Címkék: Monte Carlo | rally | Toyota | WRC | WRC 2025

2025. január 28. kedd, 08:31

A 2025-ös Rally Világbajnokság (WRC) első futama, a Monte Carlo Rally végeredményét elnézve egyelőre úgy tűnik, a megváltozott technikai és versenyszabályok nem fogtak ki TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team csapatán.

 

Sébastien Ogier rekordot jelentő 10. győzelmét aratta a legendás Monte-Carlo Rallyn, és ezzel együtt a TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team kettős győzelmet aratott, így a négyszeres címvédő (a 2021-es, 2022-es, 2023-as és 2024-es gyártói világbajnoki cím után) maximális pontszámmal indította el 2025-ös FIA Rally Világbajnokságot. Ez a győzelem Ogier harmadik diadala volt a Monte-Carlo Rallyn a TGR-WRT színeiben, és a második Vincent Landais navigátorral közösen. A Toyota is rekordot jelentő hatodik győzelmét aratta a legendás versenyen.

TOYOTA GAZOO Racing Monte Carlo Rally gyozemem 2

A Monte Carlo Rally szokás szerint változatos, változékony körülményeket hozott a hétvége során, a francia Alpok hegyeiben a száraz aszfaltos szakaszok mellett jéggel borított részek, valamint rengeteg sár és kavics is volt az utakon. A verseny kihívást jelentett a csapatok és a pilóták számára a 2025-re átdolgozott műszaki előírásokkal: a felső kategóriás Rally1-es autókban immár nincs hibrid rendszer, valamint most először futottak Hankook gumiabroncsokkal. E kihívások ellenére a győzelemért folytatott harc egész hétvégén szoros maradt, és a vasárnap délutáni, ikonikus Col de Turinin átvezető utolsó szakaszon dőlt el. Ogier 20,3 másodperces előnnyel indult az utolsó napra Evans előtt, és a Hyundai párosa, Adrien Fourmaux és Ott Tänak is szorosan mögöttük volt, de a korai rajt, valamint a hideg és nedves körülmények miatt nehéz volt az utolsó gumiválasztás.

Ogier és Evans is egy négy szöges téli gumiból és két szuperlágy slick gumiból álló csomagot vett fel, ami a napfelkelte előtti jeges első szakaszon kifizetődött. A négy szöges gumival felszerelve körülbelül 20 másodperccel voltak gyorsabbak Fourmaux-nál, de ez az előny a szárazabb második szakaszon megfordult, ahol Fourmaux fel tudta szerelni a négy slick gumit, és 4 másodpercen belülre került Evanshez és 22,2 másodpercre Ogier-hez képest.
A rally végét jelentő Power Stage a körülmények igazi keveréke volt, nagyrészt száraz emelkedővel és lejtővel, de a híres Col tetején némi jéggel. Végül mindhárom versenyző a slick és szöges gumik keverékét választotta, és Ogier volt az, aki a legjobb időt érte el, mindössze 0,215 másodperccel volt gyorsabb Evansnél – aki a célba vezető gyors lejtőn szélesre futott és megsúrolt egy padkát.


Ogier győzelme egyben a 15. győzelme a TGR-WRT színeiben, amivel egy szintre került csapattársával, Kalle Rovanperä-val és a kétszeres bajnok Carlos Sainz-zal, akik a legtöbb WRC-győzelmet szerezték a Toyota színeiben.


Evans és navigátora, Scott Martin erősen kezdték a szezont, és a szupervasárnapi különbersenyben is az élen végeztek, így öt extra bónuszpontot szereztek. Rovanperä-t 1,1 másodperccel, Ogiert pedig 1,8 másodperccel előzték meg.
Rovanperä és Jonne Halttunen eltérő gumistratégiával az utolsó napon minden körülmények között egyenletes volt, és Ott Tänakot megelőzve az összesített negyedik helyen zártak, így 18 pontot szereztek egy kihívásokkal teli hétvégén.
Takamoto Katsuta és Sami Pajari a forduló során egyre nagyobb önbizalmat és tempót diktált. Katsuta megnyert egy szakaszt és a harmadik leggyorsabb volt a szombati napon, míg Pajari értékes tapasztalatokat gyűjtött első Monte-Carlo Rallyján a Rally1-es versenyautóval. Az utolsó napot a hatodik és hetedik helyről kezdték, de sajnos mindketten lecsúsztak az útról a vasárnapi első szakaszon.

Jari-Matti Latvala (csapatfőnök)

„Nagyon örülök. Ennél jobban nem is indulhatott volna a szezon: csapatként megszereztük a maximális 60 pontot, az összesítésben egy első, egy második és egy negyedik helyet, valamint és Sébastien Ogier tizedik győzelmét a Monte-Carlo Rallyn, ami igazán elképesztő és egyedülálló teljesítmény. A körülmények a végéig nagyon nehezek voltak, és a gumiválasztás is stresszes volt ma reggel, mert az út lefagyott, miután az útvonal-jelző csapatok áthaladtak. Sajnos Sami és Taka kiestek, és talán sürgetnem kellett volna őket, hogy biztonságosabb megoldást válasszanak, de ez a rally számukra csak az élményről szólt. A többi versenyzőnkkel végül minden jól alakult, úgyhogy köszönjük nekik. Ugyanakkor ez egy nagyon szórakoztató rally volt, és úgy gondolom, izgalmas szezon előtt állunk."

Elfyn Evans (33-as versenyautó pilótája)

„Ez egy tipikus Monte-Carlo Rally volt, egy kicsit extrémebb, mint az elmúlt években: egy kellő kihívást jelentő hétvége volt. Nagyon örülök, hogy tisztességes pontszámmal állok itt a végén. A mai nap nagyon trükkös körülményekkel kezdődött, az utolsó pillanatban változtattunk, hogy négy szöges gumit vegyünk fel, és nem voltam biztos benne, hogy ez volt a helyes döntés. Végül úgy tűnik, nem sok minden volt a két választás között, és egy elég izgalmas Power Stage-et tudtunk futni volt egy szoros pillanatunk néhány kanyarral a vége előtt, de szerencsére sikerült megúsznunk."

Kalle Rovanperä (69-es versenyautó pilótája)

„A Monte-Carlo Rally mindig kemény, és idén különösen az volt. Nekem személy szerint elég nehéz hétvége volt. Nem lett meg az az eredmény, amit szerettünk volna, vagy az a tempó, amit szerettünk volna, de a végén örülhetünk, hiszen fontos pontokat szereztünk. A mai nap nem volt rossz számunkra: egyszerűen csak megpróbáltuk a legjobbat kihozni magunkból, következetesek maradtunk, és ez kifizetődött. Nagy köszönet a csapatnak, most pedig lássuk, mire leszünk képesek Svédországban."

Sébastien Ogier (17-es versenyautó pilótája)

„Csodálatos, hogy tizedszer is megnyertem ezt a rallyt: hihetetlenül boldog és büszke vagyok emiatt. Ez a rally az, amelyik megadta nekem az álmot, hogy rallyversenyző legyek, így ha egy szezonban csak egyet választhatnék, amit megnyerhetek, az mindig ez lenne. Idén egészen az utolsó szakaszig hatalmas küzdelem volt. Változó körülmények, nehéz gumidöntések és nyomás volt egészen a végéig, így örülök, hogy sikerült kézben tartanunk a dolgokat. Határozottan voltak jó pillanataink, de ahhoz, hogy megnyerjük ezt a rallyt, szerintem mindig kell egy kis szerencse is. Ez egy tökéletes évkezdet a csapat számára, szóval ennél többet nem is kívánhatnánk."

Takamoto Katsuta (18-as versenyautó pilótája)

„Ma reggel az első szakaszon tudtuk, hogy a körülmények elég trükkösek lehetnek, de egy olyan fagyos jobbkanyarhoz érkeztünk, amiről nem volt információ a jegyzetünkben. Elég lassan mentünk be a kanyarba, de az autó szélesre futott, és beragadt egy kis árokba, amiből nem tudtunk kijönni. Addig elég jó rally volt, különösen szombaton, amikor jó volt a tempó. Kár, de most már csak a következő, svédországi fordulóra kell újra koncentrálnom, és megpróbálok ott jó munkát végezni a csapat érdekében."

Sami Pajari (5-ös versenyautó pilótája)

„A mai napra ugyanaz volt a megközelítés, mint korábban, és nem terveztük, hogy különösebben keményen nyomjuk. Csak egy meglepően jeges fékezési pont volt, ami egyszerűen kifogott rajtunk. Így szerencsétlen vége lett a rallynknak, mivel egészen addig a terv szerint haladtunk. Szombaton különösen azt láttuk, hogy az idők egyre jobbak, az érzés egyre jobb és az önbizalom egyre nő. Mindent kontroll alatt éreztünk, ezért kár, hogy így ért véget a rally, de megpróbálunk tanulni a történtekből, és várakozással tekintünk Svédország elé."

TOYOTA GAZOO Racing Monte Carlo Rally gyozemem 7

VÉGEREDMÉNY, MONTE-CARLO RALLY

  1. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1) 3 ó 19 p 06,1 mp
  2. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1) +18,5 mp
  3. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Hyundai i20 N Rally1) +26,0 mp
  4. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1) +54,3 mp
  5. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) +59,0 mp
  6. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +5 p 44,2 mp
  7. Josh McErlean/Eoin Treacy (Ford Puma Rally1) +10 p 15,1 mp
  8. Yohan Rossel/Arnaud Dunand (Citroën C3 Rally2) +10 p 26,8 mp
  9. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Škoda Fabia RS Rally2) +11 p 40,7 mp
  10. Eric Camilli/Thibault de la Haye (Hyundai i20 N Rally2) +13 p 14,6 mp

Kiesett Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1)

Kiesett Sami Pajari/Marko Salminen (Toyota GR YARIS Rally1)

2025-ös FIA Rally Világbajnokság egyéni állása az 1. forduló után:

  1. Sébastien Ogier 33 pont
  2. Elfyn Evans 26
  3. Adrien Fourmaux 20
  4. Kalle Rovanperä 18
  5. Ott Tänak 11
  6. Thierry Neuville 9
  7. Josh McErlean 6
  8. Yohan Rossel 4
  9. Nikolay Gryazin 2
  10. Eric Camilli 1

2025-ös FIA Rally Világbajnokság gyártói állása az 1. forduló után

  1. TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 60 pont
  2. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 36
  3. M-Sport Ford World Rally Team 11

TOYOTA GAZOO Racing Monte Carlo Rally gyozemem 8

Mi következik?

A Svéd Rally (február 13-16.) a szezon egyetlen teljesen téli versenye, amelyet havon és jégen rendeznek. A gumiabroncsokba épített fémszegek a tapadás érdekében belemarnak a felületbe, és az év egyik legtempósabb versenyét eredményezik.

 


  •  

Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER