A Rally Világbajnokság (WRC) 2019-es szezonja félidőben jár, a Toyota Gazoo Racing World Rally Team csapatra pedig Argentína és Chile embert és gépet próbáló kihívásai után két murvás verseny vár Európa déli részén.
A Portugáliában megrendezendő hetedik futam május 30-tól június 2-ig tart, amit június 13-tól 16-ig a szardíniai nyolcadik futam követ Olaszországban. Ez a két verseny a világbajnokság nyári szünete előtt még lehetőséget nyújt a csapatnak és pilótáinak, Ott Tänaknak, Jari-Matti Latvalának és Kris Meekének, hogy pontokat szerezzenek. Miután Tänak a szezon folyamán másodszorra is győzött Chilében, jelenleg a pilóták rangsorában a második helyen áll, mindössze tíz ponttal lemaradva az elsőtől.
A Portugál Rally jellegzetessége a gyors, technikás, murvás burkolatú szakaszok. Ez az első indulók számára általában rosszabb tapadást jelent, a második körre pedig nyomvályúsak és sziklásak lesznek az utak. A verseny központja újra a Porto környéki Matosinhosban lesz. A csütörtöki ünnepélyes rajt délebbre, Coimbrában lesz, pénteken pedig Arganil környékén vezet majd az útvonal. Ez utóbbi helyszín 2001-ben is otthont adott a WRC-nek. A három szakasz két köre között nem lesz déli szerviz, és a nap végén lesz egy szuper speciál szakasz is, Lousada környékén.
A verseny fennmaradó része ismerősebb a csapatoknak: szombaton három szakasz várható, melyeken kétszer haladnak át a résztvevők. Ezek közül kettő a Cabreira körüli hegyekben kanyarog, majd vasárnap Fafe környékén autóznak tovább, ahol öt szakasz vár rájuk. Ezekből kettő a város nevét viseli, és egyikük a cél előtti nagy ugratóról híres.
A Szardínia Rally gyors, szűk szakaszokból áll. Ezek finom homokos felülete alól sziklás, nyomvályús út tűnik elő, ahogy az autók kerekei lejárják. Az út mellett sziklák és fák intenek elővigyázatosságra, a hőmérséklet pedig nagyon magasra tud emelkedni. A verseny központja ismét Alghero lesz, és csütörtök este a közeli Ittiri motocross-pályáján rendezett speciál szakasszal indul. Az útvonal nagyon kis eltérésekkel azonos a tavalyival. Pénteken négy szakasz lesz északnyugaton, mindegyiket kétszer teszi meg a mezőny. A szombati szakaszok távolabb, keleten fekszenek, ezeken is kétszer haladnak át a versenyzők; az egyik a Monte Lemo, a híres Micky ugratójával. A vasárnapi útvonal Algherótól északra, a parton fut, és két-két ismétlődő szakaszból áll.
Akárcsak a korábbi argentin és chilei versenyek, úgy az egymást szorosan követő portugál és szardíniai forduló is összekapcsolt versenynek számít a szabályok szerint. Ez azt jelenti, hogy a portugál verseny utolsó szakaszán induló autóknak ugyanazzal a futóművel, motorral és váltóval (beleértve a tartalék váltót is) kell versenyezniük Szardínián is.
Tommi Mäkinen (csapatfőnök)
“Miután Chilében nagyszerű, sima utakon versenyezhettünk, az elkövetkező két versenyen ismét durvább terepre váltunk, különösen igaz ez Szardíniára. Portugália nem annyira rossz: a körülményektől függően akár kellemesen gyors is lehet. A pénteki nap Arganil körül idén új lesz a pilóták számára. Amikor legutóbb, 2001-ben itt volt a verseny, akkor én győztem. Nem könnyű terület, a szervezők sok különféle utat használnak. Sokat dolgoztunk azon, hogy keményebb körülmények között is fejlődjünk. Pár napja volt egy sikeres tesztünk Portugália északi részén, ott készültünk fel a közelgő versenyekre.”
Ott Tänak (a 8. rajtszámú autó pilótája)
“A két következő futamot élvezni fogom, és mind a kettőnek különös jelentősége van számomra. Portugáliában versenyeztem először WRC futamon, és Szardínián győztem először, és álltam a dobogón. Mindkét verseny elég gyors néhány helyen, de kemények is tudnak lenni, ahogy azt tavaly megtapasztalhattuk. A csapat nagyon keményen dolgozott, és azt gondolom, hogy jól felkészültünk. A chilei győzelem nagyon fontos volt, így újra versenyben vagyunk. Most összpontosítanunk kell, és a következő két versenyen néhány fontos pontot összegyűjteni.”
Jari-Matti Latvala (a 10. rajtszámú autó pilótája)
“Portugália a homokos útjaival mindig Argentínára emlékeztet, habár nem olyan durva. Idén pénteken a nyolcvanas-kilencvenes évek híres Portugál Rally helyszínére, Arganil környékére megyünk. Itt az utak sziklásak, ami elég megterhelő a gumik számára. Szardínián a szűk utaknak kemény az alapja, és sziklák szegélyezik őket, amiket ajánlatos elkerülni. A múlt heti tesztről nagyon boldogan mentem haza: durva körülmények között javult az autó, úgyhogy bizakodással várom a következő versenyeket, mert az autónk erős és gyors. Remélem, hogy visszatérhetünk a dobogós helyekre.”
Kris Meeke (az 5. rajtszámú autó pilótája)
“Várom már Portugáliát. Ismerem ezt a versenyt, és mindig elég jól szerepeltem itt. Megnyertem 2016-ban, és utána két évben is vezettem itt. Szardínián nem sokat autózhattam az elmúlt szezonokban, de a múltból elég jól ismerem a szigetet. Az utóbbi két verseny elég frusztráló volt számunkra. Megvolt a sebességünk a dobogós helyezéshez, ezt kell most egy jó eredménybe átfordítanunk. Hétfőn jó tesztünk volt, mindig próbálunk valamit javítani az autón. Remélem, hogy jó formában leszünk a következő versenyeken.”
Mi történt tavaly?
Portugáliában nehezen kezdett a csapat, mert Ott Tänak a második szakaszon sziklának ütközött, ami tönkretette a hűtőjét, így feladni kényszerült a futamot. Jari-Matti Latvala futóműve a harmadik speciál szakaszon megsérült, de Latvala folytatni tudta, és jó sebességgel haladt. Akárcsak Esapekka Lappi, aki megnyerte a power szakaszt, és abszolút ötödik lett. Szardínián mindhárom pilóta a dobogós helyért küzdött, végül Lappi harmadik lett. Latvala a hetedik, Tänak a kilencedik helyen végzett, mert mindketten problémákkal küszködtek.
Hozzászólások