Bugyi közelében mutatta be a Jeep az új Grand Cherokee autóját. Változatos terepviszonyok között volt lehetőség kipróbálni a luxus Crossovert. Vezethettük terepen, közúton, illetve a kiskunlacházi reptéren kialakított elkerülést szimuláló pályán.
A Cherokeek ősszülője az 1963-tól gyártott Jeep Wagoneer volt, melyet 1991-ig gyártottak. Ebben az autóban jelent meg 1973-ban az automatikus négykerék meghajtási rendszer, a Quadra-Trac. 1984-ben jelent meg a Jeep Cherokee (XJ).
Az első Grand Cherokeet (ZJ) 1992-ben mutatták be a Detroiti Autószalonon.
A Daimler éra alatt megjelenő második generációs Grand Cherokee (WJ) modell 1998-ban teljesen szakított a korábbi dizájnnal és kinézete a mai Grand Cherokeekhoz áll közelebb.
A harmadik generáció (WH) 2005-ben érkezett, jobb menettulajdonságokkal ruházták fel, s nem utolsó sorban megjelent a kínálatban az 5,7 literes V8-as HEMI benzinmotor is, 2006-ban pedig az SRT-8 változatban a 6,1 literes V8-as HEMI.
2009-ben a Chrysler csődhelyzetbe került, ekkor létesített partneri viszont a Fiattal.
A negyedik generáció 2011-ben lépett színre Quadra-Lift légrugózással, öt terepbeállítást kínáló Selec-Terrain kipörgésgátló rendszerrel, s a Fiat Multijet II technológiával rendelkező új 3.0 V6 turbódízel motorral. 2013-ban felfrissítették a modellt, mely a detroiti közönség előtt debütált.
A 2014-es Jeep Grand Cherokee erőteljesebb prémium megjelenést kapott. A hetes osztású hűtőmaszk magassága csökkent, keskenyebbek lettek a fényszórók, az orr alsó része feljebb került a markánsabb kinézetű ködfényszórókkal együtt. Az orrészen történő átalakításokkal elegánsabb lett az autó. Alapfelszereltség része az új bi-xenon fényszórók, melyekbe LED-es nappali menetfényt építettek. Summit és SRT felszereltségben ezt kanyarkövető bi-xenon fényszórók egészítik ki.
A Hátsó részen is új LED-es fények világítanak. Jobb hatásfokú lett a hátsó légterelő, módosult a lökhárító, melynek az alsó része minden kivitelnél más kialakítású, így az autók hosszmérete is eltér. Átszabták a csomagtérajtót, ennek következtében javult hátrafelé a kilátás. Limited felszereltségtől kettős kipufogó végződés jár.
Felszereltségi változatonként egyedi színezésekkel látták el a kerékívek, a kerékdobok alsó részét, továbbá jellegzetesek a keréktárcsák küllői és lakkozása.
Overland felszereltségtől alapfelszereltség a CommandView dupla két elemből álló napfénytető, melynek első részét hátrafelé motorosan lehet nyitni.
Az új Grand Cherokee Laredo, Limited és Overland Summit és az SRT kivitelekben érhető el.
A belső színvilágot, - mint megtudtuk – Marokkó, Új-Zéland, Nepál, Grand Canyon és a Vezúv hangulatszínei ihlették. Ezen színösszeállítások hasonlóképpen a külső dizájnhoz felszereltségekre jellemző.
Az átdolgozott középkonzolon kapott helyet az új UConnect rendszer 8,4 colos érintőképernyője. A menürendszer egyértelmű, a grafika kiemelkedően szép.
Új a műszerfalba épített 7 colos több nézeti lehetőséget biztosító, személyre szabható TFT folyadékkristályos kijelző. Újdonság továbbá a háromküllős bőrkormány, Overland felszereltségtől fabetétekkel.
Minden motorhoz 8 fokozatú automata sebességváltót építettek, (kéziváltós verzió nincs), váltani viszont a kormány mögött elhelyezett fülekkel is lehet.
Overland felszereltségtől megjelenik a műszerfal bőrkárpitozása, a bőrülések pedig Limited szinttől. A bőrözés minősége Nappa bőrülések, Natura Plus, Sportos nappabőr/perforált hasított bőrülések sorrendjében emelkedik.
Az SRT modell minden részében a erőről szól. Ehhez rendelhető egyedül, pontosabban mással nem is a 6,4 literes V8-as HEMI motor a 468 lóerejével 100 km/h-ára 5 másodpercen való gyorsulásával, igazi száguldó monstrum. Megdöbbentő érzés ahogy megindul a majd 2,5 tonnás szörny és megszólal a V8. Végsebessége az autónak 257 km/h.
Belterébe szénszálas betéteket építettek, fűthető kormánykereke, rá jellemzően alul egyenes vonalú.
Az STR rajtautomatikával rendelkezik. Az UConnect rendszert pedig specifikus menüpontokkal és funkciókkal egészítették ki, mely információk állandó visszajelzést adnak a vezetőnek a koránymozdulatról,. Motorteljesítményről, forgatónyomatékról, 0-100 km/h gyorsulás idejéről, továbbá a 100-0 km/h féktávolságról, illetve sok más paraméterről is.
Menettulajdonságok és futómű
A 2014. modellévi Jeep Grand Cherokee Quadra-Trac II és Quadra-Drive II elektronikus, részlegesen önzáró hátsó differenciálművel, illetve az SRT modellhez kínált Quadra-Trac aktív kapcsolható összkerékhajtási rendszerrel, ugyancsak elektronikus, részlegesen önzáró hátsó differenciálművel (ELSD) választható.
A Quadra-Trac II állandó összkerékhajtási rendszer kétfokozatú terepváltóval, valamint az első és hátsó tengelyen egyaránt aktív, fékeken át működő kipörgésgátlóval rendelkezik. Amennyiben a rendszer valamely kerék kipörgését érzékeli, a hajtóerő akár 100 százalékát képes a legjobb tapadású kerékre átvinni. A 4WD High összkerékhajtás esetén a hajtóerő automatikusan és dinamikusan oszlik meg az első és hátsó tengely között, míg ha a vezető a padlókonzolon található kapcsolóval 4WD Low fokozatba kapcsol, a rendszer állandó, 50/50 arányban osztja meg a hajtóerőt a két tengely között. A felező áttétele 2,72.
Az Overland és Summit modellek Quadra-Drive II összkerékhajtási rendszerrel szereltek. Elektronikus vezérlésű a részlegesen önzáró hátsó differenciálmű. Az aktív nyomatékelosztásról a központi terepváltó és elektronikusan vezérelt tengelykapcsoló csomag gondoskodik. Száraz aszfalton, illetve normál tapadási körülmények között a központi differenciálmű a rendelkezésre álló hajtóerő 48 százalékát juttatja előre, 52 százalékát pedig a hátsó tengelyre. Amennyiben a jármű csúszós útfelületre ér, a rendszer automatikusan módosítja az első és hátsó tengelyek közötti nyomatékmegosztást a valós idejű menetkörülmények függvényében. A Quadra-Drive II 4WD High és 4WD Low (felező) áttételekkel üzemel, utóbbi 2,72-es áttételét szélsőségesebb terepviszonyokra tervezték.
A Jeep Grand Cherokee SRT esetében alapfelszerelés a Quadra-Trac aktív kapcsolható összkerékhajtás, terepváltóval kiegészítve. Az első tengelyen BTCS fékvezérelt kipörgésgátló rendszert, míg hátul elektronikus, részlegesen önzáró differenciálművet alkalmaztak.
A Quadra-Lift légrugózás lehetővé teszi, hogy a vezető a középkonzolon elhelyezett vezérlőszervek segítségével maga szabályozza a szabad hasmagasságot (A rendszert Overland felszereltségtől alapkiépítés), melyet öt fokozatban lehet állítani, legnagyobb értéke 28 cm.
Normál, 22 cm-es hasmagasság. Alapértelmezett menethelyzet.
Terep 1, 25,4 cm-re nő a hasmagasság.
Terep 2, 28 centiméteres a szabad hasmagasság.
Parkolás üzemmód: Ez a helyzet az alapértékhez viszonyítva 4 centiméterrel csökkenti a jármű szabad hasmagasságát, ezáltal könnyebb ki- és beszállást, illetve -rakodást tesz lehetővé.
Aero üzemmód: Az alaphelyzetnél 1,3 centiméterrel alacsonyabb állást a menetsebesség függvényében aktiválja a rendszer; ekkor optimálisabbak a jármű aerodinamikai adottságai. Eco üzemmódban a jármű Aero magasságba áll, ezáltal jobb üzemanyag-fogyasztást eredményez.
Terepszögek
Quadra-Lift légrugózás beépítése esetén, az új Jeep Grand Cherokee 35,8 fokos első, és 29,6 fokos hátsó, valamint 23,5 fokos középső terepszöggel rendelkezik. Egyébként 26,3 fokos az első, 26,5 fokos a hátsó, valamint 18,8 fokos a középső terepszög.
Bár ilyen terepeken is elmegy, mint az alábbi videón látható, mi sáros feketeföldön, illetve mezőgazdasági területek között autóztunk vele. A nagy tömegű autóknak szinte meg sem kottyant, nem pörögtek ki, természetesen csúszkáltak, de megállás nélkül haladtak előre. Közúton pedig jelezte az autó, hogy Aero magasságot állított.
Hozzászólások