A Volvo új, 1,6 literes GTDi motorjai kiemelkedő teljesítményt nyújtanak minimális fogyasztás mellett.
A Volvo motorválasztéka a T3 és a T4, négyhengeres 1,6 literes benzinmotorokkal bővült, amelyek a legújabb közvetlen befecskendezéses technológiát alkalmazzák.
A GTDi (Gasoline Turbocharged Direct Injection – turbófeltöltéses közvetlen üzemanyag-befecskendezés) technológia alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás mellett változatlanul kiemelkedő teljesítményt és vezetési élményt biztosít.
A 150 lóerős 1.6 GTDi (T3) motor és a 180 lóerős T4 motor minden új Volvo S60 és V60 modellhez elérhető. A 180 lóerős motor a 240 Nm maximális nyomatékát 1600 és 5000 közötti fordulatszám-tartományban képes leadni. A szükség esetén bekapcsolódó túltöltési funkcióval akár 270 Nm-re nőhet a nyomaték. Ennek eredménye, hogy a teljes sebességtartományban kiváló a húzóerő. A nyomatékgörbe viszonylag finom, ami különösen kényelmes vezetési élményt biztosít. A 150 lóerős motor 240 Nm nyomatékot ad le.
„A kis lökettérfogatú, nagy teljesítményű GTDi motorok részei azon törekvésünknek, hogy minél kisebb motorokból nyerjünk ki minél nagyobb teljesítményt” – mondta Magnus Jonsson, a Volvo Cars termékfejlesztésért felelős elnökhelyettese.
Kis tömegű, nagy energiahatékonyságú kompakt alumíniummotorok
Az új GTDi motorok kompakt kialakításúak, és teljes egészükben nyomás alatt öntött alumíniumból készülnek, aminek köszönhetően alacsony a motorok tömege és jó a hőelvezető-képességük. E jellemzők a hatékony energiafelhasználás követelményei közé tartoznak. A műanyag szívócsonk szintén segít a tömeg minimálisra csökkentésében.
Az üzemanyag teljes elégetése is fontos előfeltétel. Az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás minimalizálásához elengedhetetlen az üzemanyag lehető leghatékonyabb felhasználása. Az üzemanyag-befecskendező rendszert is úgy alakították át, hogy az égés tökéletes pontossággal szabályozható legyen.
Közvetlen befecskendezés porlasztásos adagolású többfuratos befecskendezőkkel
Az 1,6 literes Volvo motorok esetében mindegyik befecskendező a dugattyú fölé, középre került, közvetlenül a gyújtógyertya mellé. A középre helyezett befecskendezőknél viszonylag szokatlan módon mindegyik befecskendezőn hat furat található, ami különösen egyenletes és finom üzemanyag-elosztást biztosít.
A középre helyezett többfuratos befecskendező lehetővé teszi az üzemanyag-adagolás rendkívül pontos szabályozását. Hidegindítás esetén az üzemanyag az égéstér közepére fecskendeződik, közvetlenül a gyújtás előtt. A magas, 100 baros üzemanyag-befecskendezési nyomás azt jelenti, hogy az előkészítés tökéletes, és kevesebb üzemanyag kerül az égéstér hideg falaira. Ez nagymértékben csökkenti a károsanyag-kibocsátást és az üzemanyag-fogyasztást. Ez a befecskendezési technológia hozzájárul továbbá a katalizátor gyors felmelegítéséhez hidegindításkor, meggyorsítva ezzel a kipufogógáz-tisztítási folyamat beindulását.
A közvetlen befecskendezés révén magas lesz az égéstér töltési foka. Ezáltal nemcsak az égés lesz hatékonyabb és a károsanyag-kibocsátás alacsonyabb, hanem a turbóindítás is gyorsabbá válik, valamint alacsony fordulatszám esetén is rövid a válaszidő. Ez pedig kisebb sebességeken is élénk gyorsulást és jó vezethetőséget eredményez.
Ez a létező legkorszerűbb befecskendezési technológia.
Turbó és kettős VVT (változó szelepvezérlés)
A közvetlen befecskendezés, a turbótöltés és a változó szelepvezérlés együttesen lehetővé teszi a jóval nagyobb méretű motorokéval azonos teljesítményt számottevően alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás és környezeti terhelés mellett.
„Becsléseink szerint a nagyobb hengerűrtartalmú, azonos teljesítményű hagyományos benzinmotorokhoz képest e motorok üzemanyag-fogyasztása és károsanyag-kibocsátása körülbelül húsz százalékkal alacsonyabb” – mondta Magnus Jonsson. „Ráadásul a GTDi motorok a korszerű dízelmotorok nyújtotta húzóerőt és vezetési élményt biztosítják.”
A GTDi motorok mindkét vezérműtengelynél változó szelepvezérléssel működnek. Mind a szívó-, mind a kipufogószelepek nyitásának időzítése változtatható, hogy az átfedés optimális legyen, az égéstérben pedig a motor fordulatszámától függetlenül pontosan a megfelelő töltési fok alakuljon ki. Ez a teljes fordulatszám-tartományban optimalizálja az égést és minden helyzetben élénk gyorsulást biztosít.
Powershift vagy kézi váltó
A T4 1.6 GTDi motor a Volvo automatikus hatfokozatú Powershift automata vagy hatfokozatú kézi sebességváltójával kerül forgalomba, a T3 1.6 GTDi motor csak hatfokozatú kézi sebességváltóval érhető el.
Mindkét változaton megtalálható a műszerfali DRIVe gomb, amellyel ki- és bekapcsolható az üzemanyag-takarékos üzemmód:
az automata váltós kivitelek a gázpedál felengedésekor az autó gurulása közben üresbe kapcsolják a váltót, ami alacsonyabb gördülési ellenállást és hatékonyabb üzemanyag-felhasználást biztosít.
a kézi változat olyan Start/Stop funkcióval rendelkezik, amely leállítja a motort, amikor az autó mozdulatlanul áll, és a vezető üresbe teszi a váltót, majd felengedi a kuplungot. A kuplungpedál ismételt lenyomására a motor újra beindul.
A hatsebességes, duplakuplungos Powershift sebességváltó egyesíti a kézi sebességváltó hatékonyságát és vezetési dinamikáját az automata váltó kifinomultságával és kényelmével. A tengelykapcsolók működtetése összehangoltan történik, így sebességváltás közben nem keletkezik nyomatékveszteség. Ennek eredménye, hogy egyaránt biztosítható a hagyományos automata sebességváltóknál megszokott kényelem és gördülékeny vezetés, valamint a kézi sebességváltással elérhető hatékonyság.
Bemutató 2010 őszén
Az 1.6 GTDi T3 és T4 motor 2010 őszén kerül piacra az új Volvo S60 és V60 modellekkel egyidejűleg. A GTDi motorok később E85 (etanolos) változatban is elérhetők lesznek.
Az 1.6 GTDi T3 motor műszaki adatai
Motor típusa: Négyhengeres turbófeltöltős benzinmotor
Hengerűrtartalom:1595 cm3
Furat: 79,0 mm
Löket: 81,4 mm
Sűrítési arány: 10.0:1
Hengerenkénti szelepek száma: 4
Vezérlés: DOHC
Maximális teljesítmény: 110 kW (150 LE)
Maximális nyomaték: 240Nm
Károsanyag-kibocsátás szintje: Euro 5, J-ULEV
Az 1.6 GTDi T4 motor műszaki adatai
Motor típusa: Négyhengeres turbófeltöltős benzinmotor
Hengerűrtartalom: 1595 cm3
Furat: 79,0 mm
Löket: 81,4 mm
Sűrítési arány: 10.0:1
Hengerenkénti szelepek száma: 4
Vezérlés: DOHC
Maximális teljesítmény: 132 kW (180 LE) / 5500 ford./perc
Maximális nyomaték: 240Nm / 1600–5000 ford/perc, rövid ideig 270 Nm
Károsanyag-kibocsátás szintje: Euro 5, J-ULEV
A leírások a Volvo Cars nemzetközi autóválasztékára érvényesek. Előfordulhat, hogy egyes bemutatott jellemzők külön választhatók. A járművek specifikációi országonként eltérhetnek és módosulhatnak.
Hozzászólások