Címkék: elekrtomos | haszongépjármű | Nissan | NV200 | teszt

2014. június 30. hétfő, 17:46

 

Ahogy minden új Nissan modell, a gyártás megkezdése előtt az e-NV200 is laboratóriumban, tesztpályán, végül pedig valós körülmények között végzett alapos tesztelésen esett át. A többi Nissan modelltől eltérően azonban az e-NV200 prototípusait és előszériás példányait a potenciális ügyfelek is tesztelhették. Ilyen tesztelő volt többek között a British Gas vállalat is, ahol az alapos teszteket jelentős megrendelés is követte.

 

Az elmúlt három évben Japán és Európa nagyvárosaiban végzett tesztek során a járművek 2-8 hónapos időszakokra a meglevő flottákhoz csatlakoztak.

Ennek során nemcsak azt vizsgálták, hogy az e-NV200 alkalmas lesz-e az adott feladatra, hanem arra is lehetőség nyílt, hogy a Nissan valós körülmények között szerzett tapasztalatok alapján fejlessze és javítsa a végül gyártásra került változatot.



A prototípus egyik első tesztelője a japán posta volt, amely 2011-ben az e-NV200-at kézbesítési és csomagfelvételi feladatokra alkalmazta a Nissan szülővárosában, Jokohamában.

Még ugyanebben az évben nyílt lehetősége a FedExnek és a British Gasnek a prototípusok értékelésére Londonban, majd 2012-ben további vállalatok is csatlakoztak a programhoz.

Az ennek során kapott visszajelzések alapján a Nissan kiterjedtebb tesztprogramokat indított. Ezek közül a legjelentősebb az Egyesült Királyságban zajlott 2013 telén, amelynek keretében a British Gas országszerte 28 előszériás példányt tesztelt egyenként hat-nyolc hónapig.

A British Gas jelenlegi flottája 18 500 járműből áll; ebből 13 000 haszongépjármű. A vállalat célja, hogy teljes haszonjárműflottájának 10 százalékát 2017-re 100%-ban elektromos hajtású járművekre cserélje.

A British Gas-nél folytatott próbaprogram annyira sikeres volt, hogy a vállalat már meg is rendelt 100 darab e-NV200-at, amelyek közül a Nissan az első 50-et azonnal, a többit pedig az év végéig leszállítja.

Colin Marriott, a British Gas flottaigazgatója a következőket mondta: „A próbák egyhangúan pozitív élményt nyújtottak. Annak ellenére, hogy előszériás járműveket használtunk, és az alkatrészellátási rendszer még nem volt kialakítva, semmilyen problémát nem tapasztaltunk az autókkal összesen megtett több mint 70 000 mérföld során."

„Azaz egy problémával mégis szembe kellett néznünk: a sofőrök csak vonakodva adták vissza az általuk vezetett e-NV200-akat a tesztelés végén."

A flottaműveleteket kezelő Hitachi Capital Commercial Vehicle Solutions, valamint a vezetőképző programot a flottaigazgatóval együttműködésben lebonyolító Gateshead College segítségével a British Gas azt vizsgálta, hogy az e-NV200 megfelel-e a flottaműveleteinek megadott területein való felhasználásra.

„Mivel flottánkban már van jó néhány NV200, tudtuk, hogy az alapmodell megfelel az elvárásainknak, így az elektromos meghajtásra összpontosíthattunk.

„A tesztek időpontjaként szándékosan a hidegebb téli hónapokat választottuk, hogy kiderüljön, mennyire befolyásolják a járművek működését a téli időjárási viszonyok" - mondta Marriott.

A 28 járművet a telephelyen dolgozók helyett az otthonról dolgozó mérnökök kapták, akiknek otthonába töltőket telepítettünk, hogy éjszakánként tudják tölteni a járműveket.

A pozitívumok az első perctől nyilvánvalóvá váltak. „A vezetők már az első pillanattól kezdve dicsérték az autó könnyű vezethetőségét. Az oktatóprogram főleg arra összpontosított, hogy bemutassuk, hogyan hozhatják ki a legtöbbet a járművekből, hogyan érhetik el a legnagyobb hatótávot, valamint hogy hogyan tölthetik az autókat biztonságosan és hatékonyan." - folytatta Marriott.

„A vezetőket például arra biztattuk, hogy az egész kabin fűtése - és így a hatótáv csökkentése - helyett inkább az ülés- és a kormányfűtést használják."

Steve Cummings a British Gas South Wearben dolgozó terméktámogatási mérnöke is megerősítette, hogy az úttörő elektromos kishaszonjármű igen népszerű volt a kiválasztott tesztelők között:

„Egy álom vezetni, és elképesztően csendes. Nagyon könnyű vezetni, és mivel korábban sosem vezettem automata autót, jobban kellett arra figyelnem, hogy csak két pedált kell kezeljek, mint arra, hogy épp egy elektromos autót vezetek."

A másik igen népszerű funkció a bámulatos visszagurulás-gátló volt, amely minden e-NV200 alapfelszereltségéhez hozzátartozik.

„A teljesen megrakodott járművek biztonságos hatótávolságát 112 km-re becsültük. Mivel a legtöbb sofőrünk naponta körülbelül 48 kilométert tesz meg; ez teljesen megfelelő volt" tette hozzá Marriott.

A British Gas-nél azonban nemcsak a vezetők szerették meg a tesztautókat. A kipufogógáz nélküli működés mellett a vállalat könyvelői is nagyra értékelték a jelentősen alacsonyabb üzemeltetési költségeket.

„A fenntartási összköltség számításához igen kifinomult modellt alkalmazunk, amelynek segítségével pontosan előre tudjuk jelezni, hogy az e-NV200 a magasabb tőkebefektetési költség ellenére milyen előnyöket biztosít alacsony üzemeltetési költségei révén. Az üzemanyagköltségekben mutatkozó jelentős megtakarítások mellett az előrejelzéseink szerint a szervizköltségek is csak 75 százalékát teszik ki egy hasonló dízelüzemű modellének." - mondta Marriott.

„A szervizköltségeket csökkenti a kevesebb mozgó alkatrész, valamint az olyan, csak az elektromos autókra jellemző funkciók, mint az energia-visszanyerő fékrendszer.  A fékbetétek kopása jelenleg például egy hagyományos haszonjármű esetén a teljes szervizköltség 25 százalékát teszi ki, de az e-NV200 energia-visszanyerő fékrendszere melletti alacsonyabb fékhasználat ezt a számot jelentősen csökkenteni fogja."

Bár a tesztidőszak végén a British Gas nem tett javaslatot fizikai módosításra, a vállalat előírt néhány szükséges jellemzőt új flottájának járművei számára.

„Vállalatunknál nagyon ügyelünk a biztonságra, ezért az általunk vásárolt összes e-NV200-hoz rendeltünk tolatókamerát" - mondta el Marriott.

A Nissan a járművek fedélzetén elhelyezett adatnaplózó rendszerek révén is közvetlen visszajelzést kapott. A rendszer másodpercről másodpercre rögzítette a vezetési stílusra, a töltési eljárásokra és a hatótávolságra vonatkozó adatokat, és azokat valós időben továbbított a Nissan központjába.

Marriott a következőket nyilatkozta: „Teszteltük a piac összes elektromos járművét, és végül az NV200-zal szerzett pozitív tapasztalatok és a Nissannak a Leaf-fel már bizonyított szakértelme alapján az e-NV200-at választottuk."


 


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER