A Vertrek tanulmány a Ford terve egy olyan SUV-ről, amely a világon mindenhol elnyeri majd a vevők tetszését, illetve mutatja, hogy milyen irányban halad a Ford globális SUV-jának fejlesztése.
A tanulmány látványos formatervet, nagy csomagtartót és a 1,6 literes EcoBoost™ motort kapott Ford Auto-Start-Stop technológiával kiegészítve, amely a kategória legjobb fogyasztását biztosíthatja. Jelenleg világszerte ezek a legfontosabb vásárlási szempontok a vevők számára.
A Ford a 2011-es Észak-Amerikai Nemzetközi Autókiállításon (NAIAS) ismertette elképzeléseit egy elegánsabb, sportosabb és látványosabb kompakt SUV-ről. A Ford Vertrek tanulmány bemutatja a vállalat terveit azzal az új generációs, globális SUV-modellel kapcsolatban, amely formatervezés és hatékonyság terén egyaránt vezető szerephez juthat az autóiparban. A Ford Vertrek tanulmány a Ford globális C-kategóriás platformjára épül, amelyet 2012-től kezdve évente több mint kétmillió jármű építéséhez használ majd fel a vállalat. Erre a padlólemezre épül többek között a legújabb C-MAX és Grand C-MAX mellett a 2011 elején Európában és Észak-Amerikában bemutatandó vadonatúj Focus is. A koncepció bemutatja a Ford vezető formatervezőinek és mérnökeinek elképzelését arról, miként lehet világszerte kielégíteni a jövő SUV-vásárlóinak igényeit.
“A Vertrek tanulmány olyan, kompromisszumoktól mentes autó, amelyet szerintünk a vevők világszerte jól fogadnak majd.” – fogalmazott Derrick Kuzak, a Ford csoport Globális Termékfejlesztési alelnöke. “Az ebben a szegmensben Észak-Amerikában megszokott autókhoz képest e modell igazi forradalmat, az Észak-Amerikán kívüli termékekhez képest pedig látványos evolúciót jelent majd. Az új kialakítás elegánsabb, gazdaságosabb, illetve olyan erényekkel bír, amelyeket a vásárlók világszerte elvárnak a képességek, az utastér és a csomagtartó nagysága terén.”
A Ford Vertrek tanulmányban ötvöződik a Ford, európai ‘kinetikus dizájn’ stílusa és vezetési minősége, illetve a tekintélyes méretű csomagtartó, valamint az észak-amerikai piacon fontos jó vontatási és terepező képességek. Az új modell tehát olyan autónak ígérkezik, amely világszerte megfelel majd a kompakt SUV-vásárlók új generációjának. A Ford Vertrek tanulmány látványos megjelenését aerodinamikai szempontból úgy finomították, hogy saját kategóriájában ez legyen majd a leggazdaságosabb és legcsekélyebb CO2 emissziójú jármű, illetve megfeleljen a Ford által tervezett high-tech erőforrások iránt támasztott igényeknek is.
A Ford előzetes adatai szerint a Vertrek tanulmányautó alapjaira épített sorozatgyártású kocsi aerodinamikailag legalább 5 százalékkal lenne hatékonyabb a Ford jelenlegi észak-amerikai és európai modelljeinél, mint például az Escape és a Kuga.
A Ford globális C-kategóriás platformja olyan járművek hatékony megalkotását teszi lehetővé, amelyek világszerte megfelelnek a vásárlók igényeinek.
“A világ legfontosabb régióiban határozott igény mutatkozik egy stílusos, élvezetesen vezethető, remek megjelenésű, lenyűgöző technológiát és kimagaslóan kedvező fogyasztást kínáló kompakt SUV-ra, mint amilyen a Ford Vertrek.” – tette hozzá Jim Farley, a globális marketingért, értékesítését és vevőszolgálatért felelős alelnök. “A Ford Vertrek koncepció révén közvetlen visszajelzéseket kaphatunk a vásárlóktól, ami rendkívül fontos, hiszen olyan autót szeretnénk gyártani számukra, amely egyszerre kínálja ezeket az erényeket.”
A jelenlegi három, regionálisan gyártott padlólemezt felváltó új, globális C-kategóriás platformra legalább tíz új jármű épül majd. 2012-ben az új platformra épülő autók száma meghaladja az évi kétmilliót, így a Ford előtt komoly lehetőségek nyílnak meg a hatékonyság terén, s a vállalat szerte a világon számos olyan új technológiát kínálhat vásárlóinak, amely eddig jobbára csak prémium termékekben volt elérhető.
A kompakt SUV-k szegmense az egyik legnagyobb (folyamatosan az első öt között van), az Egyesült Államokban ez nő a leggyorsabban – 2000 óta piaci részesedése több mint duplájára emelkedett –, és erre jellemző a legélesebb verseny is. A kompakt SUV-k kategóriáját a Ford nyitotta meg népszerű Escape modelljével, s e kategória az USA-ban ahhoz a négy szegmenshez tartozik, amely a legtöbb vevőt csábítja át. Amerikához hasonlóan a crossover termékek növekedésének mértéke Európában is kimagasló volt – 2000 óta több mint 200 százalékkal nőtt a kompakt SUV-khez hasonló modellek száma. A Ford Kuga 2008-as bemutatása óta folyamatosan a harmadik helyen állt abban a szegmensben, ahol a legtöbb autógyártó versenyez egymással. A Kuga vásárlóinak közel 70 százaléka döntött a leggazdagabban felszerelt változat mellett. Ha globálisan nézzük, a kompakt SUV szegmens növekedését 2009 óta Kína és az Egyesült Államok vezeti. Kínában a piac az előrejelzések szerint a 2009-es értékhez képest 60 százalékkal nőhet 2011-ben.
“Ez a szegmens a világon mindenhol különlegesen diverzifikált.” – fejtette ki Farley. “Az Egyesült Államokban e kocsikat kisautónak tartják, Európában és más piacokon viszont közepes méretű autónak számítanak. A besorolás azonban nem lényeges, mert e szegmens mindenhol egyformán jelentős, és csak azok a gyártók lesznek sikeresek, amelyek képesek megmutatni vezető szerepüket a formatervezés, a vevőközpontú technológiák, a képességek és a gazdaságos teljesítmény terén.”
Dizájn
A sportos és kecses Ford Vertrek tanulmány formatervének alapja a Ford globális kinetikus dizájnfilozófiája. E különleges és folyamatosan megújuló formanyelv gyökere olyan autók megalkotásában rejlik, amelyek álló helyzetben is lendületesek, illetve képesek láttatni a Ford autóira jellemző, magával ragadó vezetési élményt.
A kiindulási pont az atletikus kiállás megteremtése a jármű számára – mintha egy sprintert látnánk a rajtvonalon, aki arra vár, hogy nekilendülhessen. A többi fontos formai elem a dinamikus vonalak, a feszes felületek, illetve az izmos, atletikus összhatás. A Vertrek tanulmány is a kinetikus dizájn alapvető elemeire épül, amelyek kiemelik képességeit és terepen mutatott tudását.
High-tech benzines és dízelmotorok
A Ford Vertrek megmutatja, hogy miként válhat valósággá az új generációs, gazdaságos kompakt SUV a vállalat EcoBoost™ benzines és modern, common rail, közvetlen befecskendezéses turbódízel (TDCi) erőforrásainak egyre szélesebb palettájának, illetve a Ford Auto-Start-Stop technológia bevezetésével.
Az EcoBoost program alapvetően fontos a Ford stratégiája szempontjából; e projekt garantálja a technológiai értelemben modern, nagy teljesítményű, kisebb lökettérfogatú erőforrásokat, amelyek kompromisszumoktól mentes teljesítményt és gazdaságosságot kínálnak. A Ford EcoBoost motorok akár 20 százalékkal is kevesebbet fogyaszthatnak és mintegy 15 százalékkal kevesebb CO2 emissziót bocsátanak ki, mint a nagyobb méretű, de kevésbé hatékony motorok.
A közvetlen befecskendezés és a turbótöltés mellett a Ford mérnökei a változó szelepvezérléssel és a motor működésének teljes szabályozásával fokozták az EcoBoost technológia előnyeit. Az EcoBoost technológia fejlesztése során a Ford legalább 125 szabadalmat nyújtott be.
A Ford Vertrek tanulmányban a nagyon gazdaságos, 1,6 literes, négyhengeres Ford EcoBoost motor működik, amely egy nagyobb lökettérfogatú motor teljesítményét nyújtja, ám annál sokkal kisebb fogyasztás és csekélyebb CO2 emisszió mellett.
2013-ra a Ford globális típusainak 80, míg észak-amerikai típusainak 90 százalékában lesz EcoBoost motor.
Modern dízelmotorok
Az Egyesült Államokon kívül a Ford a hatékony és erős Duratorq® TDCi motorok választékát is kínálja az ügyfeleknek – e motorok közül több is bekerülhet majd a Vertrek tanulmány alapján készülő sorozatgyártású kocsiba. A modern dízeltechnológia különösen Európában fontos; az összes eladott Kuga 96 százaléka dízelmotoros. A népszerű 2,0 literes Ford Duratorq TDCi motort a közelmúltban frissítettük fel, hogy még takarékosabb legyen, nőjön a teljesítménye, illetve kisebb legyen az emissziója. A hatékonyabb égésrendszer nagyobb csúcsteljesítményt és nagyobb nyomatékot tesz lehetővé kisebb fordulatszám mellett, valamint csökkenti a fogyasztást és a CO2 emissziót. A motor kalibrálásától függően a CO2 emisszió akár 7 százalékkal is kevesebb lehet, mint az előző 2,0 literes Duratorq TDCi motor esetében.
E motorhoz takarékos, hatfokozatú váltó kapcsolódik. 2013-ra a Ford Észak-Amerikában forgalmazott valamennyi autójában hatfokozatú váltómű lesz majd, ami összhangban van a vállalat törekvésével, hogy minden szegmensben vezető szerepet töltsön be a fogyasztás mérséklésében.
Ford Auto-Start-Stop rendszer
Az egyre hatékonyabb működés szempontjából szintén jelentős elem a Ford Auto-Start-Stop rendszere. Ez a rendszer automatikusan leállítja a motort, amikor az autó áll – például piros lámpánál –, majd azonnal beindítja, ha a vezető szeretne elindulni.
Az Auto-Start-Stop rendszer vegyes forgalmi körülmények között akár 5 százalékkal is csökkentheti a fogyasztást és a CO2 emissziót. Nagyvárosban és sűrű forgalomban, ahol gyakori a megállás, a megtakarítás elérheti akár a 10 százalékot.
A vásárlók kényelmét szem előtt tartva fejlesztette ki a Ford a modern, új Ford Auto-Start-Stop rendszert, ezért az finoman, csöndben és észrevétlenül állítja le, majd indítja be a motort, s a vezetőnek egyáltalán nem kell megváltoztatnia miatta a szokásait. Amikor a motor leáll, az elektronikus vezérlőegység azonnal felkészíti az erőforrást az újbóli beindításra. Az érzékelők integrált rendszere észleli a vezető szándékát az ismételt indulásra – például a kuplungpedál vagy a gázpedál lenyomását. Amint a vezető készen áll a továbbhaladásra, a motor azonnal és csöndben ismét járni kezd; a rendszer képes körülbelül 0,3 másodperc alatt képes beindítani az erőforrást. A folyamat szinte észrevehetetlen, s már azelőtt lezajlik, hogy a vezető kapcsolja az előremeneti fokozatot. Mivel ezzel a rendszerrel gyakoribb a motorindítás, az indítómotor mellett nagy teljesítményű villanymotor és erősebb, csöndesebben dolgozó fogaskerék-mechanizmus kapott helyet.
Regeneratív töltés
Modern akkumulátor-technológia szükséges annak biztosításához, hogy az akkumulátor képes legyen megbirkózni a start-stop rendszerre jellemző gyakori töltés-kisütés ciklus jelentette többletterheléssel. Emellett más technológiák is alkalmazásra kerülnek annak érdekében, hogy az akkumulátor töltése a lehető leghatékonyabb maradjon.
Az Intelligens regeneratív töltés rendszere fokozza a generátor teljesítményét, amikor a jármű fékez vagy lassul. Ilyenkor a jármű kinetikus energiája üzemanyag felhasználása nélkül alakul át elektromos energiává. Az ’ingyen kapott’ elektromos áram tölti az akkumulátort, s később az elektromos rendszer felhasználhatja azt; például olyankor, amikor a motor épp nem jár, vagy amikor a generátor kevésbé hatékony üzemmódban dolgozik.
Az akkumulátor olyan modern vezérlési rendszert kapott, amely folyamatosan felügyeli állapotát, illetve kommunikál a Ford Auto-Start-Stop rendszerrel, hogy a regeneratív töltés optimálisan töltse az akkumulátort. Az Auto-Start-Stop rendszer tudja, hogy az akkumulátor mennyire van feltöltve, azért ha szükséges, nem állítja le a motort.
Hozzászólások