Címkék: Dakar rali | Peugeot 2008 DKR

2016. január 12. kedd, 20:27

 

Mekkora változás egy év leforgása alatt! Pontosan egy évvel ezelőtt a fiatal Peugeot csapat a két autója 8. és a 41. helyen várta a pihenőnapot, míg a harmadik PEUGEOT 2008 DKR már az ötödik szakaszban feladta a versenyt, miután egy sziklának ütközött.

Tizenkét hónappal később a Sébastien Loeb-Daniel Elena, a Stéphane Peterhansel-Jean-Paul Cottret és a Carlos Sainz-Lucas Cruz párosoknak köszönhetően a Saltában tartott pihenőnapon a ranglista első három helyét a Peugeot Total csapat foglalja el. A 14. helyen álló Cyril Despres-vel együtt mind a négy PEUGEOT 2008 DKR teljesítette az eddigi 5330 kilométert. A csapat egységét mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy az összetettben az első helyen álló Peugeot-t mindössze 15 perc választja el a csapat negyedik autójától.

2008dkr-1

A PEUGEOT 2008 DKR duók mindegyike nyert futamot a hat igazi szakasz valamelyikén, sőt, két ízben mind az első három helyet, míg négyszer az első két helyet szerezték meg. A gyorsasági szakaszok közül háromban Sébastien Loeb futott be elsőként. Ilyen fantasztikus Dakar-debütálást nem láttunk Ari Vatanen, a Peugeot egy másik világbajnok pilótája óta. És az 1987-ben történt.

Ez az elsöprő siker a nagyszerű jutalma azoknak az erőfeszítéseknek, amelyeket a csapat mérnökei tettek egész évben annak érdekében, hogy a PEUGEOT 2008 DKR versenygépek teljesítményét a maximumig fokozzák. Munkájukat alázattal, szorgalommal, és a győzelemre való újbóli rátalálás vágyával végezték.

A Peugeot minden idők egyik legsikeresebb gyártója a Dakar történelmében. A márka 1987 és 1990 között négyszer vett részt a legendás ralin, és négyszer győzedelmeskedett. Ám még hátravan mintegy 5000 km az idei versenyből, és ahogy Carlos Sainz és Cyril Despres esete is megmutatta, bármikor felmerülhet váratlan műszaki probléma a PEUGEOT 2008 DKR versenyutókkal. Cyril Despres több mint egy órát veszített egy turbóhiba miatt az ötödik szakaszban, Carlos Sainz pedig a másodikban vesztegelt 14 percet motorleállás miatt. Sébastien Loeb sem úszta meg: ő felakadt gázpedállal bajlódott a hatodik szakaszban.

Mindezek ellenére az első igazi gyorsasági futam óta mindig egy Peugeot 2008 DKR vezetett a versenyben: először Loeb, majd Peterhansel, majd ismét Loeb került az összetett élére. Ha nem lett volna műszaki hibája, a listavezető Carlos Sainz most a legnagyobb nyugalommal, tetemes előnnyel várná a folytatást. Így viszont hárman is a nyomába szegődtek, kevesebb, mint öt perccel lemaradva.

2008dkr-2

A változatlanul elsőkerékhajtással készült új PEUGEOT 2008 DKR alacsonyabb, szélesebb és erősebb az elődjénél, tömegeloszlása pedig lényegesen jobb. Mindez együtt járult hozzá ahhoz, hogy a csapat eddig remekül teljesített a Dakaron.

„Ez az egyik legelképesztőbb átváltozás, amit valaha láttam” – lelkendezik Stéphane Peterhansel, aki 11 győzelemmel vitathatatlan Dakar-rekorder. „Ez az autó szinte össze sem hasonlítható a tavalyival. Minden tekintetben felülmúlja az elődjét. Azt tudtam, hogy versenyképesebb lesz, de nagyon meglepődtem, hogy milyen remek autót faragtak belőle!”

Sébastien Loeb minimális tapasztalattal érkezett a Dakarra. Csak néhány tesztprogramon vett részt Marokkóban, és mindössze egyszer versenyzett az előző autóval. Ennek ellenére a francia pilóta azonnal felvette a ritmust: „Való igaz, hogy nagy segítséget jelentett, hogy a gyorsasági szakaszok többsége jellegében nagyon hasonló volt ahhoz, amit a WRC-futamokon megismertem, de arra nem számítottam, hogy én vezetek majd a Dakaron. Azért jöttem, hogy tanuljak, és nagyon örülök, hogy ennyire tapasztalt emberek vesznek körül. A jövő héten egészen más jellegű, számomra sokkal idegenebb gyorsasági szakaszok várnak rám.”

Az egyik ilyen tapasztalt versenyző Carlos Sainz, aki 53 évesen bebizonyítja, hogy mit sem vesztett maximális sebességéből; jól bizonyítják ezt az első héten futott fantasztikus időeredményei. „Eddig minden remekül ment, de a célba érkezésig nem szabad semmilyen következtetést levonni” – értékel a 2010-es Dakar győztese. „Egyértelműen mi vagyunk a leggyorsabbak, de a Dakar sarokpontja a megbízhatóság, és azért akadnak apróbb problémáink, van még mit tennünk ezen a téren. Nehéz lesz a verseny második hete. A legnehezebb még hátravan.”

Loebhöz hasonlóan Cyril Despres is tapasztalatot szerezni jött a Dakarra, ahol ötször versenyzett már – motoron. Látványos a fejlődése, a turbóhiba ellenére a legjobb öt között futott be társával, David Casterával. „Bosszantó volt persze ez a meghibásodás, de ez bármikor előfordulhat egy alapjaiból újonnan fejlesztett autóval. Tisztában voltam azzal, hogy az autóverseny felé fordulásom egy hosszú távú folyamat, de már most érzem, hogy menni fog.”

2008dkr-3

Az egész csapat büszke lehet arra, amit már eddig elért, de tökéletesen tisztában vannak a még rájuk váró nehézségekkel is. A Peugeot Sport igazgatója, Bruno Famin nyomatékosan hangsúlyozza: „Rendkívül pozitív számunkra az első hét mérlege. Először is, mind a négy autónk versenyben van. Közülük három az első három helyen áll összetettben, és a prológon kívül valamennyi futamban a mi autónk győzött, sőt kettős és hármas győzelmeket is arattunk. A PEUGEOT 2008 DKR autók versenyképességének bizonyítására irányuló célkitűzésünket tehát már elértük. Most marad a másik célkitűzésünk: minél több versenyautónk érjen célba. Ehhez meg kell küzdenünk néhány problémával, amelyek tényleg akadályozhatják versenyzőinket, ahogy azt láttuk Cyril Despres esetében: 1 óra 15 percet veszített egy meghibásodás miatt. Ráadásul a második hét egészen más jellegű lesz. Jelentősen nőhetnek a különbségek a homokban való elakadás vagy navigációs hiba következtében. Vagyis az eddig elért előnyből még bármi lehet. Az a biztos, ha továbbra is követjük a tervünket, és szakaszról szakaszra haladunk”.


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER