2012. március 01. csütörtök, 23:44

 

Az új Fiat Panda egy olyan találmány folytatólagos megújulása, amely fennállásának 31 éve során mindig is szerethető, sokoldalú és könnyen kezelhető volt. A Panda mindez, és ennél is több: egy önálló, gazdag racionális és érzelmi értékekkel bíró márka; egy autó, amelyből a mai napig több mint 6,4 millió darabot gyártottak, és amely 16 millió, a legkülönbözőbb ízlésű, életkorú, nemzetiségű vagy társadalmi hátterű autóvezetőt nyert meg magának.

uj-fiat-panda

Egy olyan bestseller, amely nagymértékben hozzájárult a Fiat elvitathatatlan elsőségéhez ebben a méretosztályban, az első 600-astól az 500-asig, a 126-ostól az első Pandáig, a Cinquecentótól a Seicentóig, a második generációs Pandától (2003) a 2007-ben bevezetett, új 500-asig. A Fiat mindig is etalonnak számított az európai városi kisautók kategóriájában, köszönhetően az óvilág nagyvárosaiban szerzett, utolérhetetlen tapasztalatainak.
A Panda harmadik generációja ebből a műszaki és társadalmi hagyatékból kelt életre. Egy olyan korban született, amely többet, jobbat kínál a férőhely, a kényelem, a funkcionalitás, a technológia és a biztonság terén.

fiat-panda-uj

Az új Panda az első és második generációs modellek legjobb értékeit ötvözi. Ez az intelligens jármű ideális választás mindenki számára, akik a városi autók praktikus vezethetőségét az ötajtós kompakt ferdehátúak helykínálatával és kényelmével szeretnék társítani. Mindezt tovább erősíti a modell modern, harmonikus megjelenése, amely azt a kellemes Panda-külsőt idézi fel, amely mostanra az európai kollektív emlékezet részévé vált, az olasz kreativitás oly sok más gyümölcsével egyetemben, a Fiat 500-astól a Vespáig, a „kotyogós” Moka Bialetti kávéfőzőtől Bruno Munari „Cubo” hamutartójáig. Ezek mind olyan különleges tárgyak, amelyekről megjelenésük alapján nem mondhatunk értékítéletet, és amelyek jóval többek kiváló mérnöki ujjgyakorlatnál: rendkívül erőteljes varázserővel bírnak, formatervük és koncepciójuk egyaránt innovatív, újraalkotják az arányokat és a hivatkozási pontokat. Ha ez megvalósul, akkor beszélhetünk az ipari formatervezés mesterműveiről – márpedig a Fiat Panda ezen tárgyak egyike.

fiat-panda-muszerfal

A Fiat Panda a tartalom, a gyakorlatiasság, a hasznosság szinonimája. Mindezen értékek megjelenítése, megtestesítése egyben szépséget is létrehoz, amely koncepció végigvonult az új Panda megalkotásának egész folyamatán. A most harmadik generációjába lépő Panda minden apró részletében továbbfejlődött, funkcionális szempontból és a részletekbe menő kidolgozottság terén egyaránt. Az eredmény: nagyszerű, mindent átölelő harmónia, amelyet a tárgy gyakorlati hasznát és kellemes formai értékeit fokozó, egymással összeillő elemek alkalmazásának köszönhetünk.
Az új autó alapkoncepciója, hogy mindenkinek másra van szüksége. Maximálisan kihasználja a rendelkezésre álló belteret, ésszerű kereteken belül tartva a méreteket. Habár a Panda még mindig viszonylag kisméretű jármű, néhány centiméternyit mégis nőtt, ami fokozott biztonságot és még tágasabb utasteret hozott a harmadik generációs modell számára.
A 365 centiméter hosszú, 164 cm széles, és 155 magas, ötajtós új Panda fedélzetén kényelmesen elfér öt felnőtt utas, ráadásul a kategória egyik legtágasabb csomagtartóját kínálja. Ez utóbbi alaphelyzetben 225 literes, ám a hosszában eltolható hátsó üléssort teljesen előre mozdítva 260, a hátsó üléstámlákat ledöntve pedig 870 literesre növelhető térfogata.
A Fiat Panda rendkívül rugalmasan használható, hála a tér moduláris kialakításának, a számos tárolórekesznek, valamint az első és hátsó ülések sokoldalú átrendezhetőségének. Ráadásul mindenkinek megvan a maga életstílusa. Mindannyian személyes kapcsolatban állunk tárgyainkkal, mindannyian máshogy szeretjük elhelyezni őket a térben – és az sem árt, ha legközelebb is megtaláljuk őket. Ebben az értelemben tehát az új modell egy megtöltésre váró, maximálisan személyesen szabható és alakítható tér, ugyanakkor olyan környezet is, amelyen örömmel osztozunk másokkal, mintha csak egy olasz család meleg, odaadó otthonába lépnénk be. A külső formai jegyekből is sugárzik a semmivel össze nem téveszthető „olasz stílus”, a „mediterrán” stílusnyelv, amelyet vonzó, masszív és védelmező megjelenéssel ruháznak fel a letisztult formák.

panda-szembolAz új Panda bőkezű és intelligens, hiszen olyan, innovatív funkciókat és szolgáltatásokat kínál, amelyek egyszerűbbé és tartalmasabbá teszik a fedélzeten töltött időt, ráadásul mindezt bárki számára elérhető módon. Hiszen manapság az sem szeretne lemondani az általában a nagyobb kategóriák számára fenntartott technológiákról, aki kisautót vásárol. A Panda képes ezeket az elvárásokat összeegyeztetni a fenntartható, biztonságos közlekedés iránti igénnyel, mégpedig minden szempontból megfizethető módon – a vételárat tekintve éppúgy, mint az üzemben tartást. Ezzel az első és a második generációs modellek legjobb erényeit ötvözi. Ez az új, intelligens megoldás különösen napjaink bizonytalan gazdasági környezetében üdvözlendő.
Vidám és magabiztos megjelenése mögött a Panda olyan, kifinomult műszaki megoldásokkal szolgálhat, amelyek rendkívül egyszerűen, ösztönösen használhatók, és amelyek a mindennapi mobilitás közvetlen igényeit éppúgy maradéktalanul kiszolgálják, mint a környezetvédelem és a biztonság iránti, egyre erősödő társadalmi felelősségvállalást. Íme két olyan, igen értékes új eszköz, amelyekre a vásárlók másutt csak magasabb kategóriákban számítanának: az egyik a „kissebességű ütközést elkerülő” fékrendszer, a másik a „Blue&Me TomTom 2 LIVE” navigációs rendszer. Ezeket egészítik ki az olyan szolgáltatások, mint a Start&Stop, a fokozati ajánló (GSI), az ecoDrive, vagy a TwinAir turbómotor ECO üzemmódja. Azokat a közhasználatú betűszavakkal jelölt technológiákat, amelyek megteremtése és kifejlesztése a Fiat nevéhez fűződik, mind az „Air Technologies” gyűjtőkifejezés alá sorolták: a Fiat ezen almárkája öleli fel mindazokat a csekély környezeti hatású technológiákat, amelyek egyszerre nyújtanak környezetileg tudatos megoldásokat és háborítatlan vezetési élményt.

Ez a filozófia vezérelte az egytől egyig kivételesen takarékos, tiszta üzemű és erőteljes erőforrásokból álló motorválaszték összeállítását is. A kínálat élén a vadonatúj, TwinAir kéthengeres 85 lóerős Turbo motor áll, amelyet a „2011. Év Nemzetközi Motorjának” választottak meg. A motorok sorát a megújult, 69 lóerős 1.2 Fire benzinmotor, valamint a 75 lóerős 1.3 Multijet II zárja, ugyancsak alapáras Start&Stop funkcióval.
A modell bevezetésekor elsőkerékhajtású kivitelben lesz elérhető (a későbbiekben érkezik a Panda 4x4 is), kétféle felszereltségi szinttel (Pop és Lounge), 10-féle karosszériaszínnel, kilencféle belső hangulattal, kétféle dísztárcsával és szintén kétféle, 14 és 15 colos könnyűfém keréktárcsával. Az új technológiák között említést érdemel a „Blue&Me TomTom LIVE” rendszer, amely a beépített, széles körű csatlakoztathatósággal felszerelt szórakoztató és információs rendszerek előnyeit a hordozható navigációs berendezésekével kombinálva új korszakot nyit a konnektivitás terén. A későbbiekben megjelenik a kínálatban az az innovatív, opciós LSCM (kissebességű ütközést elkerülő) fékrendszer is, amely a 30 km/h alatti sebességtartományban képes felismerni az autó útjában álló akadályokat, és automatikusan lefékezni előttük.

fiat-panda-csomagter

Született olasz
A dizájn és az olasz know-how ikonjaként az új Panda egy sikeres modell továbbfejlesztése, amely arra hivatott, hogy megerősítse a Fiat megkérdőjelezhetetlen vezető szerepét a városi autók kategóriájában. Éppen ezért a Fiat Group Automobiles azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a teljes terméktervezés és -fejlesztés során maximális minőség érvényesüljön. Egy ilyen fejlett formatervet kizárólag egy hasonlóképpen fejlett, azonos feltételek szerint felépített gyárban lehet megvalósítani. Éppen ezért helyeztük az új modell gyártását a Nápoly közelében fekvő és működő Pomigliano d’Arco üzembe. Az ipari területet teljes egészében átalakították, új rendszereket állítottak üzembe (különösen a karosszériaépítő és az összeszerelő részlegekben), valamint innovatív „minőségi központot” hoztak létre. Ezek az új rendszerek nem csupán a Fiat gyártókapacitásának legmodernebb berendezései, de az egész világon a legfejlettebbek közé tartoznak.
A Giambattista Vico-i üzemet rekord rövid idő, 12 hónap alatt, összesen 800 millió eurós infrastrukturális és munkaerő-piaci beruházással tették technológiai és szervezeti mintaüzemmé. Az alkalmazottak a mai napig 200 ezer órányi oktatásban részesültek.
Mindezen fejlesztések eredménye egy olyan autó, amely a több mint egy évszázados márka szenvedélyét, valamint tervezési és gyártási kompetenciáját hirdeti. Ez a Fiat öröksége, és még ennél is több: annak a sok ezer embernek – mérnököknek, gyári munkásoknak, vezetőknek – az elhivatottsága és szakmai büszkesége, akik az évek során egymásnak adták a stafétabotot az üzemekben és az irodákban.

31 éves sikertörténet
A Panda 1980-ban írta be magát az autóipar történelemkönyvébe: az első generációs modell ebben az évben mutatkozott be a Genfi Autószalonon. Az 1976-ban megkezdett kutatások eredményeként létrejött Panda születése egyben egy ötlet létrejöttét is jelentette: egy olyan ötletét, amely más megvilágításba helyezte az autó fogalmát: egyszerű, demokratikus és élvezetes járműként tálalta azt, amely ugyanakkor ösztönös és ragyogó megoldásainak köszönhetően forradalmi is. Ez az első Panda volt az egyik leginkább nagyrabecsült, soha meg nem unható európai városi kisautó-család első generációja. A bemutatkozását követő három éven belül a modell választéka egy vászontetős, továbbá egy összkerékhajtású kivitellel gyarapodott, majd 1984 júliusában, alig négy évvel a modell születése után az egymilliomodik Panda is legördült a gyártósorról.

uj-panda

Az eredeti modell sikerét 1986-ban, az első generációs típus második szériája folytatta. Ebben a változatban a motorok jelentették az egyik legnagyobb újítást: a korábbi, 652 és 903 cm3-es erőforrások helyébe új, 34 és 45 lóerős FIRE motorok (769, illetve 999 cm3) léptek, továbbá megjelent a kínálatban az első dízelmotor is. Egy dolog azonban változatlan maradt: az ügyfelek rajongása az autó iránt. Az elkövetkező két év során a Panda gyártása átlépte a kétmilliós darabszámot, majd 1990-ben a modellkínálat egy igazán futurisztikus új taggal bővült: a Panda Elettrával, az első villanymotoros kivitellel. Az első generációs Pandát 2003-ig gyártották; a modell a legutolsó pillanatig az egyik legkeresettebb haszonjármű volt a piacon.

A második generációs modell ideje 2003 szeptemberében érkezett el. A Fiat Panda egy olyan formatervvel jelent meg a piacon, amely már az új formai trendeket követte. Lemondtak a háromajtós kialakításról, a karosszéria 13 centiméterrel hosszabb, és 12-vel szélesebb lett, ami tágas és kényelmes, ötajtós egyterű kialakítást eredményezett. A modell egy csapásra sláger termékké vált. A kategória első képviselőjeként elnyerte a nagy presztízsű Európai Év Autója díjat (2004). A modell alapjaira később a Fiat egy egész modellcsaládot épített fel, amelynek minden egyes tagja magasabb kategóriákat idéző technológiával és kidolgozottsággal büszkélkedhetett. A második generációból 2007-ben készült el az egymilliomodik példány. A két első generációs Pandából összesen nagyjából hatmillió darabot gyártott a Fiat.
Most pedig a harmadik generációs Pandán a sor, hogy tovább haladjon a 31 évvel ezelőtt kijelölt úton.


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER