Címkék: Citroen | Loeb | teszt | WTCC

2014. január 27. hétfő, 17:16

 


A Citroën Racingnél javában zajlik a C-Elysée WTCC felkészítése, hogy a 2014-es első Marrakesh-i versenyre elkészüljön az autó. A fejlesztési fázis lezárultával a csapat most a versenybeállításokra koncentrál.

Xavier Mestelan-Pinon, a Citroën Racing műszaki igazgatója interjúban összegezte azokat a feladatokat, amelyek ezekben a hetekben várnak a nyolcszoros ralivilágbajnok csapatra.




Hogyan foglalná össze a C-Elysée WTCC projekt jelentősebb szakaszait a kezdetektől a mai napig?
Az egész úgy kezdődött, hogy még 2012 telén tesztelési célzattal átalakítottunk egy DS3 WRC-t, hogy legyen fogalmunk arról, hogyan működik egy túraautó. Ez sokat segített nekünk akkor, amikor a C-Elysée WTCC koncepcióját építettük fel. Az új autó első tesztjére 2013 júliusában került sor. Akkortól az év végéig azon dolgoztunk, hogy az autó teljesítménye javuljon, ugyanakkor megbízható maradjon. Rengeteg új elemet, új alkatrészt próbáltunk ki. Most, az év elején, a műszaki tartalom gyakorlatilag készen van, már a finomhangolásnál tartunk. A mostani fejlesztések fő céljai a beállítások, a gumitesztelés, illetve az egyes pilóták vezetési stílusának kialakítása, elemzése.

Melyik pályákon teszteltek?
Nem teszteltük szisztematikusan végig a bajnokság összes pályáját, inkább olyan helyszíneket kerestünk, amelyeken nagyjából mindent megtalálunk, ami a szezon során vár ránk. Ezért mentünk a Hungaroringre és Monzába – ez a két pálya nem is különbözhetne jobban egymástól. Az év elején partnerünknek, az Abu Dhabinak köszönhetően Yas Marinában is tudtunk tesztelni, ahol ugyan enyhébb az idő, mint Európában, de kaptunk például esőt is.

Milyen tapasztalatokkal zárták a fejlesztési időszakot?
A FIA új WTCC-szabályzatában gyakorlatilag minden paraméter változik. A 2014-es autók szélesebbek, könnyebbek, erősebbek. Még egy olyan tapasztalt pilótának, mint Yvan Muller, sincs mihez viszonyítania! Az aerodinamika szerepével például tisztában voltunk, de el sem tudtuk képzelni, hogy ennyire fontos lehet. Nagyon sokat dolgoztunk rajta a számítógépes tesztelés segítségével, és voltunk szélcsatornában is. A végső kialakítást még nem vittük ki pályára, és nem is szeretnénk megmutatni, csak az utolsó teszteken.

És biztosan nem az aerodinamika az egyetlen terület, ahol fejlesztettek…
Így van. Minden apró részletre nagyon gondosan kellett figyelnünk. A futóműnél például abból kellett kiindulnunk, amit a legjobban ismerünk, ezért a Xsara Kit Car megoldásait vettük alapul, hiszen az egy aszfaltra fejlesztett gép volt, noha a két autó sebessége és a két sportág jelentette potenciális akadályok nyilván nagyon eltérőek. Kicsit „játszanunk” kellett, mire elértük a megfelelő teljesítményt és megbízhatóságot. A motorral könnyebb dolgunk volt: a C-Elysée WTCC annak a motornak a továbbfejlesztett változatát kapta, amely a DS3 WRC-ben már a negyedik szezonjánál tart. Ráadásul bizonyos megoldások a pályaversenyeken kevésbé fontosak (pl. a „fresh air”), ezekre nem kellett annyira figyelni, így általában véve nagyon hamar kielégítő eredményeket értünk el a fejlesztés során. Még az ötven többlet-lóerő sem okozott komolyabb megbízhatósági problémát.

Melyek a munka következő állomásai?

A bajnokság kezdetéig még három tesztet tervezünk. Ezek közül egy alkalommal két autót is viszünk, hogy a lehető legtöbb tapasztalatot szerezzük, főleg a gumikkal kapcsolatosan. A teszteken Seb, José-María és Yvan is vezet majd, így jól bejárathatjuk a versenyzők és a mérnökök együttműködését is. Tesztelnünk kell a belső eljárásainkat, az eszközeinket, mindent, ami a szakág specialitásaihoz tartozik.

Mikor lesz a C-Elysée WTCC homologizációja?

Március közepén mutatjuk be az autót a FIÁ-nak. Ezután már egy csomó alkatrész és beállítás nem módosítható. A szabályok betartásán túl természetesen arra törekszünk, hogy már a legelső versenyre erős és megbízható autót építsünk. Az első versenyek 11 hét múlva kezdődnek… Marrakesh-re készen kell lennünk!


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER