Címkék: Peugeot

2020. december 15. kedd, 17:25

 

A 25 éve szoros partnerkapcsolatot ápoló PEUGEOT és TOTAL leleplezi a FIA-WEC világbajnokságra készült LMH Hypercar versenyautó hajtásláncának műszaki paramétereit.

 

 

 A hibrid technológiák és az autóversenyzés terén szerzett hatalmas tapasztalatukat és szakértelmüket kamatoztatva a PEUGEOT SPORT és a TOTAL csapatai egy olyan hibrid hajtásláncot (PEUGEOT HYBRID4 500KW) fejlesztettek, mely mindenben megfelel az új WEC (World Endurance Championship) szabályozásnak.

 


A FIA-WEC új követelményeinek megfelelő PEUGEOT HYBRID4 500KW hajtáslánc legfontosabb jellemzői a következők:
 hibrid technológia alkalmazása hátul egy 500 kW (680 LE) teljesítményű 2,6 l biturbós V6
motorral, elöl pedig egy 200 kW-os elektromos motor/generátor egységgel,
a PEUGEOT Sport és a Total által közösen fejlesztett nagy teljesítménysűrűségű akkumulátor, négykerékmeghajtás és 7 sebességes szekvenciális sebességváltó,
 a teljesítményben kulcsszerepet játszó intelligens hajtáslánc- és energiaáramlás-szabályozó rendszer, melynek felügyeletéért François Coudrain, a PEUGEOT Sport WEC programjának hajtáslánc-igazgatója felel.

 A Peugeot Sport által jegyzett belső égésű motor

A PEUGEOT Sport a hosszútávú versenyzésben szerzett tapasztalataira (lásd a PEUGEOT 908 V12-es és V8-as motorja), valamint a PSA Motorsport WRC-beli rutinjára (4 hengeres motorok) alapozva fejlesztette ki az új 90°-ban nyitott, 2,6 literes biturbós V6-os motorblokkot. A pilóta mögött elhelyezett 165 kg-os motor a hátsó kerekeket hajtja, és a szabványnak megfelelően 500 kW (680 LE) maximális teljesítmény leadására képes.
„A PEUGEOT HYBRID4 500KW hajtáslánc kialakításakor a bajnokság új szabályrendszeréből következő szigorú követelményeknek kellett megfelelnünk. Eredetileg csak egy turbófeltöltőt terveztünk a motorhoz, de azzal nem tudtuk megvalósítani a kitűzött célt, nevezetesen, hogy alacsonyabbra kerüljön a motor súlypontja. A duplaturbós V6 motor bizonyult a legjobb kompromisszumnak a technológia, a súly, a felépítés, a megbízhatóság és a teljesítmény
szempontjából” – nyilatkozta François Coudrain, a PEUGEOT Sport WEC programjának hajtáslánc-igazgatója.

A 7 sebességes (plusz a hátramenet) robotizált szekvenciális sebességváltó vezérlése a kormánynál lévő kapcsolókkal elektromosan történik. A PEUGEOT Sport házi fejlesztésű „Brake by Wire”1fékrendszere teljes egészében elektronikusan vezérelt. A lassítási fázisokban a villanymotor által generált motorfékerőt valamint a fékbetétek által a tárcsákra kifejtett erőt az optimális fékerő eloszlás érdekében a pilóta maga szabályozza. Az energiagazdálkodás (a szabályozás értelmében max. 200 kW erejéig) tehát mind gyorsításkor, mind visszatápláláskor kulcsfontosságú tényező lesz az autó teljesítménye és hatékonysága szempontjából.

A Total által fejlesztett kenőanyagok

A PEUGEOT Sport a Hypercar versenyautóhoz a Totaltól származó egyedi fejlesztésű motor és sebességváltó-hűtőfolyadékokat valamint kenőanyagokat használ. E prototípusok az autó versenyképességéhez is nagyban hozzájárulnak. Kifejezetten nagy igénybevételre tervezték őket, és széles hőmérsékleti tartományban bizonyulnak tartósnak. A Total speciális kenőzsírokat is készített, amelyek versenycélokra kifejlesztett termékek tovább tökéletesített változatai. A versenyeken a csapat teljes jogú tagjaként a Total egy mérnöke is részt vesz, akinek az a feladata, hogy az alkatrészek élettartamának felügyelete érdekében mintákat vegyen és elemezze őket.

 Electric Motorsport Inside
Az első tengelyen elhelyezett és kizárólag az első kerekeket hajtó 200 kW-os villanymotor/generátor műszaki specifikációit a PEUGEOT Sport határozta meg. A csapat az elektromos motorok/generátorok fejlesztése és vezérlése kapcsán szerzett tapasztalatai és tudása mellett a következőkre támaszkodott:
— a PSA Motorsport villamos versenyautók tervezése és kezelése terén felmutatott szakértelme, — a PEUGEOT SPORT ENGINEERED jelzés bevezetése és a PEUGEOT, illetve a PSA elektromos (hibrid vagy tisztán elektromos) mobilitás területén szerzett szaktudása.

„Az elektromos motor/generátor egy nagyon könnyű, nagy hatásfokú reduktorhoz és egy legújabb generációs inverterhez kapcsolódik, mely az akkumulátor energiáját továbbítja a motornak. Az utóbbi – többek között a hajtáslánc energiastratégiáit meghatározó szoftvernek köszönhetően – azonnal fel tudja használni az akkumulátor által rendelkezésre bocsátott összes energiát. A PSA Motorsport WRC és Formula E futamokon szerzett tapasztalatai nagy segítségünkre lesznek az informatikai és energetikai rendszerek irányítását végző szoftverek kidolgozásában (fékezéskor bekövetkező energia-visszanyerés, gyorsításkor rendelkezésre álló teljesítmény, válaszidő, fogyasztás csökkentése)” – tette hozzá François Coudrain.

 Elektromosan vezérelt fék
A Total és leányvállalata, a Saft által tervezett innovatív akkumulátor

Az akkumulátor a PEUGEOT Sport és a Saft (a Total leányvállalata) közös fejlesztése. A nagy sűrűségű és teljesítményű (900 V) akkumulátor kulcsszerepet játszik az autó teljesítményében, és tökéletesen integrálható a járműbe, valamint a hajtáslánc energiagazdálkodási folyamatába. A Saft mérnökei a PEUGEOT Sport előírásainak megfelelően a legkiválóbb cellatípust választották, és a teljesítményt az energiakapacitás elé helyező, a hosszútávú versenyekre alkalmas akkumulátorokat fejlesztettek.

„Az első számú kihívás – a szakma veleje – az akkumulátorban tárult energia minél jobb felhasználása. Ehhez az kell, hogy az akkumulátor gyorsan töltődjön, nagy legyen a cellák tárolókapacitása, és hogy az egység a lehető leggyorsabban tudjon maximális teljesítményt leadni. A töltés és a valós időben rendelkezésre álló teljesítmény optimalizálásával lehet tehát a legversenyképesebb berendezésre szert tenni” – magyarázza Kamen Nechev, a Saft műszaki vezérigazgatója.
Ez az új akkumulátor a pilóta mögött, az üzemanyagtartály alatt található karbonházban kerül elhelyezésre, az autó monocoque típusú vázszerkezetén belül. Úgy tervezték, hogy egy esetleg 24 órát is meghaladó versenyciklus alatt végig ugyanazt a teljesítményt nyújtsa, és az ehhez szükséges élettartammal rendelkezzen. A típusjóváhagyásról a Total gondoskodik, az összeszerelés pedig a PEUGEOT Sport Versailles-Satoryban található új speciális laboratóriumában történik majd.

Ami a PEUGEOT Sport és a Total WEC-re vonatkozó együttműködését illeti, a munkaszervezés és a hatáskörök felosztása terén teljes az összhang. Ez többek között a vezető európai akkumulátorgyártó címére pályázó, Automotive Cell Company néven létrehozott közös vállalat által készített projekttervezetnek köszönhető.

 

 

 

 A Peugeot Hybrid4 500kw hajtáslánc

A belső égésű motor 500 kW (680 LE), az elektromos motor/generátor pedig 200 kW (272 LE) teljesítmény leadására képes, a szabályok a versenyzés során viszont csak 500 kW maximális teljesítményt engedélyeznek.
Az LMH hajtáslánc működési elvei és a különböző működési helyzetek a következők: — A szabályzat tiltja a villamos erőforrás használatát 0 és 120 km/h sebesség között: gyorsításkor egyedül a belső égésű motor használható. Az elektromos motor/generátor csak az előírt sebesség elérését követően lép működésbe.
— Teljes gáznál a biturbós V6 motor 300 kW-ban (408 LE) maximálja a saját teljesítményét, és azt a 200 kW-os elektromos motor/generátor által pillanatnyilag biztosított teljesítményhez igazítja. Az utóbbi közvetlenül az akkumulátor töltésszintjétől függ.
— Az elektromos motor/generátor bekapcsolásakor a gépkocsi automatikusan négykerékmeghajtásra vált. Ez másfajta viselkedést és például a nagy sebességgel bevett kanyarokban nagyobb stabilitást biztosít.
— Ha lemerül a nagy sűrűségű akkumulátor, a belső égésű motor ismét 500 kW-ra (690 LE) kapcsol. Az autó innentől elsőkerék-meghajtású lesz. A versenyeken az akkumulátort indulás előtt egy hálózatra kapcsolt töltőeszköz segítségével 100%-ra feltöltik. Útközben viszont az akkumulátor kizárólag a fékezéskor felszabaduló mozgási energiának köszönhetően töltődik újra.
A szabályok a fentiek alól két kivételt engedélyeznek:
— A belső égésű motorblokk teljesítménye az egyenes szakaszok végén 3%-kal 515 kW-ra (700 LE) növelhető. Az akkumulátor ilyenkor üres, így az elektromos motor/generátor 15 kW erejéig a váltóáramú generátor szerepét játssza. Ezt az „End of Straight”2 névre hallgató helyzetet az autó elektronikája automatikusan generálja.
— A belső égésű, illetve az elektromos motor, vagy akár egyszerre mindkettő használható a boxutcán való áthaladáskor, ahol a maximálisan megengedett sebesség 60 km/h.
A Hypercar az előírásoknak megfelelően speciális érzékelőkkel lesz felszerelve, amelyek az egyes kerekeknél mért teljesítményt valós időben továbbítják a FIA illetékeseinek. Az utóbbiak így tudják biztosítani a BOP (Balance Of Performance = teljesítményeloszlás) révén rögzített maximális teljesítmény betartását.
Mielőtt az autó 2021 végén versenypályán is tesztelésre kerülne, a PEUGEOT Sport és a Total csapata tovább folytatja a fejlesztést, amelyet 2021 első felében a stratégiai fontosságú próbapados és szimulátoros megmérettetés követ.

 Egyenes szakasz vége

 Kutatás és fejlesztés PSA szinten
Amíg a versenyzés az új technológiák teljes körű tesztelésére nyújt lehetőséget, addig az a tapasztalat, melyet a PEUGEOT és a PSA csoport az elektromos gépjárművek gyártása terén felhalmozott, egy másfajta összefogás kiépítését is lehetővé tette a PEUGEOT Sport számára. A közös munka elsősorban az alkatrészek és szerkezeti elemek fejlesztésére irányul, amely az utcai, illetve versenyzésre szánt járművek motorjait tervező mérnökök közötti szoros együttműködés eredménye.
François Coudrain-hez hasonlóan a PEUGEOT Sport több olyan mérnökkel is rendelkezik, akinek a pályafutása során lehetősége volt arra, hogy tehetségével a szériamodellek és a versenyautók tervezését egyaránt szolgálja. Ez értékes és egyedülálló tudást jelent, amely tovább erősíti az általános szakértelmet, és amely a PEUGEOT SPORT ENGINEERED elnevezésben is megnyilvánul. Ennek első képviselőjeként a PEUGEOT 508 PEUGEOT SPORT ENGINEERED egy újfajta, környezethatékony teljesítmény fogalmát vezette be, mely a „Neo Performance” névre hallgat. A PEUGEOT 508 e változata sportosság és csúcstechnológia tökéletes összhangját valósítja meg, és 360 lóerő teljesítményével, illetve 520 Nm nyomatékával (mindezt 46 g/km WLTP szerinti CO2-kibocsátás mellett) minden idők legerősebb PEUGEOT szériamodellje. Felépítésének a PEUGEOT Sport részlegnél kifejlesztett rendszeralapú megközelítése a WEC programhoz is alapul szolgált.
Végül a PSA csoport más motorsport részlegeivel folytatott együttműködési politika is meghozta a gyümölcsét, például a vezérlőegységek és a fedélzeti szoftverek terén, különös tekintettel a hajtáslánc energiagazdálkodására (fékezéskor bekövetkező energia-visszanyerés, gyorsításkor rendelkezésre álló teljesítmény, válaszidő, fogyasztás csökkentése).

 

 

 

 

 


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER