2011. április 12. kedd, 14:23

 

Négy évtized után a MINI visszatér a nemzetközi ralisportba: a márka 2011-ben a MINI Countryman alapjaira épített MINI John Cooper Works WRC modellel versenyez a Rally Világbajnokságban (FIA WRC).

mini wrc

Az új autó és a csapat a MINI oxfordi gyárában mutatkozott be április 11-én, a riválisaival pedig először a május 5-e és 8-a közötti olasz rallyn (Rally d’Italia) találkozik, Szardínia szigetén. A csapat ezen felül további öt WRC futamon vesz részt.

A gyári csapat ebben az idényben néhány kiválasztott versenyen indul el, aminek célja a tapasztalatok gyűjtése a 2012-es, teljes szezonra. A BMW Motorsport által továbbfejlesztett gyári 1,6 literes erőforrással szerelt autót a számos WRC bajnoki címet szerzett Prodrive építette át a FIA Super2000 szabályoknak megfelelően.

A MINI WRC csapata idén két tapasztalt versenyzővel kezdi meg szereplését a bajnokságban. A brit Kris Meeke és navigátora, Paul Nagle a 2009-es Nemzetközi Rally Bajnokságon (IRC) megnyerésével bizonyították kivételes tehetségüket, a csapat másik pilótája pedig a spanyol Daniel „Dani” Sordo, aki új navigátorával, Carlos del Barrio-val együtt sok év WRC-s tapasztalatával rendelkezik. Sordo 84 indulásból 29 dobogós helyezést szerzett.

Carlos-del-Barrio-Dani-Sordo-Kris-Meeke-Paul-Nagle

Ian Robertson, a BMW AG igazgatótanácsának értékesítésért és marketingért felelős tagja szerint a WRC küzdelmei remek lehetőséget kínálnak a MINI márka sportos mentalitásának bemutatására: „A motorsportban rendkívül fontos szerep jut a tapasztalatoknak. Ezért határoztunk úgy, hogy a 2011-es szezont a felkészülésre, és az autó tökéletesítésére fordítjuk, valamint igyekszünk annyit tanulni, amennyit csak lehet e rövid idő alatt. Az új szabályok azt jelentik, hogy minden eddiginél könnyebb lehet új csatlakozóként a csúcsra kerülni, mivel minden csapatnak újra kell gondolnia az autóját” – mondta el Robertson.

A rally egyáltalán nem új terület a MINI számára, mivel a múlt század közepén ez a sport meghatározó szerepet játszott a márka életében. A Mini Cooper S három Monte Carlo Rally győzelmével a ’60-as évek legendás versenyautója volt. A kisautó ezen felül az Európai Rally Bajnokságon is számos elismerést szerzett magának.

A MINI WRC csapat már kilométerek ezreit tette meg az új autóval az intenzív fejlesztési program keretein belül, készülve a májusi bemutatkozásra az Olasz Rally futamon. A hivatalos csapatbemutató április 11-én, az oxfordi MINI gyárban lesz. 

A Prodrive-ról
A gyári csapat egy a motorsportok terén tapasztalt vállalatot választott partneréül az autó sikeres felkészítésére, a David Richards által alapított Prodrive-ot. A tulajdonos lelkesen nyilatkozott a projektről: „Számomra a MINI kultuszmárka, amely korábbi szereplésével maradandó nyomot hagyott a rallytörténelemben. Nagyon boldogok vagyunk, hogy cégünk támogathatja a MINI visszatérését a rallyba. 2011-re a tapasztalatgyűjtést tűztük ki fő célként, hogy versenyképes autót fejleszthessünk a 2012-es szezonra. Hosszú távon világos a célunk: a MINI ismét nyerje meg a bajnokságot!” – mondta el az alapító.

A Prodrive-ot 1984-ben alapították és mára vezető vállalatnak számít a motorsportok terén. A jelenleg 500 főt alkalmazó cég központja Banbury-ben (Egyesült Királyság) található. A Prodrive összesen 6 WRC bajnoki címet, 5 brit túraautó bajnoki címet és 3 Le Mans-i 24 órás kategóriagyőzelmet tudhat magáénak.

mini-wrc-visszateres

A MINI Countryman-ről
A MINI Countryman a MINI család legújabb, és egyben első négykerék-meghajtású tagja, így ideális alap egy rallyautó építéséhez. A zászlóshajó modell, a MINI Cooper S Countryman 1,6 literes, négyhengeres benzinmotorja twin-scroll turbófeltöltésnek, direkt befecskendezésének és változtatható szelepvezérlésének köszönhetően kategóriájában kiemelkedő teljesítmény leadására képes, kedvező fogyasztás mellett. Az erőforrás maximális teljesítménye 135 KW/184 LE, amivel a szériagyártású MINI Cooper S Countryman 7,6 másodperc alatt éri el álló helyzetből a 100 km/órás sebességet. 
A MINI Countryman modell a MINI család első állandó összkerékhajtással is rendelhető modellje. Az elektrohidraulikus szabályzású központi differenciálművel kialakított MINI ALL4 rendszer fokozatmentesen osztja el a motor forgatónyomatékát az első és a hátsó tengely között.


A MINI John Cooper Works WRC modell meghajtását a BMW Motorsport által felkészített 1,6 literes, négyhengeres, duplaturbós motor adja.  A gyári motorból továbbfejlesztett motort a BMW Motorsport több FIA Super2000 szabályzatot használó kategóriában tervezi használni. A nyomatékot egy Xtrac 6-sebességes, szekvenciális versenyváltó továbbítja a kerekek felé. A rally követelményeinek megfelelően a MINI Countryman karosszériáját a Prodrive által fejlesztett, könnyített bukócsővel szerelték fel, amely megfelel a FIA biztonsági elvárásainak.

MINI John Cooper Works WRC - műszaki adatok

Méretek:
Hosszúság: 4.110 mm
Szélesség: 1.820 mm
Súly: 1.200 kg (FIA minimális súly)
Motor:
„MINI powered by BMW Motorsport”
1.600 cm3, négyhengeres, direkt befecskendezéses benzinmotor
Garrett turbófeltöltő – maximális turbónyomás 2,5 bar
Erőátvitel:
Folyamatos négykerék-meghajtás
Sebességváltó: Xtrac 6-sebességes, szekvenciális kapcsolású
AP Racing szinterezett, kétlemezes tengelykapcsoló
Önzáró differenciálmű
Kormánymű:
Hidraulikus rásegítéssel ellátott
Karosszéria:
MINI Countryman karosszéria Prodrive bukócsövezéssel
Felfüggesztés:
Prodrive Öhlins Macpherson, 3 fokozatban állítható lengécsillapítóval
Kerekek/gumik:
ATS felnik Michelin gumikkal
Kavics: 15”
Aszfalt: 18”
Fékek:
AP Racing
Kavics:
Négydugattyús, 300 mm
Aszfalt:
Négydugattyús, 350 mm
Castrol fékfolyadék (SFX)
Ülések:
Sparco versenyülések és biztonsági öv rendszerek

mini-wrc-team

Kris Meeke
Született: 1979. július 2. Dungannon, Észak-Írország
Nemzetiség: Brit
Jelenlegi lakhely: County Tyrone, Egyesült Királyság
Családi állapot: Nőtlen
Navigátor: Paul Nagle

Versenyzői tapasztalat:

2000 – Peugeot tehetségkutató verseny – 1. helyezés
2001 – Peugeot Super 106 Kupa
2002 – Brit Junior Rally Bajnokság – 1. helyezés
2003 – Brit Junior Rally Bajnokság – 1. helyezés; Super 1600 Bajnokság 11. helyezés
2004 – FIA J-WRC, Super 1600 – 7. helyezés
2005 – FIA J-WRC, Super 1600 – 3. helyezés; FIA WRC Wales Rally – 10. helyezés
2007 – Ír aszfalt bajnokság 1. helyezés; indulás több WRC futamon
2008 – Ír aszfalt bajnokság 1. helyezés
2009 – Nemzetközi Rally Bajnokság (IRC) – 1. helyezés
2010 – Nemzetközi Rally Bajnokság (IRC) – 3. helyezés

Daniel „Dani” Sordo

Született: 1983. május 2. Torrelavega, Cantabria, Spanyolország
Nemzetiség: Spanyol
Jelenlegi lakhely: Puente San Miquel, Spanyolország
Családi állapot: Nőtlen
Navigátor: Carlos del Barrio

Versenyzői tapasztalat:
2003 – Spanyol Junior Rally bajnok
2004 – FIA P-WRC, spanyol junior bajnok
2005 – FIA J-WRC bajnok; spanyol bajnok
2006 – FIA WRC – 5. helyezés; 4 dobogós hely
2007 – FIA WRC – 4. helyezés; 7 dobogós hely
2008 – FIA WRC – 3. helyezés; 6 dobogós hely
2009 – FIA WRC – 3. helyezés; 7 dobogós hely
2010 – FIA WRC – 5. helyezés; 5 dobogós hely

FIA WRC statisztikák:
Első WRC futam: 2003, Katalán Rally
WRC futam indulások: 84
Dobogós helyek: 29
Szakaszgyőzelmek: 102
Összes megszerzett pont: 393


FIA WRC versenynaptár, 2011


2011. február 10-13.: Svéd Rally
2011. március 3-5.: Mexikói Rally
2011. március 24-26.: Portugál Rally
2011. április 14-16.:    Jordán Rally
2011. május 5-8.: Olasz Rally*
2011. május 26-29.: Argentin Rally
2011. június 16-19.:    Görög Rally
2011. július 28-31.:    Finn Rally*
2011. augusztus 18-21.: Német Rally*
2011. szeptember 8-11.: Ausztrál Rally
2011. szeptember 29-október 2.: Francia Rally*
2011. október 20-23.: Spanyol Rally*
2011. november 10-13.: Brit Rally*

*Tervezett MINI WRC részvétel



  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER