2011. február 18. péntek, 18:07

 

A Nissan ‘Pure Drive' technológiájának megtestesítője, az 1,2 literes, háromhengeres motor, - mely az új Micraban jelenik meg először - kiemelkedő teljesítménye, mértékletes fogyasztása mellé kivételesen alacsony - mindössze 95 g/km-es - emisszió társul.

 

uj nissan micra

A motor tele van műszaki újdonságokkal. A Miller-féle égési ciklust és közvetlen befecskendezést alkalmazva, a jó hatásfok érdekében a sűrítési viszonyszáma 13:1, a kompresszoros feltöltés pedig gondoskodik a gázadásra való azonnali  reakcióról és a járulékos teljesítményről.

•    Korszerű, teljesen új, kis belső súrlódású, háromhengeres „Pure Drive" motor
•    1.2-literes, 72 kW (98 LE) teljesítményű, 12 szelepes, közvetlen befecskendezésű, feltöltött benzinmotor (DIG-S) 
•    Alacsony CO2 kibocsátás, mindössze 95g/km
•    Start/Stop rendszer
•    Üzemanyagfogyasztás 4,1 l/100 km, vegyes ciklus

Micra a városi autó

A városi vezetést megkönnyíti a kategóriában legjobb körkörös kilátás. Alapfelszereltségek, vagy külön megrendelhetőek a Nissan Connect integrált szórakoztató és információs csomag, az érintő képernyős, műholdas navigációs rendszerrel.   

A városi autó talán leghasznosabb extra felszerelése - ami még a nagyobb autókban is elég ritka - a parkolóhely-mérő rendszer (PMS). Amint a neve is mutatja, ez a rendszer megméri a szóbajöhető parkolóhelyeket, és közli a vezetővel, hogy elegendő nagyok-e vagy sem. 


A DIG-S motor
A legújabb Micra lelke az az igazán figyelemre méltó motor, amit pontosan arra terveztek, hogy alacsony legyen a károsanyag-kibocsátása, és megfeleljen a modern világ köznapi teljesítmény-igényeinek. Neve a közvetlen benzin-befecskendezés és a kompresszoros feltöltés angol nevének kezdőbetűiből származik: Direct Injection Gasoline-Supercharge, DIG-S.

Az 1.198 cm3-es, háromhengeres könnyű súlyú, kis belső súrlódású motor a hagyományos, 1,5 literes négyhengeres motorokéval összemérhető teljesítményt nyújt. 
A hatásfokot tovább növeli a start/stop rendszert és az energia-visszatáplálást is magába foglaló fejlett motorirányító rendszer.  

nissan micra uj motor

A feltűnően kedvező jellemzők titka, hogy a tervezők két olyan technológiát is alkalmaztak, amelyek kimondott célja a veszteségek csökkentése és az égés hatásfokának javítása, ezek: a Miller-féle égési körfolyamat és a kompresszoros feltöltés. A hő-, súrlódási- és töltéscsere-veszteségek lehető legnagyobb csökkentését a szokatlanul magas, 13:1-es sűrítési viszonnyal kombinálták

Súrlódási veszteségek
Továbbfejlesztve a Nissan benzinmotorjainál a közelmúltban már alkalmazott technológiát, az új motor alkatrészeinek felületét tükör-finishelési technológiával munkálták meg a súrlódás lehető legnagyobb mértékű csökkentése érdekében.  

A vezérműtengely sikló felületeit nano-nagyságrendű simaságúra polírozták, míg a szelepemelőkre és - a világon elsőként - a dugattyúgyűrűkre gyémánt-keménységű szénbevomatot (DLC) vittek fel. A hidrogént nem tartalmazó DLC-bevonat - a bevonat nélküli felületekkel összehasonlítva - a szelepemelőkön 50%-kal, a dugattyúgyűrűkön 18%-kal csökkenti a súrlódás mértékét.  

A háromhengeres konstrukció többféle előnnyel jár, ezek közé tartozik a kisebb súly és a kevesebb mozgó alkatrész miatt tovább csökkenő súrlódási veszteség.  


nissan micra hatulrolMiller-féle ciklus, közvetlen benzinbefecskendés és kompresszoros feltöltés
A Miller-féle ciklus a hagyományos négyütemű Otto-égési eljárás módosításával növeli - jelen esetben 13:1-re - a sűrítési viszonyszámot. A szívószelep hosszabb ideig marad nyitva, ami valóságosan két külön ciklusra osztja fel a sűrítési ütemet: az első részben a szelep nyit, a másodikban a szelep zár. Ezzel a kétszintű szívó ütemmel a Miller-ciklus ideálisan illeszkedik a közvetlen üzemanyag-befecskendezés technológiájához. 

Amikor a sűrítési ütem kezdetén a dugattyú elkezd felfelé mozogni, miután a szívószelep még mindig nyitva van, kisebb ellenállás akadályozza a mozgását, ami kisebb töltéscsere-veszteségben mutatkozik meg. Ezzel egyidejűleg az égési folyamat időben későbbre - az égési ütem 25%-áig - tolódó kezdetének eredményeként a keverék hőmérséklete csökken.  

Annak megelőzésére, hogy az ütem kezdetén a hengertöltet elhagyja a hengert, és ez teljesítménycsökkenést okozzon, a Nissan mérnökei teljesítményfokozási célból kompresszoros feltöltést alkalmaztak. A beszívott levegőt a kompresszoros feltöltő összenyomja, ami aztán lehűl, aminek az az eredménye, hogy az alacsonyabb hőmérsékletű levegő lehetővé teszi a gyújtás előbbre hozását, anélkül, hogy az robbanásos vagy kopogásos égést okozna, és ezáltal még tovább növeli a hatásfokot.   

Az ebből eredő előnyök: kisebb üzemanyagfogyasztás, alacsonyabb CO2-emisszió, és - a kompresszoros feltöltésnek köszönhetően - azonnali reakció a gázadásra. 


Egyéb technológiák
A gondos tervezés kiküszöbölte a háromhengeres motor felépítéséből adódó mechanikai kiegyensúlyozatlanságot: az alapjárati rezgést például a lendkerékre szerelt excentrikus ellensúly küszöböli ki, amely ovális mozgást kelt, és kioltja a dugattyú mozgásából származó függőleges irányú rezgéseket. 

Az üzemanyagtakarékos működést segíti elő még az égést javító kipufogógáz-viszavezetés (EGR, kb. 20%-os mértékű visszavezetéssel) is, valamint az alacsony súrlódású víz- és olajszivattyú.  

Még a szeleprugókra is nagy figyelmet fordítottak. Az alakjuk alapján „méhkaptár" rugóknak nevezett rugók átmérője a tetejükön kisebb, és teljes egységet képeznek a tartójukkal, így tömörebb a szerkezetük. Az ebből adódó előny, hogy kisebb a tömegtehetetlenségük, és ezáltal segítik az üzemanyagfogyasztás csökkenését.   

Az alacsony emissziót célzó csomagot a Nissan start/stop rendszere teszi teljessé, amely az autó álló helyzetében, alapjáraton leállítja a motort, s így csökkenti az üzemanyagfelhasználást. A rendszer részét képező nagy teljesítményű akkumulátor és indítómotor mindössze 0,4 másodperc alatt újraindítja a leállított motort.    

A lassítás közben a rendszer visszatáplálja az energiát a generátoron keresztül, így segíti az akkumulátor felöltését, amely ily módon közvetlenül láthatja el energiával a fogyasztókat, anélkül, hogy ez külön terhelést jelentene a motornak. 

Az eredmények: A közvetlen benzinbefecskendezésű, kompresszoros feltöltésű motor teljesítménye  72 kW (98 LE), nyomatéka 142 Nm, míg a kézi kapcsolású sebességváltójú változat CO2-kibocsátása 95 g/km, a CVT-váltósé pedig 115 g/km. A maximális sebesség 180 km/h. A vegyes menetciklusban mért üzemanyagfogyasztás 4,1 l/100 km.

A normál szívóüzemű Micra teljesítménye 59 kW (80 LE), nyomatéka 110 Nm, legnagyobb sebessége 170 km/h, és 13,7 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/h-ra. A vegyes ciklusban 5,0 l/100 km (CVT: 5,4 l/100 km)  a  fogyasztása, CO2-kibocsátása pedig kézi kapcsolású váltóval 115 g/km, CVT-váltóval 125 g/km. 

nissan micra

Az autó
Minden más tekintetben az autó szinte teljes mértékben megegyezik a 2010 végén bemutatott, szívómotorral hajtott Micrával. Egyetlen külsőleg észlelhető különbség, hogy az újabb modellváltozaton hosszabb a hátsó tetőspoiler, amely az autó elején található kis kötényspoilerrel együtt 0,33-ról 0,29-re csökkenti a légellenállási alaktényezőt. 

A teljesen új padlólemezre épített, rengeteg új technológiával telepakolt negyedik generációs Micrát az európai piac számára teljesen új létesítményben gyártják Indiában. Gyártják még Kínában, Mexikóban és Thaiföldön is, és a világ 160 országában értékesítik. 

A modellválaszték igen egyszerű, egyetlen 5 ajtós karosszéria létezik, kétféle motor és kétféle sebességváltó (ötfokozatú kézi kapcsolású vagy a korszerű és tömör építésű folyamatosan változó áttételű, azaz CVT sebességváltó) közül lehet választani. Ez az új generációs Xtronic CVT-váltó 13%-kal könnyebb, mint korábbi változat, 30%-kal kisebb a súrlódási vesztesége, és az üzemanyagmegtakarítás érdeklében magasabb áttételi viszonyszámot valósít meg.  

A felszereltségi változatok a Nissan hagyományos gyakorlatát követik: a Visia után az Acenta, majd a Tekna következik. Mindegyik változatban az alapszereltség része a szervokormány, az elektromos első ablakok, a hat légzsák (vezető, első utas, első oldallégzsákok és függöny-légzsákok), az elektronikus menetstabilitás-program (ESP). A belépő szintet képviselő, nem feltöltött motorral hajtott Visia kivételével mindegyik modellben található manuális vagy automata légkondicionáló.   

Az Acenta-ba ezen felül többek között bekerült a fejlettebb audio-rendszer, az automata légkondicionáló, a tempomat, míg a csúcsfelszereltségű Tekna olyan technológiával is rendelkezik, amilyennel még a nagyobb autók is csak ritkán, a városi autók pedig közül egyetlen egy sem. A műholdas navigációt és a szórakoztató rendszert egyesítő Nissan Connect mellett a Tekna változatban alapszereltségként elérhető a Parkolóhely Mérő Rendszer (PMS). 


Külső forma
Méretei szinte megegyeznek elődjével. A teljes hosszt illetően csak 61 mm-rel lett nagyobb, szélessége alig 15 mm-rel nőtt, míg 20 mm-rel alacsonyabb annál.  

Bár néhány formai elemet átvett a harmadik generációs Micrától, az új profil merészebb és tömörebb az erőteljesen lekerekített öv-vonallal és a küszöbök feletti határozott élbehúzással.  

Az első és hátsó kialakítás teljesen különböző, elöl a hűtőrács a meghatározó elem, amely meghatározza az autó megjelenését az úton. A két részből álló hűtőrácsot a lökhárító osztja ketté. Ennek vonala felett látható egy keskeny nyílás, az Acenta és Tekna modellek esetében egy krómcsíkkal, felette pedig egy kissé bemélyítve a Nissan embléma.

A lökhárító alatti mélyebb nyílás majdnem az autó teljes szélességére kiterjed, és helyet ad a rendszámtáblának. A látványt a lágyan lekerekített, egy részből álló első lámpák övezik.  

Elődjéhez hasonlóan, a megemelt első sárvédők segítik a vezetőt abban, hogy pontosan „elhelyezze" az autót az úton, az alacsony öv-vonal pedig mindkét oldalra kiváló kilátást enged.  

Hátul a mélyre nyúló hátfali ajtót egy részből álló hátsó lámpák szegélyezik, a lökhárítóban ízléses bevágás ad helyet a rendszámtáblának. A középső, magasra helyezett hátsó féklámpa a hátsó tetőspoilerbe épült be. 

Az aerodinamika fontos szerepet játszott a Micra teljes formájának kialakításában. Az áramvonalas tető, a hangsúlyos spoilerrel csökkenti a légellenállást az üzemanyagtakarékosság növelése és a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében. Magán a tetőn bumeráng alakú bemélyítések vannak, amelyek - különösen nagy sebességnél - segítik az utasfülke rezonanciájának csökkentését, és egyben 2 kg súlymegtakarítást is eredményeznek.  

Belső dizájnnissan micra belso ter
A  tervező csapatnak az volt a célja, hogy  ugyanolyan stílust valósítson meg a Micra belsejében, mint amilyen a külsejét jellemzi. Ennek egyik példája a műszerfal  a maga kettős buborék motívumával, amely jól illik a kör alakú műszerhez, de hasonló formát mutat az utas előtti kesztyűtartó is. Ezt a kétszintes kesztyűtartót nagy felső tároló rész övezi, de az autóban mindenfelé találhatók apró tárgyak lerakására alkalmas zsebek, így a középkonzolban és az ajtókban is. 

A könnyen leolvasható műszerek a kör alakű műszer-együttesekben láthatók, a fűtés és szellőzés, valamint az audio-rendszer és további funkciók kezelőelemei logikusan helyezkednek el és könnyen kezelhetők. 

A V-padlólemezen véghezvitt okos mérnöki megoldások azt eredményezték, hogy alig hosszabb tengelytáv mellett megnőtt a belső tér a korábbi generációjú Micrához képest, és az összes utas be- és kiszállása könnyebbé vált. A hosszú tetővonal teszi lehetővé, hogy a Micrában hátul is óriási a fejtér, így általános belső tágassága nehezen egyeztethető össze kis külső méreteivel. 
A  Micrában felhasznált anyagok több, mint 95%-a újrahasznosítható.


Felszereltség, biztonság

Mindegyik modellváltozat esetében az alapkivitel része az elektromos szervokormány, ami a kategóriában legkisebb (mindössze 4,65 m sugarú) fordulókör elérését teszi lehetővé, s ez verhetetlen manőverezőkészséget ad a szűk városi utakon.    

Az autó karosszériájának konstrukciója a gondosan kialakított gyűrődő zónák révén jól elnyeli a frontális ütközéskor fellépő erőket, az utastér épségének megőrzéséről a jelentős mértékben megerősített karosszéria-héjszerkezet gondoskodik.  

A biztonsági alapfelszereléshez tartozik az elöl tárcsa-, hátul dobfék, ABS-szel, EBD-vel és fékasszisztenssel.  A Micrába két-két első, függöny- és oldallégzsákot építenek be, a biztonsági övek heveder-előfeszítésűek. Az aktív biztonságot növeli a mindegyik felszerelési szinten rendelkezésre álló Elektronikus Stablitásmegőrző Program (ESP), amely visszaveszi a motornyomatékot, vagy külön-külön fékezi az egyes megfelelő kerekeket, ha az érzékelők azt jelzik a rendszernek, hogy a stabilitás vagy a tapadás kritikus mértékben romlott.  A Micra négy csillagot ért el az Euro-NCAP törésteszten.  


Sebességváltók
Mindkét változatban az alap-felszereltséget a pontos működésű, ötfokozatú, kézi kapcsolású sebességváltó képezi, amely az első kerekeket hajtja. Az új Micra azonban a nagyon kifinomult működésű CVT-váltóval is elérhető. Ez a vadonatúj váltó több, a maximális hatékonyság érdekében fejlett technológiai megoldást is felvonultat - ez pl. a világon az első, mechanikus utótét-váltóval kiegészített CVT-váltó.  

Emellett ez a váltó valósítja meg a világon a legmagasabb áttételi viszonyszámot (7,3:1), ami lehetővé teszi, hogy váltó kis sebességen (alacsony fordulatszámon) is jól válaszoljon a gázadásra, de nagy sebesség mellett is kiváló legyen az üzemanyagfogyasztás.     

A CVT-váltó után beépített mechanikus, bolygóműves áttétel alkalmazása révén kisebb átmérőjű tárcsákat lehet alkalmazni, ami azt jelenti, hogy a tárcsák között nagyobb lehet a távolság és így a váltón belül az olajfelület nagysága. Ez a mozgó részek által felkavart olajmennyiséget csökkenti, ami viszont mérsékli a belső ellenállást.  

A kisebb részegységek - így pl. az ultra-alacsony építésű nyomatékmódosító - azt eredményezik, hogy az egység 10%-kal kisebb és 13%-kal könnyebb mint a korábbi rendszerek.  

Az elérhető változatok:

Motor    Teljesítmény    Üzemanyag    CO2    Meghajtás    Sebességváltó
1.2    59kW    benzin    115g     elöl    5 fokozatú kézi
1.2    59kW    benzin    125g     elöl    CVT
1.2 DIG    72kW    benzin    95g     elöl     5 fokozatú kézi
1.2 DIG    72kW    benzin    115g     elöl    CVT

 


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER