22 évesen és egy naposan Kalle Rovanperä lett a valaha volt legfiatalabb FIA Rally Világbajnok, miután a Toyota Gazoo Racing World Rally Team pilótája és navigátora, Jonne Halttunen Új-Zélandon egy stílusos győzelemmel biztossá tette a cím megszerzését.
Rovanperä, aki harmadik szezonjában tudta megszerezni a bajnoki címet a rally legmagasabb szintjén, több mint öt évvel fiatalabb, mint az előző rekorder, Colin McRae, aki 1995-ös győzelme óta tartotta ezt a csúcsot.
Rovanperä a WRC új, hibrid Rally1 korszakának első évében magasra tette a lécet, új-zélandi győzelme pedig már a hatodik diadala a szezonban a Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID volánja mögött. Azóta a tabella élén van, mióta februárban Svédországban februárban megnyerte a második fordulót, most pedig már két fordulóval az idei szezon vége előtt megszerezte a bajnoki címet. Az övé összesen a nyolcadik, sorozatban pedig a negyedik WRC cím, amelyet Toyota pilóta nyert meg. Az elmúlt 20 évben Rovanperä az első finn pilóta, aki megnyerte a világbajnokságot, és közülük is az első, aki egy Finnországban épített autó volánja mögött tette ezt.
Rovanperä 2022-es jó szereplésének egyik kulcsfontosságú eleme volt a nehéz időjárási körülmények között produkált kimagasló sebessége. Ez pedig központi szerepet játszott az új-zélandi győzelmében is, amelynek sima, murvás útjaira 10 év után először tért vissza a WRC mezőnye. Miután a forduló leghosszabb, pénteki napját vegyes körülmények között összesítésben a negyedik helyen zárta, az esős szombati napon, amely egyben a 22. születésnapja is volt, remek teljesítménnyel átvette a vezetést, és csaknem fél perces előnyt épített ki. Vasárnap az utolsó négy szakasz ismét nedves időjárást hozott, de Rovanperä megőrizte a vezetést a rally végét jelentő Power Stage előtt. Mindössze annyi volt a feladata, hogy megszerezze az első négy hely egyikét, és begyűjtsön legalább két pontot, ezzel biztossá téve a bajnoki címet. A finn azonban nem fogta vissza magát, és a leggyorsabb időt autózta, ezzel pedig a szezonban már hetedik alkalommal sikerült az élen végeznie a Power Stage szakaszokon. A tavalyi bajnok, Sébastien Ogier és navigátora, Benjamin Veillas idei negyedik szereplésükkel biztosították a kettős győzelmet a Toyota számára Új-Zélandon. A forduló elején az első helyért vívott szoros, négyes küzdelem tagjaiként fontos szerepet játszottak csapattársaik győzelmében azzal, hogy pontokat vettek el bajnoki riválisuktól. Az összesített kettős győzelem, valamint a Power Stage szakaszon elért első és harmadik leggyorsabb idők biztosították, hogy a csapat 81 pontra növelje gyártói bajnoki előnyét, miközben összesen 104 pont szerezhető még a hátralévő fordulókban.
Akio Toyoda (a csapat alapítója)
„Ezen a hétvégén három dologhoz szeretnék gratulálni Kalle Rovanperänak! Először is, gratulálok a 22. születésnapjához! Másodszor, gratulálok az Új-Zéland Rallyn aratott győzelemhez! Harmadszor pedig gratulálok a 2022-es egyéni világbajnoki címéhez! Két forduló még hátravan, így az eddigi 11 versenyen elért hat győzelmével igazán elsöprő módon tudta megnyerni a Rally Világbajnokságot. Egy újságíró megkérdezte a minap, hogy Kalle miért ilyen erős, és a gyors válaszom az volt, hogy ’mert szereti a fánkot’. Azt hiszem, azért ezek a szavak hangzottak el, mert nagyon jól emlékszem, hogy Kalle korábban csinált egy ’fánkot’ az egyik Power Stage szakaszon, és úgy gondolom, hogy erős, mert mindig élvezi a vezetést. Nagyon köszönöm neki, hogy vezette és élvezte a GR YARIS Rally1 HYBRID modellt, és hogy világbajnok lett. Remélem, lesz valahol egy hely, ahol ünnepelhetünk, és együtt elfogyaszthatunk néhány fánkot. Nagyon nagyra értékelem Jonnét is, aki Kalléval együtt harcolt. Gratulálunk a navigátori bajnoki címhez! Belgiumban láthattam, hogy nem csak Kallét, hanem az egész csapatot támogatja azzal, hogy jó hangulatot biztosít. Biztos vagyok benne, hogy továbbra is nagy támogatást fog nyújtani a gyártói cím elnyeréséhez. Azt hiszem, Seb eredménye annak is köszönhető, hogy egy kis pihenés után ismét élvezte a GR YARIS vezetését. Szeretnék köszönetet mondani Sebnek, hogy hajtott a csapattal, és fontos pontokat hozott a gyártói cím megnyerése érdekében. Elfyn és Taka szerencsétlenül jártak, de ők is mindent megtettek a csapatért, és újra próbálkozhatnak majd Spanyolországban és Japánban. A versenyzők nagyon nyomtak és mindent beleadtak, hiszen az előző görögországi verseny csalódása után az egész csapat ugyanabba a pozitív irányba mozdult el. A Toyota Új-Zéland tagjai szintén erős támogatást nyújtottak nekünk, hogy 10 év után először népszerűvé tegyük az esemény visszatérését. Szeretnék köszönetet mondani mindenkinek, aki hozzájárult ehhez a győzelemhez és ehhez a nagyszerű hétvégéhez. Hiszem, hogy az egész csapat Jari-Mattival együtt továbbra is keményen fog dolgozni azért, hogy négy autónk és négy legénységünk bármilyen körülmények között sikeresen versenyezhessen.”
Jari-Matti Latvala (csapatvezető)
„Az érzelmek most mindenkit magukkal ragadtak. Kalle számára nagyon fontos, hogy megnyerte ezt a bajnokságot. Először is elképesztő, hogy egy srác, aki éppen tegnap töltötte be a 22. életévét, képes ilyesmit elérni, megdönteni sportágunk összes rekordját és megnyerni a rally világbajnoki címet. Másodszor, tudom, hogy ez nagyon fontos Finnország számára, mert 20 év hosszú idő számunkra! Én magam is közel kerültem hozzá, mint mások, ezért nagyon hálás vagyok, hogy Kalle elérhette ezt. Nagyon büszke vagyok a csapatra is, hogy a nehéz görögországi hétvége után felpattanhattunk, és itt Új-Zélandon kettős győzelmet arattunk Ez valóban segít nekünk a gyártói bajnokságban, és most ez válik a legfontosabbá Spanyolország felé haladva.”
Sébastien Ogier (1-es rajtszámú autó pilótája)
„Ma történelmi eseménynek lehettünk tanúi. Fantasztikus Kalle, Jonne és az egész csapat számára. Csodálatos szezon volt tőle, és csak idő kérdése volt. Stílusosan csinálta végig ezt a hétvégét, és szerintem ez az, ami egy nagyszerű bajnok ismertetőjegye. Nagyon elégedett vagyok ezzel a hétvégével. Szép visszatérés volt három hónap távollét után, egy kihívásokkal teli rallyn, gyorsabb utakon, mint amelyeken ebben a szezonban vezettem, és nagyon trükkös körülmények között. Kalle utolérhetetlen volt a nehéz körülmények között, mint ahogyan már sokszor ebben a szezonban. Rájöttem, hogy nem most van itt az ideje annak, hogy őrült kockázatot vállaljak, mert itt vagyok, hogy segítsem a csapatot, és nagyon közel kerültünk a gyártói bajnoki címhez is.”
Kalle Rovanperä (69-es rajtszámú autó pilótája)
„A legerősebb érzés most a nagy megkönnyebbülés. Annyira jó szezonunk volt, aztán néhány nehéz forduló jött, és most végre meg tudtuk csinálni. Szeretnék köszönetet mondani a csapatnak, akik olyan gyors és megbízható autót készítettek erre a szezonra, ami azt jelentette, hogy csak élveznünk kellett a versenyzést. Ráadásul a nehezebb pillanatokban mindig hittek bennünk és támogattak minket. Nem gondolok túl sokat a koromra, de mégis különleges tudni, hogy ezt elérhettük. Sokat jelent, a világbajnoki cím az egyetlen célunk ebben a sportágban. Valójában egy kicsit idegesebb voltam pénteken, mint ma: akkor keményen kellett nyomnunk, hogy harcban tudjunk maradni, de ma már élvezhettük a versenyt.”
VÉGEREDMÉNY, ÚJ-ZÉLAND RALLY
1. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 2 ó 48 p 01,4 mp
2. Sébastien Ogier/Benjamin Veillas (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +34,6 mp
3. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +48,5 mp
4. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +1 p 58,8 mp
5. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +3 p 55,3 mp
6. Hayden Paddon/John Kennard (Hyundai i20 N Rally2) +10 p 03,7 mp
7. Lorenzo Bertelli/Lorenzo Granai (Ford Puma Rally1 HYBRID) +10 p 39,0 mp
8. Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Škoda Fabia Rally2 evo) +12 p 36,8 mp
9. Shane van Gisbergen/Glen Weston (Škoda Fabia Rally2 evo) +13 p 28,8 mp
10. Harry Bates/John McCarthy (Škoda Fabia Rally2 evo) +16 p 51,6 mp
Nem fejezte be Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID)
A Toyotával rally világbajnoki címet szerző pilóták:
1990: Carlos Sainz (Toyota Celica GT-Four ST165)
1992: Carlos Sainz (Toyota Celica Turbo 4WD ST185)
1993: Juha Kankkunen (Toyota Celica Turbo 4WD ST185)
1994: Didier Auriol (Toyota Celica Turbo 4WD ST185)
2019: Ott Tänak (Toyota Yaris WRC)
2020: Sébastien Ogier (Toyota Yaris WRC)
2021: Sébastien Ogier (Toyota Yaris WRC)
2022: Kalle Rovanperä* (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID)
Mi következik?
Az október 20-23. között megrendezésre kerülő Spanyol Rally a szezon utolsó előtti fordulója lesz. A Barcelonától délre fekvő Salouban rendezett esemény sima és gyors aszfaltútjáról ismert, amelyek jellemzőikben hasonlítanak egy zárt versenypályához.
Hozzászólások