Címkék: 2017 | Citroen | Citroën C3 | rally | WRC

2016. december 22. csütörtök, 17:07

 

Egy hónappal a 2017-es FIA rali-világbajnokság monte-carlói nyitóversenye előtt a Citroën Racing Abu Dhabi-ban hivatalosan is leleplezi a C3 WRC–t. A C3 WRC megfelel a FIA új szabályozásának, amely a WRC versenyautók új generációját is jelenti.

 

A C3 WRC a Citroën visszatérését jelenti egy olyan versenybe, amelyben a márka eddig 96 győzelmet és 8 világbajnoki címet szerzett. A 2017-es évadban a Citroën Total Abu Dhabi WRT csapata 2-4 db C3 WRC-vel versenyez a Kris Meeke/ Paul Nagle, Craig Breen/Scott Martin, Stéphane Lefebvre/Gabin Moreau és Sheikh Khalid Al Qassimi/ Chris Patterson párosokkal.


A Citroën Racing eddigi legjobb motorja

A közvetlen befecskendezésű 1,6 literes turbómotor jól kihasználhatóvá teszi a konstruktőr különböző bajnokságokban megszerzett tapasztalatait. A Citroën a C-Elysée WTCC motorjának megtervezésekor a WRC-ben megszerzett tapasztalatait hasznosította. Most az elmúlt három WTCC szezon versenypályán szerzett tapasztalatait használta fel Citroën C3 WRC motorjának tervezése során.


A 2017-ben várt teljesítményjavulást főleg a turbószűkítő átmérőjének 33-ról 36 mm-re történő megnövelése adja. A teljesítmény mintegy 20%-kal nő, elérve a 380 LE-t. Ellenben a turbónyomás limitálása (2,5 bar) nem teszi lehetővé a 400 Nm-es nyomaték további növelését.  


Minden talajon jobb menettulajdonságok

A Citroën C3 felépítése hasonló az elődeiéhez. A széria karosszéria szétvágásával építhetők be a kompozit anyagú hátsó sárvédők, a bukócső-rendszer, az erőátviteli alagút és a futóműveket tartó bölcsők.

A C3 WRC a Citroën első 5 ajtós karosszériára épülő World Rally Car autója. A hátsó ajtók nem nyithatóak, de ez a karosszériatípus jelentős többletmunkával járt az ergonómia, valamint a tömegeloszlással, a kilátással és a passzív biztonsággal kapcsolatos kritériumok szempontjából is.

A karosszéria szélessége 1875 mm-re nőtt (+55 mm), ami javítja a stabilitást és növeli az aerodinamikai módosítások lehetőségeit.

Az összkerékhajtási rendszer is lényeges változáson ment át a hidraulikusan vezérelt középső differenciálműhöz való visszatéréssel. Ez a berendezés – amely a Xsara és a C4 WRC-ben is megtalálható volt - lehetővé teszi, hogy az első és a hátsó tengelyek eltérő sebességgel forogjanak. A hidraulikus nyomás vezérlésével lehetőség nyílik a nyomaték egyik tengelyről a másikra történő átvitelére, kiküszöbölve az alulkormányozottságot és csökkentve az esetleges kipörgést.


Dizájn

A C3 lenyűgöző látványt nyújt erőtől duzzadó dizájnjával és jellegzetes felépítésével. Az új szabályozás nagyobb szabadságot engedett meg az aerodinamikai módosítások terén, amelyek aktívan befolyásolják az autó teljesítményét. A légterelők segítségével nagy sebességnél nő a stabilitás, a légbeömlők kialakítása a motor, az erőátviteli egység és a fékek hűtését segíti.

Az autó karizmatikus, magasra emelt eleje robusztusságot sugároz. Egybeolvadva az övvonallal megteremti a karosszéria optikai egyensúlyát és dinamikussá teszi a megjelenését. Az aerodinamikai teljesítmény kulcselemeként az első lökhárító kialakítása jelentősen csökkenti az alulkormányozottságot. Az alsó rész eltérést mutat a földútra és az aszfaltra szánt verziók között. A légbeömlők friss levegővel látják el a hűtőt, az intercooler-t és a fékeket. A meleg levegő a motorházfedélen és az első sárvédőkön kialakított réseken át távozik.

A karosszéria küszöbvonalainak speciális kialakítása az oldalsó légörvények elvezetését szolgálja. A hátsó ajtóknál kialakított légbeömlők a fékeket hűtik. Ahogy elöl is, a levegő kivezetése a sárvédők felső részén történik.  

A hátsó diffúzoron kívül a látványos, komplex kialakítású hátsó légterelő teszi teljessé az aerodinamikai arzenált. A teljes elem hátrébb és mintegy 50 mm-rel feljebb került az előző szabályozáshoz képest.


A Citroen C3 WRC ADATAI

Szerkezet    A széria Citroën C3 karosszériája több ponton hegesztett bukóívvel megerősítve
Karosszéria    Acél és kompozit
    
Motor
Típus     Citroën Racing GRE 2017 – 1.6 turbo közvetlen befecskendezéssel
Furat x löket     84 x 72 mm
Hengerűrtartalom     1600 cm3
Teljesítmény     380 LE  6000 ford./perc
Nyomaték     400 Nm 4500 ford./perc
Literteljesítmény     237 LE/L
Vezérlés     Dupla vezérműtengely, hengerenként 4 szelep
Befecskendezés     Magneti Marelli (közvetlen befecskendezés)
    
Erőátvitel
Típus     Összkerékhajtás
Tengelykapcsoló     Kéttárcsás (fémkerámia)
Sebességváltó     6 fokozatú, szekvenciális
    Félautomata, volánnál elhelyezett kapcsolókkal
Differenciál     Elöl/hátul mechanikus, önzáró
Középső: hidraulikus, vezérelt
    
Fékek
Elöl     Hűtött tárcsák: 370 mm (aszfalt) és 300 mm (földút)
4 dugattyús féknyergek, vízzel hűtve (aszfalt)
Hátul     Hűtött tárcsák: 330 mm (aszfalt) és 300 mm (földút)
4 dugattyús féknyergek
Kézifék     Hidraulikus

    
Felfüggesztés
Típus     McPherson
Lengéscsillapítók     Citroën Racing (3 fokozatban állítható)
    
Kerekek
Aszfalt     8x18’’ – Michelin
Földút és hó     7x15’’ – Michelin
    
Méretek, súly, kapacitás
Hossz    4128 mm
Szélesség    1875 mm
tengelytáv    2540 mm
Nyomtáv    1670 mm (elöl és hátul)
Üzemanyagtank    75 l
Súly    1190 kg minimum / 1350 kg terheléssel


FIA RALI-VILÁGBAJNOKSÁG 2017. versenynaptár

Dátum             Verseny    Talaj    Résztvevő C3 WRC
Január 19-22.    Monte-Carlo     Aszfalt, hó és jég    2
Február 9-12.    Svédország    Hó és jég    2
Március 9-12.    Mexico    Földút    2
Április 6-9.       Korzika    Aszfalt    3
Április 27-30.    Argentína    Földút    2
Május18-21.     Potugália    Földút    4
Június 8-11.     Olaszország     Földút    3
Június 29 - július 2     Lengyelország    Földút    4
Július 27-30     Finnország    Földút    4
Augusztus17-20.     ADAC Rali Németország     Aszfalt    3
Október 5-8.     RallyRACC – Spanyolország    Földút és aszfalt    4
Október 26-29.     Wales Rally – (UK)    Földút    4
November16-19.    Ausztrália    Földút    4

 


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER