2012. január 15. vasárnap, 23:31

 

Egy utolsó, 29 kilométeres szelektívvel zárult az idei, Argentína, Chile és Peru érintésével megrendezésre kerülő 33. Dakar rally, amelyet a motorosoknál Cyril Despres, az autósoknál Stephane Peterhansel nyert meg. A Szalay-Bunkoczi kettős a 21. abszolút helyen fejezte be a versenyt.

Összesen 97 motoros, 12 quados, 78 autós és 60 kamionos egység jutott el a limai célig (tehát az eredetileg elrajtolt 443 járműből 249 fejezte be a futamot), pedig a sokat tapasztalt élmezőnybeli versenyzők szerint nem ez volt minden idők legnehezebb Dakarja. A Mar del Plata-i rajtot követően a mezőny 8300 kilométernyi utat tett meg, hogy 15 szakasszal később megérkezzen Limába. A legizgalmasabb küzdelmet a motoros kategóriában láthattuk, ahol az utolsó előtti szakaszon dőlt el, hogy Cyril Despres veheti át a győztesnek járó Dakar-trófeát. Marc Coma-val igazi macska-egér játékot játszottak, és felváltva vállalták a szerepet hol az egyik, hol a másik oldalon. Coma mellé azonban nem szegődtek a perui szerencse-szellemek, akiket pedig még a táborban is megidéztek helyi sámánok, hiszen a legutolsó szelektíven ment tönkre úgy a váltója, hogy nem bírt el a dűnékkel. A második helye azonban megmaradt a katalánnak, bár boldog nem lett tőle. Despres elhúzott eggyel, hiszen a negyedik Dakaros győzelmét aratta, és így most 4:3 az állás a javára, már ami a győzelmek számát illeti. A harmadik helyen Helder Rodrigues végzett, csakúgy, mint tavaly, de nem volt elkeseredve a spanyol motoros, mivel sikerült egy szakaszgyőzelmet is elérnie. Az igazi áttörést Joan Barreda érte el ezen a Dakaron, aki már a legelején elvesztette minden reményét, hogy az élen végezzen, de aztán mégis sikerült szakaszelsőséget is szereznie, és végül az ötödik helyen végzett az összetettben. Alessandro Boturri lett a legsikeresebb újonc (nyolcadik lett), Gyenes Emánuel pedig a fantasztikus 17. pozícióban fejezte be a 33. Dakar rallyt.



Az autóknál a legtöbben biztosak voltak a Mini győzelmében, és Peterhansel tett is arról, hogy a rajongóknak kétségük sem legyen a végső győztes személye felől. Ráadásul az egész X-Raid remek Dakaron van túl, hiszen mind a nyolc autójuk célba ért, és hazavitték az első két helyet is. Ennél szebbet talán még maga Sven Quandt sem álmodott, érhető tehát a német csapatfőnök széles mosolya, amellyel az újságírókat fogadta a pódium utáni sajtótájékoztatón. Ráadásul Peterhansel úgy nyert, hogy semmilyen technikai gondja nem volt, és ez az utóbbi Dakarok után igazi felüdülés volt számára. Mr. Dakar már eddig is rekordtartó volt, de most újabb történelmet írt: megszerezte tizedik Dakar-győzelmét (6 motor és 4 autó). A harmadik helyen szépen csöndben, mindig kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtva a 2009-es győztes, Giniel De Villiers végzett, aki a Volkswagen kilépése után megtalálta magának a Toyotat, és úgy tűnik, jól megvannak együtt.

A quadoknál, ahogy arra számítani lehetett, az egyik Patronelli fivér vitte haza ismét a győzelmet, ezúttal a címvédő Alejandro volt a jobb, de testvérével folyamatosan egymás ellen küzdöttek a szakaszokon. Testvére, Marcos lett a második, és hogy teljes legyen az argentin dobogó, Tomas Maffei lett a harmadik.

A kamionoknál néhány nap után már kérdés sem volt, hogy Gerard De Rooy a legesélyesebb a végső győzelemre, és a holland nem is hibázott, behozta az Ivecot az első helyre. Sőt, olyan jól sikerült az idei verseny, hogy még a második hely is a csapatnál maradt, hiszen Hans Stacey végzett mögötte a dobogón.  A végére azért három Kamaz is megérkezett a további három helyre, de kétségtelenül ez nem az oroszok Dakarja volt.

Szintén jobb helyezésben reménykedett a Szalay Balázs-Bunkoczi László kettős, akik sorozatosan technikai gondok miatt voltak kénytelenek hosszabb-rövidebb időre megállni a szelektíveken. Az Antara aztán egy idő után már nem hagyta pácban a versenyzőket, és amikor minden rendben volt, a páros a 12-15. hely körüli időket tudta autózni. Végül a 21. pozícióban fejezték be a versenyt, és ezzel Szalay Balázs már hetedik alkalommal ért célba a Dakar rallyn (11 versenyből). Az újonc Sebestyén-Bognár kettős egészen jól vette az akadályokat, sajnos azonban a pihenőnap előtti szakaszon kifogott rajta a mély homok és a sok dűne, és lejött a szakaszról, amelynek kizárás lett a vége. A Darázsi Zsolt vezette versenykamion a 10. szakaszon kuplungproblémák miatt volt kénytelen feladni a versenyt.

Hivatalos végeredmények PDF formátumban:

Autók
Kamionok
Motorok
Quadok

Forrás: Székely-Nagy Katalin
Fotó: DPPI


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER