A citroën bemutatja az egyedülállóan stílusos c4 x-et és elektromos változatát, az ë-c4 x-et.
A modell azokat a vásárlókat célozza meg, akik a középkategória középmezőnyébe tartozó ferdehátúak és suv-k helyett más vonzó alternatívát keresnek.
A citroën c5 x-hez hasonlóan az ë-c4 x és a c4 x stílusa szakít a kompakt karosszériaváltozatoknál megszokott megoldásokkal, és az ügyfeleknek valami egészen újszerűt és különlegeset kínál: egy olyan designt, mely a fastbackek elegáns sziluettjét egy suv modern fellépésével, valamint a négyajtósok időtlen stílusával és helykínálatával ötvözi.
„nagy örömünkre szolgál, hogy ezeket az új modelleket is felvehetjük a kínálatunkba. Az ë-c4 x és a c4 x várhatóan jelentősen hozzájárul majd a márkaépítéshez és a nemzetközi értékesítések növekedéséhez európában és a közel-keleti régióban egyaránt – nyilatkozta vincent cobée, a citroën vezérigazgatója. – sok ügyfelünk jelezte, hogy a nagyobb kompakt autók szegmensében olyannyira elterjedt ferdehátúak és suv-k helyett valamilyen megfizethető, környezetbarát és stílusos alternatívát szeretne. A most bevezetett modellel igyekeztünk minél jobban megfelelni ezeknek az elvárásoknak: egy különböző sziluetteket ötvöző, különleges, jövőbe mutató autót terveztünk, mely a citroëntől elvárt minden kényelmet, technológiát, biztonságot és értéket magában hordozza, ugyanakkor kivételes helykínálat és sokoldalúság jellemzi, és a nulla kibocsátással járó, tisztán elektromos meghajtás előnyeit is magáénak tudja.”
A c4 x és a tisztán elektromos ë-c4 x tulajdonosai ezen kívül az újgenerációs mycitroën drive plus infotainment kommunikációs felület előnyeit is élvezhetik. A komplett csomag középpontjában a konnektivitás és a kapcsolódási szolgáltatások állnak.
Az energetikai átállást komolyan vevő citroën merész lépésre szánta el magát: az elektromos járművek szempontjából kiforrottabb európai piac egy nagy részén csak a tisztán elektromos ë-c4 x-et forgalmazza majd. A 100 kw-os, 360 km hatótávolságú (wltp) ë-c4 x a középkategóriás személygépkocsik között az egyetlen olyan tisztán elektromos hajtású autó, mely design, kényelem és helykínálat ilyen vonzó elegyét képes nyújtani. A méretes (510 l) csomagtartóval ellátott modell nemcsak az aktív életet élő családok barátja, de a mindennapi városi közlekedés során a céges ügyfelek ideális társa is egyben, legyen szó magán- vagy hivatásos vezetőkről.
Azok az ügyfelek, akik inkább hagyományos belső égésű járművet szeretnének, a nemzetközi piacokon, illetve egyes európai országokban valamelyik puretech benzinmotort vagy a bluehdi dízelmotort is választhatják, amelyek szintén bizonyítottan kiváló teljesítményűek.
Az ë-c4 x és a c4 x új változatait az összes piacra kizárólag európában – a madrid melletti villaverde-i stellantis-gyárban – gyártják majd. Az értékesítés 2022 végén fokozatosan indul.
Különleges, egyedi karakter
Az új c4 x és ë-c4 x rendhagyó stílusával és koncepciójával egyértelműen a legújabb generációs citroënek közé tartozik. Mindkét modell valami újat, frisset és egyedit kínál azoknak az ügyfeleknek, akik a piacot elárasztó rengeteg ferdehátú és suv helyett egy elegánsabb alternatívát keresnek.
„az ë-c4 x és a c4 x kilóg a sorból: elöl megmaradtak a citroën modellek jellegzetes idomai és formanyelve, de az autót körbejárva látszik, hogy a sziluettjük nagyon más, sokkal dinamikusabb és vonzóbb — nyilatkozta pierre leclercq, a citroën formatervezési igazgatója. — hosszabb autót szerettünk volna, ami nagyobb kényelmet biztosít a hátsó utasok számára, és nagy csomagteret, hogy a hagyományosabb csomagtartót kedvelő ügyfelek, valamint a magánbérleti piacon tevékenykedők igényeit is ki tudjuk elégíteni, anélkül, hogy a hátsó rész ormótlannak vagy csúnyának hatna. Ezért minden egyes elemet a lehető legmesszebbre toltunk, hogy a fastback tetővonal minél természetesebben folytatódjon a csomagtérajtóban, majd a szoborszerűen megmunkált hátsó részen át le egészen a lökhárítóig. Az autó hosszúságát ellensúlyozandó mindez nagyobb hasmagassággal és speciális védőelemekkel párosul, amitől az a benyomásunk, hogy a jármű szinte ugrásra kész.”
A 4600 mm hosszú ë-c4 x, illetve c4 x tökéletesen illeszkedik a modellválasztékba, helyük a 4360 mm hosszú ferdehátú c4 és a 4800 mm-es c5 x között van. A tengelytáv (2,67 m) megegyezik a c4-ével (mindkét modell a cmp platformra épült).
Oldalról nézve a szélvédő tetejétől a csomagtérajtó felső részéig húzódó dinamikus tetővonal határozott fastback sziluettet rajzol ki, melynek köze nincs a magasabb építésű crossover járművek sokszor kissé esetlen megjelenéséhez. A hátsó túlnyúlás ügyesen leplezi a méretes (510 l) csomagtartóhoz szükséges hosszúságot. Ahogyan azt a 0,29-es légellenállási együttható (cx) is jelzi, a letisztult fastback tetővonal hatására a jármű aerodinamikai jellemzői is kiválóak. Ez a hatótávolságban és az energiahatékonyságban is megmutatkozik: az elektromos ë-c4 x 360 km megtételére képes (wltp szerinti hatótáv).
A hátsó lökhárítóra csukódó csomagtérajtó vonalvezetése rendkívül letisztult: a hátsó rész jellegzetes finom „redői” és a középen elhelyezett citroën felirat fölött egy diszkrét spoilerben végződik. Maga az ajtótábla enyhén a jármű eleje felé lejt, ami fokozza a hátsó design lenyűgöző hatását és az energikus megjelenést.
Hátul az első fényszórókkal rokon, jellegzetes új led-es hátsó lámpákat találunk. A csomagtérajtó két oldalán elhelyezett lámpatestek a beszögellésekben és az autó oldalán is követik a sajátos formákat. A hátsó ajtó előtt egy nyíl alakban végződnek, amitől még dinamikusabb lesz a sziluett.
A csomagtérnyílás alatt a művészien formált hátsó lökhárító alsó szegélye a védelem és a tartósság érdekében matt fekete kivitelt kapott. A fényes fekete betétek kontrasztosabb és elegánsabb megjelenést biztosítanak.
A 690 mm átmérőjű nagy kerekek és a rövid első túlnyúlás magasabb felépítést és ezáltal magasabb vezetési pozíciót eredményezett, ami magabiztosabbá teszi a járművezetőt. A mattfekete kerékdobvédők és az alsó karosszériaelemeket borító, színfoltokkal tarkított airbump® betétek tovább erősítik a jármű robusztus jellegét és a biztonságérzetet.
Az ismerős orr-rész a citroënek lekerekített formáit követi. A magas, vízszintes motorháztetőt helyenként bemélyedések tarkítják, a jellegzetes krómozott márkajel szárai pedig egészen a karosszéria széléig, a két szinten elhelyezett első fényszórókig húzódnak. A világítótesteknél alkalmazott citroën led vision technológia a jármű high-tech jellegét erősíti, és maximális láthatóságot biztosít.
Az első lökhárító mattfekete alsó szegélye az oldalsó és hátsó védőelemekkel mutat rokonságot, a légbeömlő rácsokon pedig a 19-19 tanulmányautón bevezetett és a legutóbbi modelleken is előforduló, nagy méretű márkajelminta tűnik fel. A hatszögletű alsó hűtőrácsot jellegzetes körvonalú ködfényszórók fogják közre.
Korszerű kapcsolódási technológiák a digitális mindennapokhoz
Az új ë-c4 x és c4 x kínálatában is megtalálható a citroën c5 x-en bevezetett legújabb citroën infotainment kommunikációs felület.
My citroën drive plus
Ez a rendkívül intuitív új interfész egy 10” hd képernyőn kommunikál, és widgetek segítségével teljes egészében személyre szabható. Az érintőképernyős okostelefonok és tabletek révén népszerűvé vált widgeteknek köszönhetően a különböző alkalmazások, illetve tartalmak pillanatok alatt megjeleníthetők a gépjármű érintőképernyőjén.
Az új interfész a természetes beszédet is felismerő hangvezérlő funkcióval rendelkezik. A „hello, citroën” vezényszóra bekapcsoló digitális személyi asszisztens azonnal megérti az utasításokat, válaszol a kérdésekre és végrehajtja a parancsokat. A rendszer 20 nyelven ért, vizuális visszajelzésekkel szolgál, és a különböző fedélzeti rendszerekhez – légkondicionáló, audiorendszerek, telefon és csatlakoztatott hangszolgáltatások – intézett sokféle parancsra reagál.
A fejlett profilkezelésnek (advanced profile management) köszönhetően a rendszer akár 8 felhasználói profil tárolására is képes. Ezek mindegyike két okostelefonhoz társítható, melyeket a rendszer a gépjárműben való észlelésüket követően azonnal azonosít. A tomtom valós idejű térképfrissítési szolgáltatásának köszönhetően a navigációs térképadatbázis havonta automatikusan frissül, a rendszer így mindig naprakész, és a legfrissebb információkkal szolgál a vezető számára. A szolgáltatás három éven keresztül ingyen elérhető.
A gépjárműben a telefonok és tabletek egyszerű töltése érdekében akár négy usb-csatlakozó is lehet: ebből kettő a középkonzol alsó részén, kettő pedig mögötte található, hogy a hátsó utasok is könnyen hozzájuk férjenek. Minden esetben egy usb-a és egy usb-c típusú aljzat van beszerelve.
Kapcsolódási szolgáltatások
A nagyobb kényelem és biztonság érdekében a my citroën drive plus interfészhez egy citroën connect szolgáltatáscsomag tartozik:
My citroën: a vezető ezzel az okostelefonjára letöltött alkalmazással tud kapcsolatot tartani a gépkocsijával. Az ë-c4 x esetében például ellenőrizheti az akkumulátor töltésszintjét és a rendelkezésre álló hatótávot, beprogramozhatja és felügyelheti a gépjármű töltését, vagy előzetesen befűtheti, illetve a kívánt hőmérsékletűre hűtheti az utasteret.
My citroën assist: nagy megnyugvást jelent az előfizetést nem igénylő, éjjel-nappal ingyenesen igénybe vehető, helyzetbeméréssel egybekötött assistance és sürgősségi segélyhívó szolgáltatás. A légzsákok felfúvódásával járó baleset esetén a my citroën assist automatikusan értesítést küld a legközelebbi segélyszolgálatnak, hogy az haladéktalanul segítséget küldhessen. A rendszer a piros „sos” gombbal manuálisan is bekapcsolható. Sőt a citroën is felhívhatja a járművezetőt, ha műszaki riasztást észlel, vagy ha karbantartásra van szükség. Meghibásodás esetén pedig a fekete gomb megnyomásával lehet assistance, illetve autómentő szolgáltatást kérni.
My citroën drive: a tomtom traffic szolgáltatáson keresztül valós idejű forgalmi információkkal szolgál, tájékoztat a közelben található szolgáltatóegységekről, a várható időjárásról vagy a töltőállomások és parkolók elhelyezkedéséről, illetve árairól. A vezetők a veszélyes területekre vonatkozó vizuális és hangfigyelmeztetésekért is hálásak lesznek. Az új ë c4 x esetében a rendszer további funkciókkal bővült: segít beazonosítani az elektromos töltőpontokat, megtervezi az utazásokat, és a töltésszint függvényében megjeleníti a térképen a még megtehető utat.
My citroën play: lehetővé teszi a járművezetők és az utasok számára, hogy felesleges kockázatok nélkül élvezhessék kedvenc okostelefonos alkalmazásaikat. A szolgáltatás vezeték nélküli csatlakozási lehetőséget kínál, és kompatibilis az apple carplay (beleértve a siri hangvezérlést is) és az android auto rendszerrel. A kompatibilis alkalmazások közvetlenül a központi vezérlőfelület képernyőjén jelennek meg, így biztonságosan hozzáférhetők, hiszen használat közben végig az úton tarthatjuk a szemünket.
Kényelem, kifinomultság, térélmény
A citroën ë-c4 x és c4 x fedélzetén a vezető és utasai páratlan kényelemben, nyugalomban és térélményben részesülhetnek a citroën advanced comfort programnak köszönhetően.
Különösen a hátsó utasok fogják érezni ennek előnyeit, a második üléssorban ugyanis – a kategóriában ritkaságnak számító – 198 mm-es térdhely és kényelmesebb (27 fokos) háttámladőlésszög várja őket. Az 1800 mm-es külső szélesség lehetővé teszi, hogy három ember kényelmesen elférjen egymás mellett (vállszélesség: 1366 mm, könyökszélesség: 1440 mm).
„a hátul utazók kényelme és a csomagtér különösen fontos egy olyan jármű esetében, amely a hagyományos négyajtós autók és a magasabb kategóriás kupék közötti űrt hivatott betölteni. Ez az autó határozottan megfelel ezeknek az elvárásoknak. Úgy gondoljuk, hogy az ügyfelek érdekesnek és különlegesnek fogják találni, mivel elegáns, jellegzetes és méltón képviseli a citroën márka örökségét. A legkellemesebb meglepetést azonban a hátsó ülések kényelme tartogatja: a kategóriájában legtágasabb térdtér, a kimagasló fejtér és a kiváló elülső és oldalirányú kilátás, amelyek mind az advanced comfort programunk kulcsfontosságú elemei" – büszkélkedik laurence hansen, a citroën márka termékfejlesztési és stratégiai igazgatója.
Tágas csomagtartó
A citroën c4 x és ë-c4 x egyedi kialakításának köszönhetően a tervezőcsapat lenyűgöző méretű, extra tágas csomagtartót alakított ki, 510 liternyi hasznos térrel. Ezt a kialakítást, amely a hátul ülőkben erősíti a „limuzin" érzést, különösen nagyra fogják értékelni az üzleti ügyfelek, illetve az autóbérleti vagy sofőrszolgálatot kínáló flották, amelyeknek az utasfülkétől elkülönített helyre van szükségük a csomagok számára.
Míg a tető töretlenül ível elölről hátrafelé, a hátsó szélvédő alatti zsanérok lehetővé teszik, hogy a hátsó ajtó szélesre és magasra nyitható, s ezáltal könnyen hozzáférhető legyen. A csomagtér sík padlója a kerékjárati ívek között eléri az 1010 mm szélességet, és 1079 mm hosszú. A nagyméretű bőröndöket és egyéb csomagokat a földtől alig 745 mm-re felemelve rakodhatjuk a csomagtérbe, a kivételükkor pedig csak 164 mm-re kell felemelni őket a csomagtér padlósíkjától. A csomagtérbe rakható tárgyak magassága 445 mm lehet (ennyi hely van a csomagtérküszöb felső pereme és a csomagtérnyílás teteje között), a kalaptartó polc alatt pedig bőséges, 565 mm magas hely áll rendelkezésre.
A csomagtérnyílás szélessége is figyelemre méltó: a küszöb felett 200 mm-rel 875 mm, a csomagtérfedél lengőcsuklós zsanérjai között pedig már eléri a 885 mm-t is.
A csomagtartó padlója alatt kialakított plusz tároló lehetővé teszi további tárgyak szállítását, az ë-c4 x-ben pedig a töltőkábel(ek) korrekt elhelyezését. A hátsó ülések háttámlái is teljesen előre hajthatók a szállítási kapacitás még tovább növeléséhez, a felhajtható könyöktámaszban található „síalagút" pedig lehetővé teszi különösen hosszú tárgyak szállítását úgy, hogy azok akár az utastérbe is benyúlhatnak.
A citroën „advanced comfort” kényelmi programja
A citroën ë-c4 x és c4 x fedélzetén a vezető és utasai rendkívül kényelmes, stresszmentes és megnyugtató élményre számíthatnak a citroën advanced comfort programnak köszönhetően, amely átgondolt és észszerű megoldásokkal gondoskodik az összes utas lehető legjobb közérzetéről. A program az autózás élményének minden elemére kiterjed, a vezetési kényelemtől kezdve, amelynek célja a volán mögötti élet megkönnyítése, az utastér és a tárolórekeszek könnyű elérését szolgáló utazási komforton át a kezelési kényelemig, amely egyszerűvé és intuitívvá teszi a jármű technológiai lehetőségeinek és funkcióinak használatát. A program ugyanakkor a vezető és utasai lelki világáról sem feledkezik meg: igyekszik mindenki számára nyugodt és pihentető légkört teremteni.
A c4 x és ë-c4 x modellekben a kizárólag a citroën márka kínálatában szereplő advanced comfort ülések teszik teljessé a citroën advanced comfort élményét. A jókora méretű, öblös ülések speciális, 15 mm-es megerősített habszivacs réteggel vannak ellátva, és a vizuális élmény, a stabil megtámasztás és a dinamikus kényelem egyedülálló kombinációját kínálják. Az utasok úgy érzik, mintha egy kényelmes fotelben ülnének, amely a helyükön tartja, és megvédi őket az út zajától és egyenetlenségeitől. Az ülések belsejében lévő, rendkívül sűrű habszivacs optimális kényelmet biztosít, különösen a hosszú utazások során – és ez a hatás az idő múlásával is megmarad, mivel a szivacs csökkenti az összetömörödés és az ülések elöregedésének hatásait. A testtartás maximális kényelme különösen a hosszú utakon fontos, ezért a c4 x és c4 x első ülései széles és megerősített háttámlával, szabályozható deréktámasszal és ülésmagassággal, valamint elektromos beállítási lehetőségekkel rendelkeznek.
A tágas hátsó ülések fűthetőek, akárcsak az első ülések, amelyek ráadásul masszázsfunkcióval is fel vannak szerelve, még tovább növelve a jó közérzetet. Egyes felszereltségi szinteken ezek az ülések új, puha tapintású alcantara kárpitozással rendelkeznek, ami pedig a kifinomultság és a kényelem érzetét fokozza a fedélzeten.
Progresszív hidraulikus ütközőelemekkel ellátott felfüggesztések®: a vezető és az utasok számára láthatatlan, ám a kényelmes utazáshoz nélkülözhetetlen, hogy a citroën innovatív és exkluzív felfüggesztési rendszere mechanikus ütközők helyett – a lengéscsillapító és a rugó mellett – két hidraulikus ütközőt használ.
Egyszerűen fogalmazva, a rendszerbe két hidraulikus ütközőelem van beépítve a két végállásnál, a ki- és berugózott állapotnak megfelelően. Így, a felfüggesztési rendszer az igénybevételtől függően két ütemben működik. Kismértékű be és kirugózásnál a rugó és a lengéscsillapító együtt szabályozza a függőleges mozgásokat, anélkül, hogy szükség lenne a hidraulikus ütközőelemek igénybevételére. Az ütközőelemek alkalmazása azonban lehetővé tette a mérnökök számára, hogy szabadabban kezeljék a gépkocsi kilengését, ami a „repülő szőnyeghez” hasonló érzetet eredményez – mintha az autó átsuhanna az úthibák felett.
Nagymértékű be- és kirugózásnál a rugó és a lengéscsillapító együtt dolgozik a hidraulikus ütközőelemekkel; ezek fokozatosan lassítják a mozgást, megakadályozva ezzel a kemény ütközéseket a végállásoknál. Egy hagyományos mechanikus ütközővel ellentétben, amely elnyeli az energiát, de annak egy részét visszaveri, a hidraulikus ütközőelem elnyeli és szétszórja az energiát.
Ideális hőmérséklet
A vezető és az utasok kényelmét egy másik fontos tényező is befolyásolja a tágas ë-c4 x és c4 x modellekben: a belső hőmérséklet.
A kellemes hőérzetről még a legszélsőségesebb körülmények között is egy mindenre kiterjedő légkondicionáló csomag gondoskodik. Tartalma: kétzónás automata klímaberendezés két kezelőszervvel a könnyebb kezelhetőség érdekében, fűthető első és hátsó ülések, fűthető szélvédő és fűthető kormánykerék. A hátsó ülések utasai a középkonzol hátsó részén található szellőzőnyílásokon keresztül is szabályozhatják a légáramot.
Fények és nyugalom
A gondosan optimalizált fényerő és hangulatvilágítás minden utazást tökéletes élménnyé varázsol az ë-c4 x és c4 x modellekben.
A beltérben a hangsúly a békés és pozitív légkör megteremtésén van, amelyről barátságos anyagok és jókora üvegfelületek, köztük – a szokásosnál kicsit kisebb – oldalsó háromszögablakok gondoskodnak. A tető és az oszlopok belső részének világos színű kárpitozása még fényesebbé és melegebb hatásúvá teszi az utasteret, amelyhez nagyméretű elektromos panoráma napfénytető is rendelhető. Ennek kialakítása nem csorbítja a hátsó utasok feje feletti teret, az egész utasteret fényárban füröszti, és az optimális használathoz napellenzővel is fel van szerelve.
Éjszakai utazáskor a belső tér hangulata ugyanolyan kellemes és megnyugtató, köszönhetően a digitális műszerfal led-es megvilágításának, amely színben illeszkedik a vezetési és a fedélzeti kényelmi funkciók háttérvilágításához, valamint az első és hátsó belső lámpák fényéhez.
Ötletes tárolóhelyek a legeldugottabb helyeken is
A citroën a mai vásárlók és gépjárműhasználók elvárásait szem előtt tartva különös figyelmet fordított a csomagtartón kívüli tárolóhelyek maximalizálására. Akár 16 nyitott vagy zárható rekesz összesen 39 liternyi tárhellyel szolgál, és mindegyiket úgy tervezték, hogy praktikus és könnyen használható legyen a mindennapokban.
Az első utasok rendelkezésére áll az ún. Smart pad support™, egy közvetlenül a műszerfalba integrált, kihúzható táblagéptartó. Ez a stabil, biztonságos és praktikus rendszer lehetővé teszi az első utas számára, hogy a lehető legjobban ki tudja használni az utazással töltött időt. Alatta egy nagy méretű, ütközéscsillapítós fiók található, amelynek speciális csúszásmentes felülete megkönnyíti és biztonságossá teszi a személyes és/vagy törékeny tárgyak elhelyezését. A nem kevésbé tágas kesztyűtartó ajtaja is finoman és diszkréten nyílik.
A magas és széles középkonzol kialakítása az első részében lévő nagyméretű tárolóhely révén maximalizálja a befogadóképességet. A belsejében elhelyezett csúszásmentes bevonatú elválasztó segítségével egyes tárgyakate elrejthetünk, másokat pedig az elválasztó felett, könnyen elérhető helyen tarthatunk. A középkonzolon egy vezeték nélküli töltőfelület is helyet kapott az okostelefonok számára, ugyanitt két usb-csatlakozó is található, amelyek közül az egyik c típusú. Alatta, a sebességváltókar előtt egy tárolóhely került kialakításra különböző apró tárgyak számára. Az elhúzható fedelű nagy központi tárolórekesz alatt két pohártartó, a középső kartámasz alatt pedig egy nagy tárolóhely kapott helyet.
A hátsó utasok nyugodtan pihenhetnek vagy dolgozhatnak – a hátsó üléspad középső, lehajtható könyöklőjében pohártartók és tárolóhely áll rendelkezésükre apró tárgyak, például tollak számára.
Új ë-c4 x: egyedülálló design – teljesen elektromos hajtás
Az ë-c4 x-t egyedülálló design jellemzi a nagyközönségnek szánt kompakt járművek szegmensében. Ez az egyetlen olyan modell, amely egyesíti a fastback-ek eleganciáját az izmos suv-kra jellemző részletekkel és a négyajtósok könnyedségével – és mindezt szintén egyedülálló módon a teljesen elektromos hajtás nyugalmával, elérhető áron kínálja. Bárhová is szeretne menni, és bármennyire is korlátoznák az autóhasználatot a károsanyag-kibocsátási előírások, ë-c4 x modelljével minden nap teljesen elektromosan, károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedhet.
Fontos megjegyezni, hogy számos európai ország (ausztria, belgium, hollandia, luxemburg, németország, portugália, a skandináv piacok és az egyesült királyság) piacán kizárólag a 100%-ban elektromos ë-c4 x lesz kapható, míg más európai piacokon, valamint a közel-keleten és afrikában az ë-c4 x és a c4 x benzines vagy dízel üzemű változatát is forgalmazni fogják.
A szinte teljes csend és a zökkenőmentes mozgás megnyugtatóan hat az utasokra, függetlenül attól, hogy ők maguk, vagy valaki más ül-e a volánnál. Mindez a citroën innovatív és lágy felfüggesztési rendszerének, a puha advanced comfort üléseknek, a motorzaj- és vibrációmentes tágas utastérnek, valamint az interfészek és a csatlakoztatott szolgáltatások ergonómiájának és egyszerű használatának köszönhető.
Az ë-comfort a citroën egyfajta kötelezettségvállalása az ügyfelei felé, hogy a környezetvédelmi és ökológiai elvárásoknak megfelelően zéró co2-kibocsátású elektromos meghajtást kínál. Az utazások során ez teljes zaj- és füstmentességet, valamint azonnal rendelkezésre álló nyomatékot jelent, amely vibráció, rázkódások és sebességváltások nélküli, energikus és kellemes vezetést tesz lehetővé. Emellett az ügyfeleknek távolból is programozható elektronikus szolgáltatások is a rendelkezésükre állnak, a nagyobb nyugalom és az alacsonyabb karbantartási költségek érdekében, hogy minél alacsonyabbra szoruljanak a tulajdonlási költségek.
Hatékonyság és autonómia
Karcsú, áramvonalas formájával és hatékony, nulla károsanyag-kibocsátású elektromos meghajtásával az ë-c4 x akár 360 km-es hatótávolságra is képes a wltp-ciklus szerint. Emellett lehetővé teszi a járművezetők számára, hogy behajthassanak az egyre több városban kialakított alacsony károsanyag-kibocsátású közlekedési zónákba, amelyek a hagyományos benzin vagy dízelüzemű járművek számára tiltott területnek számítanak.
Az autóbérleti, taxis és a városokon belül és azokon kívül működő kereskedelmi sofőrszolgálatok számára az ë-c4 x tökéletes választ – egy stílusos, tágas és kompakt 4 ajtós alternatívát – kínál a károsanyag-kibocsátásoktól mentes
Elektromos hajtás és a használható hatótávolság iránti igényeikre. A 100 kw-os villanymotor mindenféle vezetési körülmények között erőteljes és energikus: 136 lóerővel és 260 nm azonnal rendelkezésre álló nyomatékkal szolgál, sport üzemmódban 9,5 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/órára, a végsebessége pedig 150 km/óra. Az 50 kwh-s akkumulátor nagyfeszültségű (400 v) és li-ion típusú.
A regeneratív fékezés lehetővé teszi a vezető számára, hogy részben feltöltse az akkumulátort és növelje a hatótávolságot azáltal, hogy a fékpedál lenyomása nélkül idézi elő az autó lassulását, és ezáltal visszanyeri az egyébként kárba vesző energiát. Háromféle vezetési mód – eco, normal vagy sport – áll rendelkezésre, amelyeket a középkonzolon található üzemmódválasztó kapcsolóval lehet aktiválni. A még nagyobb nyugalom érdekében az akkumulátorra nyolc év vagy 160000 km garancia jár 70 százalékos töltöttségi szint erejéig.
Egyszerű, optimalizált töltés
A ë-c4 x töltése egyszerű, és útközben, nyilvános töltőállomásokon vagy otthon is elvégezhető. Minden egyes forgatókönyv esetében optimalizálták a töltési időt:
- egy nyilvános töltőállomáson egy 100 kw-os egyenáramú gyorstöltővel (4. mód) az akkumulátor a szegmensen belül a leggyorsabban, körülbelül 10 km/perces sebességgel töltődik, és a töltés 80%-a 30 perc alatt befejeződik.
- egy 7,4 kw/32 amperes wallbox használatával (3. mód) a töltés 7,5 órát vesz igénybe egyfázisú tápegységgel, vagy mindössze 5 órát háromfázisú tápegységgel és az opcionális 11 kw-os fedélzeti töltővel.
- otthon és alkalmi szükségletek esetén az akkumulátor egy szabványos otthoni csatlakozó (konnektor) segítségével tölthető fel (2. mód).
Az elektromosjármű-használók életének megkönnyítése érdekében a citroën „egyablakos" megoldást kínál wallbox otthoni telepítéséhez. A töltés ezáltal egyszerű és előre programozható lesz, és kihasználhatja a csúcsidőn kívüli villamosenergia-árakat. A töltési idők előre beállíthatók az autó my citroën drive plus vagy a my citroën alkalmazás érintőképernyős felületén keresztül.
Az ergonomikus töltőcsatlakozónak köszönhetően a csatlakoztatás nem is lehetne egyszerűbb, a kábel(ek) pedig a csomagtér padlója alatt helyezhető(k) el. A töltőponton található színes kijelző segítségével a felhasználók nyomon követhetik a folyamatot, amely a my citroën alkalmazáson keresztül is figyelemmel kísérhető.
Intuitív kommunikáció a vezetés nyugalmáért
A vezető és az elektromos meghajtású járműve között szoros kapcsolatra van szükség, ezért a citroën leegyszerűsítette a szükséges interakciót, hogy az ugyanolyan egyszerű, kézenfekvő és természetes legyen, mint bármilyen otthon használt „hétköznapi” technológia.
A citroën gondoskodik arról, hogy elektromos járművei vásárlóinak világos és intuitív kezelőfelületek álljanak rendelkezésükre, amelyek könnyen olvashatók, érthetők és használhatók. A vezetőt a digitális műszerfalon külön kijelző segíti az akkumulátor állapotának vagy a hatótávolságnak a követésében, valamint három kijelző közül választhat: teljesítményjelző (villamosenergia-mérő), energiaáramlás vagy hőkomfort-fogyasztás. Ez utóbbi a járműfűtés és a hőkomfort energiafogyasztásra gyakorolt hatását mutatja. Az érintőképernyős kezelőfelület egyes oldalai, amelyek közvetlenül a középkonzolon található gomb segítségével érhetők el, a rendszer működési állapotát vagy a késleltetett akkumulátortöltés beállításait jelzik. Amikor a jármű töltése folyamatban van, a képernyőn megjeleníthető a teljes töltöttség eléréséig hátralévő idő, a már elért hatótávolság vagy az akkumulátor töltöttségének százalékaránya.
Új c4 x: hatékony és korszerű motorok
A különböző igények kielégítése érdekében a c4 x egyes európai piacokon, a közel-keleten, afrikában és a nemzetközi piacokon jól bevált, hatékony és nagy teljesítményű benzinmotorokkal is forgalmazásra kerül.
Piactól függően az alábbi három motor/sebességváltó kombináció áll rendelkezésre (mindegyik 3 hengeres turbófeltöltős, közvetlen befecskendezésű puretech benzinmotorral):
puretech 100 stop & start euro 6.4, 6 fokozatú kézi váltó
puretech 130 stop & start euro 6.4, eat8 automata váltó
puretech 130 euro 6.1, eat8 automata váltó (kizárólag a közel-keleti, az afrikai és a nemzetközi piacokra) bizonyos piacokon ezen felül egy dízelváltozat is elérhető lesz:
bluehdi 130 stop & start euro 6.4, eat8 automata váltó
Fejlett vezetéstámogató technológiák
A citroën c4 x és ë-c4 x a legújabb generációs c4, c5 aircross és új c5 x modellekhez hasonlóan korszerű vezetéstámogató és biztonságtechnikai rendszerek egész arzenáljával rendelkezik. A vezetés biztonságosabbá tétele és a közlekedéssel járó stressz csökkentése érdekében a modell akár 20 fejlett vezetéstámogató rendszerrel is fel lehet szerelve.*
A vezetésbiztonság javítására kifejlesztett technológiák közül többek között a következőket kínálja a citroën: active safety brake vészfékező rendszer: éjjel-nappal érzékeli és elemzi az álló, illetve mozgó akadályokat (a gyalogosokat, kerékpárosokat és más járműveket is beleértve), és ha ütközésveszélyt érzékel, automatikusan lefékezi a gépjárművet.
ütközésveszély-jelző és ütközés utáni vészfékező rendszer: 30 km/h sebesség fölött figyelmezteti a vezetőt, ha fennáll a veszélye, hogy az autó összeütközik az előtte haladó járművel. Az ütközés utáni vészfékező rendszer ütközést követően kapcsol be, hogy megakadályozza a jármű további elmozdulását.
Highway driver assist: az állóra fékező (stop & go) funkcióval rendelkező adaptív sebességtartó automatikát és a sávtartó asszistenst ötvöző, 2. szintű félautonóm vezetési rendszer. A vezető részlegesen átadhatja a vezetés feladatát a járműnek, egyedül arra kell figyelnie, hogy a törvényi szabályozásnak megfelelően kezét a kormánykeréken tartsa és figyelje az utat. Ugyanakkor bármikor visszaveheti a kézi irányítást az autó fölött.
Adaptív sebességtartó automatika állóra fékező (stop & go) funkcióval: a rendszer a vezető által beállított biztonságos követési távolság betartása érdekében automatikusan az elöl haladó járműéhez igazítja a gépkocsi sebességét. Ha kell, a vezető beavatkozása nélkül teljesen meg is állítja, majd újraindítja a gépkocsit.
További vezetéstámogató technológiák: holttérfigyelő rendszer, sávtartó asszisztens, figyelmeztetés pihenő beiktatására, éberségfigyelő, intelligens távolságifényszóró-vezérlés és kibővített táblafelismerő és sebességhatár ajánló rendszer.
A kényelem növelésére és a stressz csökkentésére szolgáló citroën-technológiák:
Színes head-up display: a legfontosabb vezetési információk (sebesség, navigációs rendszer utasításai stb.) színes kijelzés formájában a vezető közvetlen látóterébe vetítve jelennek meg, így az mindvégig az útra koncentrálhat. tolatókamera top rear vision funkcióval: hátramenetbe kapcsoláskor az érintőképernyőn azonnal megjelenik a gépjármű mögötti terület képe az akadályok távolságát jelző különböző színű segédvonalakkal, valamint a gépkocsi hátsó környezetének 180°-os felülnézeti képe.
360°-os kamerarendszer: a rendszer hátramenetbe kapcsolva automatikusan működésbe lép, de manuálisan is bekapcsolható. Az alacsony sebességgel végzett manővereket segíti azáltal, hogy 360°-os felülnézeti képen jeleníti meg a gépjárművet és közvetlen környezetét. A kép a gépjármű mozgásával egyidejűleg folyamatosan frissül.
További rendelkezésre álló funkciók: kulcs nélküli nyitás-zárás-indítás, parkolóasszisztens párhuzamos és merőleges parkoláshoz, visszagurulás-gátló, statikus kanyarfény, automata elektromos rögzítőfék, oldalsó parkolószenzorok és vontatmánystabilizáló (az ë-c4 x-en nem áll rendelkezésre).
Hozzászólások