2011. április 26. kedd, 19:22

 

1961. április 7-én kereskedtek első alkalommal Volkswagen-részvénnyel szabályozott szabadpiacon, ami új fejezetet nyitott a gazdaságtörténelemben.

 

 

volkswagen-kotveny

Az egykori „Volksaktie (Népi részvény)” ipari és magánbefektetők jövedelmező részvényévé nőtte ki magát, és értéke hosszú távon azóta is növekszik. „A Volkswagen-részvény sikeres részvénnyé vált” – mutat rá Hans Dieter Pötsch, a pénzügyi és kontrolling feladatokért felelős vezetőségi tanács tagja. „A bogárhátú korszak és az 1961-es német gazdasági csoda egykori jelképe ma Európa legnagyobb autógyártójának kiemelkedő teljesítményét és stabilitását tükrözi.”   Az 1961-es első nyilvános kibocsátást (IPO) a Volkswagen-törvény megszavazása, illetve a vállalat azt követő részleges privatizációja előzte meg. A „Jómódot mindenkinek” elv zászlaja alatt a német szövetségi kormány a részvények kibocsátásával támogatta a lakosság és a vállalati alkalmazottak részvényvásárlását. A Volkswagen-részvény a „Népi részvény” prototípusává vált.  

A Volkswagen-törvény biztosította törvényi háttér alapján a vállalat neve 1960. augusztus 22-én Volkswagenwerk GmbH-ról „Wolkswagenwerk Aktiengesellschaft”-ra változott, és nyilvántartásba vették a wolfsburgi cégjegyzékben. A privatizációs folyamat meghozta kedvező hatását, miután 1961. április 7-én megkezdődött a Volkswagen-részvény kereskedelme a szabályozott szabadpiacon, a 350 DM-ben rögzített kibocsátási ár rövid idő alatt 750 DM-re emelkedett. Azok a részvényesek, akik a 350 DM-nek megfelelő értékben vásároltak részvényeket és megtartották azokat, ma, két sikeres részvényfelosztás után 20 törzsrészvényt birtokolnak, megközelítőleg 2200 euró értékben, továbbá mintegy 570 eurónak megfelelő osztalékot is kaptak.  

Az elmúlt 50 év során a wolfsburgi autógyártó számos alkalommal emelte alaptőkéjét részvénykibocsátással. A Volkswagen AG először 1986-ban bocsátott ki elsőbbségi részvényeket, amelyekkel azóta is a törzsrészvényekhez hasonlóan kereskednek a tőzsdén. A 2010. április 16-án végrehajtott hetedik alaptőke-emelés az addigi legnagyobb volt a járműiparban és megközelítőleg 4,1 milliárd euró tiszta hozamot eredményezett. Ezzel a Volkswagen biztosította pénzügyi rugalmasságát a Porschéval közösen létrehozott integrált járműipari csoport tervezett kialakításához. A részvényesek köre szintén változáson esett át. A Német Szövetségi Köztársaság például 1988-ban megvált vállalati részesedésétől, és eladta 20 százalékos részvénycsomagját.

A Volkswagen Csoport mára stabil részvénytulajdonosi struktúrát alakított ki. Alsó-Szászország tartomány 20 százalékos tulajdonrésze mellett a Porsche Automobil Holding SE birtokolja a szavazati részvények 50,74 százalékát. A Volkswagen Aktiengesellschaft harmadik fő részvényese a Qatar Holding LLC, amely 2009 decembere óta a törzsrészvények 17 százalékával rendelkezik. Ennek eredményeként a Volkswagen elsőbbségi részvény ugyanabban a hónapban felváltotta a törzsrészvényt a DAX-ben, a német részvényindexben.„A Volkswagen Csoport azt az ambiciózus célt tűzte ki maga elé, hogy 2018-ra gazdasági és ökológiai szempontból is vezető autógyártóvá váljon. Ezen cél elérésének elengedhetetlen előfeltétele a stabil részvénytulajdonosi struktúra és a pénzügyi stabilitás kialakítása” – jelentette ki Hans Dieter Pötsch. A Volkswagen-részvény hosszú távú emelkedő árfolyama a bizonyítéka annak a jelentős bizalomnak, amellyel a piacok és a részvényesek viseltetnek a Volkswagen Csoport iránt. A Volkswagen Csoport a 2010-es pénzügyi évben új mércét állított fel 7,2 millió átadott járművel és 7,1 milliárd eurós működési nyereséggel.„Stabil növekedési rátánk alapján teljes meggyőződésem, hogy még sok új fejezetet írunk a Volkswagen-részvény sikertörténetéhez.”-tette hozzá az igazgatóság pénzügyekért felelős tagja.


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER