Írta: Administrator   
2012. június 15. péntek, 17:59

 

A Ford Motor Company új, 1,0 literes EcoBoost erőforrása – amely idén mutatkozott be az európai Focusban – elnyerte az “2012-es Év Nemzetközi Motorja” címet. A kisméretű, háromhengeres high-tech motor emellett az Engine Technology International magazin díjait is megkapta a “Legjobb új motor” és a “Legjobb 1,0 liter alatti lökettérfogatú motor” kategóriákban. A kitüntető címet 35 ország 76 szakújságírójának szavazatai alapján ítélte oda a zsűri.

ford-ecoboost-1-liter

Az “Év Nemzetközi Motorja” díj 13 éves története során ez volt az első alkalom, hogy a Ford nyert. Ugyanakkor a díj teljes története során az 1,0 literes EcoBoost volt az a motor, amely a legmagasabb pontszámmal győzött.

“Amikor nekikezdtünk a motor tervezésének, hihetetlenül magasra tettük a lécet,” - emlékszik vissza Joe Bakaj, a Ford globális hajtásláncokért felelős alelnöke. “Célunk a meghökkentően alacsony fogyasztás, a magas teljesítmény, a csendes és finom működés volt – s mindezt egy rendkívül kicsi, háromhengeres blokkal akartuk elérni. A mérnökcsapat izgalmas innovációkkal válaszolt erre az első látásra lehetetlennek tűnő kihívásra,” -  teszi hozzá Bakaj. “Az eredmény pedig egy olyan erőforrás, amely teljesen megváltoztatta a benzinmotorok világát.”

ford-alan-mulally-csok

Dean Slavnich az “Év Nemzetközi Motorja” zsűrijének elnöke és az Engine Technology International szerkesztője szerint “idén egy igazán figyelemre méltó motor kapta meg méltó elismerését.”
Az erőforrás – amely olyan apró, hogy elférne egy A4-es lapon – a Ford angol és német technikai központjaiban született Duntonban és Merkenichben, és romániai Krajovában valamint a németországi Kölnben gyártják. Az 1,0 literes EcoBoost kis tehetetlenségű turbótöltője már a pillangószelep nyitásának pillanatától gyors teljesítmény-leadást biztosít, s akár 280.000 1/perc fordulatszámig is pörög, miközben jelentősen növeli a teljesítményt.

További innovatív megoldások az 1,0 literes EcoBoost egységben:
- A hengerfejjel együtt öntött kipufogó-leömlő csökkenti a kipufogógáz hőmérsékletét, szélesebb fordulatszám-tartományban téve lehetővé a levegő-üzemanyag keverék optimalizálását
- A különleges, öntöttvas blokk hamarabb melegszik fel, mint a hagyományos alumínium motorblokk, 50 százalékkal csökkentve ezzel az üzemi hőfok eléréséhez szükséges energiát, és mérsékelve az üzemanyag-fogyasztást
- Az olajba merülő vezérműszíj csendesebb és hatékonyabb működést eredményez
- A hagyományos, energiapazarló kiegyensúlyozó tengelyek alkalmazása helyett a Ford mérnökei szándékosan “kiegyensúlyozatlanul” hagyták a lendkereket és az ékszíjtárcsát, így ellensúlyozva a motor rezgéseit

Az 1,0 literes EcoBoost motor idén mutatkozott be a Focus európai változatában, és az erőforrás még idén megjelenik majd a Ford C-MAX és B-MAX modellek kínálatában is. Az új blokk idén nyáron több észak-amerikai modellben is feltűnik, később pedig Ázsia-Óceánia és Afrika piacain, sőt a közeljövőben egyéb régiókban is. Az új, 100 lóerős Focus 1.0 EcoBoost kategóriaelső üzemanyag-fogyasztása 4,8 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig 109 g/km. A 125 lóerős változat fogyasztása 5,0 l/100 km, míg a CO₂-emisszió 114 g/km. Az első teljes havi európai eladási adatokból kiderül, hogy több mint 4700 vásárló választotta az 1,0 literes EcoBoost motorral szerelt Focust, ami azt jelenti, hogy a Ford 19 legnagyobb európai piacán a Focusok közel egynegyede ezzel az erőforrással kelt el.
A Ford Európa azt tervezi, hogy több mint háromszorosára emeli azon járműveinek számát, amelyeket a takarékos és erős EcoBoost benzinmotorokkal szerelnek – a tavalyi 141.000 után 2015-ben körülbelül 480.000 egységre. Ebből a tervezett éves mennyiségből 300.000 jármű az új, 1,0 literes EcoBoost motorral készül majd.

Az “Év Nemzetközi Motorja” díjat a világ 35 országából érkezett 76 szakújságíróból álló zsűri ítéli oda, miután értékelik az adott motorok dinamikáját, teljesítményét, fogyasztását, finom működését és a fejlett motorvezérlési technológiák alkalmazását. Az 1,0 literes EcoBoost blokk sikerét jól bizonyítja, hogy 28 százalékkal több pontot kapott, mint a második helyen végzett motor; a díj története során a Ford erőforrása volt az a motor, amely a legmagasabb pontszámmal győzött.

“Az, hogy egy háromhengeres erőforrás ilyen könnyedén mozgat egy Focus-méretű járművet, igencsak ígéretes jövőt tár fel a belsőégésű motorok számára.” – fogalmaz Slavnich, az Engine Technology International magazin szerkesztője. “A teljesítmény és a remek fogyasztás pedig csak a jéghegy csúcsa. Remek munka volt, Ford!”

Zsűritagok az 1,0 literes EcoBoost motorról:


“Ha elfogadjuk, hogy a jövő útja a méretcsökkentés, akkor erre keresve sem találhatnánk jobb bizonyítékot, mint ez a blokk. Ugyanazt a teljesítményt nyújtja, mint egy 1,6 literes szívómotor, sőt még annál is jóval élénkebben mozgatja az autót.” vélekedik az angol John Simister.

“Remek nyomatékával és alacsony fordulatszámon leadott teljesítményével ez a high-tech háromhengeres olyan menetdinamikát biztosít, mint egy kisméretű turbódízel egység – csakhogy annak zaja és vibrációja nélkül,” magyarázza lelkesen Christophe Congrega, a francia L’Automobile Magazine munkatársa.

Stephen Odell, a Ford Európa elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy a vállalat komoly szerepet szán az 1,0 literes EcoBoost egységnek a Ford globális terveiben, s egyúttal köszönetét fejezte ki a Ford több ezer munkatársának, akik részt vettek az új motor terezésében, fejlesztésében és gyártásában.

„Európa gazdasága és ezzel együtt a Ford is nagy kihívások előtt áll, ám mégis meg kell állnunk egy pillanatra, hogy méltóképpen megünnepelhessük ezt az eredményt. A Ford és kiváló munkatársai elkötelezetten dolgoznak, hogy minden vásárlónk számára hasznos innovációkat alkothassunk.”




  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER