A versengés feltétele, hogy legalább ketten szeretnének a legjobbnak lenni valamiben.
Az autóiparban ez organikusan a motorsportban testesedett ki, ahol pontosan mérhető feltételek alapján lehetett és lehet mindmáig rangsorolni a résztvevőket. A vásárlók azonban egy másfajta mércére is vágytak: olyanra, amelyet közvetlenül tudnak hasznosítani a döntéshozatal során. Amint az autó egzotikus luxustermékből hétköznapi fogyasztási cikké vált, megjelentek az ügyfeleket tájékoztató szakfolyóiratok, akik tapasztalataikat egy idő után elkezdték koncentrált formában közreadni.
Az észak-amerikai Motor Trend magazin 1958-ban rangsorolta az adott évben újonnan megjelent típusokat: a történelem ezt tartja számon az első Év Autója díjként (a kiadvány az előző tíz évben is kiadta a díjat, ám akkor nem típusokat, hanem márkákat értékelt.) Az ausztrál Wheels kiadvány 1963-ban tette közzé első Év Autója rangsorát, Európa pedig ennél is progresszívabb volt: 1964-ben hat nemzet vezető autós lapjai álltak össze, és alapítottak egy piactól független, kontinentális díjat. Ma már nagyítóval kell keresni az olyan országokat, autós szaklapokat vagy szervezeteket, amelyek ne rangsorolnák évről évre a piaci kínálatot.
Globális autógyártóként a Peugeot a kezdetektől érdekelt volt ezekben a megmérettetésekben. A márka technológiái, szériamodelljei vagy tanulmányautói az elmúlt évtizedek alatt százszámra részesültek aranyérmekben, különdíjakban, technológiai kitüntetésben.
Ezek egy részét egy adott országban szerezte, például a Peugeot 3008 és a Peugeot Partner kategóriájuk legjobbjaként végzett a 2017-es Év Argentin Autója szavazáson, vagy nézhetjük Írországot, ahol háromszor is Év Autója díjat nyert a Peugeot, 1997-ben a 406-ossal, majd 2010-ben és 2018-ban a 3008 első, illetve második generációjával.
Nagyon is fontos a már említett Év Európai Autója (European Car of the Year, COTY) díj, amelyet hatszor érdemeltek ki a Peugeot újdonságai. A legendás 504-es (1969), a korszakalkotó 405-ös (1988), az alsó-középkategória stílusteremtői, a 307 (2002) és a 308 (2014), a Peugeot eddigi történelmének talán legsikeresebb típusa, a 3008 (2017) és az aktuális bajnok, az új generációs 208 (2020). Ezek az autók megmutatták, hogy a Peugeot korszaktól, stílustól és ízléstől függetlenül képes olyat alkotni, amivel lenyűgözi és meggyőzi a szakma legtapasztaltabb képviselőit.
Egy ilyen rangos versenyen persze a dobogó alsóbb fokain végezni szintén komoly elismerés: az élet később bőségesen igazolta, hogy az Év Autója versenyen ezüstérmes 205 (1984) és 406 (1996), illetve harmadik helyezést elérő 505 (1980) és 206 (1999) kiváló autók, előremutató konstrukciók voltak.
Habár csak egy ország, sőt, egyetlen kiadvány szerkesztőinek véleményét tükrözi, a szakma Európa-szerte figyelemmel kíséri a brit What Car? magazin Év Autója díját. A Peugeot termékei az 1978-as alapítás óta öt abszolút elsőséget és további két értékes helyezést érdemeltek ki az átfogó és alapos teszteken alapuló minősítésen: a 305 (1979), a 205 (1984), a 306 (1994), a 406 (1996) és az első generációs 3008 (2010) győzelmét a pályája végén is ezüstéremre érdemes 205 (1991) és az 1996 harmadik legjobbjának megszavazott 405 sikere kíséri.
Ma már a kategóriák győzteseit is kihirdetik itt: idén például a Peugeot 5008-ast találták a legjobb nagyméretű szabadidőjárműnek a szerkesztők.
Az újdonságokat holisztikusan értékelő Év Autója versenyek mellett számos olyan díj is létezik, amelyek egy-egy specifikus szempontból minősítenek, a környezetvédelemtől a modern technológiai tartalmon át a formatervig.
Mivel ezek a részterületek hagyományosan a Peugeot erősségei közé tartoznak, nem meglepő, hogy a márkát és termékeit számtalan alkalommal kiáltották ki a legszebb, legtisztább, leginkább előre mutató autóipari szereplőnek. Az első generációs Peugeot 3008 dízel-elektromos kivitele, a HYbrid4 a 2012-es Világ Év Autója díjátadón (a világ egyetlen, valóban globális autóipari megmérettetésén) úgy tudott dobogós lenni a Világ Év Zöld Autója címéért folyó versenyben, hogy több meghatározó piacon nem volt kapható.
Forgalmazták viszont Németországban, ahol 2010-ben a legjobb technológiának, 2011-ben pedig a legtisztább üzemű típusnak járó Zöld Kormánykereket hódította el a Peugeot az 1976 óta létező Arany Kormánykerék (Das Goldene Lenkrad) díjátadóján. Az i-Cockpit ergonómiai koncepció a szintén páneurópai Autobest 2016-os versenyén bizonyult a legjobb innovációnak (Smartbest díj), majd egy évvel később a brit What Car? magazin Legjobb technológia trófeájával térhetett haza.
A franciáknak soha nem kellett a szomszédba menniük stílusért, és az hatványozottan igaz a Peugeot-ra. Formatervezési díjak tucatjai emlékeztetnek arra, hogy a márka divatdiktátorként volt képes újra és újra elébe menni a trendeknek, megteremtve, nem pedig másolva az új formai irányzatokat.
Két meghatározó díj ebben a műfajban: a Car Design Award zsűrije a 406 Coupét (1997) és a 208-ast (2019) egyaránt kora legszebb sorozatgyártású autójának választotta meg, tavaly pedig ezüstéremmel jutalmazták a Peugeot e-Legend tanulmányautó múltat jövővel összekötő retro-futurista dizájnját.
Az idén harmincöt éves Festival Automobile International Paris kiállításon 1986 óta ítélik oda a rendezvény legszebb széria- és tanulmányautójának járó Nagydíjat: itt aranyat érdemelt az imént említett e-Design (2019), a második generációs Peugeot 508 (2019), minden versenytársánál legnyűgözőbbnek ítélték meg az e-208 utasterét (2020) – és ne feledkezzünk meg az RCZ kupéról, amelyet 2009 legszebbjének talált a Grand Prix zsűrije.
Akármilyen rangosak, ezeket a díjakat műszaki és gazdasági szakemberek, újságírók adják át. Sokak szemében értékesebbek azok a trófeák, amelyeket autótulajdonosok, vagyis a felhasználók, a vásárlók tapasztalatai alapján ítélnek oda.
Ilyen díj a brit Driver Power, ahol az utóbbi években túlzás nélkül tarolnak a Peugeot új generációs típusai: 2017-ben a 2008-ast a legjobb új kis szabadidőjárműnek, 2018-ban a 3008-ast pedig egyenesen az év legkiválóbb új típusának kiáltották ki; utóbbi két évvel később még mindig nem talált legyőzőre a kompakt szabadidőjárművek körében.
A 3008-as, amely 2017-ben az Év legnőiesebb szabadidőjárműve címet is elnyerte a Women’s World Car of the Year versenyen, használat közben sem veszít vonzerejéből: 2020-ban a tíz legmegbízhatóbb új autó közé sorolták, így megelőz számos olyan típust, amelyek hagyományosan megbízhatóságukról voltak híresek.
A Peugeot 3008 megbízhatósága nem egyedi jelenség: a világ legnagyobb fogyasztótájékoztató, piacelemző szervezete, a J.D. Power 2019-as nagy-britanniai felmérésén több tízezer autós véleménye alapján a Peugeot-t választották meg a piac abszolút legmegbízhatóbb márkájának; ugyanitt egy évvel korábban a Peugeot 208-ast kiáltották ki a legkevésbé problémás városi autónak. Az 1968-ban alapított szervezet 2016 óta minden évben (!) arról számolt be, hogy az európai, nem prémium autót vásárló németek közül a Peugeot ügyfelei a legelégedettebbek választásukkal.
Legyen szó szépségről, tudásról vagy tartósságról (például a Diesel Car magazin néhány éve a Peugeot RCZ-t kiáltotta ki a piac legjobb használt sportautójának), a Peugeot típusai hivatalos papírokkal igazolhatják kiválóságukat. Az új generációs padlólemezek, a fejlett technológiák és a márka ambiciózus jövőképe a garancia arra, hogy ez az elkövetkezőkben is így maradjon. Mert bár az autógyártók sikerét nem feltétlenül lehet, és talán nem is kellene díjakban és elismerésekben mérni, kevés dologgal lehet úgy elnyerni a vásárlók bizalmát és szeretetét, mint egy ragyogóan csillogó aranyéremmel.
A Peugeot legfontosabb díjai és elismerései
Év Modell Díj Kategória Helyezés
1969 Peugeot 504 Európai Év Autója 1
1979 Peugeot 305 What Car? Év Autója 1
1980 Peugeot 505 Európai Év Autója 3
1984 Peugeot 205 Európai Év Autója 2
1984 Peugeot 205 What Car? Év Autója 1
1988 Peugeot 405 Európai Év Autója 1
1991 Peugeot 205 What Car? Év Autója 2
1993 Peugeot 405 What Car? Év Autója 3
1994 Peugeot 306 What Car? Év Autója 1
1996 Peugeot 406 Európai Év Autója 2
1996 Peugeot 406 What Car? Év Autója 1
1997 Peugeot 406 Coupé Car Design Award a legszebb szériamodell 1
1999 Peugeot 206 Európai Év Autója 3
2002 Peugeot 307 Európai Év Autója 1
2002 Peugeot Automobiles Autobest Companybest 1
2009 Peugeot RCZ Festival Automobile International Paris Grand Prix az év legszebb autója 1
2010 Peugeot iOn Arany Kormánykerék Zöld Kormánykerék 1
2010 Peugeot dízel hibrid Arany Kormánykerék Zöld Kormánykerék 1
2010 Peugeot 3008 What Car? Év Autója 1
2011 Peugeot 3008 HYbrid4 Arany Kormánykerék Zöld Kormánykerék 1
2012 Peugeot 3008 HYbrid4 Világ Év Autója A Világ Év Zöld Autója 3
2014 Peugeot 308 Európai Év Autója 1
2016 Peugeot i-Cockpit Autobest Smartbest 1
2017 Peugeot 3008 Világ Női Év Autója az év szabadidőjárműve 1
2017 Peugeot 3008 Európai Év Autója 1
2017 Peugeot 3008 Argentin Év Autója az év szabadidőjárműve
2017 Peugeot Partner Argentin Év Autója az év haszonjárműve
2018 Peugeot 3008 Driver Power a legjobb új autó 1
2018 Peugeot 208 JD Power UK a legmegbízhatóbb kisautó 1
2019 Peugeot JD Power UK a legmegbízhatóbb márka 1
2019 Peugeot 208 Car Design Award a legszebb szériamodell 1
2019 Peugeot e-Design Concept Car Design Award a legszebb tanulmányautó 2
2019 Peugeot 508 Festival Automobile International Paris Grand Prix az év legszebb autója 1
2019 Peugeot e-Design Concept Festival Automobile International Paris Grand Prix az év legszebb tanulmányautója 1
2020 Peugeot 3008 Driver Power a legjobb kompakt szabadidőjármű 1
2020 Peugeot 3008 Driver Power a legjobb új autó 2
2020 Peugeot 3008 Driver Power a legmegbízhatóbb új jármű 7
2020 Peugeot 208 Európai Év Autója 1
2020 Peugeot e-208 Festival Automobile International Paris Grand Prix az év legszebb utastere 1
2020 Peugeot e-208 Festival Automobile International Paris Grand Prix az év legszebb autója 2
2020 Peugeot 5008 What Car? Év Autója a legjobb nagy szabadidőjármű
2020 Peugeot Partner Parkers Best Car of the Year az év könnyű haszonjárműve 1
Hozzászólások