Váratlan, ám meggyőző formában léphet először európai földre a Peugeot fejlődő régiókba szánt könnyű haszonjárműve, a platós Landtrek modell.
Az „importőr” a katonai járművek fejlesztésére szakosodott francia Technamm, az általuk átépített pickupot pedig reményeik szerint a francia fegyveres erők fogják használni hazai és külföldi bevetéseken.
A különleges erők innovációs hálózatának idei szemináriumán és kiállításán, a Sofins 2021 (Special Operation Forces Innovation Network Seminar and Exhibition) rendezvényen mutatta be első, hazai kötődésű haditechnikai fejlesztését a francia Technamm vállalat. A speciális polgári, katasztrófavédelmi és katonai járművekre szakosodott cég korábban már tervezett és gyártott a francia hadsereg számára csapatszállító és felderítő gépkocsit. A hosszan szolgáló Peugeot P4 kiváltására tervezett Technamm Masstech alapjait azonban – kellőképpen robusztus hazai összkerékhajtású modell hiányában – egy japán típus adta.
A frissen bemutatott Technamm Land Tech 3.5 ezzel szemben a Peugeot Landtrek 4x4-es platós kisteherjárműre épül. Az állandó összkerékhajtású típus ideális paraméterekkel bír a rendkívüli igénybevételhez. Teherbírása kiviteltől függően 1,0-1,2 tonna, a legnagyobb vontatható tömeg eléri a 3,5 tonnát. Szabad hasmagassága már civil változatában is eléri a 235 mm-t (kerékmérettől függően), a jármű képes akár 600 mm mély gázlón áthajtani, a hátsó differenciálmű pedig elektronikusan zárható, ami az összkerékhajtással együtt komoly terepalkalmassággal ruházza fel a gépkocsit.
A Technamm céljainak a duplafülkés változat felelt meg: ennek második üléssora a kategóriában különösen kedvező váll- és lábteret kínál, így akár menetfelszerelésben is elfér itt három katona. A platón szükség esetén további ülőhelyeket alakítanak ki (a menetirányra merőlegesen). A tetőlemezre szerelt csomagtartó kerettel pedig tovább bővíthető a Land Tech 3.5 kapacitása, míg a fülke mögött felszerelt, robusztus bukókeretre kommunikációs berendezések és fegyverzet rögzíthető – a prototípusra egy 12,7 mm-es nehézgépfegyvert szereltek, de a lehetőségek köre rendkívül széles.
A hajtáslánc tekintetében nem korlátozta a potenciális megrendelők lehetőségeit a Technamm: a Peugeot Landtrek mindkét motorja elérhető a robusztus járműhöz. A változó geometriájú turbófeltöltővel szerelt, 16 szelepes, 1,9 literes dízelmotor 150 lóerőt és 350 Nm-t ad le, sebességváltója Getrag fejlesztésű, hatfokozatú manuális egység.
A 2,4 literes, szintén soros négyhengeres benzinmotor teljesítményét turbófeltöltő emeli 210 lóerőre, a legnagyobb forgatónyomaték 320 Nm. A váltóhoz hatfokozatú kézi vagy szintén hatfokozatú automata sebességváltó társítható. Az akár 180 km/óra végsebességre képes gépkocsi karosszériáját nem páncélozták, felszerelték ellenben a légi szállításhoz szükséges rögzítési pontokkal.
A Technamm nem hozott nyilvánosságra további technikai részleteket, ami annak fényében, hogy a Land Tech 3.5 katonai célú prototípus, érthető. Valamivel többet árultak el azonban egy másik, szintén Peugeot alapú fejlesztésükről. Az ExpertTech – amint a nevéből is kiderül – a Peugeot Expertre, annak is tisztán elektromos kivitelére: az e-Expert modellre épül.
A haszonjármű tágas belső terét speciális padlózat beépítésével teszik korlátlanul variálhatóvá: a csúszásgátló fémpadlón a különböző szerelvények (pl. fegyvertartó állvány, adminisztrációs állomás, rádió, határoló- és rögzítőfalak stb.) tetszőleges helyen és pozícióban történő beépítését lehetővé tevő sínek helyezkednek el. Az autó így gyorsan és hatékonyan átszerelhető az adott bevetés kívánalmai szerint, így katonai, polgári vagy katasztrófavédelmi célokra egyaránt tökéletesen megfelel. A személyzet biztonságos utazásáról és munkavégzéséről integrált biztonsági övvel szerelt, szintén tetszőlegesen áthelyezhető, 90 fokonként elforgatható ülések gondoskodnak.
Ahogy a Landtrek esetében, a Peugeot e-Expert hajtásláncát sem módosította a Technamm. A 100 kW (136 LE) teljesítményű villanymotort választhatóan 50 vagy 75 kWh kapacitású akkumulátor táplálja, amelyek 230 / 330 kilométerre elegendő energiát képesek tárolni. 130 km/óra végsebességével a Peugeot e-Expert (és az arra épülő ExpertTech) országúti közlekedésre is alkalmas, de elektromos üzeme elsősorban olyan környezetben jelent előnyt, ahol szempont a csendes, károsanyag-kibocsátástól mentes használat lehetősége.
Hozzászólások