2013. augusztus 08. csütörtök, 12:09

bmw-524-td-dizel

BMW dízelmotorok 30 éve
Dr. Anisits Ferenc a magyar fejlesztő
A műszaki fejlesztések mérföldkövei és egyes BMW dízelmodellek néhány műszaki adata

1983.
A BMW első dízelmotorjának premierje; a 85 kW/115 LE teljesítményű, turbófeltöltésű és örvénykamrás rendszerű, soros hathengeres erőforrás a BMW 524td modellben mutatkozik be

1985.
A BMW dízelmotorok első atmoszférikus kivitele a BMW 324d modellben, 63 kW/86 LE teljesítménnyel

1987. Digitális dízelelektronika – a világ első dízel erőforrások számára kifejlesztett elektronikus motorszabályzása a BMW 524td és a BMW 324td modellekben mutatkozik be; számítógép-szabályzású motormenedzsment a befecskendezés-kezdet és -mennyiség, a töltőnyomás és a kipufogógáz-visszavezetés számára az optimális teljesítmény, üzemanyag-fogyasztás, károsanyag-kibocsátás és hidegindítás érdekében

1989. Az első dízel-katalizátor a BMW turbófeltöltésű dízelmodelljei számára

1991. A soros hathengeres dízelmotorok második generációja, lánchajtású vezérműtengellyel, a dugattyútetőkben V-alakú mélyedésekkel, új DDE rendszerrel, valamint töltőlevegő-hűtővel, teljes burkolattal és hőmérséklet szerint szabályozható szellőzőszelepekkel az új, 105 kW/143 LE teljesítményű BMW 525tds csúcsmodellben

1994. A BMW első négyhengeres dízelmotorja: a soros hathengeres erőforrásból származtatott, olaj-víz hőcserélővel szerelt, 1,7 literes konstrukció a BMW 318tds modellben 66 kilowattot (90 LE) teljesít

1996. A dízelmotor a luxuskategóriában is megjelenik: a BMW 725tds a BMW 7-es sorozat első dízel tagja

1998. A négy- és hathengeres dízelmotorok új generációja: üreges profilokkal merevített, különösen szilárd forgattyúház, hengerenként négyszelepes technika, turbófeltöltő elektronikus szabályzású, változó belépő-geometriával, kettőstömegű lendkerék és hidro-ágyazások a rezgéscsillapítás érdekében a hathengeres motorban; 100 kW/136 LE teljesítményű négyhengeres konstrukció, első ízben közvetlen befecskendezéssel és magasnyomású szivattyúval; az új hathengeres motor – első alkalommal common-rail közvetlen befecskendezéssel – 135 kW/184 LE teljesítményével a világ legerősebb személyautó-dízelmotorja

1999. Bemutatkozik a BMW 740d a BMW első V8-as dízelmotorjával; 3,9 liter összlökettérfogat, vermikuláris grafitos szürkeöntvény-ötvözet (GGV), töréssel osztott főtengely-csapágytartók, biturbo-feltöltés, hengerenként négyszelepes technika, common-rail közvetlen befecskendezés, 175 kW/238 LE teljesítmény

2001. A common-rail közvetlen befecskendezés második generációja újszerű adagolás-szabályzással és munkaütemenként akár öt önálló befecskendezéssel, első ízben a BMW 320d 110 kW/150 LE teljesítményű, négyhengeres dízelmotorjában

2002. A common-rail közvetlen befecskendezés második generációjának bevezetése a hat- és nyolchengeres erőforrásokban

2003. Az első BMW Coupé dízelmotorral: a BMW 330cd 150 kW/204 LE teljesítményű, soros hathengeres aggregáttal

2004. Első ízben jelenik meg a dízeltechnika BMW Cabrio modellben, a BMW 320d Cabrio négyhengeres motorjában
A Variable Twin Turbo technika premierje: a 3,0 literes, soros hathengeres motor többfokozatú feltöltése egyaránt mércéül szolgálhat az érzékeny gázadási reakciók és a vonóerő-karakterisztika terén; a BMW 535d 200 kW/272 LE teljesítményével a világ legerősebb hathengeres dízelmodellje.
Megkezdődik a dízel részecskeszűrő bevezetése az oxidációs katalizátor kiegészítésére; 2005-től minden BMW dízelmodell alapfelszerelése

2005.
Új nyolchengeres dízelmotor a BMW 745d modellben, ezúttal tiszta alumínium forgattyúházzal és 4,4 liter hengerűrtartalommal; max. teljesítmény: 220 kW/300 LE, max. forgatónyomaték: 700 Nm

2007. A BMW EfficientDynamics erősíti tovább a BMW dízelmotorok üzemanyag-takarékos karakterét; a Fékenergia-visszanyerés (Brake Energy Regeneration), az Automatikus motorleállítás és -indítás rendszere (Auto Start Stop Function), a Sebességváltást segítő kijelző (Gearshift Point Indicator) és a további gazdaságosságnövelő műszaki megoldások fokozatosan mind több modell alapfelszereltségében jelennek meg.
Újabb generációváltás a négy- és hathengeres motoroknál: a common-rail közvetlen befecskendezés harmadik generációjának bevezetése, alumínium forgattyúház, Variable Twin Turbo technika már a négyhengeres motorokhoz is

2008. BMW Advanced Diesel az észak-amerikai piacok új ajánlataként; különösen hatékony kipufogógáz-tisztítás a nitrogénoxid-kibocsátás mérséklésére SCR-katalizátorral (Selective Catalytic Reaction) és AdBlue adalékolással működő BMW BluePerformance technika segítségével
A BMW 118d (105 kW/143 LE, EU-tesztfogyasztás: 4,5 l/100 km) elnyeri a „Világ Zöld Év Autója” („World Green Car of the Year”) tekintélyes nemzetközi díját

2009. Az üzemanyag-betöltő nyílás reteszével a világ első téves tankolást megelőző megoldása dízelmodellek számára

2011. BMW TwinPower Turbo technika a fogyasztáscsökkentés új eszközeként a négy- és hathengeres dízelmotorokban; új, 1,6 literes, 70 kW/95 LE teljesítményű négyhengeres dízel erőforrás a BMW 114d számára; a modellprogram új széndioxid-kibocsátási „bajnoka” a BMW 116d EfficientDynamics Edition (85 kW/116 LE), EU-tesztfogyasztás: 3,8 l/100 km, széndioxid-kibocsátás: 99 g/km.
A BMW M Performance modellek és a világ legerősebb hathengeres dízelmotorjának bemutatkozása: hármas turbófeltöltés, common-rail közvetlen befecskendezés piezo-injektorokkal és 2.200 bar befecskendezési csúcsnyomással; max. teljesítmény: 280 kW/381 LE, max. forgatónyomaték: 740 Nm; a BMW M550d xDrive Limousine, a BMW M550d xDrive Touring, a BMW X5 M50d és a BMW X6 M50d modellek számára

2013.
BMW Blue Performance technika már alapkivitelben minden újonnan bemutatott dízelmodellben; modellváltozat szerint SCR- vagy nitrogénoxid-tárolókatalizátorral; a mérsékelt károsanyag-kibocsátási értékek már az EU6 kipufogógáz-szabvány előírásainak is megfelelnek

bmw-524td-1983


Egyes BMW dízelmodellek néhány műszaki adata


BMW 524td (1983)

Motor
Hengerek elrendezése/száma soros/6
Furat x löket 80,0 mm x 81,0 mm
Összlökettérfogat 2.443 cm³
Max. teljesítmény 85 kW/115 LE / 4.800 1/min
Max. forgatónyomaték 210 Nm / 2.400 1/min
Sűrítési arány 22,0 : 1
Literteljesítmény 34,8 kW

Erőátvitel/futómű
Sebességváltó ötfokozatú manuális
(négyfokozatú automata)
Fékek elöl tárcsa-, hátul dobfékek

Méretek és tömegadatok
Hosszúság 4.620 mm
Szélesség 1.700 mm
Magasság 1.415 mm
Tengelytáv 2.625 mm
Gumiabroncsok 175 HR 14
Saját tömeg (DIN) 1.300 kg

Menetteljesítmények/üzemanyag-fogyasztás
Max. sebesség 180 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h 12,9 s
Üzemanyag-fogyasztás
(DIN hármas átlag) 7,1 l


BMW 324d (1985)

Motor
Hengerek elrendezése/száma soros/6
Furat x löket 80,0 mm x 81,0 mm
Összlökettérfogat 2.443 cm³
Max. teljesítmény 63 kW/86 LE / 4.600 1/min
Max. forgatónyomaték 152 Nm / 2.500 1/min
Sűrítési arány 22,0 : 1
Literteljesítmény 25,8 kW

Erőátvitel/futómű
Sebességváltó ötfokozatú manuális
(négyfokozatú automata)
Fékek elöl tárcsa-, hátul dobfékek

Méretek és tömegadatok
Hosszúság 4.325 mm
Szélesség 1.645 mm
Magasság 1.380 mm
Tengelytáv 2.570 mm
Gumiabroncsok 175/70 TR 14
Saját tömeg (DIN) 1.175 kg

Menetteljesítmények/üzemanyag-fogyasztás
Max. sebesség 165 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h 16,1 s
Üzemanyag-fogyasztás
(DIN hármas átlag) 6,9 l


BMW 525tds (1991)

Motor
Hengerek elrendezése/száma soros/6
Furat x löket 80,0 mm x 83,0 mm
Összlökettérfogat 2.498 cm³
Max. teljesítmény 105 kW/143 LE / 4.800 1/min
Max. forgatónyomaték 260 Nm / 2.200 1/min
Sűrítési arány 22,0 : 1
Literteljesítmény 42,0 kW

Erőátvitel/futómű
Sebességváltó ötfokozatú manuális
(ötfokozatú automata)
Fékek elöl és hátul tárcsafékek

Méretek és tömegadatok
Hosszúság 4.720 mm
Szélesség 1.751 mm
Magasság 1.412 mm
Tengelytáv 2.761 mm
Gumiabroncsok 195/65 R 15
Saját tömeg (DIN) 1.480 kg

Menetteljesítmények/üzemanyag-fogyasztás
Max. sebesség 207 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h 11,0 s
Üzemanyag-fogyasztás
(DIN hármas átlag) 7,0 l

BMW 318tds (1994)

Motor
Hengerek elrendezése/száma soros/4
Furat x löket 80,0 mm x 82,8 mm
Összlökettérfogat 1.665 cm³
Max. teljesítmény 66 kW/90 LE / 4.400 1/min
Max. forgatónyomaték 190 Nm / 2.000 1/min
Sűrítési arány 22,0 : 1
Literteljesítmény 39,6 kW

Erőátvitel/futómű
Sebességváltó ötfokozatú manuális
Fékek elöl tárcsa-, hátul dobfékek
Méretek és tömegadatok
Hosszúság 4.433 mm
Szélesség 1.698 mm
Magasság 1.393 mm
Tengelytáv 2.700 mm
Gumiabroncsok 185/65 R 15
Saját tömeg (DIN) 1.265 kg

Menetteljesítmények/üzemanyag-fogyasztás
Max. sebesség 182 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h 14,4 s
Üzemanyag-fogyasztás
(DIN hármas átlag) 5,9 l

BMW 530d (1998)

Motor
Hengerek elrendezése/száma soros/6
Furat x löket 84,0 mm x 88,0 mm
Összlökettérfogat 2.926 cm³
Max. teljesítmény 135 kW/184 LE / 4.000 1/min
Max. forgatónyomaték 390 Nm / 1.750 – 3.200 1/min
Sűrítési arány 18,0 : 1
Literteljesítmény 44,4 kW
Erőátvitel/futómű

Sebességváltó ötfokozatú manuális
(ötfokozatú automata)
Fékek elöl és hátul tárcsafékek

Méretek és tömegadatok
Hosszúság 4.775 mm
Szélesség 1.800 mm
Magasság 1.435 mm
Tengelytáv 2.830 mm
Gumiabroncsok 225/65 R 15
Saját tömeg (DIN) 1.575 kg

Menetteljesítmények/üzemanyag-fogyasztás
Max. sebesség 225 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h 8,0 s
Üzemanyag-fogyasztás (NEFZ) 7,2 l

BMW 740d (1999)

Motor
Hengerek elrendezése/száma V8
Furat x löket 84,0 mm x 88,0 mm
Összlökettérfogat 3.901 cm³
Max. teljesítmény 175 kW/238 LE / 4.000 1/min
Max. forgatónyomaték 500 Nm / 1.800 1/min
Sűrítési arány 18,0 : 1
Literteljesítmény 46,1 kW

Erőátvitel/futómű
Sebességváltó ötfokozatú automata
Fékek elöl és hátul tárcsafékek
Méretek és tömegadatok
Hosszúság 4.984 mm
Szélesség 1.862 mm
Magasság 1.435 mm
Tengelytáv 2.930 mm
Gumiabroncsok 235/60 R 16
Saját tömeg (DIN) 1.960 kg

Menetteljesítmények/üzemanyag-fogyasztás
Max. sebesség 242 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h 8,4 s
Üzemanyag-fogyasztás (NEFZ) 9,8 l

BMW 320d (2001)

Motor
Hengerek elrendezése/száma soros/4
Furat x löket 84,0 mm x 90,0 mm
Összlökettérfogat 1.995 cm³
Max. teljesítmény 110 kW/150 LE / 4.000 1/min
Max. forgatónyomaték 330 Nm / 2.000 1/min
Sűrítési arány 17,0 : 1
Literteljesítmény 55,1 kW

Erőátvitel/futómű
Sebességváltó ötfokozatú manuális
(ötfokozatú automata)
Fékek elöl és hátul tárcsafékek

Méretek és tömegadatok
Hosszúság 4.471 mm
Szélesség 1.739 mm
Magasság 1.415 mm
Tengelytáv 2.725 mm
Gumiabroncsok 205/55 R 16
Saját tömeg (DIN) 1.415 kg

Menetteljesítmények/üzemanyag-fogyasztás
Max. sebesség 216 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h 8,9 s
Üzemanyag-fogyasztás (NEFZ) 5,5 l

BMW 330cd (2003)

Motor
Hengerek elrendezése/száma soros/6
Furat x löket 84,0 mm x 90,0 mm
Összlökettérfogat 2.993 cm³
Max. teljesítmény 150 kW/204 LE / 4.000 1/min
Max. forgatónyomaték 410 Nm / 1.500 - 3.250 1/min
Sűrítési arány 17,0 : 1
Literteljesítmény 50,1 kW

Erőátvitel/futómű
Sebességváltó hatfokozatú manuális
(ötfokozatú automata)
Fékek elöl és hátul tárcsafékek

Méretek és tömegadatok
Hosszúság 4.488 mm
Szélesség 1.757 mm
Magasság 1.369 mm
Tengelytáv 2.725 mm
Gumiabroncsok 225/45 R 17
Saját tömeg (DIN) 1.540 kg

Menetteljesítmények/üzemanyag-fogyasztás
Max. sebesség 242 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h 7,2 s
Üzemanyag-fogyasztás (NEFZ) 6,6 l

BMW 535d (2004)

Motor
Hengerek elrendezése/száma soros/6
Furat x löket 84,0 mm x 90,0 mm
Összlökettérfogat 2.993 cm³
Max. teljesítmény 200 kW/272 LE / 4.400 1/min
Max. forgatónyomaték 560 Nm / 2.000 1/min
Sűrítési arány 16,5 : 1
Literteljesítmény 66,8 kW

Erőátvitel/futómű
Sebességváltó hatfokozatú automata
Fékek elöl és hátul tárcsafékek

Méretek és tömegadatok
Hosszúság 4.841 mm
Szélesség 1.846 mm
Magasság 1.468 mm
Tengelytáv 2.888 mm
Gumiabroncsok 225/50 R 17
Saját tömeg (DIN) 1.665 kg

Menetteljesítmények/üzemanyag-fogyasztás
Max. sebesség 250 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h 6,5 s
Üzemanyag-fogyasztás (NEFZ) 8,0 l

BMW 118d (2008)

Motor
Hengerek elrendezése/száma soros/4
Furat x löket 84,0 mm x 90,0 mm
Összlökettérfogat 1.995 cm³
Max. teljesítmény 105 kW/143 LE / 4.000 1/min
Max. forgatónyomaték 300 Nm / 1.750 - 2.500 1/min
Sűrítési arány 16,5 : 1
Literteljesítmény 52,6 kW

Erőátvitel/futómű
Sebességváltó hatfokozatú manuális
(hatfokozatú automata)
Fékek elöl és hátul tárcsafékek

Méretek és tömegadatok
Hosszúság 4.239 mm
Szélesség 1.748 mm
Magasság 1.421 mm
Tengelytáv 2.660 mm
Gumiabroncsok 195/55 R 16
Saját tömeg (DIN) 1.320 kg

Menetteljesítmények/üzemanyag-fogyasztás
Max. sebesség 210 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h 9,0 s
Üzemanyag-fogyasztás (NEFZ) 4,5 l

BMW 550d xDrive Limousine (2013)

Motor
Hengerek elrendezése/száma soros/6
Furat x löket 84,0 mm x 90,0 mm
Összlökettérfogat 2.993 cm³
Max. teljesítmény 280 kW/381 LE / 4.000 - 4.400 1/min
Max. forgatónyomaték 740 Nm / 2.000 - 3.000 1/min
Sűrítési arány 16,0 : 1
Literteljesítmény 93,6 kW

Erőátvitel/futómű
Sebességváltó hatfokozatú automata
Fékek elöl és hátul tárcsafékek

Méretek és tömegadatok
Hosszúság 4.910 mm
Szélesség 1.860 mm
Magasság 1.454 mm
Tengelytáv 2.968 mm
Gumiabroncsok elöl 245/40 R 19, hátul 275/35 R 19
Saját tömeg (DIN) 1.880 kg

Menetteljesítmények/üzemanyag-fogyasztás
Max. sebesség 250 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h 4,7 s
Üzemanyag-fogyasztás (NEFZ) 6,2 l

BMW dízelmotorok 30 éve
Dr. Anisits Ferenc a magyar fejlesztő
A műszaki fejlesztések mérföldkövei és egyes BMW dízelmodellek néhány műszaki adata


 


  •  


Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER