Címkék: Hyundai Kona N

2021. április 27. kedd, 19:33

 

A Hyundai Motor új információkat közölt a vadonatúj KONA N-ről. A vállalat első sportos szabadidőjárműve nyolcfokozatú, olajfürdős duplakuplungos (N DCT) sebességváltóval kerül forgalomba, ami fokozott menetdinamikát és ezáltal még élvezetesebb vezethetőséget szavatol.

 


 Az N DCT a szekvenciális sebességváltók magával ragadó élményét az automata váltók kényelmével társítja.
„Az N DCT sebességváltó bevezetésével még tovább terjeszthettük az N márka élvezetes vezethetőséget biztosító filozófiáját.” – mondta Andreas-Christoph Hofmann, a Hyundai Motor Europe marketingért és termékekért felelős alelnöke. „Azáltal, hogy a sebességváltót a vadonatúj KONA N modellben alkalmaztuk, egy sor valódi nagy teljesítményű funkcióval vérteztük fel, és hamisítatlan sportos szabadidőjárművé tettük a KONA N crossovert.”

 

 


N DCT: kifejezetten sportos vezetésre fejlesztve
Az N DCT a vállalat házon belül kifejlesztett nyolcfokozatú, olajfürdős duplakuplungos 8DCT sebességváltójának továbbfejlesztett változata. Hogy az N sportmodellekben helyt álljon, a 8DCT sebességváltót robusztusabbra tervezték, így elviseli a nagyteljesítményű hajtásláncok által támasztott, jelentős igénybevételt. A 2,0 literes T-GDI benzinmotorral társítva egyedi áttételekkel nyújt optimális teljesítményt. A sebességváltó vezérlőegységét az N modellekre kalibrálták, így a gyorsabb kapcsolások mellett egy sor exkluzív menetfunkciót is lehetővé tesz.
A Hyundai N DCT technológiája az észak-amerikai és koreai piacokon megvásárolható VELOSTER N modellen debütált, majd a Hyundai N közösség értékes visszajelzéseit követően az új i30 N fedélzetén is megjelent. A vadonatúj KONA N esetében a Hyundai alapfelszerelésként kínálja az N DCT sebességváltót.

Az olajfürdős tengelykapcsoló jobb hűtést biztosít versenypálya-tempó mellett
A nedves (olajfürdős) DCT sebességváltó belső szerkezetét tekintve emlékeztet a kézi sebességváltókra: ugyanolyan jó hatásfokú teljesítmény-átvitelre és gyors váltásokra képes. A száraz tengelykapcsolós egységekkel ellentétben az olajfürdős DCT sebességváltó két elektromos olajszivattyú segítségével csökkenti a mozgó alkatrészek közötti súrlódást, és egyben hűti is a tengelykapcsolót, így a sebességváltó nagyobb forgatónyomaték átadására képes.
Az elektromos szivattyúrendszer egy nagy áteresztőképességű elektromos olajszivattyúból, valamint egy nagynyomású elektromos olajszivattyúból áll: az előbb a fogaskerekek kenéséről és a tengelykapcsoló hűtéséről gondoskodik, míg az utóbbi feladata, hogy olajjal lássa el a nyomástartályt, és fenntartsa a sebességek váltásához szükséges olajnyomást. Ez a két komponens biztosítja, hogy a nedves duplakuplungos sebességváltó minimális motorteljesítmény-veszteséggel üzemeljen, ami mellesleg kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást is eredményez.

Ennek az új, átdolgozott szivattyúrendszernek köszönhetően a Hyundai mérnökei kibővíthették az olajfürdős N DCT sebességváltó funkcionalitását. Mindez két előnnyel jár. Egyrészt a rendszer a nagyobb nyomatéktűrése jobb menetteljesítményeket tesz lehetővé, a jobb hatásfokú teljesítmény-átvitel és gyorsítóképesség pedig élvezetesebb vezethetőséget eredményez.
A fokozott menetteljesítmény mellett az N DCT sebességváltó alkalmazásával a menetdinamikai képességek is javíthatók. A hűtőolaj megbízhatóan optimális üzemi hőmérsékleten tartja a tengelykapcsolót, és ezzel akár szélsőségesen sportos vezetési stílus esetén is megakadályozza a rendszer túlmelegedését. Az N DCT egység azonban még olyan helyzetekben is finoman és stabilan működik, amikor a sebességváltó fokozott igénybevételnek van kitéve – például sűrű forgalomban vagy meredek emelkedőn.

Az N DCT további sportos vezetési funkciókat vezet be
Az N DCT olyan exkluzív sportos menetfunkciókat kínál, amelyek még örömtelibbé teszik a vezetést: ilyenek az N Power Shift, az N Grin Shift és az N Track Sense Shift váltóprogramok. Ezek a funkciók speciális váltóvezérlő program alkalmazásával fokozzák az autó képességeit.
Az N Power Shift (NPS) funkció olyankor lép működésbe, amikor az autó több mint 90%-ig nyitott pillangószeleppel gyorsít. A váltó ilyenkor felkapcsolás során megakadályozza, hogy visszaessen a forgatónyomaték, így folyamatosan maximális teljesítményt juttat a hajtott kerekekhez. A rendszer felkapcsoláskor „előre rántja” az autót, még élvezetesebbé téve a vezetést. A funkciót a kipufogóból előtőrő, jellegzetes csattanás kíséri: ezzel még sportosabb hangulattal festi alá a vezetést.
Az N Grin Shift (NGS) 20 másodpercre felszabadítja a motor és a DCT sebességváltó maximális teljesítményét. A lehető legintenzívebb gyorsítás érdekében a rendszer közvetlenül az arra leginkább alkalmas fokozatba kapcsol vissza. A funkció a kormánykeréken elhelyezett, speciális gomb megnyomásával aktiválható. Ilyenkor a műszerfalon megjelenik egy visszaszámlálás, ami jelzi, hogy hány másodpercig áll még rendelkezésre a program. A funkció használata után legalább 40 másodpercnek kell eltelnie, mielőtt a vezető ismét aktiválhatja azt. A vezető egyetlen gombot megnyomva maradéktalanul kiaknázhatja a motorban rejlő potenciált, ami hasznos, ha például a köridejét szeretné javítani, de a funkció előzéskor, vagy autópályára való felhajtás során is kapóra jöhet.


Végezetül az N Track Sense Shift (NTS) funkció versenypálya-használatra optimalizálja az adaptív váltóvezérlést, így a vezető a kormányzásra összpontosíthat. A rendszer felismeri, ha a versenypályán uralkodó körülmények támogatják a sportos vezetést, és ilyenkor automatikusan működésbe lép. A motorsportból nyert adatokat a vezető viselkedésével összevetve a rendszer úgy határozza meg a megfelelő fokozatot és a váltás időpontját, hogy a profi autóversenyzők képességeihez mérhető, optimális teljesítményt nyújtson.
Ezen speciális N funkciók mellett az N Grin Control vezérlőrendszer további öt üzemmódot (normál, öko, sport, N és egyedi) kínál.

A hagyományos automata sebességváltóktól eltérően a Hyundai N DCT esetében kikapcsolható a kúszó funkció. Ebben az esetben az autó akkor sem indul el automatikusan, ha a vezető D-be kapcsolt sebességváltó mellett felengedi a fékpedált. Egyéni ízléstől függően ez az eredetileg versenypályára kifejlesztett funkció kényelmesebbé is teheti a vezetést. A kúszás az N egyedi beállításokon belül kapcsolható be, illetve ki.
A vadonatúj KONA N szabadidőjármű N DCT sebességváltója a kormányon elhelyezett fülek vagy a váltókar segítségével tényleges kézi üzemmódban is használható. A vezérlő szoftver ilyen helyzetben megakadályozza, hogy a fordulatszámhatárt elérve a sebességváltó automatikusan felkapcsoljon. Így a vezető a teljes körű manuális vezérlés révén a legmagasabb fordulatszámon tarthatja a motort, amennyiben még sportosabb vezetési élményre vágyik.


Az N DCT mindenre kiterjedő tesztprogramon esett át
Az N DCT sebességváltóval a fejlesztés során csak a tartóssági vizsgálatok céljából mintegy 1350 kört tettek meg a Nordschleifén, a Nürburgring legendás nagy körén. Az olajfürdős DCT sebességváltót maximális tartósságra tervezték, hogy ellenálljon a nagyteljesítményű sportautókra váró, extrém igénybevételnek.
Az ikonikus Nürburgringet a világ egyik legtechnikásabb versenypályájaként tartják számon. A 73 kanyarral tűzdelt, 20,8 kilométeres versenypálya motorsport-létesítményként is működik, és ilyen minőségében otthont ad a Hyundai Motor saját tesztközpontjának. A Hyundai Motor itt végzi gyorsított tartóssági vizsgálatait. A teszteken részt vevő járművek legalább 480 kört (10 ezer kilométert) tesznek meg a Nürburgringen, száraz és nedves aszfalton egyaránt. Ezzel mindössze öt-hat hét leforgása alatt szimulálható akár 180 000 kilométernyi, kíméletlen igénybevétel. A folyamatosan váltakozó intenzív gyorsítás, kemény lassítás és extrém kanyarvétel teljesítőképességük határára juttatja az autókat, míg a különböző útfelületek és a változó kerékdőlés a legkedvezőtlenebb körülmények között is maximális teljesítményt biztosítanak.


KONA N: 280 lóerős sportos szabadidőjármű N DCT sebességváltóval
A N DCT sebességváltóval szerelt, vadonatúj KONA N a Hyundai nagy teljesítményű, motorsport-ihletésű típusait tömörítő N modellcsalád legújabb tagjaként lép színre. A modell a Hyundai N modellek által kínált, kompromisszumot nem ismerő vezetési élményt a szabadidőjárművek kényelmével és praktikumával társítja. A sportos vezetés kedvelőit 280 lóerős, 2,0 literes TGDI motorjával kápráztatja el. Az erőforrás lapos teljesítménygörbével rendelkezik, ami közepes és magas fordulatszámokon extra teljesítmény- és nyomatékkifejtést eredményez. A nagyobb forgatónyomaték révén a mindennapi forgalmi helyzetekben jobban kiaknázhatók a motor erőtartalékai. Az új teljesítmény-karakterisztika a közepes és felső fordulatszám-tartományban jobb gyorsítóképességet eredményez, a motor a legváltozatosabb hőmérsékleti viszonyok között képes kiszámíthatóan nagy teljesítményt biztosítani.
További részletek hamarosan.
Üzemanyag-fogyasztás és CO2-kibocsátás
A modell hivatalos üzemanyag-fogyasztási és CO2-kibocsátási értékeit még nem határozták meg.


 

 


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER