2013. augusztus 07. szerda, 09:42

 

A BMW i márka első sorozatgyártású tagjának, a BMW i3-nak a világpremierjét követően a BMW csoport franciaországi, Miramas melletti tesztpályáján szervezett menetpróba keretében mutatta be második sorozatgyártású autóját, a BMW i8-at. A hálózatról tölthető (plug-in) hibridmodellt.

bmw-i8

A BMW i8 a vezetés BMW által kínált élményének jövőbe mutató megfogalmazása, a sportautók dinamikus menetteljesítményei mellett, a kisautókra jellemző üzemanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékekkel.
A könnyű és jó aerodinamikai értékeket mutató karosszéria, a BMW eDrive hajtástechnika, BMW TwinPower Turbo technikával feltöltött, 1,5 literes benzinmotor és az intelligens energiamenedzsment már az Efficient Dynamics fejlesztési stratégia új lépcsőjét jelenti.

bmw-i8-hibrid


A BMW i8 szénszál-erősítésű műanyag (CFK) utascellájával új mércét állít a hálózatról tölthető (plug-in) hibridmodellek tömegcsökkentése terén, miközben tisztán elektromos, így károsanyag-kibocsátástól mentes hajtással is közlekedhet, s emellett a sportautók menetdinamikai képességeivel szolgál, álló helyzetből várhatóan mintegy 4,5 másodperc alatt gyorsítva fel 100 kilométer/órás tempóra.

A BMW i modellekre jellemző, LifeDrive-architektúrája ideális feltételekkel szolgál a mérsékelt saját tömegű konstrukciókat felsorakoztató építési mód számára. A belsőégésű és az elektromos motor, az energiatároló, a teljesítmény-szabályzó elektronika, a futómű-komponensek, illetve a strukturális és ütközésbiztonsági funkciók egyaránt az alumíniumból készült Drive-modulban kapnak helyet, míg a 2+2 üléses modell Life-modulja központi elemeként szénszál-erősítésű műanyagból készült utascellája szolgál. E konstrukció különösen alacsony pozíciót biztosít az autó tömegközéppontjának, az első és a hátsó tengely közötti közel 50:50 arányú tömegeloszlás mellett, nagyban elősegítve a BMW i8 agilis menettulajdonságait.

A BMW i8 modell-specifikus, a BMW csoport saját fejlesztésében született, plug-in hibrid hajtásrendszere az Efficient Dynamics koncepció új fejlesztési lépcsője. E technika a BMW TwinPower Turbo rendszerével feltöltött, kompakt háromhengeres benzinmotorból, elektromos hajtásból, valamint a háztartási elektromos hálózati csatlakozóról is feltölthető lítiumion-akkumulátorból épül fel. A 170 kW/231 LE teljesítményű belsőégésű erőforrás a hátsó kerekeket hajtja, míg a 96 kilowattos (131 LE) elektromos motor az első kerekek felé továbbítja teljesítményét. E korszerű hajtásrendszer akár 35 kilométeres távon és akár 120 kilométer/óra sebességgel a tisztán elektromos autózást is lehetővé teszi, emellett a sportos kanyarvételek során erőteljes gyorsulással és a menetdinamikára összpontosító nyomatékelosztással a kiváló vonóerő-átadási képességek jellemezte összkerékhajtást is megvalósítja. Az erősebb motor a hátsó kerekeket hajtja, így a hibridrendszer rásegítése (boost) révén gazdaságossággal kínálja a vezetés a BMW modelljeire jellemző élményét. A BMW i8 a hálózatról tölthető modellek számára kialakított EU-tesztcikluson felvett átlagfogyasztása a sorozatgyártás kezdetekor kevesebb, mint 2,5 literre adódott 100 kilométerenként, míg a hozzá tartozó széndioxid-kibocsátás kilométerenként 59 gramm alatt alakul.

bmw-i8-elektromos-hibrid


Menetteljesítmények és üzemanyag-fogyasztás

A BMW csoport immár több mint egy évtizede indította útjára Efficient Dynamics fejlesztési stratégiáját, amelynek alapvető célja a BMW csoport minden egyes új modellje menetteljesítményeinek illetve gazdaságosságának jelentős növelése. Az Efficient Dynamics koncepciója éppúgy kiterjed a már meglévő technikák jelentős továbbfejlesztésére, mint az új hajtásrendszerekre. Ennek során a könnyűszerkezetes építés és a fejlett aerodinamika, a BMW TwinPower Turbo és a BMW eDrive technikáival készült dinamikus hajtásrendszerek, valamint a járműbeli összes energiaáramlás intelligens szabályzásának hatékony járműkoncepcióit kombinálja egymással. A merőben új, forradalmi technikák a BMW i márka modelljeiben mutatkoznak be, majd a BMW csoport további fő márkáinak termékeiben is megjelennek.

A BMW i autók a tisztán elektromos közlekedésre, illetve a plug-in hibrid hajtástechnikára összpontosító járműkoncepciójukkal tűnnek ki. A formatervezés, intelligens könnyűszerkezetes építés, a vezetés a BMW modelljeire jellemző élménye és a károsanyag-kibocsátás nélküli mobilitás ötvözete, precíz energiamenedzsment, valamint a természeti erőforrásokat kímélő, energiatakarékos termelés egyesül innovatív prémium karakterré.

LifeDrive-architektúra a hajtásrendszer alumínium vázszerkezetével és szénszál-erősítésű műanyag utascellával
A BMW i modellek számára kifejlesztett, úgynevezett LifeDrive-architektúra ideális feltételeket teremt a tömegspirál megfordításához, illetve a modell-specifikus esztétikus formatervezés számára. A BMW i8 hosszúsága 4.689, szélessége 1.942, míg magassága 1.293 milliméter, a sportkocsikra jellemző arányokat kölcsönözve számára. E dinamikus karakter a hosszú motorházfedél, a jól látható aerodinamikai megoldások, a megnyújtott tetővonal, a karosszéria rövid túlnyúlásai és a viszonylag hosszú, 2.800 milliméteres tengelytáv révén érvényesülhet még hangsúlyosabban 2+2-üléses modell dizájnban.
A BMW i8 kiegyensúlyozott aerodinamikai harmóniája révén, mindössze 0,26-os légellenállási tényezővel (cw) rendelkezik. A karosszéria felületén pontosan kialakított légáramlások a legmagasabb fokú menetstabilitás és dinamikai képességek mellett gondoskodnak a légellenállás és a leszorító erők optimális összhangjáról.

Intelligens könnyűszerkezetes építés

Az alumíniumból készülő Drive-modul és a szénszál-erősítésű műanyag (CFK) utascella (Life-modul) révén a BMW i8 esetében érvényesülhet az Efficient Dynamics stratégia részét képező könnyűszerkezetes építési koncepció. A könnyű és ütközésbiztonsági szempontból is optimális high-tech anyag, a szénszál-erősítésű műanyag alkalmazása minimum azonos szilárdság mellett mintegy 50 százalékos tömeg-megtakarítást tesz lehetővé az acél, és 30 százalékot az alumíniumkomponensekkel összevetve. E megoldással sikeresen egyenlíthető ki az elektromos motor és a magasfeszültségű töltéstároló többlettömege. A BMW i8 saját tömege 1.490 kilogramm alatt alakul, de a LifeDrive-architektúra kedvező hatást gyakorol az első és a hátsó tengely közötti tömegeloszlásra is. Az autóban mélyen és középen elhelyezett akkumulátoregység a tömegközéppont számára is hasonlóan alacsony és középre eső pozíciót biztosít, ezzel növelve hatékonyan az aktív biztonság színvonalát. A BMW csoport egyetlen más jelenlegi modellje sem rendelkezik ilyen alacsony tömegközépponttal.

Az első és a hátsó tengely közötti harmonikus tömegeloszlást 50:50 arányhoz alakították a tervezők. A kompakt elektromos motor a sebességváltó-egységgel és a teljesítmény-szabályzó elektronikával közösen az elektromos gép által hajtott első tengely közvetlen közelében kapott helyet. A feltöltött belsőégésű motor szintén a lehető legrövidebb úton juttatja teljesítményét a hátsó tengelyre, ugyanis sebességváltójával együtt a BMW i8 hátuljában üzemel. A korszerű koncepciót a lítiumion-akkumulátor az autó közepében enyhén előretolt elrendezése teszi teljessé. Az alumíniumházba épített töltéstároló egység itt ütközésbiztonsági szempontból is optimális helyen működhet.

Az ajtók szerkezete szénszál-erősítésű műanyag tartóvázból és alumínium külső borításból épül fel, a hagyományos konstrukciókhoz viszonyítva mintegy 50 százalékkal alacsonyabb tömeggel. A BMW i modellek hosszú távú fenntarthatóság jegyében született Next-Premium karakterét természetes anyagokkal cserzett, rendkívül igényes bőrfajták is hangsúlyozzák.

bmw-lsd

A műszerfal magnézium tartószerkezete kétféle módon is mérsékli a tömeget. A cockpit ezen intelligens konstrukciója például a BMW 6-os modellek megoldásához képest nagyjából 30 százalékos tömeg-megtakarítást eredményez. A magnéziumszerkezet azonban magas szilárdsága révén emellett jelentős stabilizáló funkciót is ellát, ami más alkatrészek konstrukciójában összesen további tíz százalék tömegcsökkentést tett lehetővé. A légkondicionáló berendezés légcsatornáinak innovatív habtechnológiája a hagyományos alkatrészekkel szemben 60 százalékos tömeg-megtakarítást hozott, míg az anyag zajcsökkentő hatása az akusztika terén is jelentős előrelépést jelent.

Az elektromos motor és a teljesítmény-szabályzó elektronika közvetlen csatlakozása jelentősen csökkenti a szükséges kábelek mennyiségét, amelyek tömegét részben alumíniumhuzalok alkalmazásával mérsékelték tovább. A BMW i8 futómű-komponenseit szintén a tömegcsökkentést célzó konstrukciós megoldások jellemzik. A BMW i8 már alapkivitelben 20 col peremátmérőjű kovácsolt alumínium keréktárcsáit nem csupán aerodinamikailag optimális formák, hanem különösen alacsony saját tömeg is jellemzi. A következetes könnyűszerkezetes építés azonban egészen a csavarok szintjéig terjed, amelyek anyaga ez esetben alumínium, s azonos szilárdság és funkcionalitás mellett 45 százalékkal könnyebbek a megfelelő acél kötőelemeknél.

A BMW i8 a világ első sorozatgyártású gépkocsija, amelybe kémiai úton edzett üveget építenek. Az ezidág széles körben az okostelefonok gyártása során alkalmazott fejlett technológia kiemelkedő keménységet biztosít az anyag számára. A BMW i8 utas- és csomagtere közötti elválasztó felület két, egyenként mindössze 0,7 milliméter vastagságú, kémiai úton edzett üveglapból áll, amelyek között hangszigetelő fólia húzódik. E megoldás zajcsillapítási előnyei mellett mintegy 50 százalékkal könnyebb is a hagyományos ragasztott üveges konstrukcióknál.

Gazdaságosság: a BMW csoport saját fejlesztésű BMW TwinPower Turbo belsőégésű erőforrása és elektromos motorja
A BMW i8 hajtásrendszere a BMW TwinPower Turbo és a BMW eDrive technikák együtteséből épül fel. E hálózatról tölthető (plug-in) hibrid hajtásrendszer így két külön világ erényeit ötvözi.

hajtaslanc-motorok

A BMW i8 a BMW első sorozatgyártású modellje, amelyben háromhengeres Otto-motor dolgozik. Az intenzíven feltöltött erőforrásban a BMW TwinPower Turbo technika legújabb változata működik. A szokatlanul kompakt külső méretek jellemezte aggregát teljesítménye 170 kW/231 LE, a BMW csoport teljes palettáján legmagasabbnak számító 113 kW/154 LE literteljesítmény pedig egyértelműen már a nagy teljesítményű sportmotorokat idézi.

Az új háromhengeres konstrukció stílusát tekintve szoros rokonságban áll a BMW közvetlen reakciók, pörgős karakter és kulturált járás jellemezte soros hathengeres erőforrásaival. A BMW TwinPower Turbo technika hatékony feltöltőrendszert, a szelepek közé épített, nagypontosságú injektorokkal működő közvetlen benzinbefecskendezést, valamint a fojtásmenetes terhelésszabályzást lehetővé tévő Valvetronic szelepvezérlést foglalja magában. Utóbbi technika a szelepemelés fokozatmentes változtatásával a magas fokú gazdaságosság mellett érzékeny gázadási reakciókról is gondoskodik. A háromhengeres motort - a hathengereseket idézve - első- és másodrendig kiegyenlített tömegerők jellemzik. Az erőforrás konstrukciójából adódóan eleve csekély szabad nyomatékokat kiegyenlítő tengely mérsékli minimálisra. Az automata sebességváltóba integrált többfokozatú csillapítóelem az alacsony fordulatszám-tartományokon is rendkívül kulturált járást biztosít. A BMW TwinPower Turbo technika és a motor különösen alacsony belső súrlódásai éppúgy gazdaságosságát szolgálják, mint kimondottan pörgős karaktere. A háromhengeres aggregát a gázpedál minden mozgására közvetlenül reagál, már igen korán elérve 320 newtonméter maximális forgatónyomatékát.

Második erőforrásként a BMW i számára kifejlesztett elektromos hibrid szinkronmotor szolgál. Teljesítménye 96 kW/131 LE, maximális forgatónyomatéka pedig 250 newtonméter, amelyet gyakorlatilag már közvetlenül az indulástól rendelkezésre bocsát. Az elektromos motorokat induláskor jellemző közvetlen dinamikán túl e kiemelkedő teljesítményszint a nagyobb fordulatszám-tartományokon is mindvégig megmarad. Az egészen a nagy fordulatszám-tartományokig gyakorlatilag lineárisan növekvő vonóerő az elektromos motor különleges, kimondottan a BMW i számára kifejlesztett konstrukciójának köszönhető. Az állandó gerjesztésű szinkronmotort a BMW eDrive technológia keretében optimalizálták, amely során a forgatónyomaték létrejöttéért felelős elemek speciális elrendezése és méretezése eredményeképpen az egyébként csak az úgynevezett reluktancia-motorokra jellemző önmágnesezési hatást sikerült elérni. E kiegészítő gerjesztés eredményeképpen az áramellátás segítségével felépített elektromechanikus mező a nagyobb motor-fordulatszámokon is stabil marad.

A gyorsítási manőverek során az elektromos gép hatékonyan támogatja a benzinmotort (boost), de legfeljebb 120 kilométer/órás tempóig – megfelelő körülmények között - tisztán elektromos hajtásra is igénybe vehető. Az autózás e teljes mértékben károsanyag-kibocsátástól mentes és csaknem zajtalan élménye akár 35 kilométeren át is élvezhető a BMW i8 volánja mögött. Az ehhez szükséges energiát a padló alatt középen elhelyezkedő lítiumion-akkumulátor szolgáltatja. A nagyfeszültségű töltéstároló e modell-specifikus kivitelében a BMW csoport saját fejlesztése és gyártása. Fejlett folyadékhűtéssel rendelkezik és a hagyományos háztartási hálózatról, speciális falitöltőről (BMW i Wallbox), illetve a nyilvános töltőállomásokon egyaránt feltölthető. A művelet a háztartási csatlakozóról kevesebb, mint három, az BMW i Wallbox esetében pedig szűk két órát igényel.

A töltési fázisok során az elektromos motor gondoskodik az akkumulátor számára szükséges energiáról, amelyhez – ugyancsak generátorüzemre váltva – a különleges önindító is csatlakozik, a szükséges energiát pedig a BMW TwinPower Turbo belsőégésű motor szolgáltatja. Az elektromos motor segítségével (generátorüzemben) a fékezési fázisok során energia táplálható a magasfeszültségű akkumulátorba.

„Élménykapcsoló” és eDrive-gomb

A benzinmotor teljesítményét hatfokozatú automata sebességváltó irányítja a hátsó tengely felé, míg az elektromos motor integrált kétfokozatú automata váltóművön keresztül hajtja meg az első kerekeket. A 266 kW/362 LE rendszerteljesítmény és a mintegy 570 newtonméter maximális kombinált forgatónyomaték mellett így éppoly dinamikus, mint gazdaságos összkerékhajtás valósítható meg. A BMW i8 hajtásrendszerének intelligens szabályzása a két motor üzemének precíz összhangját biztosítja. A belsőégésű és az elektromos motor együttműködése így olyan szabályzás szerint alakulhat, amely mindenkor jól érzékelhetően kifejezésre juttatja a BMW i8 sportos karakterét, miközben a rendszer lehető leginkább energiatakarékos üzeméről is gondoskodik. Két erőforrása e fejlett kombinációja segítségével a BMW i8 álló helyzetből várhatóan mindössze 4,5 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra. A sebesség növekedése nagyobb tempó mellett is csaknem lineárisan alakul, mivel az erőfolyam a váltások során tapasztalható rövid megszakításai az egymást kölcsönösen támogató kétféle hajtásrendszer segítségével különösen hatékonyan egyenlíthetők ki. A BMW i8 végsebességét az elektronika korlátozza 250 kilométer/órára, ami egyedül a belsőégésű motorral is elérhető, illetve tartható. A dinamikus kanyarvételeket a pillanatnyi menethelyzethez igazodó terhelésszabályzás is segíti. A kanyarív bemeneti szakaszán az első és a hátsó tengelyre érkező forgatónyomaték arányát a hangsúlyos hátsókerék-hajtás felé tolja a rendszer, így növelve a bekormányzás pontosságát. A lehető legdinamikusabb kigyorsítás szolgálatában a bekormányzási szög csökkenésével a szabályzás ismét az alapbeállításra tér vissza. A BMW i8 mindemellett lehetőségek széles körét kínálja a vezető számára, hogy a hajtásrendszer üzemmódjai és a jármű alapvető hangolásának változtatásával egészen egyéni ízlésére hangolja a vezetés BMW i8 kínálta élményét. Az automata sebességváltó váltókarján túl mindehhez a BMW jelenlegi modelljeiből ismert „élménykapcsoló” (Driving Experience Control), valamint a kifejezetten a BMW i8 számára kifejlesztett eDrive-gomb is rendelkezésére áll.

A váltókar segítségével a vezető az automata fokozatválasztás „D” üzemmódján túl a SPORT móduszt is választhatja, amely során szekvenciális kapcsolási séma alapján manuálisan választhat fokozatot. A SPORT üzemmódban a hangsúlyosan sportos hangolás szerinti járműbeállítások aktiválódnak. A belsőégésű és az elektromos motor ekkor a lehető legdinamikusabb stílusban bocsátja rendelkezésre forgatónyomatékát, a gázpedál jelleggörbéje a közvetlen reakciókra összpontosít, s teljes egészében érzékelhetővé válik az elektromos motor támogató funkciója (boost). Annak érdekében, hogy mindehhez kellő mennyiségű energia álljon rendelkezésre, a SPORT beállítás a fékezési és motorfék-fázisok során maximális energia-visszatáplálásról (rekuperáció) gondoskodik. A szabályzás ennek megfelelően megemeli az - akkumulátort a jármű mozgási energiájából származó elektromos árammal töltő - ekkor generátorüzemre váltó elektromos motor teljesítményét. Ezzel egyidejűleg rövidülnek a sebességváltó kapcsolási idői, a szériafelszereltséghez tartozó Dinamikus csillapítás-szabályzás (Dynamic Damper Control) rendszere pedig a hangsúlyosan sportos irányíthatósági tulajdonságokat segítő jellegmezőre vált.

A középkonzolon található „élménykapcsolóval” két alapvető járműbeállítás választható. Az autó indításakor a „COMFORT” üzemmód aktiválódik, a sportos és a gazdaságos közlekedés kiegyensúlyozott együttesét kínálva, a kényelmi funkciók korlátozás nélküli használata mellett. A gombnyomásra lehívható „ECO PRO” program a BMW i8 esetében is a hangsúlyosan gazdaságos vezetést hivatott elősegíteni. A hajtásrendszer szabályzása ekkor a belsőégésű és az elektromos motor lehetőség szerinti leginkább üzemanyag-takarékos együttműködését helyezi előtérbe. Ennek szellemében a jármű intelligens energiamenedzsmentje a pillanatnyi menethelyzet és az autó állapotjelzői alapján önállóan dönt arról, hogy a fékezési és motorfék-fázisok során az energia-visszatáplálás (rekuperáció) vagy a hajtáslánc leválasztásával a szabadonfutás („vitorlázás”) üzemmódja lépjen működésbe. Az „ECO PRO” üzemmódban mindemellett az elektromos kényelmi funkciók, mint például a légkondicionáló berendezés, vagy épp az ülések és a külső visszapillantó tükrök fűtésének energia-felvétele, a biztonságos közlekedéshez szükséges minimális szintre áll vissza. A BMW i8 hatótávja teljesen feltöltött üzemanyagtartállyal illetve akkumulátorral már a „COMFORT” üzemmódban is meghaladja az 500 kilométert, ami az „ECO PRO” menetprogrammal akár további 20 százalékkal is növelhető.

Az „ECO PRO” üzemmód a BMW i8 tisztán elektromos üzeme során is rendelkezésre áll, amikor az autót kizárólag elektromos motorja hajtja. A belsőégésű motor ekkor csak az akkumulátortöltöttség adott szint alá csökkenése, illetve a vezető részéről felmerülő különösen intenzív teljesítményigény – kickdown-funkció használata – esetén lép automatikusan működésbe.

Az éppen választott üzemmód a szabadon programozható kombinált műszeregységen különböző színnel tűnik fel a vezető előtt, az adott menetprogram szerint releváns információkkal együtt.

bmw-i8-hybrid


Igényes futómű-technika, DSC és Dinamikus csillapítás-szabályzás már alapkivitelben
A BMW i8 különösen igényes futómű-konstrukciója elöl kettős keresztlengőkaros, hátul pedig ötkaros felfüggesztésekre épül, amelyek alumínium komponenseit az intelligens könnyűszerkezetes építés jegyében specifikus geometria szerint dolgozták át. Az elektromechanikus szervokormány a városi forgalomban kényelmes manőverezést, míg a magasabb sebességtartományokon a sportautókra jellemző pontosságú irányváltásokat biztosít. Szintén a szériafelszereltség része a Dinamikus csillapítás-szabályzás (Dynamic Damper Control), amellyel a csillapítóerő elektronikus szabályzása az éppen választott üzemmódnak megfelelő menetdinamikai karaktert kölcsönöz az autó számára.

A Dinamikus menetstabilizáló rendszer (Dynamic Stability Control; DSC) funkciói között szerepel a blokkolásgátló (ABS), a Kanyarbeli fékszabályzás (Cornering Brake Control; CBC), a Dinamikus fékszabályzás (Dynamic Brake Control; DBC), a vészfékrásegítő, a fékkészenlét, az Emelkedő-asszisztens (Start-Off Assistant), a Féknyomás-kiegyenlítés (Fading Compensation) és a féktárcsák rendszeres szárazra fékezése (Dry Braking). A gombnyomásra aktiválható Dinamikus Vonóerő-szabályzás (Dynamic Traction Control; DTC) a menetstabilizáló rendszer beavatkozási küszöbértékeit megemelve, a hajtott kerekek ellenőrzött mértékű kipörgése mellett teszi lehetővé a BMW i8 vezetője számára az elindulást havon vagy laza talajon, valamint a különösen dinamikus kanyarvételeket.


BMW i8 Műszaki Adatok

bmw-i8-muszaki-adatok


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER