2010. november 08. hétfő, 13:37

 

Miért buktak Turánék a spanyol rallyn

Turán Frigyes és Zsiros Gábor megkapta a belsőkamerás felvételt, amely pályafutása legnagyobb esését rögzítette, s amelyből (a külső felvételekkel összevetve) már levonhatott néhány következtetést.

 

Turan Ford WRC

A páros egy gyári csapat támogatását elvező Ford Focus WRC-vel száguldott összetettben a hetedik helyen a rali-világbajnokság katalán futamán. A záró nap első szakaszán nagy sebességgel lerepült az útról, alaposan összetört, majd kigyulladt.

A versenyzők szerencsére megúszták kisebb sérülésekkel, agyrázkódással, zúzódással, Turán Frici pedig kulcscsonttöréssel, amit a múlt héten meg is műtöttek.

„A kulcscsont végét megfúrták és beleütöttek egy három milliméter vastag szeget a csont teljes hosszában, amivel rögzítették a törött részt. Így gyorsabban gyógyul és nem fáj, köszönhetően Popik Ervin doktornak” - mondta Turán Frici, aki rögtön ezután már a bukás tanulságairól mesélt.

„Eredetileg úgy tűnt, nincs hangja a felvételnek, de kiderült, hogy mégis van, ráadásul jól hallható. Megnéztük egyszer, kétszer, sokszor és az derült ki számunkra, hogy egyikünk sem hibázott, vagy ha úgy tetszik, mind a ketten hibáztunk. Tudom, ez talán most furcsán hangzik, mégis így van. Zsiros Gabi azt adta vissza, amit a pályabejáráskor felírtunk, én pedig mindent úgy csináltam, ahogy ő mondta. Csakhogy rosszul írtuk fel azt a kanyart. Pontosabban én rosszul mondtam. Az autó aszfalton iszonyatosan felgyorsult, s a húsz méter, amit beírtunk az itinerbe, a verseny alatt eltűnt. Mire kimondta és hozzátette a következő információt hogy „sima jobb, középen fékes”, már késő volt. Fékezve kellett volna a kanyarba érkezni, hogy a következő jobb háromba be tudjunk fordulni, de nem tudtunk...”

turan osszetort ford


A belsőkamerás felvételről az látszik, hogy amikor Frici fékezni kezd, szinte eltűnik mellettük a kanyar – egyértelmű volt, hogy esélyük sincs befordulni. Frici próbált még fékezni, meghúzta a kéziféket, majd balra még belekormányozott egy kicsit, hogy egyenesen repüljenek le az útról, ne boruljanak fel nagy tempónál és essen le a szakadék aljára, mint mondjuk Jari-Matti Latvala. Tudat alatti mozdulat volt, de jól jött, mert így mindketten megúszták kisebb sérülésekkel.

„Az emlékezetemben továbbra is vannak fehér foltok. Az még megvan, hogy fékezek, belekormányozok, de azután az a legközelebbi emlékem, hogy Zsuzsi a feleségem és a barátok bejönnek a kórházba. A köztes két-három óra kimaradt. Pedig végig észnél voltam, hívtam a mérnököt, a feleségemet, beszéltem az orvossal, sőt, még a kocsi eloltásában is segédkeztem. Az doktor azt mondta, nem is kell erőltetni, mert a szervezetem így védekezik a trauma ellen” - mondta Frici.

Ami a belső kamerás felvételt illeti, az is csak addig van meg, amíg Frici emlékei, vagyis addig, amikor meghúzza a kéziféket és ráesnek az autó bal elejével a támfalra. Akkor a kamerából kiszakadt a vezeték, s az utolsó kép az, hogy Zsiros Gabi a csuklója fölött megfogja pilótája alkarját. Akkor már zuhantak lefelé.

„Elég megható kép ez számunkra, mert azt tükrözi, milyen jó barátságban vagyunk amellett, hogy együtt versenyzünk. Közös a felelősség, közösek a hibák és az élmény is közös. A bukás pedig benne van a raliban. Az a lényeg, hogy túl vagyunk rajta” - mondta Turán Frici, aki azt is elárulta, már napok óta azt tervezik, mikor tudnának a lehető leghamarabb újra autóba ülni, tesztelni. Az év végi versenyek közül legalább az egyiken szeretnének rajthoz állni, mert az is nyilvánvalóvá vált számukra, hogy több tapasztalattal a hátuk mögött talán nem került volna homokszem a gépezetbe...


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER