A tavalyi fiaskót, amikor egy Toyota sem állhatott a dobogóra, elfeledtette a japán csapat idei remek teljesítménye a közismerten autógyilkos Akropolisz-ralin. Kalle Rovanperä a második győzelmét aratta itt 2021 után, míg Elfyn Evans a második helyen ért célba.
Az idei Akropolisz-ralit megelőző napokban lezúduló eső nagyon megnehezítette a versenyzők dolgát már a pályabejárásokon is, mivel sok gyorsaságiról a mély sár miatt lehetetlen volt pontos itinert készíteni. Aztán a hétvége nagy részében már sütött a nap, de a jó idő dacára sem száradt fel teljesen minden szakasz, így a legkülönbözőbb körülmények várták a versenyzőket a cuppogó sártól a kemény agyagon át a sziklás, poros szakaszokig, ami a gumiválasztást is megnehezítette. A rali leghosszabb napja, a több mint 140 km versenytávú szombat különösen nagy kihívást jelentett a versenyzők, az autók és a gumiabroncsok számára, több egységnek kellett ekkor feladnia a küzdelmet.
Egyedül a regnáló világbajnoknak, Rovanperänak sikerült elkerülnie a műszaki problémákat, és vezetési hibát sem vétett. Pénteken neki kellett elsőként rajtolnia, ami a pályatakarítás miatt időveszteséggel járt számára, azonban az estére összeszedett 22,7 másodperces hátrányát a szombati első szakaszon gyakorlatilag megfelezte, aztán a sorban nyerte a gyorsaságikat. A két éllovas kiesésének is köszönhetően a vasárnapot már kényelmes, kétperces előnnyel kezdhette meg, ami lehetővé tette számára, hogy a záró nap első két szakaszán óvatosan hajtson, hogy aztán a ralit záró Power Stage-en még egyszer utoljára keményen nyomhassa a gázt.
Utóbbin – 2,5 másodperccel verve a mezőnyt – ismét a legjobb időt érte el, és ezzel öt bónuszpontot szerzett a győzelemért járó 25 mellé. Rovanperä és Jonne Halttunen idei harmadik győzelme tökéletes visszavágást jelent a Finn-ralin történt bukásuk után. A finn páros 33 pontra növelte előnyét a versenyzők bajnokságában az Evans/Martin páros előtt, akik viszont szintén 33 ponttal előzik meg a harmadik helyen álló Neuville/Wiedaghe (Hyundai) egységet, akik Görögországban az élről estek ki egy futóműtörés miatt szombaton.
Elfyn Evans szombat reggel a hűtő sérülése miatt több mint egy percet veszített a 9. gyorsaságin, amelyet végül elektromos üzemmódban fejezett be a Yarisszal. De sikerült visszahoznia az autót a szervizparkba, így folytatni tudta a versenyt. Szombat estére visszakapaszkodott az élmezőnybe, mindössze öt másodpercre volt a második helytől, amelyet aztán a vasárnapi első gyorsaságin aratott győzelemmel szerzett vissza Dani Sordótól (Hyundai). A Power Stage második legjobb idejével a walesi 4,2 másodperccel tartotta maga mögött a rutinos spanyolt, aki tavalyhoz hasonlóan ezúttal is harmadik lett. A kettős győzelemnek köszönhetően a Toyota előnye a gyártók bajnokságában 91 pontra nőtt a Hyundai előtt.
A júniusi Szafari-rali óta először induló Sébastien Ogier szombat délután még vezette a ralit Thierry Neuville kiesését követően, mígnem a nap utolsó gyorsaságiján egy jobb hajtűkanyarban a bal hátsó gumiabroncsa és felfüggesztése is megsérült a Toyotájának. Bár mindent megpróbált a nyolcszoros világbajnok, végül nem tudta megjavítani a kocsit, és kénytelen volt feladni a versenyt, de vasárnap reggel időbüntetéssel újraindult, és végül a 10. helyen ért célba.
A negyedik GR Yarist vezető pilóta, Kacuta Takamoto a hatodik helyen végzett. A japán a verseny feléig közel volt Evanshöz, azonban szombat délután kétszer is meg kellett állnia kerékcserére a 11. gyorsaságin, amivel több mint négy percet bukott.
Nyilatkozatok:
Kalle Rovanperä:
„Ez a rali mindig nagyon trükkös, és ezúttal is egy kemény hét várt ránk nehéz körülményekkel, ami már a pályabejárásokon érződött. Pénteken az úton elsőként indulva nem számítottam arra, hogy elsőként fogok célba érni, így a 30 pont megszerzése csodálatos. Tavaly az elejétől a végéig küszködtünk Görögországban, idén pedig még első autóként rajtolva is harcolni tudtunk a többiekkel. Nagy köszönet a csapatnak, hiszen az autó rendkívül strapabíró volt. Szombaton vissza tudtuk küzdeni magunkat az élmezőnybe, miközben továbbra is elkerültek minket a problémák. Próbáltunk vigyázni az autóra és a gumikra, amire szükség van egy ilyen ralin. Aztán a Power Stage-en beleadtunk apait-anyait, ahogy mindig is szoktuk.”
Elfyn Evans:
„Ez egy eléggé hullámzó hétvége volt. Ha visszagondolunk szombatra, nagyon szerencsések voltunk, hogy akkor a hűtő sérülése után egyáltalán versenyben maradtunk. Több mint egy percet vesztettünk, így mindent figyelembe véve a második helyre való visszatérésünkkel elégedettnek kell lennünk. Dani folyamatosan nyomás alatt tartott minket, és az utolsó szakaszon még mindig nagyon szoros volt az állás. Nem volt tökéletes ez a hétvége számunkra a bajnokság szempontjából, mivel Kalle nagyon erős volt, ezért gratulálok neki, de továbbra is mindent beleadunk, hogy utolérjük. Ez egy jó eredmény a csapat számára, most jóval előrébb tartunk, mint ahol tavaly itt voltunk."
Sébastien Ogier:
„Ez a rali nem úgy alakult, ahogy szerettünk volna, de néha ez van. Ez az a fajta verseny, ahol a zord körülmények miatt szüksége van az embernek arra, hogy a szerencse az ő oldalán álljon, de nálunk sajnos tegnap halmozódtak a problémák, és meg kellett állnunk. Ma mindent megpróbáltam a Power Stage-en, de mivel eléggé elölről indultunk, ez nem volt olyan könnyű. Pozitívum, hogy jó teljesítményt nyújtottunk ezen a hétvégén. Nem kaptuk meg érte a jutalmunkat, de legalább a csapat egy újabb remek eredményt ért el egy kettős győzelemmel."
Végeredmény:
1. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 3ó00p16.7mp
2. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1p31.7mp
3. Dani Sordo/Cándido Carrera (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +1p35.9mp
4. Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 HYBRID) +4p28.4mp
5. Esapekka Lappi/Janne Ferm (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +6p22.3mp
6. Kacuta Takamoto/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +7p20.9mp
7. Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (Škoda Fabia RS Rally2) +9p41.0mp
8. Gus Greensmith/Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) +9p51.3mp
9. Yohan Rossel/Arnaud Dunand (Citroën C3 Rally2) +11p07.0mp
10. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +11p43.4mp
Hozzászólások