhatnak egyirányú közlekedésre. Autók akkor hajthatnak rá, ha erre előzéshez, szemből jövő jármű előli kitéréshez van szükség. Ezen túl a jobbra kanyarodáshoz is a nyitott kerékpársávot kell igénybe venniük.
Kerékpárok egyirányú utcába is behajtnak a forgalommal szemben
A módosítást követően a kerékpárosok a kiegészítő táblával jelölt egyirányú utcában kerékpársáv hiányában is a megjelölt forgalmi iránnyal szemben haladhatnak az úttest jobb széléhez húzódva.
Előre mehetnek a piros lámpánál
A módosítások azt is lehetővé teszik, hogy a forgalmi okokból álló járművek mellett a kerékpárosok jobbról előre haladjanak.
Bevezeti a kerékpáros nyom fogalmát
amely a kerékpárosok részére az úttesten történő haladásra ajánlott közös útfelület, és rögzíti a jelölésére alkalmas burkolati jel formáját. Az így megjelölt úttesten fokozottan számolni kell kerékpárosok közlekedésével.
A módosítás feloldja a kerékpárosok szoros jobbra tartási kötelezettségét.
A kanyarodó járművek vezetői számára elsőbbségadást ír elő a módosítás.
Lehetővé teszik a kerékpárutakon várakozó járművek elszállítását
Oldal tetejéreMotorosok
Sávhasználatok
Motorosok is használhatják majd a buszsávot, és ők is előremehetnek a piros lámpánál
Az új szabályozás minden sáv használatát lehetővé teszi a motorkerékpárok számára a kettőnél több sávos utakon.
A módosítás megengedi a buszsáv használatát is a kétkerekű motorkerékpárok és kétkerekű segédmotoros kerékpárok számára. A kerékpárokhoz hasonlóan a motorkerékpárosok is előre sorolhatnak az álló járművek mellett, illetve azok között.
torlódás veszélyét jelző piros keretes háromszög
engedélyezik az elektronikus jelzőtáblák használatát az autópályákon
A különösen balesetveszélyes helyeken a jelenleginél nagyobb, fényvisszaverő sárga háttéren is elhelyezhetők legyenek a közlekedési táblák.
Iskolabusz fogalma
bővítik a gyermekszállítás biztonsági követelményeit.
A táblával megkülönböztetett iskolabuszok környezetében a fel- és leszállás mindkét oldali irányjelzővel jelzett ideje alatt más járművek csak fokozott óvatossággal, lassabban közlekedhetnek.
Oldal tetejéreA rendszámok láthatóságát
Szigorúbban szabályozzák
A rendszám jól látható helyen és módon legyen elhelyezve, meglétét és állapotát indulás előtt ellenőrizni kell.
A közúti járművekkel kapcsolatos fogalmak
Segédmotoros kerékpár: a külön jogszabályban L1e járműkategóriába sorolt kétkerekű, L2e járműkategóriába sorolt háromkerekű jármű, továbbá az L6e járműkategóriába sorolt quad és mopedautó.
Quad: a külön jogszabályban
amely nyitott utasterű, kormányműve nem áttételes és a motorkerékpárok esetében szokásos kezelőszervekkel van felszerelve
A traffipaxok helyét
Közúti táblával jelzik
Tábla jelöli majd a telepített sebességellenőrző rendszerek „helyét"
Egységes sebességhatárt vezetnek be
minden közúton a 3500 kilogrammnál nem nehezebb járművek számára
Oldal tetejéreMagyar Közlöny A KRESZ jogszabály változásról
289/2009. (XII. 18.) Korm. rendelet
A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes
rendelet módosításáról
További linkek a témában:
Hozzászólások