Címkék: autoverseny | Peugeot

2021. július 08. csütörtök, 12:33

 

A Peugeot bemutatja vadonatúj versenyautója, a Hypercar 9X8 prototípusát, melynek végleges változata 2022-ben debütál majd a a WEC-sorozatban, a FIA hosszútávú világbajnokságán.

 

 

 A hiperhatékony Peugeot 9X8 négykerék-meghajtású és hibrid motor hajtja. A modell a Peugeot új termékstratégiájának szellemében készül, amely a Neo-Performance névre hallgat, lényege pedig a nagyobb, ugyanakkor felelősebb teljesítmény elérése a szériaautókban csakúgy, mint a versenymodellekben. A 9X8 megszületését a Peugeot SPORT és a Peugeot Design csapatainak példátlan együttműködése tette lehetővé. Az új modell új korszakot jelez az autóversenyzésben: vonalai tökéletesen ívesek, nincs hátsó légterelője, viszont erőteljesen viseli magán a márka ismertetőjegyeit. Úttörő technikai megoldások és a ragadozó nagymacskák vonalai: a 9X8 vérbeli Peugeot lett.

 

 

 


Íme a Peugeot 9X8, az oroszlános márka új, hosszútávú versenyzésre tervezett modellje. Az új gép annak a Peugeot 905-nek és 908-nak az örökébe lép, amelyek 1992-93-ban, illetve 2009-ben megnyerték a Le Mans-i 24 órás versenyt. A híres és sikeres elődökhöz hasonlóan a Peugeot 9X8 küldetése is az lesz, hogy tovább vigye a márka nagy hagyományait az autóversenyzés területén, mégpedig olyan modellekkel, amelyek nemcsak kiemelkedő teljesítményre képesek, de első pillantásra felismerhetően hordozzák magukon a márka jegyeit.

A Peugeot a 9X8-cal a Neo-Performance stratégiáját követi, amely egyszerre kínál kiemelkedő sportosságot, a szériamodellekben is alkalmazható csúcstechnológiai szaktudást, hatékonyságot és kifinomult stílust.
A Peugeot formatervezői és mérnökei, illetve a Peugeot Sport csapata az autósportban mindeddig példátlanul szoros együttműködésben dolgoztak ezen a projekten, így sikerült létrehozni azokat az új aerodinamikai és stilisztikai megoldásokat, amelyek a modell tökéletesen eredeti formavilágát adják. Az Olivier Jansonnie – a Peugeot Sport műszaki igazgatója – vezette tervezőmérnökök és a Matthias Hossann – a Peugeot formatervezési igazgatója – által irányított dizájnerek hónapokig tartó intenzív együttműködés után mutathatják ma be a Peugeot 9X8 főbb vonalait és aerodinamikai koncepcióját.

Az új koncepció alapja az a FIA és az ACO által újonnan megalkotott szabályozás, amely bevezette a Le Mans Hypercar (LMH), azaz az eddigi királykategória, az LMP1 utódjának fogalmát. Az új szabályozás rugalmasabban kezeli az aerodinamikai megoldásokat, teret ad radikálisan új megközelítéseknek, innovatív modelleknek, és több szabadságot biztosít a dizájnereknek is. A mérnökök és a formatervezők azonnal meg is ragadták az alkalmat arra, hogy új tervezési eljárásokat alkalmazzanak, szakítsanak a bevált szokásokkal és igazi műfajteremtő Peugeot-modellt alkossanak.

A név: főhajtás a márka öröksége előtt és útmutatás a jövőbe
A Peugeot a Peugeot 9X8 nevet adta az új Hypercarnak.
A 9-es szám a márka ikonikus versenyautóira utal, nevezetesen az 1990 és 1993 között aktív 905-ösre és a 2007-től 2011-ig sikeres 908-asra.
Az X egyszerre jelzi a négykerék-meghajtást és a hibrid hajtásláncot, ami arra is utal, hogy a márka az autóversenyzésben is fontosnak tartja az elektromos stratégiát.
A 8-as szám pedig a márka aktuális modellkínálatának „sorszáma”: 208, 2008, 308, 3008, 5008 és természetesen az 508 – mely utóbbit egyébként nemrégiben adtak ugyanannak a mérnöki és dizájnercsapatnak a „kezelésébe”, akik a Hypercart is tervezték. A cél, hogy a modell a vadonatúj Peugeot SPORT ENGINEERED modellcsalád első tagja legyen.
A 2022-es WEC versenysorozatban két Peugeot 9X8 modell áll majd rajthoz.

Példátlan dizájn és kivitelezés

„A Peugeot neve kötelez: vezérmotívumunk ezért az ugrásra kész nagymacska volt – magyarázza Matthias Hossann, a Peugeot formatervezési igazgatója. – Ez a kép ihlette a kissé előrefelé nyúló pilótafülkét. Általában pedig a Peugeot 9X8 a márka stilisztikai sajátosságait tükrözi: kifinomult, karakteres, elegáns, dinamikus, szenvedélyes.”
Az eredmény az első pillanatban meglehetősen meglepte, a másodikban pedig lenyűgözte a Peugeot 9X8 leendő pilótáit: „Először látok példát arra, hogy egy versenyautóban ilyen hangsúlyos szerephez jusson a dizájn.” – nyilatkozta Kevin Magnussen.
Gustavo Menezes pedig csak ráerősített: „A 9X8-cal a PEUEGOT teljesen új korszakot nyit az autóversenyzésben. A jövőt mi írjuk!”
A formatervezői csapat nem csupán a modell általános vonalvezetésébe igyekezett beilleszteni a Peugeot sajátosságait, hanem a kivitelezés minden apró fázisába is – elsődleges célként természetesen az optimális hatékonyságot tartva szem előtt.
Így kapta meg a Peugeot 9X8 a márka három oroszlánkaromra emlékeztető fényszóróit elöl és hátul is. Az orr-részen, valamint az oldalelemeken, visszfényben megvilágítva kapott helyet a vadonatúj oroszlánfejes logó. A szeléniumszürke fényezést kriptonitszínű (azaz kissé fémes sárgászöld) betétek díszítik a karosszérián és a beltérben is – ez a megoldás is a Peugeot SPORT ENGINEERED modellcsalád sajátja, amely az 508 és az 508 SW modelleken jelenik meg először.
A 9X8 pilótafülkéje is tartogat meglepő megoldásokat, bizonyítva azt, hogy a tervezőcsapat rendkívül nagy figyelmet fordított az autó belterére is. „Mindenképpen nagyon különleges pilótafülkét akartunk kialakítani – mondja Matthias Hossann. – A versenyautók beltere mindezidáig teljesen jellegtelen volt, merőben funkcionális, a márka sajátosságait nélkülöző megoldásokkal. Mi beletettük a márka színvilágát és a szériamodellekből ismert i-Cockpitet, és ezzel életre keltettük a pilótafülkét. Mostantól ráadásul a belső kamerás felvételeken a nézők is azonnal felismerhetik, hogy egy Peugeot-t látnak.”
Az autó külsején kiemelendőek az ékszerészi aprólékossággal kialakított felnik, a letisztult, strukturált vonalú oldalelemek. A sárvédők áttörésekkel készültek, így a kerekek felső része is láthatóvá válik. A külső visszapillantók teljesen integráltak, ezért semmi sem áll az áramló levegő útjába.
„Pontosan tudom, milyen minőségre és milyen innovatív megoldásokra képesek a Peugeot formatervezői és a Peugeot Sport csapata, de be kell valljam, ezzel a lenyűgöző 9X8-cal megleptek: egyszerűen briliáns az, ahogyan ötvözték egy karakteres márka jegyeit az úttörően újító vonalvezetéssel.” – jelentette ki Linda Jackson, a Peugeot vezérigazgatója.

 

 


NO WING! Az új LMH (Le Mans Hypercar) szabályozásban rejlő lehetőségek
A Peugeot 9X8 hátsó részén megtaláljuk egyrészt a három oroszlánkarmot formázó fényszórókat, amelyek közrefogják az óriási diffúzort. Utóbbin vicces kikacsintásként az alábbi feliratot láthatjuk: „We need no rear wing” (Nekünk nem kell hátsó szárny.)
A hátsó légterelő az 1967-es Le Mans-i versenyen, a Chaparral 2F modelleken jelent meg, azaz több mint fél évszázad óta először fordul elő, hogy egy autó hátsó szárny nélkül indul. A 9X8 innovatív hátsó részét a Peugeot Sport mérnökei javasolták, hosszas kutatás és elemzés eredményeként.
„A Le Mans Hypercar (LMH) új szabályozásának az a célja, hogy kiegyenlítse a klasszikus teljesítményalakító tényezőket – magyarázza Olivier Jansonnie, a Peugeot Sport WEC programjának technikai igazgatója. – Ez azért nagyon izgalmas, mert lehetőséget ad arra, hogy a hagyományos keretek közül kilépve mi magunk találjuk ki azokat a megoldásokat, amelyekkel növelni tudjuk a teljesítményünket. Az aerodinamika pedig kiváló terep erre. A szabályozás azt mondja ki, hogy az autón csupán egyetlen állítható aerodinamikai elem lehet, de azt nem köti ki, hogy ennek a hátsó légterelőnek kell lennie. A mi számításaink és szimulációink pedig azt mutatták, hogy hátsó szárny nélkül is nagyon jók tudunk lenni.”
Jean-Marc Finot, a Stellantis Motorsport igazgatója szerint „az, hogy a Peugeot 9X8-nak nincs hátsó légterelője, nagyon komoly újítás. Olyan aerodinamikai hatékonyságot sikerült elérnünk, hogy egyszerűen lemondhatunk erről az alkatrészről. De azt, hogy a szárny elhagyását hogyan okozta és hogyan tette lehetővé – minden hiedelem és megszokás dacára – a nagyobb teljesítmény elérésére való törekvés, ezt bizony amíg csak tudjuk, titokban tartjuk!”
A hátsó szárny „eltűnésével” a Peugeot 9X8 sziluettje olyan könnyeddé, harmonikusan íveltté vált, amelyet évtizedek óta nem láthattunk már. A dizájnerek – a mérnökök cinkos támogatása mellett – tökéletesen harmonikus és dinamikus formákat alkothattak, köztük például az oldalelemeket összekötő, vagy az első kerékjárati íveket körülvevő sima felületeket.

Hiperhatékony hibrid motorok
Mióta a Peugeot 2020 szeptemberében bejelentette, hogy versenybe száll az LMH (Le Mans Hypercar) kategóriában, a versailles-i műhelyek teljes erőbedobással dolgoztak a 9X8 elkészítésén.
A 9X8 hátuljába a Peugeot HYBRID4 motorcsalád V6-os, 2,6 literes, 500 kW-os (680 lóerős), 90 fokos biturbó motorja kerül, amely már április óta gyűjtögeti a kilométereket a tesztpadon.
Az autó elejébe kerülő 200 kW-os elektromos motor, a 7 sebességes szekvenciális váltó és az akkumulátor jelenleg gyártási fázisban van, és a tervek szerint készülnek el a tesztek idejére. A Peugeot Sport és a Saft (a TotalEnergies leányvállalata) napról napra oldják meg azokat a kihívásokat, amelyeket egy magas sűrűségű, nagy teljesítményű és nagyfeszültségű (900 voltos) akkumulátor fejlesztése jelent.
„A célunk egyik oldalról az abszolút megbízhatóság, másik oldalról pedig a tökéletes üzemanyag-gazdálkodás – mondja Jean-Marc Finot. – A Le Mans-i verseny igazából egy 24 órás sprint, ahol a győzelem egyetlen boxkiálláson is múlhat. A Hypercar kategóriában versenyző modellek kivételes energiagazdálkodási megoldásokat tudnak felmutatni, amelyek előbb-utóbb a szériaautókban is megjelennek. Ebben a szellemben dolgozunk mi is a Peugeot 9X8-on: a meghajtástól az aerodinamikáig mindennek a hatékonyságot kell szolgálnia.”


Le Mans, a Peugeot laboratóriuma
Az autóversenyeken – különösen pedig az extrém erőpróbának számító Le Mans-i 24 órás versenyen – nemcsak az aerodinamikai, mechanikai és elektronikai hatékonyság, de a Peugeot teljes mérnöki szakértelme is vizsgázik. Az autók 24 óra alatt 5400 kilométert tesznek meg – ez körülbelül annyi, amennyit a Formula-1-es gépek egy teljes szezon alatt teljesítenek. Hihetetlen kihívás ez az autók megbízhatóságát és hatékonyságát tekintve.
Linda JACKSON hangsúlyozza: „Az, hogy a Peugeot elindul a hosszútávú világbajnokságon, nem szimplán versenyzés kérdése. Ez a verseny valódi laboratórium a Peugeot számára. Ez magyarázza azt is, hogy miért ilyen fontos számunkra Le Mans. Természetesen sokat számít a sporteredmény is, de talán még többet az, hogy extrém körülmények között, 24 órán keresztül látjuk a technológiáinkat működni. Versenyhelyzetben tesztelhetjük a hibrid meghajtást és minden olyan technológiát, amely az üzemanyag-fogyasztás – ezzel együtt a CO2-kibocsátás – csökkentését szolgálja, és amelyeket jelenleg is fejlesztünk a szériamodellekhez. A Peugeot Sport munkatársai számára nagy büszkeség, amikor az általuk kifejlesztett megoldások bekerülnek a szériamodellekbe. Ügyfeleink számára pedig Le Mans és az ott mutatott teljesítmény az autóink minőségének mércéje.”

 

 

 

A pilóták szavaival élve:

Paul DI RESTA – skót, 35 éves, volt Formula-1 pilóta, 2010-ben DTM bajnok:
„Eddig mindenki csak találgatta, mi az, hogy Hypercar. Most már mindenki számára világos lesz. A harcos és újító dizájn, a márka minden jellegzetességével – ez nagy meglepetés lesz.”

Loïc DUVAL - francia, 39 éves, a 2013-as Le Mans-i verseny győztese, 2013 hosszútávú világbajnoka:
„Vannak olyan autók, amelyekre azt mondjuk: de jól néz ki ¾-es elölnézetből. A másiknak tetszik az oldala, a harmadiknak az orra, a negyediknek a hátsó része. Körbejárva a 9X8-at, azt kell mondanom: mindenhonnan nézve gyönyörű!”

Mikkel JENSEN – dán, 26 éves, hosszútávú autóversenyző, 2019 Európa-bajnoka az LMH3 kategóriában:
„A 9X8 nagyon más, mint azok az autók, amelyeket az elmúlt időszakban láttunk, vagy hírt kaptunk felőlük. Ha ezzel a kocsival győzni tudunk, az valóban történelmi tett lesz, mert soha ilyesmire még nem volt példa.”

Kevin MAGNUSSEN – dán, 28 éves, volt Formula-1 pilóta, hosszútávú IMSA pilóta:
„Ilyet még nem láttunk. Ez tényleg a jövő versenyautója. Soha nem volt még példa arra, hogy egy versenyautó ilyen dizájnt kapjon. A hátsó szárny hiánya nagyon meglepett. Új korszakba lépünk.”

Gustavo MENEZES – amerikai, 26 éves, WEC és ALMS versenyző, 2016-ban győzött Le Mans-ban és az LMP2 kategória világbajnoka lett:
„A 9X8 új fejezetet nyit az autósport történetében. Az elmúlt 10 év az LMP1 prototípusokról szólt, most eljött az idő arra, hogy a 9X8-cal egészen más, ikonikus jövőt írjunk.”

James ROSSITER – brit, 37 éves, volt Formula-1, ALMS és Super GT versenyző:
„Nem számítottam ilyen mértékű kreativitásra. Ez az autó tényleg szakít a múlttal! Ezzel a Hypercarral a Peugeot magasabbra húzza a határokat!”

Jean-Eric VERGNE – francia, 31 éves, volt Formula-1 pilóta, kétszeres Formula E bajnok:
„A Peugeot 9X8 teljességgel forradalmi autó. A csapat olyan irányba indult el most, amelyet már nagyon régóta nem láttunk az autósportban. Ez egyszerűen csodálatos.”

A Peugeot 9X8 műszaki adatai:

Kategória: LMH – Le Mans Hypercar
Hossz: 5000 mm
Szélesség: 2080 mm
Magasság: 1180 mm
Tengelytáv: 3045 mm
Motor: Peugeot HYBRID4 500KW (négykerék-meghajtás)
Hátsó kerekek: V6-os, 2,6 literes, 500 kW-os (680 lóerős), 90 fokos biturbó motor + 7 fokozatú szekvenciális váltó
Első kerekek: 200 kW-os elektromos motor + fordulatszámcsökkentő áttétel
Akkumulátor: nagyfeszültségű, 900 voltos, a Peugeot Sport és a TotalEnergies / Saft közös fejlesztése
Üzemanyag & kenőanyag: TotalEnergies


 

 


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER