Címkék: Detroit Autószalon | Hyundai

2015. január 19. hétfő, 20:20

 

A Hyundai Motor Company a 2015. évi Detroiti Autószalonon tartotta a vállalat első hálózatról tölthető hibrid járművének, a Sonata Plug-in Hybridnek, illetve a Santa Cruz crossover pick-up tanulmánynak világpremierjét.

A Hyundai Sonata hálózatról tölthető benzin-elektromos hibrid gépkocsi (PHEV) a várakozások szerint képes 35,4 kilométert megtenni tisztán elektromos üzemmódban, akkumulátorai pedig akár 2,5 óra alatt teljesen feltölthetők. A Sonata Plug-in Hybrid a Hyundai asani (Dél-Korea) üzemében készül majd, a modell forgalmazása még idén megkezdődik a kijelölt piacokon.

Ugyanitt mutatkozott be a Hyundai Motor innovatív Santa Cruz Crossover pick-up koncepciójárműve. A friss tanulmány merőben újszerűen, egy vadonatúj vásárlóközönség – mindenekelőtt az Egyesült Államok személyautó-piacának második legnagyobb vásárlócsoportja, az Y generáció – szemszögéből értelmezi a haszonjármű fogalmát.

„A Santa Cruz crossover pick-up tanulmány az általunk ’városi kalandornak’ nevezett, egyre inkább elterjedő életstílus követőinek ki nem mondott elvárásait elégíti ki.” – mondta Mark Dipko, a Hyundai Motor America vállalati tervezésért felelős igazgatója. „Új crossover modellünk szabadon bővíthető praktikumával igazodik igényeikhez, legyen szó a munkájukhoz kapcsolódó vagy szabadidős tevékenységekről, ugyanakkor mentes mindazon kompromisszumoktól, amelyek a piacon jelenleg kapható termékeket jellemzik.”


Hyundai Sonana
Noha a Sonata Plug-in Hybrid technológiai szempontból rendkívül fejlett, vezethetősége nem sokban tér el a hagyományos Sonata hibrid modellétől. Lítium-polimer akkumulátor-csomagja viszont nagyjából ötször akkora, 9,8 kWh kapacitása a várakozások szerint 35,4 kilométeres elektromos hatótávolságot biztosít a modellnek; ez több, mint amire bármely jelenleg forgalmazott, középkategóriás PHEV szedán képes.



A Sonata Plug-in Hybrid hatfokozatú automata sebességváltójába, a hidrodinamikus nyomatékváltó helyére építették be az 50 kW teljesítményű villanymotort. Ennek teljesítménye 32 százalékkal nagyobb, mint a hagyományos hibrid Sonata villanymotorjáé, így nagyobb sebesség érhető el elektromos üzemmódban. Miután az akkumulátorcsomag lemerült, a 2,0 literes, négyhengeres GDI motorral felszerelt Sonata Plug-in Hybrid pontosan úgy viselkedik, mint a normál Sonata Hybrid modell. A Sonata PHEV ’Nu’ motorcsaládba tartozó erőforrásának legnagyobb teljesítménye 154 LE, maximális forgatónyomatéka 190 Nm; a rendszerteljesítmény 202 LE 6000/perc fordulatszámon.

A Sonata PHEV a gyári kalkulációk szerint elektromos üzemmódban 2,5 l/100km ekvivalens átlagos üzemanyag-fogyasztásra képes. Visszatöltő üzemmódban a modell a belső tesztek alapján 6,2 l/100km városi, 5,5 l/100km országúti és 5,9 l/100km vegyes átlagfogyasztásra képes. Az akkumulátor töltése 240 voltos töltőállomás esetén 2,5, az Észak-Amerikában szabványos, 120 voltos háztartási csatlakozóról 5 órát vesz igénybe.

Aerodinamikailag optimalizált karosszéria
A Sonata PHEV ugyanazt a funkcionális kialakítást kapta, mint a Sonata Hybrid, amely egyrészt a kategória legjobbjának számító 0,24-es közegellenállási együttható záloga, másrészt mindkét hibrid modellt megkülönbözteti a hagyományos hajtáslánccal szerelt Sonata modellektől. A PHEV különleges stílusjegyei között említhető a vezető oldali első kerékdobon elhelyezett töltő csatlakozó, az egyedi hűtőmaszk, az első és hátsó lökhárító, az első kerékdob, az első és hátsó lámpatestek, a krómozott küszöbbetétek, a Hybrid típusjelzés, valamint a vadonatúj keréktárcsák. A szintén egyedi kialakítású műszerpark kiegészítő információkkal szolgál a hálózatról tölthető hibrid hajtáslánc működési paramétereiről. A műszerfal tetején elhelyezett töltési kijelző révén egyszerűen nyomon követhető, hogy éppen mely fázisában tart a töltési folyamat.

Blue Link alkalmazás
A Sonata Plug-In Hybrid tulajdonosai a távolból, egy exkluzív Blue Link okostelefonos alkalmazás segítségével felügyelhetik, illetve vezérelhetik járművüket. Az alkalmazás valós idejű hozzáférést nyújt a Sonata PHEV adataihoz, és többek között lehetővé teszi a motor távvezérelt beindítását vagy az ajtózárak aktiválását. Ezen kívül a felhasználók például a Google segítségével, szóban vagy írásban rákereshetnek a közelben található, érdeklődésre számot tartó helyszínekre, majd a találatokat automatikusan átveszi a Sonata PHEV navigációs rendszere, amint elindulnak.

Az alkalmazás leghasznosabb funkciója a töltési folyamat szabályozását teszi lehetővé. Természetesen ezek a töltési opciók az autóból is kiválaszthatók, ám akár a távolból, okostelefonon keresztül is megadhatók. A legegyszerűbb lehetőség a közvetlen, azonnali töltés: a töltőkábel csatlakoztatásakor automatikusan megkezdődik a töltés.

Ugyanakkor amennyiben a felhasználó a töltési ponton hozzáfér differenciált árképzésű elektromos szolgáltatáshoz, érdemes lehet időzítenie a töltési folyamatot. Erre kínál lehetőséget az új alkalmazás. Beállíthatják például, hogy a töltés szerdánként és csütörtökönként este 10 órakor kezdődjön el.

Biztonság
A Sonata Plug-in Hybrid alapáron kínál hét légzsákot, köztük a vezető oldali térdlégzsákot. Szintén szériafelszerelés a menetstabilizáló elektronika, a jármű stabilitásvezérlő rendszer, a kipörgésgátló, a blokkolásgátló, a kerekenkénti nyomásellenőrzésre alkalmas abroncsnyomás-felügyeleti rendszer, valamint a tolatókamera. A projektoros fényszóró alapáras, felárért xenon fényszóró rendelhető.

A Hyundai mérnökei számos olyan aktív biztonsági megoldást építettek be, amellyel támogatást nyújthatnak a Sonata Plug-in Hybrid vezetőjének, és segíthetnek elkerülni a balesetet. Az egykor a luxusautók kiváltságának számító, olyan fejlett biztonsági rendszerek, mint a ráfutásos ütközésre vagy a sávelhagyásra figyelmeztető berendezések, szintén megrendelhetők a középkategóriás modellhez.

A Sonata Plug-in Hybrid alapáras holttérfigyelő rendszere figyelmezteti a vezetőt a szomszédos forgalmi sávban közeledő jármű jelenlétére, amennyiben a vezető aktiválta az irányjelzőt. A kategóriában egyedülálló, sávváltást segítő technológia alaphelyzetben a külső tükrökben megjelenő, figyelmeztető fényjelzéssel tájékoztatja a vezetőt az érkező járműre, majd amennyiben a vezető az adott oldalon bekapcsolja az irányjelzőt, a sávváltást segítő rendszer a közeledő jármű sebességét felmérve megállapítja, hogy biztonságos-e a sávváltás. Amennyiben a másik jármű túl gyorsan közeledik, hangjelzéssel figyelmeztet a veszélyre. A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer előre tekintő kamera segítségével figyeli a felfestéseket, és amennyiben a jármű elhagyja a kijelölt forgalmi sáv határait, a műszerfalon felvillanó fényjelzéssel, valamint hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt.

Ugyancsak a Sonata Plug-in Hybrid fejlett holttérfigyelő rendszerének hagyatéka a hátsó keresztirányú forgalomfelügyeleti funkció (RCTA). Az RCTA rendszer tolatás során figyeli a Sonata két oldalát, és amennyiben oldalról érkező járművet észlel, hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt.

Kényelem
A Sonata Plug-in Hybrid rendkívül takarékos, középkategóriás hibrid szedánként luxusjárművektől elvárható kényelmi technológiákat kínál. Alapáras például a Hyundai Smart Trunk automatikus csomagtérfedél-nyitás technológiája. A Sonata Plug-in Hybrid rendelhető tételei között megtalálható az automatikus elgurulásgátló funkcióval felvértezett elektromos rögzítőfék, a memóriás vezetőülés, a fűthető kormánykerék, a LED-es beltéri világítás, az elülső ülésszellőzés, a motoros állítású első ülések (a vezetőoldalon négy irányban állítható deréktámasszal), vagy a teljes megállásra is képes Smart Cruise Control adaptív sebességtartó automata.

Santa Cruz
Modern korunk városiasodása alapvető hatással van a piacra. Ez a trend különösen erőteljesen érvényesül a fiatal felnőttek esetében, akiknek általában sűrűbb forgalommal, nagyobb dugókkal, szűkebb parkolóhelyekkel kell szembesülniük. Ezek a ’városi kalandorok’ merőben új szemlélettel fordulnak a világhoz: a virtuális és társadalmi közösségekben egyaránt rendkívül aktívak, feltett szándékuk, hogy lakó- és munkahelyükön élhetőbb környezetet teremtsenek. Ehhez pedig egy olyan, sokoldalú járműre van szükségük, amely utasokat és rakományt egyaránt képes szállítani, ugyanakkor kellően takarékos ahhoz, hogy illeszkedjen egyedi, városi életvitelükhöz.


Tanulmányautó
Az Y generáció egyedi elvárásaihoz igazodva a Santa Cruz egészen más alapvető értékekkel bír, mint a hagyományos pick-upok. Úgy tervezték, hogy elsősorban kifejező, takarékos és jól manőverezhető legyen. A Hyundai tervezői olyan merész formatervet alkottak, amely széles, magabiztos kiállásával és agresszív sziluettjével ezt az életstílust tolmácsolja. Elölnézetből a függőleges, hatszögletű hűtőmaszk határozza meg a megjelenést; ezt két oldalt lépcsőzetesen felfutó vonalak, méhsejt-szerkezetű, burkolatlan, projektoros ikerfényszórók, valamint markáns LED-es ködfényszórók keretezik. Oldalnézetből a központi anyával szerelt, túlméretes kerekek, az egyedi mintázatú Michelin® abroncsok és a sárga Brembo® féknyergek dominálnak.

A praktikus, hátrafelé nyíló hátsó ajtók megkönnyítik a beszállást a Santa Cruz hátsó ülésére, ugyanakkor tökéletesen illeszkednek az első ajtók kialakításához. A kerékíveken, a tetőn és a plató oldalfalának felső élén praktikus lekötési pontok szolgálnak a legkülönfélébb méretű és alakú rakomány rögzítésére. Hátulról a markánsan megrajzolt plató uralja a képet, amely egyedi, fiókokra emlékeztető kihúzhatóságával hosszabbítható meg, és így terebélyesebb rakomány szállítására is alkalmassá tehető.

A fejlett hajtáslánc meghatározó jellemzője a takarékos üzem. A környezetbarát, 2,0 literes turbódízel motor legnagyobb teljesítménye 190 LE, maximális forgatónyomatéka 407 Nm, az átlagos üzemanyag-fogyasztás 6,0 l/100 km körüli. A Santa Cruz a Hyundai HTRAC® összkerékhajtási rendszerét kapta meg.

A tanulmányautó célszerűen szerény méretű; a négyajtós, ötüléses kialakítás ellenére alapterülete nem nagyobb egy kompakt szabadidő-járműnél. Ennek köszönhetően ideális arra, hogy a városi dzsungelben barangoljunk, és olyan, szűk parkolóhelyekre is befér, amelyekről a legtöbb pick-up vezetőjének le kell mondania. Vezethetősége is a kompakt szabadidő-járműveket idézi, ugyanakkor a sokoldalú plató révén teljesen elszigetelhetők egymástól az utasok és a szállítandó rakomány. Legyen szó bármilyen tevékenységről, a piszkos, nedves vagy terebélyes tárgyak külön utaznak.

Ezek ráadásul nyugodtan az autóban hagyhatók egész nap, hála a beépített, merev platófedélnek, amellyel tisztán és biztonságosan szállítható a rakomány, és amely használaton kívül felcsévélhető. A Santa Cruz tökéletes választás azok számára, akik a kompakt szabadidő-járművek menettulajdonságaira vágynak, de gyakran szállítanak piszkos tárgyakat, sportfelszerelést.

Meghosszabbítható hátfal
Időnként több helyre van szükség. A Santa Cruz ezekre a helyzetekre is felkészült: innovatív hátfal-toldata lehetővé teszi, hogy szükség esetén meghosszabbítsuk a platót. Teljesen kihúzott állapotában a Santa Cruz jóval többet képes szállítani, mint amit szerény alapterülete alapján elvárnánk tőle: az autó a városi kalandorok minden tervezett vagy váratlan igényét képes kielégíteni.

Megváltozott igényekhez igazítva
Az autóiparban korábban történtek már próbálkozások a platós kisteherautók praktikumának és a személygépkocsik menettulajdonságainak az egyesítésére, ám ezek egyike sem tudta maradéktalanul kielégíteni a vásárlók gyakorlati elvárásait. A legtöbb ilyen járművel a hagyományos pick-upok vásárlóit célozták meg a gyártók, ám az azokhoz hasonló áron kínált, de korlátozott erényekkel bíró termékek nem rendelkeztek valódi hozzáadott értékkel. A Santa Cruz ezzel szemben nem szeretne a platós kisteherautók alternatívája lenni, így a vontatási képességek, a hasznos terhelhetőség vagy a szabad hasmagasság nem szerepelt az elsődleges fejlesztési szempontok között. A Santa Cruz inkább a szedán- és SUV-vásárlókat szólítja meg, akik még praktikusabb járműre vágynak, amely mentes a hagyományos platós kishaszonjárművek minden hátrányától.

 


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER