2012. szeptember 21. péntek, 11:51

 

Az autonóm vezetés, azaz az önmagukat vezető járművek területén való megjelenés a következő hatalmas előrelépés a Volvo Car Corporation számára a világ legbiztonságosabb autóinak létrehozását célzó fejlesztőmunkában.

automata-auto

Az autonóm vezetés nagyobb szabadságot kínál a sofőröknek. Megteremti annak lehetőségét, hogy autó vezetője biztonságosan küldjön telefonjáról vagy egyéb mobil eszközéről szöveges üzeneteket vagy könyvet olvasson, miközben a gépkocsi önállóan halad. A technológia fejlesztése során a Volvo először a dugókban történő autonóm vezetésre összpontosít, hosszabb távon pedig az autópályákon haladó közúti szerelvényekre helyezi a hangsúlyt.

„Célunk, hogy vezető szerepet töltsünk be az autonóm vezetés területén azáltal, hogy túllépünk a koncepciókon és olyan úttörő technológiákat valósítunk meg, amelyek eljutnak az vásárlókhoz. Ahhoz, hogy az emberek megbízzanak az önmagukat vezető autókban, olyan megbízható funkciókat kell kialakítani, amelyek közutakon is használhatók” – mondta Marcus Rothoff, a Volvo Car Corporation vezetéstámogatási rendszerekért felelős termékfejlesztési igazgatója.

Az autonóm vezetés – amikor a jármű minimális emberi beavatkozás mellett, önállóan vezérli a kormányzást, a gyorsítást és/vagy fékezést – már ma is nagymértékben jelen van a modern közlekedésben.

volvo-jarmukovetes

„Aligha gondol bele abba bárki is, hogy olyan repülőgéppel utazik, amelyet robotpilóta irányít. Ugyanakkor ma még sokan meglehetősen forradalminak tartják az utazást egy olyan autóban, amely önmagát vezeti, miközben vezetője könyvet olvas” – tette hozzá Marcus Rothoff.

Pozitív visszajelzések az ügyfelektől
A Volvo határozott célja, hogy a felhasználói igényeknek megfelelő autókat tervezzen, és ehhez természetesen a fogyasztók autonóm autókhoz való viszonyának vizsgálata is hozzá tartozik. A közelmúltban készített tanulmányok azt mutatják, hogy a válaszadók csaknem fele kényelmesen érezné magát egy önmagát vezető gépkocsi használatakor (Accenture 2011). A 18-37 éves korcsoportba tartozó gépjárművezetők közel 50 százaléka biztosan vagy valószínűleg vásárolna olyan autót, amely képes a teljesen autonóm vezetésre (J. D. Power 2012).

Amikor a Volvo 2011-ben meghívta számos felsőkategóriás autó tulajdonosát, hogy a vállalat tesztpályáján értékeljék a fejlesztés alatt álló vezetéstámogató technológiákat, a vendégek egyike spontán a következőt jegyezte meg: „Tökéletes támogatást nyújt az autópályán való vezetéshez. Ha valami arra bátoríthatja az embert, hogy SMS-t írjon az autójában, akkor ez az.”

A kutatásból kiderült az is, hogy különösen a fiatalabb vásárlók hajlandók megfizetni az olyan technológiákat, amelyek révén az autóban is lehetségessé válik az állandó kapcsolattartás. Az autonóm vezetés biztosítaná azt a sokak által várt lehetőséget, hogy vezetés közben biztonságosan lehessen szöveges üzeneteket küldeni, frissíteni a Facebook-állapotot vagy éppen könyvet olvasni.

Fontos a fiatal vásárlók megnyerése

Stefan Jacoby, a Volvo Car Corporation elnök-vezérigazgatójának az idei monacói Automotive News Europe konferencián megtartott előadásának fő témája volt, hogy a sikeres autógyártóknak meg kell nyerniük az új nemzedékhez tartozó vásárlókat.

„A tizenévesek tőlünk, a szüleiktől és a hagyományos szemlélettől eltérően tekintenek az autókra. Míg számunkra a vezetőülés a szabadság és a mobilitás jelképe, ők az egyetlen olyan helynek látják, ahol nem lehetnek folyamatos kapcsolatban. Sokan közülük úgy gondolják, hogy a folyamatos kapcsolattartás fontosabb a jogosítványnál és az autónál” – mondta Stefan Jacoby. „Ez a szemlélet izgalmas kihívás a Volvo számára. Intelligens autókat kell terveznünk, amelyek átveszik a vezetést, miközben valami mással foglalkozunk, például SMS-t küldünk vagy a Facebookon beszélgetünk. Személyes meggyőződésem, hogy a jövő legtöbb autótulajdonosának meg sem fordul majd a fejében, hogy olyan autót vásároljon, amely nem rendelkezik az autonóm vezetés lehetőségeivel” – tette hozzá a Volvo Car Corporation elnök-vezérigazgatója.

Számos egyéb előny
Annak lehetősége, hogy a sofőr a vezetésen kívül mással is foglalkozhat, számos egyéb előnyt is kínál:
•    Az autonóm vezetéssel megelőzhetők a balesetek és a sérülések.
•    Az autonóm vezetés bizonyos esetekben akár 50 százalékkal is csökkentheti az energiafogyasztást.
•    A forgalom ritmusának javításával csökkenthető az utazási idő.

„A gépkocsi automatikus működésének biztosítása kulcsfontosságú a jövő balesetmentes autóinak megvalósításához. A jelenlegi rendszereink – az automatikus fékezés, a sávtartást segítő rendszer és az adaptív tempomat – az autonóm vezetés irányába mutató első lépéseknek tekinthetők. Most olyan technológiák felé haladunk, amelyek az eddiginél önállóbb vezetést tesznek lehetővé” – mondta Marcus Rothoff.

Autonóm vezetés forgalmi dugókban

A Volvo számos autonóm vezetési projektjének egyike egy olyan támogatási rendszer, amely forgalmi dugóban automatikusan követi az előtte haladó járművet.

„Ez jelentősen megkönnyítheti a sofőr feladatát. A fejlett technológia első generációja a lassan haladó kocsisorokban való vezetésre helyezi a hangsúlyt. Az autó az azonos sávban előtte haladó járművet követi. A helyzetet azonban mindig a vezető uralja, aki bármikor visszaveheti az irányítást” – fejtette ki Marcus Rothoff.

automata-jarmukovetes

Csatlakozás a közúti szerelvényekhez az autópályán

Az európai SARTRE (Safe Road Trains for the Environment, azaz „Biztonságos közúti szerelvények a környezetvédelemért”) projekt arra a vonzó lehetőségre összpontosított, hogy az autópályán való vezetés közben a sofőr levehesse a kezét a kormányról, a szemét pedig az útról. A Volvo egyedüli autógyártóként vett részt a 2012-ben sikeresen lezárult projektben. A kialakított SARTRE járműszerelvény egy vezető járműből és az azt követő automatikusan haladó négy gépkocsiból állt, amelyek a 90 km/órás sebességet is elérték, miközben a járművek közötti távolság egyes esetekben mindössze négy méter volt.

„A közúti szerelvények a tömegközlekedés és az autózás előnyeit egyesítik, hiszen a vezető saját autójában ülve élvezheti a közösségi közlekedéssel járó szabadságot” – mondta Erik Coelingh, a Volvo Car Corporation műszaki szakembere.

Az önmagát leparkoló autó
A Volvo további autonóm vezetési lehetőségeket is figyelembe vesz. Mit szólna, ha a repülőtér bejáratánál csak kiszállna autójából, és a jármű önállóan keresne egy szabad parkolóhelyet? Esetleg azt is élvezné, ha egy zárt területen, például egy szafari parkban, a teljesen automatikus vezetésnek köszönhetően nem a vezetésre kellene koncentrálnia, hanem az oroszlánokat fotózhatná?

„Az autonóm vezetés zárt területeken vagy közutakon való sikeres megvalósításához partneri együttműködésre van szükség a többi érintett féllel. Emellett bizonyos jogi problémákat is meg kell oldani” – mondta Marcus Rothoff. „Ugyanakkor meggyőződésünk, hogy az autonóm vezetés egy teljesen új dimenziót nyit meg a járművezetés terén. Amikor ezek a technológiák megvalósulnak, és eljutnak az ügyfelekhez, vezető szerepet szeretnénk játszani” – tette hozzá.

Szerkesztői megjegyzés a Volvo sajtóanyagához:

Ezek a fejlesztések szükségesek és jók.
Jó lenne több információ arról, hogy milyen biztonsági rendszerek, s milyen működési elv alapján fogják kivédeni a konvojból eredő baleseteket.

A konvoj vezetője kicsúszik az útról például télen, jeges úton.
A konvoj vezetője balesetet okoz vagy szenved el.
Továbbá mi történik olyankor amikor a konvoj vezetője lép ki a sorból.



  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER