2011. október 20. csütörtök, 16:52

 

A Volvo műszaki szakértői új kihívásokkal találták magukat szembe, hiszen az elektromos meghajtás csendessége megváltoztatja az autó hangját az autón belül és a forgalomban egyaránt. A tökéletes hang keresésében az iparág egyik legmodernebb hangtechnikai laboratóriuma segédkezik.

 

volvo-elektromos-autok-hangja

„A cél a jármű által kibocsátott zajszint finomhangolása a problémamentes, kellemes hangélmény érdekében” – nyilatkozta Peter Mertens, a Volvo Car Corporation kutatási és fejlesztési részlegének alelnöke.

Számos tesztvezetésről szóló jelentés emeli ki, hogy az elektromos üzemmód teljesen csendes. A hangtechnikai szakértő szempontjából azonban ez a hangtalanság nem teljesen helytálló.

„Ösztönösen a belső égésű motor hangját társítjuk az autóvezetésről alkotott felfogásunkhoz. Egy olyan hangszigetelő szőnyegként működik, amely eltakarja a többi hangot. A szőnyeg fellebbenésekor hirtelen számos más hangot veszünk észre” – tette hozzá Martin Spång, a Volvo Car Corporation hanglaboratóriumának munkatársa.

Változó akusztikus környezet
Amikor a hálózatról tölthető hibrid autó, amelyben hagyományos dízelmotor hajtja az első tengelyt és elektromos motor a hátsót, csak elektromos meghajtással működik, az olyan hangokat is észreveszi a vezető, mint például a gázolaj csobogása az üzemanyagtartályban. Ugyanilyen feltűnő a szél, a szivattyúk, a ventillátorok, a relék és az úttest felületén gördülő kerekek hangja is. Amikor a dízelmotor újra működésbe lép, az autónak ismét olyan a hangja, amilyennek megszoktuk. A Volvo Car Corporation szakértői az ideális, egységes hang megalkotásán dolgoznak számítógépeiken, hogy megtalálják a hálózatról tölthető hibrid Volvo V60 modellhez leginkább megfelelő hangprofilt. A kihívás lényege az, hogy valamennyi különféle hangforrást beállításák úgy, hogy az autó egységes hangot adjon ki, függetlenül az aktuálisan alkalmazott meghajtástól.

„Fontos a hagyományos és az új hangforrások közötti megfelelő egyensúly megtalálása. Egyes hangok elszigetelhetők és kiküszöbölhetők. Más esetekben beszállítóinkon múlik, hogy velünk együtt csendesebb részegységeket fejlesszenek ki. Ezenkívül az ügyfeleink is hozzá fognak szokni ahhoz, hogy az elektromos meghajtás hangja kissé eltérő. Ez részévé fog válni ezen autók személyiségének, ez lesz a vonzerejük, az ismertetőjegyük" – mondta Martin Spång.

Az iparág egyik legmodernebb hangtechnikai laboratóriuma
A Volvo Car Corporation új hangtechnikai laboratóriumát 2009-ben avatták fel, és ez az egyik legmodernebb ilyen létesítmény az autóiparban. 2500 négyzetméteres betonkamrájában olyan súlyos a csend, hogy szinte már hallható. A falakat és a mennyezetet borító hangelnyelő ékeket a visszaverődő hangok tompítására tervezték. A laboratórium teljes mértékben elszigetelt az épület többi részétől, így semmilyen háttérzaj nem szűrődhet be.

„A labor felavatásakor 17 decibeles belső zajszintet mértünk. Ez annyira csendes háttérzajszint, hogy egy ember gyomrának korgását is hallani lehetne a kamra másik részéből” – tette hozzá Martin Spång.

Összehasonlításképpen: a normál beszélgetések hangereje 60-70 dB.

Különböző felületek szimulációja
A padló kemény és sima, hogy emlékeztessen az útburkolatra, és a hangot is ugyanúgy verje vissza. A tesztautók különböző görgőkön vezethetők, amelyek eltérő felületkezelést kaptak a különféle úttípusok szimulálása érdekében.

„A jármű hangszintje szorosan kapcsolódik a luxusautó-élményhez. A csúcstechnológiájú hangtechnikai laboratórium különösen értékes most, amikor azt vizsgáljuk, milyen hatással van az elektromos meghajtás erre az alapvető hangélményre” – mondta Peter Mertens.


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER